Türk Halk Şiiri Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Kaygusuz Abdal'ın eserlerinden birisi değildir?
Gülistan |
Gevhername |
Minbername |
Risaletü'n- Nushiye |
Budalaname |
Risaletü'n- Nushiye Yunus Emre'nin mesnevi tarzında yazılmış bir nasihatnamesidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIV. yüzyıl Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı temsilcileri arasında yer almaz?
Eşâkî Dede |
Hacı Bektaş-ı Velî |
Elvan Çelebi |
Âşık Paşa |
Kaygusuz Abdal |
Mevlâna Celâleddin-i Rûmî, Ahmed Fakih, Şeyyad Hamza, Sultan Veled, Hacı Bektaş Velî, Yunus Emre gibi isimler On üçüncü yüzyıl Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı temsilcileri arasında yer alır.
3.Soru
Manilerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Maniler ezgisiz söylenen şiirlerdir.
|
Manilerde genellikle birinci, ikinci ve dördüncü mısralar kendi arasında kafiyeli, üçüncü mısra ise kafiyesizdir.
|
Maniler çoğunlukla 7 hecelidir.
|
Maniler genellikle dört mısradan oluşurlar.
|
Manilerde konu sınırlaması yoktur.
|
4.Soru
Yedi heceli, birinci, ikinci ve dördüncü mısraları kendi arasında kafiyeli, dört mısralık manilere “…..” denir.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelebilir?
Düz Mani |
Cinaslı Mani |
Yedekli Mani |
Artık Mani |
Kesik Mani |
Halk kültüründe yer alan manilerin pek çoğu bu mani tipiyle söylenmiştir. Yedi heceli, birinci, ikinci ve dördüncü mısraları kendi arasında kafiyeli, dört mısralık manilere düz veya tam mani denir.
5.Soru
Dinî_Tasavvufî Türk Edebiyatının en büyük şairleri hangi yüzyılda gelişmiştir?
10. yy |
11.yy |
12.yy |
13.yy |
14.yy |
13.yy Dinî_Tasavvufî Türk Edebiyatının en büyük şairleri gelişmiştir.
6.Soru
Abdal Musa’nın biricik müridi aşağıdakilerden hangisidir?
Kaygusuz Abdal |
Yunus Emre |
Orhan Gazi |
Evliya Çelebi |
Şakayık |
Abdal Mûsâ Velayetnâmesi’ni tamamlayan bir diğer eser de Kaygusuz Abdal
Menakıbnâmesidir. Bilindiği gibi Kaygusuz Abdal, hem Abdal Mûsâ’nın müridi,
hem de Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Anadolu yakasında yetişen büyük simalarından biridir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dinî inanç ve Tasavvufî düşüncelerle ilgili yazılan türlerdendir?
Vücudnâme |
Alinâme |
Mansurnâme |
Düvaznâme |
Faziletnâme |
Dinî inanç ve Tasavvufî düşüncelerle ilgili yazılan türler: Vücudnâme, Devriye, Hikmet, Nutuk, Nasihatnâme, Vasiyetnâme, Şathiye, Nevruznâme, Tarikatnâme’dir.
8.Soru
Yedi heceli, birinci, ikinci ve dördüncü mısraları kendi arasında kafiyeli, dört mısralık manilere ne ad verilir?
Kesik mani |
Cinaslı mani |
Tam mani |
Yedekli mani |
Artık mani |
Kesik ya da cinaslı maniler dört veya beş mısradan oluşurlar, ilk dizesinde cinas yapmak için kullanılan bir hazırlık sözü yer alır. Yedekli ya da artık manilerde ise mısra sayısı dörtten fazladır.
9.Soru
Belli bir ana konudan yoksun, manalarından daha ziyade fonksiyonlarıyla ön plana çıkan, mısra başı ve sonu kafiye, aliterasyon ve secilelerle oluşturulmuş ses oyunlarıyla ve çağrışımlarla bağlanarak belli bir nazım düzenine kavuşturulmuş, birbirini tutmayan hayaller ve düşüncelerin sıralanmasından meydana gelen bir nazım türüne ne ad verilir.?
Ninni |
Tekerleme |
Koşma |
Destan |
Rubai |
Belli bir ana konudan yoksun, manalarından daha ziyade fonksiyonlarıyla ön plana çıkan, mısra başı ve sonu kafiye, aliterasyon ve secilelerle oluşturulmuş ses oyunlarıyla ve çağrışımlarla bağlanarak belli bir nazım düzenine kavuşturulmuş, birbirini tutmayan hayaller ve düşüncelerin sıralanmasından meydana gelen bir nazım türüne tekerleme denir.
10.Soru
Dini-Tasavvufi halk şiirinin diğer adı aşağıdakilerden hangisidir?
