Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihi efsanelerden değildir?
Medeniyetle ilgili efsaneler |
Kaderle ilgili efsaneler |
Savaşlarla ilgili efsaneler |
İsyanlarla ilgili efsaneler |
Seçkin şahsiyetlerle ilgili efsaneler |
Kaderle ilgili efsaneler olağan üstü kişi, varlık ya da güçlerle ilgilidir.
2.Soru
Dünyanın sonunu anlatan mit türünün adı nedir?
Eskatoloji
|
Antropoloji
|
Antropogoni
|
Kozmogoni
|
Teogoni
|
3.Soru
Seçeneklerden hangisinde Mit kelimesinin kökeni doğru olarak verilmiştir?
Mit (myht) kelimesinin kökeni, Yunancada “anlatı” veya “hikâye” anlamına gelen “mythos”tur.
|
Mit (myht) kelimesinin kökeni, Latincede “anlatı” veya “hikâye” anlamına gelen “mythos”tur.
|
Mit (myht) kelimesinin kökeni, Yunancada “ritüel” veya “oyun” anlamına gelen “mythos”tur.
|
Mit (myht) kelimesinin kökeni, Yunancada “kanun” veya “doğa” anlamına gelen “mythos”tur.
|
Mit (myht) kelimesinin kökeni, Latincede “anlatı” veya “oyun” anlamına gelen “mythos”tur.
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Zerdüşt dini önderi, ateşe tapan anlamındadır?
Muğ |
Mitra |
Nahîd |
Nevrûz |
Pîr-i Muğân |
“Ateşe tapan”, “Zerdüşt İnanırlarından bir gurp”, “Zerdüşt dini önderi” anlamındaki muğ (çoğulu, muğân) kelimesi, eski İran’da bir hanedan adıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mitolojinin doğuşunda yer alan faktörlerden insan unsurunun parçasıdır?
Teknolojik gelişmeler
|
Mevsimler değişimler
|
Yıldızların dizilimi
|
Beden ve ruh
|
Yerleşim birimleri
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şamanlık için söylenebilir?
Kökeni erkeğe dayanır.
|
Kam kabile üyesi olmak zorunda değildir.
|
İlk izleri M.Ö. 2000 yıllarına dayanır.
|
Şamanizm işleyiş itibarı ile bireyselliği ön plana çıkarır.
|
Kökeni kadına dayanır.
|
7.Soru
Klan düzenine yöneliş hangi devirde ortaya çıkmıştır?
Eski Taş Devri |
Cilalı Taş Devri |
Tunç Devri |
Taş Devri |
Paleotik Devir |
Taş Devri’nin anaerkil karakterli bahçe tarımı ve yerleşiklik yaşantısının ortaya çıkmasından sonra Tunç Devri’nde ataerkilliğe boy veya klan düzenine yöneliş olmuştur.
8.Soru
Türk mitolojisinde tabiatı oluşturan cansız varlıkların ‘sahip’ anlamında ‘iye’ olarak adlandırılmasının nedeni nedir?
Farklı Türk boylarının farklı coğrafi yerleri sahiplenerek oraya hakim olmak istemeleri |
Yaşanılabilecek olan yerleri belirleyerek isim takmak istemeleri |
Bu isimle adlandırılan yerlere karşı, düşmanda tehdit unsuru oluşturmak istemeleri |
Tabiat unsurlarının da canlı ve birer ruha sahip olduklarına inanmaları |
Göçerev hayat tarzına sahip olduklarından konakladıkları yerleri ayırmak istemeleri |
Eski Türklerdeki inanışlar arasında tabiat unsurlarına saygı gösterilmesi, dua edilmesi, kutsal kabul edilmesi gibi inanış ve uygulamaların var olduğu bilinmektedir. Buna göre, eski Türkler tabiatta birtakım gizli güçlerin varlığına inanıyor ve dağ, tepe, kaya, pınar, su kaynağı, mağara, ağaç, orman, göl, demir, kılıç, ateş, ocak ve benzeri varlıkların canlı ve bir ruha sahip olduğuna inanıyor, genel anlamda bu tür ruhlara “sahip” anlamında “iye” olarak adlandırıyorlardı. Günümüzde de Türkiye Türkleri arasında olağanüstü varlıkların olduğuna inanılan yerlere “sahipli” denilmesinin bir nedeni de budur. Nitekim, Türkiye Türkçesinde “sahip” anlamında bir başka sözcük “ıssı” yani “iyesi” veya sahibi olmayan yere “ıssız” denilmesinin mitolojik arka planında aynı anlayış ve dünya görüşü yatmaktadır.
9.Soru
Kalgançı Çak anlatısı hangi Türk boyuna ait ne tür bir mittir?
Astronomi-Altay Türkleri |
Eskatoloji-Altay Türkleri |
Teoloji-Kıbrıs Türkleri |
Astroloji-Kafkas Türkleri |
Kozmoloji-Altay Türkleri |
Kalgançı Çak anlatısı Altay boyuna ait bir eskatoloji mitidir.
