Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
1890 yılında Yunan ve Roma mitolojilerini genişçe tanıtan “Esatir” kitabı kimin eseridir?
Ahmedi |
Aşık Paşa |
Şemseddin Sami |
Nesimi |
Şeyyad Hamza |
1890 yılında yayınlanan ve Yunan ve Roma mitolojilerini detaylı biçimde ele alan Esatir adlı kitabın yazarı Şemseddin Sami’dir.
2.Soru
Divan edebiyatında yokluğun ve kannatin timsali aşağıdakilerden hangisidir?
Hüma |
Hüdhüd |
Misk |
Mengelus |
Simurg |
Kaf daınnda yaşadığı söylenen efsanevî mevhum bir kuş olan Anka/Simurg, Divan edebiyatında yokluğun ve kanaatin timsali olarak geçer.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Divan şiirinin dayandığı temelleri açıklayabilir?
Sadece İslâm medeniyeti dairesi içinde gelişen kültüre dayanır.
|
İslâmiyet hatta Hristiyanlık öncesindeki Yakındoğu kültürüne uzanmaktadır.
|
Sadece Yakındoğu İslâmî klâsik edebiyatının şiir anlayışına dayanmaktadır.
|
Yakındoğu halkının folklor ve geleneklerine dayanmaktadır.
|
Yakındoğuda çeşitli tarikat sistemlerine ve gelişen diğer dinî anlayışlara uzanmaktadır.
|
4.Soru
Ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birlik aşağıdakilerden hangisidir?
Klan |
Determinist |
Dogma |
Etiyoloji |
Kozmoz |
Klanlar, ortak bir atadan geldiklerine inanan, kendi aralarında evlenmeyen birbirleriyle akraba birkaç büyük ailenin bir araya gelmesiyle oluşan toplumsal birliklerdir.
5.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi Türk mitolojisinde yeraltında bulunan tanrılar, kutsal ruhlar ve kültleri bağlamında değerlendirilebilir?
Erlik'in oğulları
|
Ata ruhları
|
Dağ ruhu
|
Göl ruhu
|
Yo Kan
|
6.Soru
Hem insan hem de cin taifesine faydası olan ot aşağıdakilerden hangisidir?
Yebruhussanem |
Elburz |
Çeng |
Kubbetü’s-Sahra |
Beyt-i Ma’mur |
Yebruhussanem hem insan hem de cin taifesine faydası olan bir ottur
7.Soru
İnsan üzerinde bıraktığı tesirleri bakımından çengin etrafında çeşitli teşbihler toplanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu teşbihlerden biri değildir?
Bülbül |
İlaç |
Papağan |
Pervane |
Güneş |
Akıl hastalarının musikiyle tedavi edilebileceğine inanan eskilerin bu düşüncesinden hareket edilerek bir ilaca, çok hüzünlü, güzel ve tatlı bir sese sahip olduğu için bülbüle, şeker yiyen bir papağana, yanan yakılan bir pervaneye benzetilmiştir.
8.Soru
İnanışa göre insanlardan kaçan, su, pınar ve çeşme başlarında insanları çarpan, cin taifesinin bir kolu olan yaratık aşağıdakilerden hangisidir?
Gûlyabanî |
Peri |
Kubbetü’s-Sahrâ |
Tâk-ı Kisrî |
Yebruhussanem |
Canlı varlıkların melek, insan, cin şeklinde olduklarına inanan eskilerce, periler de cin taifesinin bir koludur. Ancak periler, şekilleri bakımından gûl ve diğer cinler gibi çirkin olmayıp aksine çok güzeldirler. Yine inanışa göre, insana görünmezler, insandan kaçarlar, su, pınar ve çeşme başlarında mesken tutarlar, insanları buralarda çarparlar.
9.Soru
Temmuz ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Paskalya merasimlerinin sembolüdür. |
Ölen ve dirilen savaş tanrısıdır. |
Baal ve Osiris olarak da adlandırılır. |
Hristiyanlıkla ilgisi bulunamamıştır. |
Bitki tansırını konu alan bir destandır. |
Mezopotamya’da eski Sümer’de adı Dumuzi (Temmuz) olan fakat değişik bölgelerde ve zamanlarda Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırılan ölen ve dirilen bitki tanrısıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aşk ve savaş tanrıçasının bir adı değildir?
İnanna |
İştar |
Astarte |
Afrodit |
Bendis |
Aşk ve savaş tanrıçası İnanna (İştar, Astarte, Afrodit). Bendis Ay Tanrıçasıdır.
11.Soru
M.S. 531 ila 579 yılları arasında hükümdarlık yapan, İran’ın Sâsânî sülalesinden, adaletiyle ün salmış hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?
Nûşirevân |
Rüstem |
Siyavuş |
Zâl |
Kahraman |
M.S. 531 ila 579 yılları arasında hükümdarlık yapan, İran’ın Sâsânî sülalesinden, adaletiyle ün salmış hükümdar Nûşirevân’dır.
12.Soru
Türk kozmolojisinde, yönler dört büyük yıldız grubuna göre sınıflandırılıyor ve renklerle sembolize ediliyordu. Buna göre, güney yönünü temsil eden yıldız grupları ile renk, aşağıdakilerden hangisidir?
