Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangi Türk halk kültüründe yeryüzünde var olan olağanüstü varlıklardan biri değildir?
Karafakıh |
Albastı |
Kara Koncolos |
Karabasan |
Karakura |
Karafakıh yeryüzünde var olan olağanüstü varlıklardan biri değildir.
2.Soru
Teogoni mitlerinin konusu seçeneklerden hangisidir?
Tanrıların yokoluşu.
|
Tanrıların oluşumu.
|
Tanrıların gazabı.
|
Tanrıların tanrısızlığı.
|
Tanrıların yokedişi.
|
3.Soru
I. Yılan sevgilinin saçıdır.
II. Saç uzunluğu bakımından hayatı sembolize eder.
III.Saç uzun yol anlamına gelir
Divan edebiyatında saç ile ilgili aşağıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
Saç sevgilinin saçı ve aynı zamanda uzun ömür yani hayatı simgelemektedir.
4.Soru
Divan edebiyatında yokluğun ve kanaatin timsali aşağıdakilerden hangisidir?
Hüma |
Hüdhüd |
Misk |
Mengelus |
Simurg |
Kaf daınnda yaşadığı söylenen efsanevî mevhum bir kuş olan Anka/Simurg, Divan edebiyatında yokluğun ve kanaatin timsali olarak geçer.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk mitolojisinin yaratılış bağlamında tecelli ettiği coğrafi mekanlardan biri değildir?
Altay dağları
|
Tanrı dağları-Kuzey Batı Asya Sahası
|
İrtiş-Urallar arası
|
Baykal gölünün güney batısı
|
Alp dağları
|
6.Soru
İskender hikâyelerinde kiminle hayat suyunu karanlıklar ülkesinde aramak üzere yola çıkmıştır?
Hz. Yahya |
Hz. Süleyman |
Hz. Hızır |
Hz. Davud |
Hz. İsa |
İslâm edebiyatında ise İskender hikâyelerinde İskender ve Hz. Hızır’ın hayat suyunu karanlıklar ülkesinde aramak üzere yola çıktığı, fakat bu hayat suyunu Hızır’ın bulup içtiğini, İskender’in ise içemeden geri döndüğü anlatılır.
7.Soru
Medayin şehrindeki İyvan sarayının kalıntısı aşağıdakilerden hangisidir?
Zatü’l-İmad |
Kubbetü’s-Sahra |
Tak-ı Kisri |
Yebruhussanem |
Beyt-i Ma’mur |
Halk arasında Tâk-ı Kisrâ diye anılan Medayin şehrindeki İyvan sarayının kalıntısıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk kozmolojisini gösteren ve kuvvetle muhtemelen her biri değişik efsanelere sahip pusulalarda bulunan yönleri sınıflandıran büyük yıldız gruplarındandır?
Sarı Saksagan
|
Kara Pars
|
Ak Yılan
|
Gök Ejder
|
Deniz Yıldızı
|
9.Soru
Millî Edebiyat Hareketi içinde yer alan şair ve yazarlar, Yunan mitolojisine ilgi göstermeleri ile ilgili ifadelerden hangileri doğrudur?
I.1920’lere gelirken savundukları görüşlerden uzaklaştıkları için
II “öz”e “biçim” kazandırılması sürecinde Yunan destanlarının örnek alınabileceği düşündükleri için
III Yunan destanlarının ihtişamına kapıldıkları için
I |
II |
III |
I, II |
II, III |
Millî Edebiyat Hareketi içinde yer alan şair ve yazarlar, 1920’lere gelirken savundukları görüşlerden uzaklaştıkları için değil, “öz”e “biçim” kazandırılması sürecinde Yunan destanlarının örnek alınabileceği düşündükleri için Yunan mitolojisine ilgi göstermişlerdir. Çünkü konu olarak düşündükleri “öz”, destanlaştırılma sürecinde ustaca “biçim”e kavuşturulmamaktadır. Bu yüzden Yunan destanlarının örnek alınabileceği görüşündedirler.
10.Soru
Hızır kelimesi hangi anlama gelmektedir?
Gök |
Vuslat |
Yeşillik |
Sevgili |
Kurtarıcı |
Hızır kelimesinin yeşillik anlamından yola çıkan şâirlerimiz, bu benzerliği çok değişik münasebetlerle söz konusu ederlerdi.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk mitolojisinde kainatı oluşturan unsurlardan biri değildir?
Su |
Ateş |
Ağaç |
Toprak |
Yeraltı |
Türk mitolojisine göre kâinatı oluşturan beş aslî unsur; “su, ateş, ağaç, maden ve toprak” tır.
12.Soru
Şehname kimin eseridir?
Rumi |
Firdevsi |
Mevlana |
Baki |
Nedim |
Şehname, Firdevsi’nin eseridir. Doğu metnidir ve Fars kültürünü ihya etmek amacıyla yazılmıştır.
13.Soru
Tılsımlı mühre sahip olduğu için bütün hayvanların kendisine itaat ettiği peygamber hangisidir?
Hz.Musa
|
Hz.İsa
|
Hz.Muhammed
|
Hz.İbrahim
|
Hz. Süleyman
|
14.Soru
Türk mitolojisinde göçerevli terimiyle ifade edilen barınak biçimi olan çadır, aşağıdakilerden hangisini sembolize eder?
