Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cin olduğu düşünülen ve kayıp bir hayvanın peşinden giden kişinin yolunu kaybettirerek onun bir daha geri dönememesine neden olan yaratık aşağıdakilerden hangisidir?
Karakura |
Yol Azdıran |
Çarşamba Karısı |
Gelincik |
Kırk Basması |
Çankırı’nın Yeşilöz Kasabası ve civarında ‘Yol Azdıran’ adlı bir cinin varlığına inanılmaktadır. Bu cin kaybolan bir hayvanın arkasından giden bir kişiyi, herhangi bir insanın veya kaybolan bir hayvanın kılığına girerek o insanı yolundan azdırır (kaybettirir) ve herhangi bir yere götürerek o insanın bir daha dönmemesine sebep olmaktadır. Bu cinin adına da, insanları bu şekilde yoldan çıkardığı için ‘Yol Azdıran’ denilmektedir.
2.Soru
Altay Türklerinin kıyamet anlatılarına göre, aşağıdaki ikililerden hangisi, Türk mitolojisinde savaşçı iyi ruhları temsil etmektedir?
Ülgen ve Erlik |
Karaş ve Kerey |
Mangdaşire ve May-tere |
Kerey ve May-tere |
Ülgen ve Karaş |
Altay Türklerinin kıyamet anlatılarında, semavi dinlerden etkilenmiş gibi görünen inançlarına göre insanoğulları gün geçtikçe azacak, yazıktan (günahtan) çekinmeyecek, kötülük alabildiğine çoğalacaktır. İyiliklerle dolu Ülgen tanrı, bu yazıklı topluluktan uzaklaşacak, karanlık dünyanın kötü ruhu Erlik (Erklig) yeryüzüne yaklaşacaktır. Erlik’in yardımcısı ve oğlu Karaş, ondan önce yeryüzüne çıkacak, insanoğulları Ülgen’i unutacaktır. Kötü ruhlar ile iyi ruhlar, insanları kazanmak için yeryüzünde savaşacaktır. Karanlık dünyanın varlıkları Erlik, Karaş ve Kerey insanları karanlık dünyaya çekecek; Ülgen tanrı ve yardımcısı olan iyi ruhlar (Mangdaşire, May-tere) ise insanları aydınlığa, iyiliğe çekecektir. Bu savaşta iki taraftan da ölenler olacaktır. En sonunda Ülgen tek başına kalacaktır. Ülgen: “Ölüler, kalkın!” diye bağıracak ve bütün ölüler dirilecektir. Ölüler yerden, denizden, ateşten, ölüm geldiğinde bulundukları yerden çıkacaklardır. Dünyadaki ateş, Erlik’le birlikte onun taifesi olan bütün kötü kişileri yok edecektir.
3.Soru
Halk kültüründe “Kıyâmete kadar sırtın yere gelmesin!” denilen hayvan aşağıdakilerden hangisidir?
Kaplumbağa |
Ayı |
Köstebek |
Kedi |
Tavşan |
Kedinin nasıl düşerse düşsün ayakları üzerine düşmesi, sırtının yere gelmemesi için aldığı hayır duaya bağlanır. Efsaneye göre namaz kılan bir sahabeyi sokmak üzere olan bir yılandan kurtarması üzerine sahabe kediye
“Kıyâmete kadar sırtın yere gelmesin!” diye dua eder. Bu nedenle de kedi daima dört ayağı üzerine düşer.
4.Soru
İnsanın ihtiyaçları önem sırasına göre seçeneklerden hangisidir?
Fizyolojik, emniyet, sevgi, itibar, kendini gerçekleştirme |
Fizyolojik, psikolojik, itibar, sevgi, kendini gerçekleştirme |
Psikolojik, fizyolojik, emniyet, kendini gerçekleştirme |
Emniyet, sevgi, psikolojik, fizyolojik, itibar |
Sevgi, emniyet, itibar, fizyolojik |
İnsanın ihtiyaçları önem sırasına göre, fizyolojik, emniyet, sevgi, itibar ve kendini gerçekleştirme şeklindedir.
5.Soru
Seçeneklerden hangisi Türk Mitolojisinde Kozmogoni Mitleri ile ilintili değildir?
Ağaç.
|
Hayvan Ata.
|
Gök Ejderi
|
Dünyanın Şekli.
|
Yeraltı.
|
6.Soru
Türk tarihinin Orta Asya’da en erken hangi yüzyılda başladığı kabul edilmektedir?
M.Ö. 2. Yüzyıl |
M.Ö. 3.Yüzyıl |
M.Ö. 4. Yüzyıl |
M.Ö. 5. Yüzyıl |
M.Ö. 6. Yüzyıl |
Bugüne kadar yapılan çalışmaların çoğunluğunda Türk tarihinin, Orta Asya’da en erken M.Ö. 4. yüzyılda başladığı kabul edilmiştir.
