Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırılan ölen ve dirilen bitki tanrısı aşağıdakilerden hangisidir?
Ab-ı Hayat |
Temmuz |
Ninurta |
Galatur |
Kurgarra |
Mezopotamya’da eski Sümer’de adı Dumuzi (Temmuz) olan fakat değişik bölgelerde ve zamanlarda Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırıyla anılmaktadır.
2.Soru
Dünyanın sonunu anlatan mitlere ne ad verilir?
Antropogoni mitleri |
Eskatoloji mitleri |
Kozmogoni mitleri |
Teogoni mitleri |
Yeraltı mitleri |
Dünyanın sonunu anlatan mitlere, eskatoloji mitleri denir.
3.Soru
Adı Divan-ı Lügati’t-Türk’te de geçern, Kaşgarlı Mahmud’a göre Türklerin büyük hakanı olarak anlatılan ve Asıl adı Tonga Alp Er (Alp Er Tunga) olan kişi kimdir?
İskender |
Siyavuş |
Zal |
Efrâsiyâb |
Nemrud |
Efrâsiyâb adı Divan-ı Lügati’t-Türk’te de geçer. Kaşgarlı Mahmud’a göre Efrâsiyâb Türklerin büyük hakanıdır. Asıl adı Tonga Alp Er’dir (Alp Er Tunga).
4.Soru
Yunan mitolojisinin temel kaynağı olan destan hangisidir?
Yaratılış Destanı |
Ergenekon Destanı |
Odessa ve İlyada Destanı |
Köroğlu Destanı |
Alp Er Tunga Destanı |
Yunan mitolojisinin temel kaynağı, Homeros’un Odessa ve İlyada adlı epik destanıdır.
5.Soru
Mitoloji ve Yakındoğu edebiyatında aşk ve savaş tanrıçasıyla ilgili bir sembol olan aynı zamanda karanlığı ve geceyi temsil eden mitolojik unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Leyli |
Venüs |
Kaplan |
Zülf |
Azazil |
Mitoloji ve Yakındoğu edebiyatında aşk ve savaş tanrıçasıyla ilgili bir sembol olan aynı zamanda karanlığı ve geceyi temsil eden mitolojik unsur kaplandır.
6.Soru
Yakındoğu ve bizim klâsik edebiyatımızda hem geceyi hem de Venüs yıldızını temsil eden aşağıdakilerden hangisidir?
Kaplan |
Aslan |
Yılan |
Ejderha |
Timsah |
Yakındoğu ve bizim klâsik edebiyatımızda kaplan hem geceyi, hem de gökyüzünde görünen aşk tanrıçasının yıldızı olan Venüs yıldızıyla ilişkili olmuştur.
7.Soru
Güneş tanrısı ile karanlık ve kötülük timsali aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Ejderha - Nabukadnezar |
Yebruhussanem – Gulyabani |
Gulyabani - Yebruhussanem |
Ti-amat – Marduk |
Marduk - Ti’amat |
İlahi ışığı Şem temsil edince, nefsi de Pervane temsil etmelidir. Böylece kâinatın ilk yaratılışında güneş tanrısı Marduk ile karanlık ve kötülük timsali, aynı zamanda feleklerin ve yeryüzünün maddesi olan Ti’amat arasındaki savaşı ve Ti’amat’ ın yenilgisini, her insan kendi aydınlığının kendi karanlığına karşı kazandığı zaferle bir kere daha yaşamış ve tekrarlarmış olur.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet dönemi edebiyatında Yunan-Latin mitolojilerinin öne çıkma nedenlerinden birisi değildir?
Hümanizm yönlendirmesi |
İstiklal savaşının destani havası |
Atatürk’ ün bir destan kahramanı gibi mitosllaştırılarak işlendiği edebi eserler |
Edip Cansever’ in eserleri |
İslamlıktan önceki Türk tarihine gidiş |
Edip Cansever Cumhuriyet döneminden sonra yaşamış ve bazı kitaplar yazmıştır.
9.Soru
Balag ve Balang olarak da bilinen en eski musiki aleti aşağıdakilerden hangisidir?
Saz |
Tambura |
Sayru |
Çeng |
Ud |
Sümercede adı “balag” veya “balang” olan çeng, bilinen en eski musikî aletidir. Çeng, hem eski çağın yeni festivalleri, Temmuz kültü hem de aşk ve bereket tanrıçası ile yakın ilişki içerisindedir.
10.Soru
“Türkçülüğün Esasları” hangi yazarın eseridir?
Yahya Kemal |
Ahmet Hamdi |
Hilmi Ziya |
Ziya Gökalp |
Mehmet Rauf |
Turancılık akımının öncülerinden olan Ziya Gökalp “Türkçülüğün Esasları” adlı eserin sahibidir.
11.Soru
Mitler, dünyanın, insanın, diğer varlıkların, coğrafi şartların oluşumunu, kaynağını ve niteliklerini açıklar. Dinsel törenleri, törensel araçların ayrıntılarını ya da tabuların neden incelenmesi gerektiğini ortaya koyarlar. Bu işlev mitlerin hangi işlevidir?
