Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İnanna’nın savaş sırasında uyandırdığı korku ve dehşet Mezopotamya’da hangi sembollerle ifade edilmiştir?
Ayı ve Kurt. |
Ayı ve Aslan. |
Aslan ve Kaplan. |
Aslan ve Kurt. |
Ayı ve Kaplan. |
İnanna’nın savaş sırasında uyandırdığı korku ve dehşet Mezopotamya’da aslan ve kaplan sembolleri ile ifade edilmiştir.
2.Soru
Divan şiirinde söz konusu edilen ve Rivâyetlere göre âb-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Hüsrev |
Feridun |
Dara |
Hızır |
Cemşid |
Hızır Rivâyetlere göre âb-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal bir kişi. Hızır, şahıs, kavram ve sembolik bir unsur olarak Divan şiirinde çok değişik benzetmeye konu olmuşur.
3.Soru
Altay Türklerinin kıyamet anlatılarında geçen Ülgen (iyi ruhlar) ile Erlik’in (kötü ruhlar) yerine İran mitolojisinde aşağıdaki ikililerden hangisi yer alır?
Elburz ve Kerey |
Ehrimen ve May-tere |
Karaş ve Mangdaşire |
Ahura Mazda ve Ehrimen |
Ahura Mazda ve Elburz |
İran mitolojisinde, Ehrimen “kötü akıl”, “şeytan” anlamlarında kullanılır. Ahura Mazda’nın karşısında Ehrimen vardır. Ancak çok sayıda değerlendirme, Mazdeist inanışının temel özellikleri arasında yaygın olarak yer alan inanışa göre; Ahura Mazda ile Ehrimen on iki bin yıl boyunca savaş halindedirler. Bu mücadelenin sonunda Ehrimen’in yenileceği, daha sonra da kıyametin kopacağı kabul edilir. May-tere ile Mangdaşire, Ülgen’in; Karaş ve Karey ise, Erlik’in yardımcılarıdır ve Türk mitolojisinde geçen karakterlerdir. İran mitolojisinde, Ülgen ve Erlik’e, Ahura Mazda ve Ehrimen karşılık gelir. Elburz ise, yine İran mitolosinde yer alan mitolojik bir dağın adıdır.
4.Soru
…….. uğraşanlar bazı dualar okuyarak cin ve peri davet eder, sonra gelen peri veya cinin bir şişeye koyup kapağını kaparlarmış. Cümledeki boşluk ne ile doldurulmalıdır ?
İlm-i sihirle |
İlm-i Kimyayla |
İlm-i Tıbla |
İlm-i Fâlla |
İlm-i Tılsımla |
İlm-i sihirle uğraşanlar bazı dualar okuyarak cin ve peri davet eder, sonra gelen peri veya cinin bir şişeye koyup kapağını kaparlarmış. Çengnâme’de atın heybet ve azameti tasvir edilirken onu gören devin korkudan şişeye girdiği, Zaloğlu Rüstem’in damadı Giv ile eski İran kahramanlarından Behmen’in de korkarak kaçtıkları anlatılır. Behmen aynı zamanda bir cinin veya bir devin adı olduğuna göre, Ahmed-i Daî, “Behmen” kelimesiyle ihâm-ı tenâsüp sanatı yapmaktadır: Kaçardı heybetümden Begmen ü Gîv Girürdi korkusından şîşeye dîv (Çengnâme 1282)
5.Soru
Gılgamış efsanesi hangi medeniyete aittir?
İnkalar. |
Hititler. |
Artuklular. |
Sümerler. |
Mayalar |
Gılgamış efsanesi en eski Sümer efsanesidir.
6.Soru
Divan edebiyatında Ankâ, Zümrüdankâ ya da Sîmurg adlarıyla geçen efsanevi kuşun Hint mitolojisindeki adı nedir?
Hüdhüd |
Hüma |
Benu |
Garuda |
Karakuş |
Divan edebiyatında Ankâ, Zümrüdankâ ya da Sîmurg adlarıyla geçen efsanevi kuşun Hint mitolojisindeki adı “garuda” kuşudur.
7.Soru
Fénelon’un 1699’da yayımlanan Télémaque adlı kitabını aşağıdaki yazarlardan hangisi Türkçeye çevirmiştir?
