Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Şehname adlı eserde hangi mitoloji kaynak olarak kullanmıştır?
İran mitolojisi |
Arap mitolojisi |
Hint mitolojisi |
Türk mitolojisi |
Çin mitolojisinden |
Şehnâme; İran şairi Firdevsî’nin, onuncu yüzyılın sonlarında, yazmış olduğu İran’ın mitolojik tarihini de anlatan altmış bin beyitlik büyük mesnevîsidir.
2.Soru
İbrahim’i ateşe attırması, tanrıyı görmek amacıyla göklere çıkmak için bir kule yaptırması ve aciz, topal bir sivrisinek tarafından beyni kemirilerek öldürülmesi yönüyle meşhur olan İbrahim peygamber döneminin, tanrılık iddia eden Bâbil kral kimdir?
Nemrud |
Keyhüsrev |
Rüstem |
Nûflirevân |
Kahraman |
Nemrud, İbrahim peygamber döneminin, tanrılık iddia eden Bâbil kralı İbrahim’i ateşe attırması, tanrıyı görmek amacıyla göklere çıkmak için bir kule yaptırması ve aciz, topal bir sivrisinek tarafından beyni kemirilerek öldürülmesi yönüyle meşhurdur.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk Mitolojisinin doğuşunda yer alan ve önemli rol oynayan temel faktörlerden biridir?
İnsan unsuru
|
Yazının gelişimi
|
Yeni yerler gösterme isteği
|
Tanrı inancı
|
Zaman olgusu
|
4.Soru
İran ulusal hikâye ve rivayetlerini başlatan uygarlık aşağıdakilerden hangisidir?
Arya |
Eşkanî |
Pers |
Med |
Sasanî |
İran ulusal hikâyeleri ve rivayetleri, Arya kaviminin İran’a göç etmesiyle başlamış, İran’a yerleşmelerinden sonra her geçen gün yeni gelişmelerin eklenmesiyle gelişimini sürdürmüş, yazılı ve sözlü rivayetler ve hikâyeler bu yolla aşamalı olarak derlenip Sasanîler dönemi sonlarında da en olgun ve en geniş şekillerini almıştır.
5.Soru
Mantıku’t tayr’da geçen anlatıya göre, kuşlara öncülük eden mitolojik varlık hangisidir?
Hümâ
|
Doğan
|
Anka
|
Hüdhüd
|
Bülbül
|
6.Soru
Simurg'un yuvası hangi dağdadır?
Elburz
|
Tendürek
|
Keşiş
|
Elma
|
Ağrı
|
7.Soru
I.Türkçe’ye kazandırılmıştır.
II.Şair Abdi’nin eseridir.
III.Eser Farsça’dan tercümedir.
IV.Binbir Gece masalları tesirinde bir mesnevidir.
Yukarıda Camasb-name hakkında verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I, II ve III |
Hepsi |
Sıralanan tüm bilgiler Camasb-nameye aittir.
8.Soru
Divan edebiyatında yüz, parlaklığı bakımından aşağıdakilerden hangisi ile birlikte düşünülmektedir?
Günışığı |
Su |
Nergis |
Güneş |
Lale |
Yüz, parlaklığı ve şeffaflığı bakımından su kavramıyla beraber düşünülmüştür. Varlığın hayat sebebi su olduğu düşünüldüğünde yüzün etrafındaki saçın, gizli hazineyi (suyu, yani yüzü) bekleyen yılan ile ilişkisi ortaya çıkmaktadır.
9.Soru
Namık Kemal hangi dönemin edebiyatının temsilcisidir?
Tanzimat Dönemi Edebiyatı |
Meşrutiyet Dönemi Edebiyatı |
Lale Devri Edebiyatı |
Yükseliş Dönemi Edebiyatı |
Servet-i Fünun Dönemi Edebiyatı |
Namık Kemal, Tanzimat Dönemi Edebiyatı’nın ilk nesli içinde değerlendirilir.
10.Soru
Hikayesi Yusuf peygamberin öyküsüne benzeyen mitolojik figür hangisidir?
Keykavus
|
Simurg
|
Zal
|
Siyavuş
|
İsfendiyar
|
11.Soru
İskender hikâyelerinde kiminle hayat suyunu karanlıklar ülkesinde aramak üzere yola çıkmıştır?
Hz. Yahya |
Hz. Süleyman |
Hz. Hızır |
Hz. Davud |
Hz. İsa |
İslâm edebiyatında ise İskender hikâyelerinde İskender ve Hz. Hızır’ın hayat suyunu karanlıklar ülkesinde aramak üzere yola çıktığı, fakat bu hayat suyunu Hızır’ın bulup içtiğini, İskender’in ise içemeden geri döndüğü anlatılır.
12.Soru
Divan şiirinde Zühre ve Nâhid ismiyle yer alır, efsaneye göre İranlı, çok güzel ve şûh bir kadın imiş. Hârût ile Mârût adlı meleklerden hile yoluyla göğe yükselmenin yolunu bulmuş, gökyüzüne çıkmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki paragrafta bahdesilen kişidir?
Leyli |
Afrodit |
Inanna |
Venüs |
Leyla |
Divan şiirinde Zühre ve Nâhid ismiyle yer alan Venüs, efsaneye göre Iranlı, çok güzel ve şûh bir kadın imiş. Hârût ile Mârût adlı meleklerden hile yoluyla göğe yükselmenin yolunu bulmuş, gökyüzüne çıkmıştır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mitolojik efsanelerdeki kahramanların bir türlü ele geçiremediği bir nesnedir?
