Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 19. Deneme Sınavı
Toplam 11 Soru1.Soru
Elbruz Dağı’ nda aşağıdakilerden hangisinin yuvası olduğu düşünülmektedir?
Bülbül |
Simurg |
Ejderha |
Karakuş |
Çift Başlı Kartal |
Simurg’ un yuvası Elbruz dağındadır. Simurg, Rüstem’in babası Destan’ ı deniz kıyısında terkedilmiş bularak bu dağdaki yuvasına getirmiş, bakmış ve büyütmüştür.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslam edebiyatında, özellikle Divan edebiyatında geceyi ve karanlıkları dolayısıyla ölümü aşarak yeniden her sabah doğudan doğan güneşi temsil etmemiştir?
Kartal |
Şahin |
Doğan |
Serçe |
Şahbaz |
İslam edebiyatında, özellikle Divan edebiyatında geceyi ve karanlıkları dolayısıyla ölümü aşarak yeniden her sabah doğudan doğan güneş bir kartala ve kartal türüne mensup bâz, şahbâz, “şahin, doğan” gibi kuşlara benzetilmiş ayrıca tavus ve horoz da onun sembolleri arasına girmiştir.
3.Soru
Mitolojide kaplan aşağıda verilen varlıklardan hangisiyle iligili değildir?
Gece ve geceleyin gökyüzü
|
Hayat ve ölüm
|
Doğum
|
İlahiliğe ulaşan insan iradesi
|
Erdem
|
4.Soru
Zühre ile Müşteri’nin bir araya gelmesine ne denir?
kâdı-i felek |
sa’d-ı ekber |
“kırân-ı sa’deyn |
ehl-i heva |
tîr-i per-tâbî |
Zühre ile Müşteri’nin bir araya gelmesine “kırân-ı sa’deyn” denir ki, güzellerin bir araya toplandığını görünce, şair bu topluluğun uğurlu oluşunu bu iki uğurlu yıldızın bir araya gelişine telmihle anlatılmıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yakup Kadri’nin Yunan ve Latin çağlarına yöneldiğini gösteren eserlerden biri değildir?
Bir Muhavere |
Bir Huysuzun Defterinden |
Siyah Saçlı Yabancı |
Berrak Gözlü Genç Kızın Sözleri |
Çamlar Altında Muhasebe |
Çamlar Altında Muhasebe Yahya Kemal’in eseridir.
6.Soru
Temmuz ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Paskalya merasimlerinin sembolüdür. |
Ölen ve dirilen savaş tanrısıdır. |
Baal ve Osiris olarak da adlandırılır. |
Hristiyanlıkla ilgisi bulunamamıştır. |
Bitki tansırını konu alan bir destandır. |
Mezopotamya’da eski Sümer’de adı Dumuzi (Temmuz) olan fakat değişik bölgelerde ve zamanlarda Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırılan ölen ve dirilen bitki tanrısıdır.
7.Soru
I.Erenler Destanı
II.Gaziler Destanı
III.Taaffüf
IV.Milli Mücadele Destanı
Yukarıdakilerden hangileri İslam kaynaklı bir Anadolu Hümanizmi görüşü ile yazılmış eserlerdendir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
II ve IV |
III ve IV |
Erenler destanı ve Gaziler destanı İslam kaynaklı bir Anadolu Hümanizmi ile yazılmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, ‘yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihî bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı bir hikâye veya anlatı’ şeklindeki tanımlamanın karşılığıdır?
Masal |
Efsane |
Mit |
Mitoloji |
Batıl inanç |
Birçok dilde “mit”le neredeyse aynı anlamda kullanılan “efsane” (legend) anlatım türü Türk mitolojisinde de mitlerin en yoğun olarak yer aldığı sözlü kültür ürünleridir. Bir başka ifadeyle, efsaneler halk inançları ve halk dininin yansıtıldığı türlerin başında gelir. Ancak, tür analizine dayalı efsane araştırmalarında, tanım başta olmak üzere pek çok konuda henüz bir neticeye varılamamıştır. Bununla birlikte yaygın olarak kabul gören bir tanım şu şekildedir: “Efsane, yakın veya uzak geçmişte de olsa tarihî bir dönemde yer alan ve anlatanla dinleyenin gerçek olduğuna inandığı bir hikâye veya anlatı”dır.
9.Soru
Seçeneklerden hangisi divan edebiyatında yılanın sembolize ettiği simgelerden bir tanesidir?
Divan edebiyatında yılan savaştır. |
Divan edebiyatında yılan acıdır. |
Divan edebiyatında yılan zehirdir. |
Divan edebiyatında yılan sağlıktır. |
Divan edebiyatında yılan sevgilinin saçıdır. |
Divan edebiyatında yılan sevgilinin saçını sembolize eder. Genel olarak bu benzerlik sevgilinin saçının kıvrım kıvrım ve uzun olmasına dayanmaktadır.
10.Soru
Efsanevî İran Şahı Keykavus’u esir olduğu devlerin elinden kurtaran ve bu macerasında Heft-han adı verilen yedi aşılmaz engeli aşarak, Mazenderan seferiyle devleri mağlup eden mitolojik kahraman aşağıdakilerden hangisidir?
Siyavuş |
Rüstem |
Zal |
Kahraman |
Keyhüsrev |
Rüstem Efsanevî İran Şahı Keykavus’u esir olduğu devlerin elinden kurtarmış ve bu macerasında Heft-han adı verilen yedi aşılmaz engeli aşarak, Mazenderan seferiyle devleri mağlup etmiştir.
11.Soru
Eski Bâbil’de Süryanî ve Keldanîlerle Mısır’daki Kıptîler arasında çok yaygın olan İlm-i sihir ve ilm-i tılısım’ın yaygın olarak kullanılan diğer adı nedir?
Hârût ile Mârût |
Pervane |
İlm-i Kimya |
İlm-i Tıb |
İlm-i Fâl |
Eski Bâbil’de Süryanî ve Keldanîlerle Mısır’daki Kıptîler arasında çok yaygın olan İlm-i sihir ve ilm-i tılısım’ın yaygın olarak kullanılan diğer adı, Hârût ile Mârût’tur.