10.Soru
Çocukları anne-babalarının veya bir yakınlarının sesiyle kuyuya doğru çağıran ve kuyuya yaklaşan çocukları kuyuya çekip boğduğuna inanılan kötü ruh aşağıdakilerden hangisidir?
Körmöz |
Şubat Karısı |
Karakura |
Gelincik |
Çarşamba Karısı |
Çocukları anne-babalarının veya bir yakınlarının sesiyle kuyuya doğru çağıran ve kuyuya yaklaşan çocukları kuyuya çekip boğduğuna inanılan kötü ruh Şubat Karısı’dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türk teogoni mitlerine göre yeryüzünde bulunan kötü ruhlardan biridir?
Ateş Ruhu |
Utkuuçı |
Taş Ruhu |
Ak Ene |
Al Karısı |
Türk kültüründe ateş, arındırıcı ve kötü ruhları kovucu bir unsurdur. Bu bağlamda, ateş insanlara yardım eden üstün bir ruh olarak düşünülüp dua edilir, kurban kesilir; yoksa ateş bir tanrı olarak kabul edilmez. Ateş kültünün en güzel yansıdığı yer, aile ocağının kutsanmasıdır. Utkuuçı ise, gökte yaşar ve Ülgen tanrının en yakın elçisidir. Ülgen’e ulaşmak isteyen kamları beşinci katta Altınkazık (Kutup Yıldızı) bölgesine inerek karşılar. Türk mitolojisinde yer alan taşların ise, kutsal veya içinde olağanüstü güç bulunduğuna inanılır ve büyü, dilek, adak, yemin, ilaç, şifa, uğur, çocuk doğurmak, yağmur ve kar yağdırmak amacıyla kutsanıp kullanılır. Altay Türkleri arasında anılan Ak Ene (Ak Ana) adlı dişi tanrıça da, Ülgen tanrıya yaratma ilhamını veren olağanüstü bir güç olarak görülür. Al ruhu ise, tarih öncesi zamanların ateş kültüyle ilgilidir. Türk dünyasının her yerinde “al, al karısı, albastı, albas, albıs, almıs” gibi adlarla tanınan kötü bir ruhtur. İnanışa göre bu kötü ruh, lohusalara musallat olur, onu ve bebeğini öldürür, ciğerini suda yıkayıp yer. Bu verilere göre, Al Karısı yeryüzündeki kötü ruhlardan biri olduğu için
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk mitolojisinde kutsal ağaca yüklenen anlamlardan biri değildir?
Ana-Ata |
Hayat Ağacı |
Beslenme |
Korunma |
Tapınak |
Kutsal ağaç Türk mitolojisinde, yaratılış veya köken miti olarak “ana-ata”, kozmik “hayat ağacı” na dayalı evren imajı ve evrenin ekseni (axis mundi), “beslenme”,
“barınma” ve tapınma mekanı “tapınak”, ruhları bulunduran ve bu nedenle de kurban kesilen “sunak” ve bütün bu formların en gelişmiş hali olan tanrı veya tanrısal ruhlarla iletişim kanalı olmak gibi son derece önemli işlevlere ve kavramsallaştırmalara sahip olarak karşımıza çıkmaktadır. Korunma bu kavramlar içinde yer almamaktadır.
13.Soru
Duyum ve algıya dayanan, deneme-yanılma ile elde edilen, bilen (suje)-bilinen (obje) ilişkisinin sezgi yoluyla oluşan sezgisel ve empirik (deneyim- sel) bir bilgiye ne ad verilir?
Halkbilim |
Halk Kültürü |
Resmi Kültür |
Yüksek Kültür |
Kitabi Kültür |
Gündelik bilgi veya halk- bilimsel bilgi, duyum ve algıya dayanan, deneme-yanılma ile elde edilen, bilen (suje)-bilinen (obje) ilişkisinin sezgi yoluyla oluşan sezgisel ve empirik (deneyim- sel) bir bilgidir.
14.Soru
Sabır, sadakat, bereket ve şifanın tılsımı olarak kabul edilen figür seçeneklerden hangisidir?
Fatma ananın eli |
Nazar boncuğu |
At nalı |
Tavşan ayağı |
Karanfil dizisi |
Sabır, sadakat, bereket ve şifanın tılsımı olarak kabul edilen figür Fatma ananın elidir.
15.Soru
Hangisi Mazdeist inanışta; kutsanmış ve Ahura Mazda’nın ikametgâhı olarak kabul edilmiştir?
Cam-i Cem
|
Ehrimen
|
Hefthan
|
Asuman
|
İranviç
|
16.Soru
İnsan ihtiyaçları için aşağıda verilen sıralamardan hangisi doğrudur?
