Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Seçeneklerdeki ifadelerden hangisi doğru değildir?
Servet-i Fünûn Şair ve yazarları, estetik ve edebiyatla ilgili görüşlerinde, Eski Yunan ve Roma şairlerini de gözetirler.
|
Halit Ziya (Uşaklıgil) da, 1891’de yayımlanan Hikâye adlı kitabında realist bir edebiyatın kaidelerini verirken, “hikâyenin ilk olarak Yunanlılarda görüldüğünü” belirtir.
|
Hüseyin Câhid (Yalçın), "Deha” konusunu estetiğe ilişkin bir sorun olarak irdelemiştir.
|
Tevfik Fikret’in Halûk’un Defteri adlı kitabında yer alan “Promete” şiiri, Servet-i Fünûn Edebiyatı’nın mitolojiyle edebî metin bağlamında kurduğu ilişkiyi örnekler.
|
Halit Ziya (Uşaklıgil) da, 1891’de yayımlanan Hikâye adlı kitabında realist bir edebiyatın kaidelerini verirken, “hikâyenin ilk olarak Fransızlarda görüldüğünü” belirtir.
|
2.Soru
Türk halk kültüründe, yaz mevsiminin gelmesi için hangi kuşun yuvasından çıkması gerektiğine inanılır?
Anka kuşu |
Guguk kuşu |
Tavus kuşu |
Çalıkuşu |
Doksan kuşu |
Türk halk kültüründe, yaz mevsiminin gelişi Doksan Kuşu’nun yuvasından çıkmasına bağlıdır. Doksan (Doksancıl) Kuşu yeraltında yuva yapan bir kuştur. Kar düşer düşmez bu kuş yuvasına doksan tane küçük taş alır. Her gün yuvasından bir tanesini dışarıya atar. Yuvada bir tane taş kalınca sayılı fırtınalardan “Abrılın Beşi Fırtınası” olur. Doksancıl Kuşu ertesi gün son taşı atar ve yaz geldi diyerek yuvasından çıkar. Yaz mevsiminin de “Bir kuşum var ötmeyince, bir otum var bitmeyince, ben gelmem.” demesinin nedeni budur. Bu yüzden halk kültünde “Doksan Kuşu ötmedikçe yaz gelmez” denilir.
3.Soru
Kartal ve güneş motifleri aşağıdaki uygarlıklardan hangisinde kullanılmamıştır?
Babil |
Asur |
Hitit |
Fenike |
Lidya |
Kartal ve güneş motişeri ve onlarla ilgili tasavvurlar, Babil ve Asur krallıklarından, önce Hititlere, Fenike’ye geçmiş, bu iki ülkeden iki ayrı koldan eski Yunan’a ulaşmıştır.
4.Soru
Kur’an da iki meleğin sihir öğrettikleri anlatılan şehir aşağıdakilerden hangisidir?
Ninova |
Babil |
Agade |
Sus |
Nippur |
Hârût ve Mârût adlı iki melekle Zühre yıldızına ait bir efsane çok meşhurdur. Kur’an’da bu iki meleğin Bâbil’de sihir öğrettikleri anlatılmaktadır. Bu iki melek, “biz ancak bir imtihan ve tecrübe için Allah tarafından gönderildik, sakın sihir yapmayı câiz görüp de kâfir olma!” demeden kimseye sihir öğretmezlerdi. Efsaneye göre melekler, insanların işledikleri günahlardan şikâyet etmişler. Allah “siz de onlar gibi yaratılsaydınız, aynı şekilde hareket ederdiniz” deyince melekler itiraz etmiş ve Allah’ın kendilerini sınaması için güvendikleri iki meleği, Hârût ve Mârût’u, temsilci olarak seçmişlerdir. Bâbil’de sihir öğrettikleri Kur’an’da zikr edilen Hârut ve Mârut’u Allah, o sırada sihrin en yaygın olduğu Bâbil’e indirmiş. Bu iki melek gündüz bu şehirde kadı olarak vazife görür, gece sihirli bir dua okuyarak gökyüzüne çıkarlarmış. Bir gün Zühre adlı bir kadın kocasından boşanmak için onlara müracaat etmiş. Hârût ve Mârût ona âşık olmuş, onun yüzünden baştan çıkmış, şarap içmiş, puta tapmışlardır. Nihayet Zühre bu iki meleğin okuduğu sihirli duayı da ustalıkla onlardan öğrenerek göğe çıkmış. Allah onu gökyüzünde Zühre yıldızı yapmış. Hârût ve Mârût’u ise Bâbil’de bir kuyuda kıyamete kadar kalmak üzere baş aşağı bir şekilde asarak cezalandırmış.
