Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mitlerin yaşadığı kültürlerde “kurgu, yalan ve yanlış” olarak adlandırılan öykülere ne ad verilir?
Nesir |
Dedikodu |
Sözlü Edebiyat |
Yazılı Edebiyat |
Kitabe |
Mitlerin yaşadığı kültürlerde öyküler “gerçek ve doğru” sıfatlarıyla mitler adlandırılırken bunların dışında kalan “kurgu, yalan ve yanlış” olarak adlandırılan öykülerse sözlü edebiyat olarak adlandırılır.
2.Soru
Yemen akiki ile ilgili verilenlerden hangisi doğrudur?
Süheyl olarak da adlandırılır. |
Diğer akiklerden farkı bulunmamaktadır. |
Rengini bir kuştan almıştır. |
Ruhtaki sıkıntıyı dağıtır. |
Kalbi güçlendirici özelliği vardır. |
Yemen’de çıkan akik taşı Süheyl adlı yıldızdan rengini aldığı için bütün akiklerden renkçe daha parlakmış ve ruhtaki sıkıntıyı dağıtırmış.
3.Soru
“Aceb midür dolanursa cemâlün çevresin zülfün, Tavâf-ı Kâ’be idermiş işitdük ejdehâ kıblem”
Yukarıdaki beyitte saç ve ejderha arasındaki benzetme ile aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?
Sevgilinin saçlarındaki kıvrımlar |
Sevgilinin saçlarının siyahlığı |
Yılanın şeytanı gizlice cennete alması |
Sevgilinin saçının Kâ’be’nin etrafına dolanması |
Sevgilinin yüzünün kutsallığı |
Nasıl ejderha, Kâ’be’yi dolanıyorsa, sevgilinin de Kâ’be gibi kutsal yüzünü saçı çevirmiştir. Yani senin saçın yüzünü kendine Kâ’be yapmışsa, senin saçına bağlı olan benim gönlüm de senin yüzünü kıble yapmıştır; yani o Kâ’be gibi olan yüze yönelmiştir. Bu beyitte zülüf ve ejderha arasındaki benzetme açıkça görülmekte ve sevgilinin yüzünün kutsallığı tasavvuru beyitte bulunmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatın Anka ve Zümrüdanka olarak bilinen kuşun diğer adıdır?
Kartal |
Karakuş |
Simurg |
Phoneix |
Benu |
Divan edebiyatında Ankâ, Zümrüdankâ ya da Sîmurg adlarıyla geçen bu efsanevi kuşun Hint mitolojisindeki “garuda” kuşu, eski Mısırlıların en büyük tanrının formlarından biri olarak kabul ettikleri “benu” kuşunun bir uzantısı olan “phoneix” ve Türklerin milli sembollerinden, kartal, karakuş ve tuğrul gibi yırtıcı kuşlarla ilgisi olabileceği söylenmektedir
5.Soru
Aşk ve savaş tanrıçası İştar’ın elinde tuttuğu, hayatın devamlılığını ve ebediliğini sembolize eden hayvan aşağıdakilerden hangisidir?
Yılan |
Kuş |
Kaplan |
Leopar |
Aslan |
Aşk ve savaş tanrıçası İştar’ın bir elinde hayatın devamlılığını ve ebediliğini sembolize eden bir yılan bulunmaktadır.
6.Soru
Seçeneklerde yer alan kavramların hangisi ilm-i t›b’a ait tâbirlerden değildir?
Tiryak
|
Timar
|
Dar
|
Zehr
|
Daru
|
7.Soru
Şairlerin şiirlerde “Memduh” diye bahsettikleri kişi kimdir?
Övülen kişi |
Tapınılan kişi |
Eleştirilen kişi |
Yalan söyleyen kişi |
Aşık kişi |
Şâirlerin şiirlerinde övdüğü kişiye memdûh adı verilir. “Övülen kişi” anlamına gelmektedir.