Hançer
|
Âb-ı hayat
|
Testere
|
Anahtar
|
Gemi
|
14.Soru
İbrahim’i ateşe attırması, tanrıyı görmek amacıyla göklere çıkmak için bir kule yaptırması ve aciz, topal bir sivrisinek tarafından beyni kemirilerek öldürülmesi yönüyle meşhur olan Babil kralı aşağıdakilerden hangisidir?
Nevruz |
Nemrud |
Dârâ |
Hızır |
Dahhâk |
İbrahim’i ateşe attırması, tanrıyı görmek amacıyla göklere çıkmak için bir kule yaptırması ve aciz, topal bir sivrisinek tarafından beyni kemirilerek öldürülmesi yönüyle meşhur olan Babil kralı Nemrud’tur.
15.Soru
Aşağıdaki hangi krallık zamanında Temmuz’un ölümü için yas tutulmamış ve ayinler yapılmamıştır?
Sümer |
Akat |
Asur |
Bâbil |
Mısır |
Sümer’de ilkbaharda dirilen tanrının, yaz sıcaklarında bütün tabiatla, özellikle bitki dünyasıyla birlikte öldüğüne inanılırdı. Bu yüzden Sümer, Akat, Asur ve Bâbil krallıkları zamanında Temmuz’un ölümü için yas tutulmuş ve ayinler yapılmıştır.
16.Soru
Necâtî Bey, Divan 194 eserinde hangi peygamberin hikayesinden esinlenmiştir?
Hz. Süleyman |
Hz. Davud |
Hz. Musa |
HZ. İsa |
Hz. Adem |
İki zülfün iki ejder gibi göründüğü içün
Orta yirinde lebün mühr-i Süleyman görinür
(Necâtî Bey, Divan 194)
[Senin örgülü iki saçın birer yılan göründüğü için bu ikisinin ortasında bulunan dudağın Hz. Süleyman’ın mührü gibi görünmektedir.] Efsaneye göre Hz. Süleyman tılsımlı mühre sahip olduğu için bütün hayvanlar ve kuşlar ona itaat etmiştir. Bu beyitte de sevgilinin dudağı yuvarlak şekli dolayısıyla Hz. Süleyman’ın mührüne benzetilmiştir Bu mühürde /yüzükte güçlü bir sihir vardır. Buna ilave olarak Hz. Süleyman’ın yüzüğünü veya mührünü bir ejderhanın beklemekte olduğu bilinir.
17.Soru
Hızır kelimesi hangi anlama gelmektedir?
Gök |
Vuslat |
Yeşil |
Sevgili |
Kurtarıcı |
Hızır kelimesinin yeşillik anlamından yola çıkan şairlerimiz, bu benzerliği çok değişik münasebetlerle söz konusu ederlerdi.
18.Soru
Eski Sümer’de adı Dumuzi(Temmuz) olan bitki tanrısının hikayesiyle hangi peygamberin hikayesi benzerlik gösterir?
Hz. Musa
|
Hz. Muhammed
|
Hz. Yunus
|
Hz. Nuh
|
Hz. İsa
|
19.Soru
Kültürle ilişkili aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğru değildir?
Kültür, bireyin doğumundan itibaren kazanmaya başladığı alış- kanlıklar, davranış biçimleri, tutum ve tavırlar bütünüdür. |
Kültür kalıtımsal değildir. İnsan hangi millet içinde doğar ve büyürse, o toplumun kültürünü öğrenir. |
Kültür, onu paylaşan üyelerinin temel biyolojik ihtiyaçlarını ve bunlardan doğan ikincil gereksinimleri karşılar. |
Kültür uyum yoluyla değişir. Bu değişim kültürel sistemi oluşturan bireylerin biyolojik ve psikolojik ihtiyaçlarını karşılayacak bir uyum biçiminde olabilir. |
Kültür içerisinde korku barındırmaz. |
Kısaca, kültür denilince bir toplumun her türlü kendini ifade edişleri ve her türlü ihtiyacını karşılayan toplam hayat tarzı anlaşılmaktadır. Bu ifade edişler, davranışlardan, alışkanlıklara, törelerden gelenek ve göreneklere, korkulara ve kokulara kadar pek çok değişik şekillere sahip olabilir.
20.Soru
I. İlkel insanın kafasında oluşturduğu sorulara cevap ver- meyi soyut ve somut her türlü varlığın kökenini izah edip açıklamayı amaçlayan mitlerdir.
II. Mitolojik zamanı aşamamış ve yaşam tarzı olarak ilkel topluluklarda çok yaygın olarak görülen mitlerdir.
III. Yoğun olarak Teogoni mitlerinin oluşmadığı tek katlı bir kültüre sahip topluluklarda birincil öneme sahip olarak yer alırlar.
IV. Tanrıların ve tanrısal varlıkların kökenini ve nereden geldiklerini konu edinen mitlerdir.
Yukarıda etiyolojik mitlere ilişkin verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I ve II |
Yalnız II |
Yalnız I |
I, II ve III |
Hepsi |
“Tanrıların ve tanrısal varlıkların kökenini ve nereden geldiklerini konu edinen mitlerdir.” Teogoni mitlerine aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