5.Soru
Hilmi Ziya Ülken’in 1951 yılında yazdığı “Destana Dair Tarihçe” başlıklı Türk şiirindeki mitoloji ilgisine dair yazısı, Haluk Nihat Pepeyi’nin hangi kitabın bir bölümüdür?
İçtimai Doktrinler Tarihi |
Şeytanla Konuşmalar |
Varlık ve Oluş |
Sosyolojinin Problemleri |
Erenler, Gaziler Destanı |
Hilmi Ziya Ülken’in 1951 yılında “Destana Dair Tarihçe” başlıklı Türk şiirindeki mitoloji ilgisine dair yazdığı yazı, Haluk Ziya Pepeyi’nin Erenler, Gaziler Destanı adlı kitabının bir bölümüdür.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Divan edebiyatında Fuzuli’ nin sık ve beraber kullandığı kavramlardan birisi değildir?
Zülf ile karanlık |
Sünbül |
Sevda |
Zencir |
Cünun |
Fuzûlî, zülf ile karanlık, sevdâ, zencîr, cünûn gibi kavramları daha sık beraber kullanmıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Arapça’da “mîlâd: doğum” anlamındadır?
Sîmorğ |
Yeldâ |
Nevruz |
Nahîd |
Pîr-i Muğân |
Süryanice’den Farsça’ya geçmiş bir kelime olan Yeldâ: Arapça’da “mîlâd: doğum” anlamındadır.
8.Soru
Ab-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Hüsrev |
Hızır |
Feridun |
Efrâsiyâb |
İskender |
Ab-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal kişi Hızır’dır.
9.Soru
Makrokozmos ve Mikrokozmos kavramlarının karşılıkları aşağıdakilerden hangisidir?
Alme-i kübra – Alem-i sugra |
Mum – Kelebek |
Şem – Pervane |
Gül – Bülbül |
Ti-amat – Marduk |
Makrokozmos âlem-i kübrâ ve mikrokozmosda âlem-i sugrânın karşılğıdır.
10.Soru
Bir rivayete göre şarabın mucidi olan şah aşağıdakilerden hangisidir?
Bijen |
Cemşîd |
Dahhâk |
Dârâ |
Efrâsiyâb |
İran’ın mitolojik şahlarındandır. Bir gün, başına muazzam bir taç takarak büyük bir tahta oturuyor. O günü Nevruz adıyla bayram günü ilan ediyorlar. Bir rivayete göre şarab’ın mucidi Cemşid’di.
11.Soru
Tıpkı iskendiyar gibi İran mitolojik tarihinin bahtsız kahramanlarından biridir. Bu hükümdarın hikayesi Şehname’nin en acıklı ve tesirli anlatılarının başında geliyor. Bahsi geçen mitolojik kişilik aşağıdakilerden hangisidir?
Nemrud |
Nûşirevân |
Rüstem |
Siyavuş |
Zâl |
Siyavuş, tıpkı İskendiyar gibi İran mitolojik tarihinin bahtsız kahramanlarından biridir. Siyavuş’un hikayesi Şehname’nin en acıklı ve tesirli anlatılarının başında geliyor. Üvey annesi Siyavuş’a aşık olmuş, bunu öğrenen Siyavuş Afrasiyab’ın ülkesine kaçmış ve orada feci şekilde öldürülmüştü.
12.Soru
Divan edebiyatında sevgilinin yüzü aşağıdakilerden hangisine benzetilmektedir?
Aydınlık |
Güneş |
Gündüz |
Günışığı |
Gül bahçesi |
Sevgilinin yüzü genellikle gül bahçesine benzetilmektedir. Zira iki yanağın gül veya lâle, gözlerin nergis, dudakların gonca olarak düşünüldüğü bu bahçe, doğrudan doğruya bahçenin arketipi olan cennet ve cennette Hz. Havva’yı kandıran cennetin bekçisi olan yılan imajını ortaya koymaktadır. Böylece yüz kutsal bir anlam kazanmakta ve gizli bir hazine olmaktadır.