Emniyet-Fizyolojik-Sevgi-İtibar-Kendini gerçekleştirme
|
Sevgi-Kendini gerçekleştirme-İtibar-Emniyet-Fizyolojik
|
Fizyolojik-Emniyet-Sevgi-İtibar-Kendini gerçekleştirme
|
Fizyolojik-İtibar-Sevgi-Emniyet-Kendini gerçekleştirme
|
Fizyolojik-Sevgi-İtibar-Emniyet-Kendini gerçekleştirme
|
17.Soru
Maslow’a göre, “ihtiyaç” larını karşılayabilen herhangi bir fert kültür yaratma iktidarındadır. Buna göre, kişinin psikolojik arzularını yerine getiremediği, kişisel kabiliyetlerinin gereklerini ortaya koyamadığı ve bu gerekçeyle memnun olmadığı durumu açıklayan ihtiyaç gereksinimi aşağıdakilerden hangisidir?
Fizyolojik ihtiyaç |
Güvenlik ihtiyacı |
Sevgi ihtiyacı |
Kendini gerçekleştirme ihtiyacı |
İtibar ihtiyacı |
İnsanın “ihtiyaçları” önem sırasına göre, “fizyolojik, emniyet, sevgi, itibar” ve “kendini gerçekleştirme” şeklindedir. İlk dört ihtiyacın tatmin edilmiş olmasına rağmen, psikolojik arzularını yerine getiremediği, kişisel kabiliyetlerinin gereklerini ortaya koyamadığı durumlarda, insanın, yine memnun olmadığı ve “ihtiyaç” içinde olduğu görülür. Bu durum kişinin kabiliyetlerine bağlıdır; edebî yeteneği veya müzik, resim, heykel ve benzeri yetenekleri var veya teknik yahut zihnî kapasiteye sahipse bunları sanat, ilim, teknik ve felsefe şeklinde dışa vurabilmelidir. Bu dışa vurum gerçekleşmediği zaman bu ihtiyaçlar doğal olarak onda sıkıntı ve tatminsizlik yahut memnuniyetsizlik yaratacaktır. İşte, bireyin “kendini gerçekleştirme ihtiyacı” kısaca budur.
18.Soru
Seçeneklerden hangisinde mitlerin özellikleri yanlış tanımlanmıştır?
Mitlerde anlatılan öykü, gerçek ve kutsal olarak kabul edilir.
|
Mit, tanrısal ve olağanüstü varlıkların eylemlerinin öyküsüdür.
|
Mit, her zaman için bir yaratılış ve kökenle ilgilidir.
|
İnsan, miti bilmekle nesnelerin kökenini bilir.
|
Mitlerle edinilen bilgi dıştan ve soyut bir bilgidir.
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mitlerin temel özelliklerinden biridir?
Mitlerin, yaşadıkları kültürlerde gerçek olmadığına inanılır. |
Mitler, yaratılış ve kökenle ilgili konulardan oluşur. |
Mitlerin temel karakterleri veya kahramanı insanoğludur. |
Mitler, dıştan ve soyut bilgiler içerir. |
Mitler, sosyal ve toplumsal yapıdaki davranış ve düşünüş biçimlerini etkilemeyen kısa öykülerdir. |
Mitlerdeki kahramanlar veya kişiler olağanüstü özelliklere sahip tanrı, tanrıça, yarıtanrı gibi tanrısal varlıklardır. Ancak mitleri gerçekleştiren tanrısal, olağanüstü karakter veya kahraman insan tavır ve davranışları sergiler ve mitler, çoğunlukla bu olağanüstü ve tanrısal varlıkların kâinatın başlangıç zamanında yaratıcı etkinliklerini ortaya koyar. Bu bağlamda, mitler, kutsal ya da olağanüstü olan güç veya güçlerin dünyaya çeşitli zamanlarda yaptıkları heyecan verici, değişip dönüştürücü ve yaratıcı akınlarının tasvir edildiği öykülerdir. Ayrıca, yaşadıkları kültürlerde “gerçek hikâyeler” olduklarına inanılır. Dahası gerçek ve kutsal olan bu inanış ve davranış biçimleri “sosyal bir ferman” (social charter) niteliğine bürünerek o sosyal ve toplumsal yapıdaki davranış ve düşünüş biçimlerini etkileyip yönlendirici bir konuma yükselir. İnsan, miti bilmekle nesnelerin “köken”ini bilir, bu nedenle de, nesnelere egemen olmayı ve onları istediği gibi yönlendirip kullanmayı bu bilgiyle başarabileceğine inanır. Bu bilgi, dıştan ve soyut bir bilgi olmayıp mitin bir tören havası içinde anlatılması veya kanıtını oluşturduğu törenin (ritüelin) gerçekleştirilmesiyle, tören (rit) biçiminde yaşanan bir bilgi söz konusudur.
20.Soru
Duyum ve algıya dayanan, deneme-yanılma ile elde edilen, bilen (suje)-bilinen (obje) ilişkisinin sezgi yoluyla oluşan sezgisel ve empirik (deneyim- sel) bir bilgiye ne ad verilir?
Halkbilim |
Halk Kültürü |
Resmi Kültür |
Yüksek Kültür |
Kitabi Kültür |
Gündelik bilgi veya halk- bilimsel bilgi, duyum ve algıya dayanan, deneme-yanılma ile elde edilen, bilen (suje)-bilinen (obje) ilişkisinin sezgi yoluyla oluşan sezgisel ve empirik (deneyim- sel) bir bilgidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