8.Soru
Aşağıda verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Ziya Gökalp - Altın Ordu |
Ömer Seyfettin – Güneş, Fecr |
Halide Edip (Adıvar) - Gönül Hanım |
Müftüoğlu Ahmet Hikmet - Yüksek Aydınlıklar |
Ahmet Hikmet - Altın Işık |
Ziya Gökalp’in Kızılelma (1914) ve Altın Işık, Ömer Seyfettin, 1913-1915’te yazdığı “Yüksek Aydınlıklar”, “Fecr” ve “Güneş”, Halide Edip (Adıvar)’in 1912’de yayımlanan ütopik romanı Yeni Turan’ı hazırlamıştır. Müftüoğlu Ahmet Hikmet’in “Altın Ordu” başlıklı yazısı, Ahmet Hikmet, Millî Mücadele yıllarında yazıp Tasvir-i Efkâr gazetesinde tefrika ettiği Gönül Hanım (1920) adlı romanıdır.
9.Soru
Amacı altın ve gümüş elde etmek olan, bu iki madeni elde etmeğe elverişli maddeleri ve madenleri bulmak için, madenlerin ve diğer maddelerin mizaç ve terkiplerini araştıran ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Elburz |
Pervane |
İlm-i Kimya |
İlm-i Tıb |
İlm-i Fâl |
Gayesi altın ve gümüş elde etmek olan İlm-i kimya, bu iki madeni elde etmeğe elverişli maddeleri ve madenleri bulmak için, madenlerin ve diğer maddelerin mizaç ve terkiplerini araştırır.
10.Soru
Hayat suyu, hayat bitkisi, hayat ağacı ve ölümsüzlük suyunun karşılığı aşağıdaki kavramlardan hangisidir?
Temmuz |
Ab-ı hayat |
Hüdhüd |
Ukab |
Misk |
Hayat suyu, hayat bitkisi, hayat ağacı ve ölümsüzlük suyunun karşılığı ab-ı hayatdır.
11.Soru
Umutsuzlar Parkı aşağıdaki yazarlardan hangisinin eseridir?
Melih Cevdet |
Yahya Kemal |
Orhan Veli |
Edip Cansever |
Oktay Rıfat |
“İkinci Yeni Şiiri” içindeki Edip Cansever, Umutsuzlar Parkı (1958) ve Petrol (1959) adlı kitaplarındaki şiirlerle Varoluşçuluğa ulaşır.
12.Soru
“Ko bizi ‘ömr-i dırâz ile yaş yarışdıralum
Koşalum ol saçı Şebdîz’e eşk-i gülgûnı”
Yukarıdaki beyitte bahsedilen Şebdîz hangi hayvandır?
Aslan |
Yılan |
Leopar |
At |
Kaplan |
Şebdîz, Hüsrev’in yağız atı ve Gülgûn’un (Şirin’in bindiği açık doru at) kardeşidir. Annelerinin, çöldeki bir aygır heykeline bir defa sürünmekle gebe kalarak bunları doğurduğu söylenmektedir. Efsaneye göre Şebdîz’in boyu diğer atlardan dört karış yüksektir.
13.Soru
Mitin icrası esnasında oluşabilecek kötü tesirlerden korunmak ve kurtulmak için yapılanlar arasında seçeneklerden hangisi yer almaz?
Yıkanmak ve soyunmak |
Eski elbiseleri yakmak |
Özel tütsüleri yakmak |
Evleri yakmak |
Kan çıkarmak |
Mitin icrası esnasında oluşabilecek kötü tesirlerden korunmak ve kurtulmak için yapılanlar arasında yıkanma veya soyunmak, eski elbiseleri veya özel tütsüleri yakmak, kan çıkarmak, kusmak, tükürmek gibi değişik hareketlerle bağdaştırılan günah çıkarma yer alır.
14.Soru
Divan edebiyatı geleneği bağlamında değerlendirildiğinde aşağıdaki kavramların hangisi diğerleriyle ilintili değildir?
Harut
|
Marut
|
Cemşit
|
Zühre
|
Çahı- Babil
|
15.Soru
Divan edebiyatının temelleri aşağıdakilerden hangisine dayanmaktadır?