Gök Ejder denilen yıldız grubu ve Ağaç Yıldızı denilen Müşteri Yıldızı ve Kuş Yıldız’ları; mavi |
Ak Pars denen yıldız grubu ile Erklig denilen Zühre Yıldızı ile Kara Alp Yıldız’ları; beyaz |
Kızıl Saksagan denilen yıldız grubu ve Ateş Yıldızı denen Merih Yıldızı ve Sin Yıldızları; kırmızı |
Kara Yılan yıldız grubu; siyah |
Zuhâl yıldız grubu; sarı |
Kızıl Saksagan “Kızıl Sakızgan” denilen yıldız grubu ve Ateş Yıldızı “Oot Yultuz” denen Merih Yıldızı ve Sin Yıldızları, Güney yönünü temsil ediyorlar ve Ateş unsuru ile irtibatlandırılıyorlardı. Güney, kırmızı renk ile sembolize ediliyordu.
13.Soru
I.Aşk
II.Adalet
III.Savaş
Sümerlerin Afrodit ve Astarte olarak da bilinen Inanna yukarıdaki tanrıçalardan hangileridir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
Divan edebiyatında Inanna aşk ve savaş tanrıçası olarak geçmektedir.
14.Soru
Cem’in kadehi ile aynı şeye gönderme yapan, uzak mesafeleri gösteren, tasavvufi literatürde gönülü sembolize eden sihirli nesne nedir?
Cem’in tacı |
İskender’in aynası |
Dahhak’ın bardağı |
Hüsrev’in kitabı |
Kisra’nın zinciri |
Kimine göre İskender’in Aynası (âine-i İskender) ile Cem’in kadehi aynı şeye gönderme yapmaktadır. Zira ikisi de çok uzak mesafeleri gösteren birer esrarengiz nesnedir. Tasavvufi literatürde bu ikisi gönülü sembolize eder. Kimine göre de bu ayna, dünyanın yedi harikasından biri olan İskenderiye feneridir.
15.Soru
Divan edebiyatında Hüsrev ü Şirin Mesnevisinde anlatılan Şebdîz kimdir?
Sevgili |
Ay |
At |
Kadın |
Kral |
Şebdîz: Hüsrev’in yağız atı ve Gülgûn’un (Şirin’in bindiği açık doru at) kardeşidir. Annelerinin, çöldeki bir aygır heykeline bir defa sürünmekle gebe kalarak bunları doğurduğu söylenmektedir. Efsaneye göre Şebdîz’in boyu diğer atlardan dört karış yüksektir. Her ayağına on çivi ile nal çakılırmış.
16.Soru
Divan şiirinde Zühre ve Nahid ismiyle yer alan, efsaneye göre İranlı çok güzel bir kadın olan, Harut ve Marut adlı meleklerden hile yoluyla kaçarak göğe yükselmenin yolunu bulan sembol seçeneklerden hangisidir?
Yıldız. |
Zülf. |
Leyli. |
Venüs. |
İnanna. |
Divan şiirinde Zühre ve Nahid ismiyle yer alan, efsaneye göre İranlı çok güzel bir kadın olan, Harut ve Marut adlı meleklerden hile yoluyla kaçarak göğe yükselmenin yolunu bulan sembol Venüs’tür.
17.Soru
Türk mitolojisini ortaya çıkaran sosyo-kültürel toplumsal yapılanış incelendiğinde, Türklerin anaerkil karakterli bir toplumdan, ataerkilliğe boy ve klan düzenine geçişi, aşağıdaki çağların hangisinde gerçekleşmiştir?
Eski Taş Çağı (Paleolitik) |
Yontma Taş Çağı (Mezolitik) |
Cilalı Taş Çağı (Neolitik) |
Bakır Çağı (Kalkolitik) |
Tunç Çağı |
Türklerin Eski Taş (Paleolitik) ve Cilalı Taş (Neolotik) devirlerindeki oluşumu göz ardı edilmektedir. Bu konudaki arkeolojik buluntuların yanı sıra, Türk mitolojisinin verdiği deliller de söz konusu dönemi aydınlatacak mahiyettedir. Mevcut verilerden hareketle Türk mitolojisini ortaya çıkaran sosyo-kültürel toplumsal yapılanış; Toplayıcı-Avcı, Avcı-Çoban ve Çoban-Tarımcı dönemlerinden geçmiştir. Bir başka ifadeyle, Taş Devri’nin anaerkil karakterli bahçe tarımı ve yerleşik yaşantısının ortaya çıkmasından sonra Tunç Devri’nde ataerkilliğe; boy veya klan düzenine yöneliş olmuş ve bunu, Demir Çağı’yla birlikte “kağanlık” ve ataerkil askerî bir demokrasi ile göçerevli hayat tarzının oluşumu izlemiştir.
18.Soru
Şehname’de Rüstem kelimesinin anlamı nedir?
Feridun’un oğlu |
Işıklı, parlak |
Yeşil |
Övülen kişi |
Kurtuldum |
Şehnâme’de Rüstem kelimesinin “kurtuldum” anlamına geldiği yazılıdır.
19.Soru
Seçeneklerden hangisi islam kaynaklı bir anadolu hümanizmi görüşü içinde yazılmış eserlerden biri değildir?
Milli Mücadele Destanı
|
Erenler Gaziler Destanı
|
Battal Gazi Destanı
|
Malazgirt Zaferinden İstanbul'un Fethine
|
Bir Fetih Destanına Başlangıç
|
20.Soru
Ad kavminin hükümdarı Şeddad’ ın cenneti takliden yaptırdığı edebiyatımızda güzel bahçe timsali olarak geçen aşağıdakilerden hangisidir?
Beyt-i Ma’mür |
Tak-ı Kisri |
İrem Bağı |
Elbruz |
Mescidü’l-Aksa |
İrem bağı, efsaneye göre Âd kavminin hükümdarı fieddad’ın cenneti takliden yaptırdığı Kur’an’da da zikredilen bu bağ edebiyatımızda güzel bahçe timsâli olarak geçer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