Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 20. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Altay Türkleri arasında yaygın olarak kabul edilen yaratıcı tanrı olarak kabul edilen "Ülgen" ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Ölülere hükmeden yeraltı tanrısıdır.
Kamlama ayini yaparak Ülgen’e ulaşmak isteyen bir kamın yedi veya dokuz engeli/katı aşması gerekir.
Altay Türklerine göre, Ülgen ezeli ve ebedidir.
Ülgen gök cisimlerini yönetir, gök gürültüsü, yıldırım yaratır, yağmurları yağdırır.
Ülgen gök kuşağını, insanları, hayvanları, otlakları, yaylaları ve ateşi yaratmıştır.

2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Türk mitolojisinde kainatı oluşturan unsurlardan biri değildir?


Su

Ateş

Ağaç

Toprak

Yeraltı


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, halk biliminin özelliklerinden biridir?


Bu araştırma alanı ilâhiyat biliminin (theology) sınırları içindedir

Resmi olarak adlandırılan belli bir katılığa kavuşmuş olan din ve ahlak kurallarıyla ilgilenir

Mitolojiyle iç içe geçmiş halk dinine ait yaygın inanış şekilleri, yorum ve uygulamalarla ilgilenir

Kitabî din öğretisini temsil eden din adamları ve bilginlerince araştırmalar yapılır

Normatif bir bilim olarak inançların iyi, kötü” veya “doğru, yanlış” olup olmadıklarını araştırır


4.Soru

Kitâbî veya resmî dinde olmayan, halk dininde bulunup resmî dine göre yanlış ve boş inanç olan inanış ve uygulamalara ne ad verilir?


Halk edebiyatı

Halk oyunları

Halk dini

Hurafe

Efsane


5.Soru

Etiyolojik ne demektir?


Örnek model

Dünya görüşü

Temel pratikler

İşlevsellik

Köken açıklayıcı


6.Soru

Türk mitolojosinin en erken döneminin mitoloji modeli nedir?


Bitki kökenli model

Büyü modeli

Kutsal model

Memorat modeli

Kuş ata modeli


7.Soru

İran mitolojisinde, İmşâspendler “ölümsüz kutsallar”, “ölümsüz temizler” anlamlarını ifade eder. Terim olarak da, Mazdeizm’in en büyük melekleridir. Anlatılara göre sayıları, altı ve yedi olarak değişir. Buna göre, manevî dünyada Ahura Mazda’nın doğruluk, temizlik ve kutsallığının simgesi, maddi evrende ise, yerküredeki bütün ateşlerin sorumlusu olan melek kimdir?


Behmen

Ordîbehişt

Şehrîver

Sifendârmûz

Hordâd


8.Soru

Mitlerdeki kahramanlar ve kişiler kimlerdir?


Sıradan insanlar

Hayvanlar

Tanrı, tanrıça ya da ya yarı tanrılar

Cansız varlıklar

Yıldızlar


9.Soru

Altay Türklerinin kıyamet anlatılarında geçen Ülgen (iyi ruhlar) ile Erlik’in (kötü ruhlar) yerine İran mitolojisinde aşağıdaki ikililerden hangisi yer alır?


Elburz ve Kerey

Ehrimen ve May-tere

Karaş ve Mangdaşire

Ahura Mazda ve Ehrimen

Ahura Mazda ve Elburz


10.Soru

Türk köken mitleri arasında en eski yaratılış miti aşağıdakilerden hangisidir?


Büyü

Totem

Animizm

Ağaçtan yaratılma

İlkel bahçe


11.Soru

Türk mitolojisinin anaerkil döneminde yaratıcı, yaşatıcı en üstün gücün adı nedir?


Uray
Uday
Ummay
Umay
Huday

12.Soru

Mitin icrası esnasında oluşabilecek kötü tesirlerden korunmak ve kurtulmak için yapılanlar arasında seçeneklerden hangisi yer almaz?


Yıkanmak ve soyunmak

Eski elbiseleri yakmak

Özel tütsüleri yakmak

Evleri yakmak

Kan çıkarmak


13.Soru

Türk köken mitleri arasında en eski yaratılış miti hangisidir?


Topraktan yaratılma

Sudan yaratılma

Havadan yaratılma

Ateşten yaratılma

Ağaçtan yaratılma


14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Türk mitolojisinde kurganlarda ölüye sunulan ve mezara konulan nesnelerin kırılmasının nedeni olabilir?


Ölen kişinin hayattayken kırdığı ve küs olduğu insanların çokluğunu temsil için kırılarak konulur

Ölen kişinin maddiyatının yeraltı dünyasında önemsiz olduğu ve oraya hiçbir malını götüremeyeceği için kırılarak konulur

Ölü kişinin mezarda kemiklerinin parçalanan nesneler gibi tuzla buz olacağını; böylece yeryüzü hayatının geçiciliğini ifade etmek için konulur

Yeryüzünde, yeraltının tersi hayat sürüldüğü inancı olduğundan, ölen kişinin nesnelerinin yeraltında sağlam çıkması için kırılarak konulur

Yeryüzünde, insanlar nazardan etkilendiklerini düşündüğünden, ölen kişinin yeraltı yaşamında nazarlardan korunması için kırılarak konulur


15.Soru

Türk boylarında yağmur, kar yağdırdığına ve fırtına çıkardığına inanılan taş aşağıdakilerden hangisidir?


Yada

Yel Baba

Etin İççite

Albas

Çağılgan İççite


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İran mitolojisinde bir dağdır?


Elburz

Ehrimen

Câm-i Cem

Heft

Hefthan


17.Soru

"..............., insan düşüncesinin en erken dönemlerinde, insanların doğal çevrelerindeki, canlı-cansız her şeyin canlı bir ruhu ve buna bağlı bir bilinç hali olduğuna inanmalarıdır." Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?


Maniheizm
Şamanizm
Animizm
Hümanizm
Naturalizm

18.Soru

Anaerkil dönemdeki yaratıcı tanrıçaya ne ad verilir?


Karahan

Ülgen

Ak ana

Umay

Erlik


19.Soru

Türk mitolojisinde tabiatı oluşturan cansız varlıkların ‘sahip’ anlamında ‘iye’ olarak adlandırılmasının nedeni nedir?


Farklı Türk boylarının farklı coğrafi yerleri sahiplenerek oraya hakim olmak istemeleri

Yaşanılabilecek olan yerleri belirleyerek isim takmak istemeleri

Bu isimle adlandırılan yerlere karşı, düşmanda tehdit unsuru oluşturmak istemeleri

Tabiat unsurlarının da canlı ve birer ruha sahip olduklarına inanmaları

Göçerev hayat tarzına sahip olduklarından konakladıkları yerleri ayırmak istemeleri


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Zerdüşt dini önderi, ateşe tapan anlamındadır?


Muğ

Mitra

Nahîd

Nevrûz

Pîr-i Muğân