İslami medeniyetler |
Roma İmparatorluğu |
Osmanlı-İslam kültürü |
Hristiyanlık öncesi Yakındoğu kültürü |
Yakındoğu İslami klasik edebiyatı |
Divan şiirinin yapısını anlamak için onun tarih boyunca gelişen kültürlerden aldığı zenginlikleri bilmek gerekir. Zira Divan şiirinin temelleri ne sadece İslâm medeniyeti dairesi içinde gelişen kültüre ne de Yakındoğu İslâmî klâsik edebiyatının şiir anlayışına dayanmaktadır. Bu temel, İslâmiyet hatta Hristiyanlık öncesindeki Yakındoğu kültürüne uzanmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temmuz için doğru bir bilgidir?
Hayat suyudur |
Hayat ağacıdır |
Güneş tanrısıdır |
Bereket tanrısıdır |
Bitki tanrısıdır |
Mezopotamya’da eski Sümer’de adı Dumuzi (Temmuz) olan fakat değişik bölgelerde ve zamanlarda Asur, Marduk, Baal, Adonis, Attis, Osiris gibi değişik adlarla adlandırılan ölen ve dirilen bitki tanrısı tarih boyunca Yunanistan’da, Anadolu’da, Suriye’de, Lübnan’da, Filistin’de birbirine esasta benzeyen fakat teferruatta ayrılan âyinler ve merasimlerle varlığını ve etkisini sürdürmüştür.
17.Soru
Çengnâme kimin eseridir ve kaçıncı yüzyılda yazılmıştır?
21. Yüzyıl İskender Pala |
18. Yüzyıl İbrahim Hakkı Erzurumlu, |
15. Yüzyıl Ahmed-i Dâî, |
13. Yüzyıl Mevlâna Celaleddin Rumi |
10. Yüzyılda Firdevsi |
Çengnâme: XV. yüzyıl Osmanlı şairlerinden Ahmed-i Dâî, tarafından yazılan ve 1446 beyitten oluşan Çengnâme, çengi alegorik ve mistik biçimde anlatan manzum bir mesnevidir. 21. Yüzyıl İskender Pala Aşkname, 18. Yüzyıl İbrahim Hakkı Erzurumlu Marifetname, 13. Yüzyıl Mevlâna Celaleddin Rumi Mesnevi, 10. Yüzyılda Firdevsi Şehnameyi yazmıştır.
18.Soru
Cemşid’i öldürerek saltanat tahtına oturan efsanevî İran hükümdârı kimdir?
Dara |
Dahhak |
Bijen |
Feridun |
Hüsrev |
Cemşid’i öldürerek saltanat tahtına oturan efsanevî İran hükümdârı Dahhak’tır.
19.Soru
İslâm edebiyatındaki romans kahramanı olan Leylî’nin güzelliği nelere benzetilmiştir?
Ay ve Venüs |
Güneş ve Yıldız |
Gül ve Lale |
Gül ve Su |
Ay ve Gül |
İslâm edebiyatındaki romans kahramanı olan Leylî, kendi adıyla müsemma olmak üzere leyl “gece” kelimesinin bir türevidir. Doğudaki ideal kadın güzelliği imajına uygun olarak güzelliği, güzel kadını ve sevgiliyi temsil etmektedir. Divan edebiyatında onun güzelliği çoğu kez Aya, Venüs yıldızına benzetilerek ifade edilmiştir.
20.Soru
Camasb-nâme kimin eseridir?
Abdi |
Necati Bey |
Ahmet Paşa |
Ahmedi |
Nabi |
Camasb-nâme: Türkçeye kazandırılan Camasbnâmelerden en önemlisi, II. Murat devri şairlerinden Abdî’nin eseridir. Eser Farsçadan tercüme olmakla birlikte, Arap hikâye tekniğine bağlılık gösterir. Binbir Gece Masalları’ndan da tesirlerin yer aldığı mesnevîde, islâm kültürünün ortak konularından istifade edilmiştir. Özellikle mesnevide Kur’an kaynaklı hikâyelerin tesiri görülmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