Yusuf Kâmil Paşa |
Mehmed Sadık Efendi |
Nâmık Kemal |
Şemseddin Sâmi |
Ahmet Mithat Efendi |
Fénelon’un 1699’da yayımlanan Télémaque adlı kitabını Yusuf Kâmil Paşa 1859’da Türkçeye çevirir. 1862’de Tercüme-i Telemak adıyla yayımlanan ve altı ay içinde ikinci baskısı yapılan kitap, 1877’ye kadar dört kez daha basılır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İlm-i nücuma göre Zühre’ye mensup değildir?
Hizmetkârlar |
Kadınlar |
Çalgıcılar |
İşret |
Tüccarlar |
İlm-i nücûma göre hizmetkârlar, kadınlar, çalgıcılar, işret ve eğlenceye düşkün ehl-i heva Zühre’ye mensuptur.
9.Soru
Maslow’a göre, “ihtiyaç”larını karşılayabilen herhangi bir fert kültür yaratma iktidarındadır. Buna göre, kişinin psikolojik arzularını yerine getiremediği, kişisel kabiliyetlerinin gereklerini ortaya koyamadığı ve bu gerekçeyle memnun olmadığı durumu açıklayan ihtiyaç gereksinimi aşağıdakilerden hangisidir?
Fizyolojik ihtiyaç |
Güvenlik ihtiyacı |
Sevgi ihtiyacı |
Kendini gerçekleştirme ihtiyacı |
İtibar ihtiyacı |
İnsanın “ihtiyaçları” önem sırasına göre, “fizyolojik, emniyet, sevgi, itibar” ve “kendini gerçekleştirme” şeklindedir. İlk dört ihtiyacın tatmin edilmiş olmasına rağmen, psikolojik arzularını yerine getiremediği, kişisel kabiliyetlerinin gereklerini ortaya koyamadığı durumlarda, insanın, yine memnun olmadığı ve “ihtiyaç” içinde olduğu görülür. Bu durum kişinin kabiliyetlerine bağlıdır; edebî yeteneği veya müzik, resim, heykel ve benzeri yetenekleri var veya teknik yahut zihnî kapasiteye sahipse bunları sanat, ilim, teknik ve felsefe şeklinde dışa vurabilmelidir. Bu dışa vurum gerçekleşmediği zaman bu ihtiyaçlar doğal olarak onda sıkıntı ve tatminsizlik yahut memnuniyetsizlik yaratacaktır. İşte, bireyin “kendini gerçekleştirme ihtiyacı” kısaca budur.
10.Soru
Ab-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Hüsrev |
Hızır |
Feridun |
Efrâsiyâb |
İskender |
Ab-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal kişi Hızır’dır.
11.Soru
Divan şiirinde daha çok, zulm ve cevr u cefâ vermenin bir sembolü olarak kullanılmış olan hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?
Keyhüsrev |
Nemrud |
Nûşirevân |
Siyavuş |
İskender |
Tanrılık iddia ederek insanları kendisine tapmaya zorlayan, İbrahim Peygamberi ateşe atarak yok etmek isteyen, tarihteki en meşhur zalim ve inatçı münkirlerden biri olan Nemrud, Divan şiirinde daha çok, zulm ve cevr u cefâ vermenin bir sembolü olarak kullanılmıştır.
12.Soru
Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırılan ölen ve dirilen bitki tanrısı aşağıdakilerden hangisidir?
Ab-ı Hayat |
Temmuz |
Ninurta |
Galatur |
Kurgarra |
Mezopotamya’da eski Sümer’de adı Dumuzi (Temmuz) olan fakat değişik bölgelerde ve zamanlarda Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırıyla anılmaktadır.
13.Soru
Yunan mitolojisinin her kavmin ve medeni insanların ebedi kitabı olduğunu ileri süren yazar kimdir?
Tevfik Fikret |
Yahya Kemal |
Yakup Kadri |
Halit Ziya |
Mehmet Rauf |
Yahya Kemal, “hayata susayanlar”ın “Bahr-i Safîd havzasının sahiline” doğru koştuğunu, “Yunan esâtiri”nin (mitolojisinin) her kavmin ve “medeni insanların ebedî kitabı” (Yahya Kemal 1984) olduğunu ileri sürer.