Etiyolojik |
Dogma |
Kurgu |
Epik destan |
Totem |
Bu bağlamda, mitler, dünyanın, insanın, diğer varlıkların, coğrafi şartların oluşumunu, kaynağını ve niteliklerini açıklar. Dinsel törenleri, törensel araçların ayrıntılarını ya da tabuların neden incelenmesi gerektiğini ortaya koyarlar. Köken açıklayıcı (etiyolojik) ögeler bu bağlamda mitlerin en işlevsel unsurları arasındadır.
12.Soru
Fars edebiyatında terim olarak; “şarap içen”, “meyhane” ve “sâkî” anlamlarında kullanılan sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Muğ |
Nahid |
Nevruz |
Pîr-i Muğân |
Mihr |
Bir başka önemli konuda, muğların şarap ve meyhane ile sıkı sıkıya ilişkili olduklarıdır. Fars edebiyatında “muğ”, “muğkede”, “muğbeççe” kelimeleri, birer terim olarak; “şarap içen”, “meyhane” ve “sâkî” anlamlarında kullanılır.
13.Soru
Şairlerin şiirlerinde övdüğü kişilere verdikleri ad aşağıdakilerden hangisidir?
Memdûh |
Aşık |
Şehnâme |
Câm-ı cihan-nüma |
Cem |
Şâirlerin şiirlerinde övdüğü kişiye memdûh adı verilir. “Övülen kişi” anlamına gelmektedir.
14.Soru
Hangisi Kutsal Ölümsüzlerden biri değildir?
Behmen
|
Ordibehişt/Asha
|
Sifendarmuz
|
Şehriver
|
Avesta
|
15.Soru
Rivâyetlere göre âb-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan mitolojik şahıs aşağıdakilerden hangisidir?
Efrâsiyâb |
Feridun |
Hüsrev |
Hızır |
Kahraman |
Efrâsiyâb da kahramanlık, hükümdârlık ve saltanat sembolü şahsiyetlerden birisidir. Feridun Avesta’da, Thraetaonas (Fırdusis), Thaetaone (Fretun) adlarıyla, “ele geçirmezi ele geçirmeye çalışan” üç başlı ejderhâ Dahhak’ı öldüren kahraman olarak geçer. Hüsrev, şirin’e olan aşkı yüzünden dillere destan olmuş, tarihî kişiliği ortadan kalkarak tamamen efsânevî bir karaktere bürünmüştür. Mitolojik şahsiyetlerden biri olan Kahraman, Divan şiirinde bir kahramanlık ve yiğitlik sembolüdür. Rivâyetlere göre âb-ı hayâtı içerek ölmezlik sırrına erişen, peygamber veya veli olduğu tartışmalı olan kutsal bir kişi. Araştırmacıların ortak fikrine göre, Batı’da ve Doğu’da ortaya çıkan Hızır-iskender kıssaların, evrensel-mitolojik yanları bulunmaktadır.
16.Soru
Avrupalıların, 25 Aralık’ta kutladıkları Noel ile aynı tarihe rastlayan Milad’ın adı nedir?
Şebdiz |
Surüş |
Muğ |
Yelda |
İzed |
Avrupalıların, 25 Aralık’ta kutladıkları Noel ile aynı tarihe rastlayan Milad’a Yelda adı verilir.
17.Soru
“Aceb midür dolanursa cemâlün çevresin zülfün, Tavâf-ı Kâ’be idermiş işitdük ejdehâ kıblem”
Yukarıdaki beyitte saç ve ejderha arasındaki benzetme ile aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
Sevgilinin saçlarındaki kıvrımlar |
Sevgilinin saçlarının siyahlığı |
Yılanın şeytanı gizlice cennete alması |
Sevgilinin saçının Kâ’be’nin etrafına dolanması |
Sevgilinin yüzünün kutsallığı |
Nasıl ejderha, Kâ’be’yi dolanıyorsa, sevgilinin de Kâ’be gibi kutsal yüzünü saçı çevirmiştir. Yani senin saçın yüzünü kendine Kâ’be yapmışsa, senin saçına bağlı olan benim gönlüm de senin yüzünü kıble yapmıştır; yani o Kâ’be gibi olan yüze yönelmiştir. Bu beyitte zülüf ve ejderha arasındaki benzetme açıkça görülmekte ve sevgilinin yüzünün kutsallığı tasavvuru beyitte bulunmaktadır.
18.Soru
İslam edebiyatında devlet kuşu, talih ve baht kuşu olarak kabul edilen kuş aşağıdakilerden hangisidir?
Anka |
Hüma |
Hüdhüd |
Misk |
Mengelus |
İslâm edebiyatında Hüma kuşu, “devlet kuşu, talih ve baht kuşu” olarak kabul edilmiştir.
19.Soru
İslam Edebiyatında bir roman Kahramanı olan "Leydi" neye benzetilmiştir?
Dünya
|
Satürn
|
Venüs
|
Jüpiter
|
Güneş
|
20.Soru
İlyada’nın Yunanca’dan Türkçe’ye ilke çevirisini yapan kimdir?
Selanikli Hilmi |
Şemseddin Sami |
Nabizade Nazım |
Namık Kemal |
Yusuf Kamil Paşa |
Selanikli Hilmi’nin 1900’de yayımlanan İlyas Yâhud Şâir-i Şehîr Omiros’u, İlyada ’nın Yunancadan ilk çevirisi olmak bakımından öne çıkar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