Gök kubbe |
Kutup Yıldızı |
Samanyolu |
Güneş |
Ay |
Göçerevli terimiyle ifade edilen barınak biçimi olan çadır -ki gerçekte söz konusu olan göçen sadece evler değil, zamanı geldiğinde topyekûn bir şehrin göçmesidir-etrafında dünyayı algılayışın biçimi de değişir. Bu yeni dünya ve kâinat imajına göre, Türkler birçok başka halklar gibi gök kubbeyi bir çadır (yurt) gibi tasarlar. Evreni bu algılayış biçimi, kendi içinde sistematik bir anlayışa ve yorumlayışa sahiptir. Buna göre, “Samanyolu çadırın dikiş yeri, yıldızlar da ışık gelsin diye açılmış deliklerdir”. Saha (Yakut) Türklerine göre yıldızlar “dünyanın pencereleri”dir. Göğün çeşitli katlarının (genellikle 9, fakat kimi yerlerde 12, 5, 7 kat) havalandırılması için açılmış deliklerdir. Zaman zaman tanrılar, çadırın bir yerini açıp içine bakarlar; göktaşları, akan yıldızlar (meteorlar) bunun belirtisidir. Sonuçta, söz konusu olan dünya imajında yer alan çadır şeklindeki gök kubbe anlayışının Türk mitolojisindeki yeridir.
15.Soru
Bir gün, başına muazzam bir taç takarak büyük bir tahta oturuyor. O günü Nevruz adıyla bayram günü ilan ediyorlar. Bir rivayete göre şarabın mucidi olan şah aşağıdakilerden hangisidir?
Bijen |
Cemşîd |
Dahhâk |
Dârâ |
Efrâsiyâb |
İran’ın mitolojik şahlarındandır. Bir gün, başına muazzam bir taç takarak büyük bir tahta oturuyor. O günü Nevruz adıyla bayram günü ilan ediyorlar. Bir rivayete göre şarab’ın mucidi Cemşid’di.
16.Soru
Aşağıdaki beyitlerden hangisi eserlerinde sık sık saç, yılan ve ömür simgelerini kullanan Divan şairi Necati Bey’e ait değildir?
Her gün ol ruhsârı gül-zâr-ı cinânı gözlerem Her gice ol zülfi ‘ömr-i câvidânı gözlerem |
Değme bir hayvâna cânâ leblerünle sünbülün Âb-ı Hayvân ile ‘ömr-i câvidân vermek neden |
Ko bizi ‘ömr-i dırâz ile yaş yarışdıralum Koşalum ol saçı Şebdîz’e eşk-i gülgûnı |
Düşme zülfinün uzun sevdâsına Hîç kimse ‘ömr ipin muhkem dimez |
İzârın âbı ne sudur ki hüsn mevcini urur Letâfetinden eder hattına sirâyet-i lutf |
İzârın âbı ne sudur ki hüsn mevcini urur
Letâfetinden eder hattına sirâyet-i lutf
(Ahmet Paşa G. 142/6)
[Yanağının parlaklığı nasıl bir sudur ki güzellik denizinin dalgası gibi dalgalanır. Letâfetinden, yani yüzünün şeffaşığından yüzündeki küçük ayva tüylerine lütuf (su ve parlaklık) sirayet eder.].
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Türk mitolojisinde kurganlarda ölüye sunulan ve mezara konulan nesnelerin kırılmasının nedeni olabilir?
Ölen kişinin hayattayken kırdığı ve küs olduğu insanların çokluğunu temsil için kırılarak konulur |
Ölen kişinin maddiyatının yeraltı dünyasında önemsiz olduğu ve oraya hiçbir malını götüremeyeceği için kırılarak konulur |
Ölü kişinin mezarda kemiklerinin parçalanan nesneler gibi tuzla buz olacağını; böylece yeryüzü hayatının geçiciliğini ifade etmek için konulur |
Yeryüzünde, yeraltının tersi hayat sürüldüğü inancı olduğundan, ölen kişinin nesnelerinin yeraltında sağlam çıkması için kırılarak konulur |
Yeryüzünde, insanlar nazardan etkilendiklerini düşündüğünden, ölen kişinin yeraltı yaşamında nazarlardan korunması için kırılarak konulur |
Yeraltının varlığı, ölümle ve dini hayatla ilişkili olarak Türk mitolojisinde yer alır. Yeraltı dünyası, bu dünyanın tersi olarak da düşünülür. Yeryüzünde geceyken orada gündüz olur. Av hayvanları burada azalmışsa orada çoğaldığı düşünülür. Burada kırık olan orada sağlamlaşır, burada eğik ve ters olan orada düzelir şeklinde inanılır. Bu nedenle kurganlarda ölüye sunulan ve mezara konulan nesneler kırılarak konulur. Çünkü burada kırık olan orada sağlam olacaktır.
18.Soru
İnna-İştar'ın savaş sırasında uyandırdığı korku ve dehşet Mezepotomya'da hangi motifler ile sembolize edilmektedir?
Kaval
|
Kaplan
|
Yıldız
|
Güneş
|
Ateş
|
19.Soru
I. Ağaç Yıldız ve Müşteri Yıldızının biçimdedir.
II. Büyük bir canavar olduğu düşünülür.
III. Göğün en üstünde yer alır.
IV. Büütn gök ciismlerinin bağlı olduğu çarkı çevirir.
Yukarıda Gök Ejderine ilişkin sıralanan ifadelerden hangileri doğrudur?
I, II ve IV |
I ve II |
I, II ve III |
Yalnız I |
Yalnız III |
Türk mitolojisinde dört anayönü simgeleyen dört büyük yıldız kümesinden Doğu’yu belirleyen Ağaç Yıldız’ ı veya Müşteri Yıldızı’nın biçimi olarak büyük bir canavar olduğu düşünülürdü. Bu gök ejderinin göğün en altında yer alan ve bütün gök cisimlerinin bağlı bulunduğu çarkı çevirdiğine inanılırdı.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şair Abdi’ nin eseridir?
Camasb-name |
Ab-ı hayat |
Bimar |
Şebdiz |
Gülgün |
Camasb-name Abdi’ nin eseridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