7.Soru
“Basit, hayali, uydurma, yalan, doğru, kutsal öykü” gibi anlamların hepsini içeren kavrama ne ad verilir?
Mit |
Masal |
Din |
Destan |
Efsane |
İnsan davranışları ve inanışları için model teşkil eden , hayata anlam ve önem kazandıran, dolayısıyla insanın kendi hayatını ve etkinliklerini anlamlandırmasını sağlayan ve çoğu zaman bir yaratılışın öyküsünü anlatan geleneksel olarak yaşadıkları toplumlarca “kutsal” ya da “gerçek” Kabul edilen anlatılara “mit” adı verilir.
8.Soru
Büyük bir kayın ağacının gövdesinde yaşayan, ak saçlı, yaşlı kadın olarak tanımlanan mitolojik kahraman aşağıdakilerden hangisidir?
Ağaç Yıldız |
Yer Ana |
Gök Ejderi |
Gök Börü |
Kurbustan |
“Yer Ana” büyük bir kayın ağacının gövdesinde yaşayan ak saçlı, yaşlı bir kadın olarak tasvir edilir.
9.Soru
Olağanüstü güçlerle iletişimlere dair kişisel anlatılara ne ad verilir?
Gök Tanrı |
Kam |
Umay |
Memorat |
Tabu |
Olağanüstü güçlerle iletişimlere dair kişisel anlatılara memorat adı verilir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İran mitolojisinde bir dağdır?
Elburz |
Ehrimen |
Câm-i Cem |
Heft |
Hefthan |
Elburz Mitolojik bir dağdır. Günümüzde adı, Elburz Sıradağları olarak bilinir. Mitolojik rivayetlerde Ehrimen, Ahura Mazda’nın yaratılışına muhalefetinden dolayı yerküreyi yararak tam ortasına girmiş, o anda şiddetli bir sarsıntıyla Elburz Dağı yerden yükselmiş, ardından da diğer dağlar Elburz’un köklerinden ortaya çıkarak yeryüzünde yerleşmişlerdir. Güneş, Ay ve yıldızlar hep Elburz’un üzerinde döner dururlar. Elburz’un zirvesinde; karanlık, gece, sıcak ve soğuk rüzgarlar bulunmaz.
11.Soru
Seçeneklerden hangisi “Erkek kamların ortaya çıkışı ve ataerkil dönemin başlaması ile ortaya çıkan yeni kültlerden” değildir?
Köpek
|
At
|
Ağaç
|
Dağ
|
Bozkurt
|
12.Soru
I. Bitki toplayıcılığından sonra sebze yetiştirmenin
keşfi ile yiyeceği üretenlerin kadınlar olması
II. Ateşin kullanılışının kadınlar eliyle gerçekleşmesi
III. Kadınların yiyecek sağlamayla birlikte avcılıkla da
yapması
IV. Kadının çocuklarıyla birlikte “ocak ateşi” nin
kutsallığının yanı sıra “aile ocağını” da oluşturması
V. Kamlığın ilk olarak kadınların tekelinde bulunması
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri, toplayıcılık-avcılık ve ilkel bahçe tarımı döneminde Türk mitolojisinde kadınların erkeklerden daha üstün olma nedenlerindendir?
I ve III |
I, III ve IV |
I, II, IV ve V |
II, III, IV ve V |
Hepsi |
Bitki toplayıcılığının ağır bastığı ve zamanla sebze ve diğer bitkileri toplamak kadar onları yetiştirmenin de mümkün olduğunun keşfi, kadınları daha da üstün duruma getirir. Artık yalnız çocukları yapan veya doğuran değil, yiyeceği üreten de onlardır. Bu durum ekonomik ve toplumsal güç ve prestijin kadınlarda toplanarak anaerkil yapının oluşmasını sağlamıştır. Türk kültüründe ateşin kullanılışının da, kadınlar eliyle gerçekleşmesinin ve buna dayalı olarak oluşumu hızlanan ve pekişen anaerkil yapının pek çok izi, Türk mitolojisinin pek çok verisinde yaşamaktadır. Dahası, bu etkinlikler erkeklerin kadın kamların gözetimi olmaksızın yapabildiği tek etkinlik olan avcılığı, ikinci plana iten özelliklere sahiptir. Ayrıca, Türk kültürünün bu erken döneminde kadının veya ananın çocuklarıyla birlikte, “ocak ateşi” nin kutsallığının yanı sıra sosyal ve kültürel bir kurumu, “aile ocağını” oluşturduğu ve erkeğin ikincil bir konumda olduğu görülür. Türklerde kamlık da, önceleri tamamen kadınların tekelindedir. Erkekler “kam” (şaman) olabilecek yetenek ve güçte bir cins olarak kabul edilmemektedir. Türk mitolojisinin en eski verimlerini oluşturan Türk Kamlık dininin temelleri bu inanç sistematiği üzerine atılmıştır.