Cami edebiyatı |
Medrese edebiyatı |
Zaviye edebiyatı |
Tekke edebiyatı |
Külliye edebiyatı |
Dini-tasavvufi şiir sufi yazarlar tarafından yazılmıştır. Bu şairler de tekkelere tabi oldukları için bu şiir türü Tekke Edebiyatı olarak da adlandırılmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in kabulünden önceki Türk edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
Nazım birimi genellikle dörtlüktür.
|
Şiirlerde hece ölçüsü kullanılmıştır.
|
Daha çok atlı göçebe kültürün izleri vardır.
|
Yabancı dillerin etkisinden uzak sade bir dil kullanılmıştır.
|
Sözlü edebiyatın ürünlerinden oluşur, eserler yazıya geçirilmemiştir.
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi anonim halk şiirindeki bilmece türünün özelliklerinden değildir?
Söyleyeni belli değildir. |
Tabiat unsurları, hayvanlar, bitkiler ve insan uzuvları vb. üzerine söylenir |
Çeşitli çağrışım unsurlarıyla bir olguyu ve nesneyi dolaylı olarak anlatırlar. |
Bütün bilmeceler dörtlük şeklindedir |
Manzum ve mensur şekilleri vardır |
Bilmeceler dörtlük şeklinde olabileceği gibi beyit ve mensur da olabilir.
13.Soru
Dinî-Tasavvufî Halk şiirinde çeşitli konularda yazılmış çok sayıda nazım türü vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu nazım türlerinden biri değildir?
Allah hakkında yazılan türler |
Peygamberler hakkında yazılan türler |
İnsana ve doğaya ait güzellikler hakkında yazılan türler. |
Dinî inanç ve tasavvufî düşüncelerle ilgili yazılan türler |
İslam’ın beş şartı hakkında yazılan türler |
İnsana ve doğaya ait güzellikler hakkında yazılan türler, halk şiiri nazım türlerindendir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı'nın edebi kaynaklarındandır?
Nehcü’l-Feradis |
Tefsir |
Akaid |
Siyer |
Kısas |
Kısas, Siyer, Akaid ve Tefsir Dini Tasavvufi Türk Edebiyatı'nın dini kaynaklarıdır. Nehcü’l-Feradis ise edebi kaynaktır.
15.Soru
Maniler çoğunlukla hangi uyak düzeni ile söylenen dörtlüklerdir?
xaaa |
aaxa |
axaa |
aaax |
xxaa |
Maniler, çoğunlukla 7’li hece ölçüsüyle ve aaxa uyak düzeniyle söylenen dörtlüklerdir
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi maninin özelliklerinden değildir.?
Maniler genellikle 7'li hece ölçüsüyle söylenirler |
Maniler, dört mısradan oluşan şiirlerdir. |
Mısraların hece sayısı az olduğundan durağa çok fazla ihtiyaç duyulmaz |
Dört mısralık manilerin yanı sıra altı, yedi, sekiz, dokuz, on, on bir, on iki, on dört, on altı ve on yedi mısralık manilere de rastlamak mümkündür. |
Aaxa şeklindeki bir kafiye düzeni de dörtlüğü zorunlu kılmaz. |
Maniler, dört mısradan oluşan şiirlerdir.Maniler genellikle 7'li hece ölçüsüyle söylenirler Mısraların hece sayısı az olduğundan durağa çok fazla ihtiyaç duyulmaz. Dört mısralık manilerin yanı sıra altı, yedi, sekiz, dokuz, on, on bir, on iki, on dört, on altı ve on yedi mısralık manilere de rastlamak mümkündür.Aaxa şeklindeki bir kafiye düzeni de dörtlüğü zorunlu kılar.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi DinÎ-TasavvufÎ halk şiirinde kullanılan Divan edebiyatına ait nazım şekillerinden değildir.?
Mani |
Kaside |
Gazel |
Mesnevi |
Murabba |
Kaside, Gazel, Mesnevi, Murabba, Terci-i bend, TerkÎb-i bend Kıt'a, Tuyuğ, Müstezâd Divan edebiyatına ait ortak nazım şekilleridir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiirin şekil unsurlarından değildir?
Nazım birimi
|
Ölçü ( vezin )
|
Nazım türü
|
Uyak – redif
|
Nazım biçimi
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yunus Emre’nin mahlaslarından biri değildir?
Tapduk Emre |
Koca Yunus |
Derviş Yunus |
Miskin Yunus |
Yunus Emre |
Yûnus Emre, şiirlerinde mahlas olarak; “Yûnus, Yûnus Emre, Âşık Yûnus, Bî-çare Yûnus, Miskin Yûnus, Derviş Yûnus, Koca Yûnus, Tapduk Yûnus Dedem...” gibi adlar kullanmaktadır.
20.Soru
Aşık şiirinde Koşma'larda ilk dörtlüğün ikinci ve dördüncü, diğer dörtlüklerin dördüncü mısrasından sonra "ziyade" adı verilen mısraların eklenmesiyle oluşmuş koşma çeşidine ne ad verilir?
Musammat Koşma |
Koşma-Şarkı |
Zincirbent Koşma |
Ayaklı Koşma |
Zincirleme Koşma |
Bu tür koşmaya Ayaklı Koşma denir. Bu türde ziyadeler, asıl mısralara göre daha kısadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