Türk Edebiyatının Mitolojik Kaynakları Final 7. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdaki eski Türk mitolojiisinde yer alan efsanevi kişiler ve birlikte anıldıkları mitolojik figürlerden hangisi yanlıştır?


Bijen-şeytani güçlerle savaş

Nuşirevan-adalet

Cem-kadeh ve içki

Nemrut-zulüm

Rüstem-kahramanlık ve yiğitlik


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ilk çağda Sofist ve Neoplatonist filozofların mitlerle ilgili düşüncesidir?


Mitleri ahlak ve ruh gerçekliklerinin birer sembolü olarak görmüşlerdir.

Devlet dininin olağanüstü inançlarının bozulmalarını önlemek ve tarihi gerçeklerin halktan saklanması için mitlerin kullanıldığını öne sürmüşlerdir.

Kanun koyucuların halkı yönetebilmek, onları iyiye yönlendirebilmek için mitleri uydurduklarını düşünmüşlerdir.

Dinsel geleneklerin şekillerini değiştirmiş inançlarından biri olarak görmüşlerdir.

Mitlerin hakikatten bahseden “uydurma” bir açıklama olduğu düşüncesindedirler.


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ağaç unsuru ile ilişkilendirilen ve doğu yönünü temsil eden yıldız gruplarından biri değildir?


Erkling

Kök-luu

Igaç Yulduz

Karakuş

Müşteri Yıldızı


4.Soru

Mitoloji ve Yakındoğu edebiyatında sadece aşk ve savaş tanrıçasıyla ilgili bir sembol değildir. O, aynı zamanda karanlığın ve gecenin de sembolüdür. Karanlığı, geceyi, aşk ve savaş tanrıçasını ve dolayısıyla kadını, doğumu, çoğalmayı, hayatı ve ölümü temsil eder, derisi bir sembol haline gelmiş, özellikle insanların maddeye yönelik arzuları ve isteklerine yenilmeyen, yani nefsinin heveslerine kapılmayan, böylece maddeden uzaklaşarak ilahiliğe ulaşan insan iradesini temsil etmiştir.
Yukarıda bahsedilenler aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?


Yılan

Kaplan

Azazil

Venüs

Zülf


5.Soru

Klasik Türk edebiyatında lotus çiçeği neyin sembolüdür?


Aşk


Savaş

Para

Güç

Gece


6.Soru

İran Mitolojisinde Aşağıdakilerden hangisi “yedi makam” ya da “yedi merhale” anlamına gelir?


Camasp

Ferzane

Ateşdan

Hefthân

Ehrimen


7.Soru

Türk boylarında yağmur, kar yağdırdığına ve fırtına çıkardığına inanılan taş aşağıdakilerden hangisidir?


Yada

Yel Baba

Etin İççite

Albas

Çağılgan İççite


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Platon’un mit tanımıdır?


Tarihi değeri olmayan, güvenilmez söz

İnsanda düşünce, doğada kanun

Hurafe, kurmaca

Gerçek, kutsal

Gerçeklerle ilişkisiz, uydurma, boş ve gülünç masal


9.Soru

Mitoloji ve Yakındoğu edebiyatında sadece aşk ve savaş tanrıçasıyla ilgili bir sembol değildir. O, aynı zamanda karanlığın ve gecenin de sembolüdür. Karanlığı, geceyi, aşk ve savaş tanrıçasını ve dolayısıyla kadını, doğumu, çoğalmayı, hayatı ve ölümü temsil eder, derisi bir sembol haline gelmiş, özellikle insanların maddeye yönelik arzuları ve isteklerine yenilmeyen, yani nefsinin heveslerine kapılmayan, böylece maddeden uzaklaşarak ilahiliğe ulaşan insan iradesini temsil etmiştir.
Yukarıda bahsedilenler aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?


Yılan

Kaplan

Azazil

Venüs

Zülf


10.Soru

M.S. 531 ila 579 yılları arasında hükümdârlık yapan, İran’ın Sâsânî sülalesinden, adaletiyle ün salmış hükümdâr aşağıdakilerden hangisidir?


Nûşirevân

Rüstem

Siyavuş

Zâl

Kahraman


11.Soru

Şehname’nin en acıklı anlatılarından biri olan üvey annnesine aşık olmuş kahraman kimdir?


Zal

Rüstem

Siyavuş

Nuşirevan

Nemrud


12.Soru

Ömer Seyfettin’i Türk destanlarındaki mitosları güncelleyerek manzumeler yazmaya yönlendiren en önemli etken, aşağıdakilerden hangisidir?


Nev-Yunânîlik arayışlarına karşı çıkma isteği

Tanzimat dönemi edebiyatına geçiş

Batı Hümanizmi

Serveti Fünun Edebiyatına Geçiş

Divan Edebiyatını tekrar canlandırma isteği


13.Soru

Türk mitolojisinde, toplayıcılık ve ilkel bahçe tarımı döneminde kutsanan, kültleşen ve “tabu”laşan ormanın en güçlü ve yırtıcı hayvanı “ayı” nın yerini, avcı-çobanlık döneminde hangi hayvan alır?


Ejderha


Kartal

Bozkurt

At

Aslan


14.Soru

Divan edebiyatında yılan aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir?


Saç

Secda

Zülf

Cünun

Keder


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 15. ve 16. Yüzyıllarda daha az kullanılan kavramlardan biri değildir?


Bahçe

Gizli Hazine

Ab-ı Hayat

Cennet


Cehennem


16.Soru

Hz. Muhammed’in doğduğu devir hangi hükümdara rastlar?


Rüstem

Zal

Cem

Nuşirevan

Bijen


17.Soru

Hüsrev’in yağız atı aşağıdakilerden hangisidir?


Gülgün

Şebdiz

Azazil

Çarh

İstiğna


18.Soru

I.Tavus

II.Şahin

III. Horoz

IV.Atmaca

V.Kanarya

Verilenlerden hangileri güneşin mitolojik sembolü olarak kullanılmıştır?


I, IV, V

II, III

I, II, III

III, IV, V

Hepsi


19.Soru

Erteng ne demektir?


Klasik İran edebiyatı

Mezopotamyanın güneyinde bir şehir

Sevgilinin güzelliği

Nakkaşlık

Mani’nin resim mecmuası


20.Soru

“Kisra” lakablı hükümdar aşağıdakilerden hangisidir?


Keyhüsrev

Nemrut

Rüstem

İskender

Nûşirevân