14.Soru
Bir ulusun bütün tanrı ve tanrısal güçlerine ne ad verilir?
Umay ana |
Panteon |
Gök Tanrı |
Erlik |
Tanrıça |
Bir ulusun bütün tanrı ve tanrısal güçlerine panteon adı verilir.
15.Soru
Divan edebiyatında yılan sevgilinin neyidir?
Yüz
|
Dil
|
Saç
|
Göz
|
El
|
16.Soru
Yakındoğu kültürünün etkisiyle Yunan edebiyatında oluşan edebiyat aşağıdakilerden hangisidir?
Romans
|
Hikaye
|
Hitabet
|
Makale
|
Fıkra
|
17.Soru
Zerdüşt dini bağlılarının kutsadıkları ateşi içerisinde koruyup sakladıkları yerlerin özel adı” olarak kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Muğkede |
Elburz |
Ateşkede |
Piyâle-yi Cem |
Ehrimen |
Terim olarak Ateşkede; “Zerdüşt dini bağlılarının kutsadıkları ateşi içerisinde koruyup sakladıkları yerlerin özel adı” olarak kullanılmıştır. Zerdüşt inanışının kutsal mekânları ve tapınakları olan ateşkedelerde hiç söndürülmeden yakılan ateş, bu inanışta tanrısal gücü simgeler.
18.Soru
Aslan başlı kartal aşağıdakilerden hangisinin sembolüdür?
Ninurta
|
Temmuz
|
Yağmur
|
Fırtına
|
Şimşek
|
19.Soru
I- Omuzlarında ok şeklinde ışıklar fışkıran bir erkek figürü
II-Elinde ışıkları temsil eden testere biçiminde dişli hançer bulunan bir insan figürü.
III-Doğarken ve batarken bir ayağını bir dağ tepesine koymuş bir erkek figürü
Aşağıdakilerden hangisinde Yakındoğu mitolojisinde güneş tanrısının doğudan doğuşunu anlatan insan sembolleri doğru verilmiştir?
Yalnızca I |
I-II |
II-III |
I-III |
I-II-III |
Yakındoğu mitolojisinde güneş tanrısının doğudan doğuşunu anlatan insan sembolleri şunlardır: 1. Omuzlarında ok şeklinde ışıklar fışkıran bir erkek figürü. 2. Elinde ışıkları temsil eden testere biçiminde dişli hançer bulunan bir insan figürü. (Bu testere güneşin karar verme, adil olma kavramlarıyla ilişkisini simgeler.) 3. Doğarken ve batarken bir ayağını bir dağ tepesine koymuş bir erkek figürü. Bazı araştırmacılar güneş tanrısının elindeki testereyi, karanlıklardan doğan güneş ışını olarak karanlıkları açan bir anahtar şeklinde yorumlamışlardır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi inkılâbın mitolojiyle efsaneleştirilmesi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Millî Mücadele “Ergenekon”a, Başkomutan Mustafa Kemal Paşa “Bozkurt”a benzetilmiştir. |
Halit Fahri (Ozansoy)’nin “millî marş güftesi için” yazdığı “Vatan Destanı”nın “Müjdeler fısıldar Ergenekon’dan’’ |
Enis Behiç (Koryürek)’in “Millî Neşide”sinin “Demir dağlar delmiş olan Bozkurtlarımız ki / Orhun’da var Kültiğin’den kalma yazımız.” |
İshak Refet Işıtman, Ne Mutlu Bana ki Türk Yaratıldım (1933) |
Müjde, Ozan! Müjde Türk! Öncümüz belirdi, bak! Milletin iradesi bu kılığa girdi, bak!” (Behçet Kemal 1933:16) dizeleriyle “Arslan ve kartal” kılığına girdiği söylenen “öncü” Atatürk’tür. |
Müjde, Ozan! Müjde Türk! Öncümüz belirdi, bak! / Milletin iradesi bu kılığa girdi, bak!” (Behçet Kemal 1933: 16) dizeleriyle “Bozkurt” kılığına girdiği söylenen “öncü” Atatürk’tür. Türk Destanlarındaki Bozkurt’a benzetilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