13.Soru
Türk mitolojisinin doğuşunda yer alan üç temel faktör seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Coğrafi çevre, iklim, insan unsuru |
İnsan unsuru, iklim, topluluk/ cemiyet |
Coğrafi çevre, insan unsuru, topluluk / cemiyet |
Coğrafi çevre, insan unsuru, tarihsel süreç |
İnsan unsuru, topluluk / cemiyet, tarihsel süreç |
Türk mitolojisinin doğuşunda yer alan ve son derece önemli rol oynayan üç temel faktör; coğrafi çevre, insan unsuru ve topluluk / cemiyettir.
14.Soru
Mitlerin icra bağlamına ilişkin tanımlamalardan hangisi doğru değildir?
Mit, kutsal bir davranış şekli için meşruiyet sağlamaktadır.
|
Günlük yaşamın sıradan gerçekliği gerilemekte ve dini dramanın gerçekliği tarafından geçersiz kılınmaktadır.
|
Mitlerin anlatımı ve törenlerde canlandırılması belli kurallara bağlanmıştır.
|
Mitin icra bağlamı normal durumlarda bir ritüel, kullanımı onaylanmış bir davranış biçimidir.
|
Mitler herhangi bir zamanda anlatılıp dramatik bir tören olarak canlandırılabilir.
|
15.Soru
Altay Türklerinin kamlık inanışlarına göre yeraltı dünyasının ruhlarının başı hangisidir?
Umay |
Körmös |
Iduk yir-sub |
Erlik |
Yada |
Altay Türklerinin kamlık inanışlarına göre yeraltı dünyasının ruhlarının başı Erlik’tir.
16.Soru
“Ölümsüz temizler” alamına gelen 6 adet olan İmşâspendlerin sayısı, sonradan aralarına aşağıdakilerden hangisinin katılması ile 7’ye çıkmıştır?
Suruş |
Cebrail |
Şebdîz |
Yelda |
Behmen |
İmşâspendân: Kutsal Ölümsüzler İmşâspendler “ölümsüz kutsallar”, “ölümsüz temizler” anlamlarını ifade eder. Terim olarak da, Mazdeizm’in en büyük melekleridir. İmşâspendlerin sayısı gerçekte altı olarak kabul edilir. Ancak daha sonraki dönemlerde Surûş da bunlar arasına katılarak sayıları yediye çıkartılmıştır.
17.Soru
İran rivayetlerinin olgunlaştığı, İran tarihinde yeni bir dönem, yenir sayfa olarak kabul edilen, İranlıların Yunanlarla uğraştığı dönem hangisidir?
Sasaniler dönemi |
Arya dönemi |
Zerdüşt dönemi |
Eşkaniler dönemi |
Ahura mazda dönemi |
Zamanla gelişen ve olgunlaşan İran rivayetleri, İran tarihinde yeni bir dönem, yeni bir sayfa olarak kabul edilen “Eşkanîler Dönemi”nde (MÖ. 250-MS. 226) farklı bir boyut kazanmıştır. İran askerî ve sivil toplum güçleri bir taraftan İran’da ka- lan Yunan kalıntılarıyla uğraşırlarken diğer taraftan da Bizans kahramanları ve ko- mutanlarıyla mücadele etmek zorunda kalmış, Eşkanî yönetimiyle ortaklıkları bu- lunan birtakım hanedanlar ortaya çıkmış, bunlar da birtakım efsanevî hikâyelere konu olmuştur.
18.Soru
Bir ulusun bütün tanrı ve tanrısal güçlerine ne ad verilir?
Umay ana |
Panteon |
Gök Tanrı |
Erlik |
Tanrıça |
Bir ulusun bütün tanrı ve tanrısal güçlerine panteon adı verilir
19.Soru
Anka’nın üzerinde yuva kurduğu kabul edilen efsanevî dağ hangisidir?
Hira Dağı
|
Kaz Dağı
|
Kaf Dağı
|
Elbruz Dağı
|
Yıldız Dağı
|
20.Soru
Seçeneklerden hangisinde Kozmogoni mitleriyle ilgili doğru bilgi verilmiştir?
Kozmogoni mitlerinde, dünyanın sonu anlatılır.
|
Kozmogoni mitlerinde, Umay ile ilgili hikâyeler anlatılır.
|
Kozmogoni mitlerinde, mitolojik kahramanların hikâyeleri anlatılır.
|
Kozmogoni mitlerinde, Erlik’in yarattığı hastalıklar ve felaketler anlatılır.
|
Kozmogoni mitlerinde, evrenin kozmik unsurların nasıl yaratıldığı anlatılır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