13.Soru
Hangisi Yunan kaynaklı hümanizm görüşünü destekleyen gelişmlerden biri olarak düşünülemez?
Maarif Vekilliği tarafından Yunan-Latin klasiklerinin yayımlanması
|
Tercüme Dergisi'nin çıkarılması
|
İnsan Dergisi etrafındaki yazar ve şairlerin çalışmaları
|
Yücel dergisinin halkevleri aracılığıyla desteklenmesi
|
İstanbul ve Ankara'da bazı liselerde yunanca ve latince eğitimine başlanması
|
14.Soru
“Divan şiirinde Zühre ve Nahid ismiyle yer alır, efsaneye göre İranlı çok güzel ve şuh bir kadındır. Harut ve Marut adlı meleklerden hile yoluyla göğe yükselmenin yolunu bulmuş, gökyüzüne çıkmıştır.” Yukarıda tanımlanan karakter aşağıdakilerden hangisidir?
Venüs
|
İştar
|
Astarte
|
Afrodit
|
Beltis
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İran mitolojisinin ana temalarından biri değildir?
Ab: Su |
Ahura Mazda |
Asuman: Gök |
Ateş |
Kabe |
Kabe İran mitolojisinde yer alan bir tema değildir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp’ in çocuklar için yazdığı destanlardan birisi değildir?
Altun Yurt |
Akkurum |
Altun Destan |
Kızılelma |
Alageyik |
Gençleri gözeterek yazdığı “Kızılelma” da ve çocuklar için yazdığı “Alageyik” te, ayrıca “Altun Yurt”, “Akkurum” ve “Altun Destan” da Turancılık düşüncesi Türk efsanelerinden ve destanlarından motiflerle iletilir.
17.Soru
Hüdhüd ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
İslam mitolojisine göre Hz. Süleyman’ ın emrinde bulunan kuşlardan birisidir. |
Hz. Süleyman onun vasıtasıyla Belkıs’ ı bulmuştur. |
Çölde suyun toprağın altında nerde bulunduğunu bilirdi. |
Tanrının yeryüzündeki temsilcisi olan hükümdarın da sembolü olur. |
Bitki dünyası ile ilgili bir kuştur. |
Asur devrinden beri fırtına ve gök gürültüsü, yağmur, aynı zamanda bitki ve bereketlilik tanrısıyla özdeşleşen güneş tanrısının, dolayısıyla tanrının yeryüzündeki temsilcisi olan hükümdarın da sembolü olur.
18.Soru
Divan edebiyatında yılan aşağıdakilerden hangisini sembolize etmektedir?
Aşk acısı |
Gece |
Korku ve dehşet |
Sevgilinin saçı |
Zalim tanrıça |
Divan edebiyatında yılan sevgilinin saçıdır. Genel olarak bu benzerlik sevgilinin saçının kıvrım kıvrım ve uzun olmasına dayanmaktadır, çünkü yılan da kıvrılarak hareket eder ve uzundur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mit kelimesinin anlamlarından biri değildir?
Basif |
Hayali |
Uydurma |
Kıymet |
Yalan |
Mit kelimesinin içeriği çok geniş bir alanı kapsayabilen niteliktedir. Mit terimi, “basit”, “hayali” hatta “uydurma” ve “yalan” anlamına gelen bir içerikten “son derece doğru” ve “kutsal bir öykü”ye kadar çok geniş bir alanı içermektedir.
20.Soru
İştar Tanrısının bir röliyefde Anat olarak bir aslanın üstünde ayakta durmakta, bir elinde hayatın sembolü olan …., bir elinde de aşkın sembolü olan ….. tutmaktadır. İştar Tanrısının elinde tuttuğu hayatın ve aşkın sembolleri nelerdir?
Ateş ve Su |
Ekmek ve Gül |
Güneş ve Buğday |
Yılan ve Lotus Çiçeği |
Ay ve Lotus Çiçeği |
Bereket, aşk ve savaş tanrıçasının daha başka simgeleri de vardır. Mesela İştar bir röliyefde Anat olarak bir aslanın üstünde ayakta durmakta, bir elinde hayatın sembolü olan yılanı, bir elinde de aşkın sembolü olan lotus çiçeğini tutmaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