Türk Halk Şiiri Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
"Divan-ı Hikmet" ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Ahmed Yesevî’nin “Hikmet”lerini içine alan mecmuanın adıdır. |
Divân-ı Hikmet nüshalarının muhteva bakımından olduğu kadar, dil bakımından |
Hikmetlerin pek mühim ekseriyeti muhteva ve tema itibariyle dini telkinlerden ve |
Hikmetlerin yine büyük bir kısmı, doğrudan doğruya millî hayatın izlerini taşımaktadır. |
Hikmetler, Türkler arasında bir düşünce birliğinin teşekkül etmesi bakımından çok önemlidir. |
Hikmetlerin yine büyük bir kısmı değil çok az kısmı, doğrudan doğruya millî hayatın izlerini taşımaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “mani” sözcüğüne verilen yerel isimlerden biri değildir?
Deyişleme |
Hoyrat |
Ficek |
Karşı-beri |
Bent |
Mani tarzındaki şiirlere Aydın’da “mana”, Artvin ve Denizli’de “mâna”, “deyiş”, “deyişleme”; Şanlıurfa’da “meani” (kadınların söylediği maniler) ve “hoyrat” (erkeklerin söylediği maniler), Kars’ta “meni”, Erzincan’da “ficek”, Doğu Karadeniz’de “karşı-beri” denir. Ayrıca Doğu Anadolu’da türkülerin bentleri arasında “pişrevî” denilen manilerin okunduğunu biliyoruz. Bent: Türküde kavuştak dışında kalan kısım.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ölüm temasının dışında başka anlamı olan diğerlerinden farklı bir kelimedir?
Ağıt |
Mersiye |
Bozlak |
Yuğ |
Sagu |
Bozlak: Orta ve Doğu Anadolu’da yaygın bir uzun hava çeşididir. Ölüm kavramıyla diğer kelimeler gibi bağlantısı yoktur.
4.Soru
Halk Şiiri adı altında değerlendirdiğimiz '' Aşık şiiri '', Anadolu da hangi yüzyıldan itibaren oluşmuş bir geleneğin adıdır?
16. yüzyıl |
14.yüzyıl |
18.yüzyıl |
19.yüzyıl |
17.yüzyıl |
Halk şiiri adı altında değerlendirdiğimiz ''Aşık şiiri'', Anadolu'da 15. ve 16. yüzyıllardan itibaren oluşmuş bir geleneğin adıdır.
5.Soru
Divan şairlerinin şiirlerini topladıkları eserlere ne ad verilir?
Gazel |
Menkıbe |
Velayetname |
Mesnevi |
Divan |
Bu eserler Divan adı altında toplanmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bilmece türünün özelliklerinden biri değildir?
Bilmece, günümüzde eğlence amaçlı kullanılan bir halk edebiyatı türüdür. |
Bilmeceler, buldurmak veya anlatmak istediği soyut veya somut varlığı, adını söylemeden dolaylı bir şekilde anlatmaya çalışır. |
Bilmeceler, anlam olarak soru ifadesi taşımasalar bile muhataba soru amaçlı yöneltilmiş metinlerdir. |
Manzum bilmeceler hece ölçüsüyle oluşturulur ve 3 mısradan meydana gelir. |
Bilmeceler, insanların bilgilerini ölçmek gibi bir istekten veya ihtiyaçtan doğmuş ve zamanla halk kültüründe kullanılan ürünler haline gelmişlerdir. |
Manzum bilmeceler, hece ölçüsüyle ve 2, 3, 4, 5, 6, veya daha fazla mısradan meydana getirilir.
7.Soru
Anadolu'yu aydınlatan Alp-Erenler yetiştiren, Velayetname adlı eseri ile bilinen mutasavvıf kimdir?
Said Emre |
Abdal Musa |
Yunus Emre |
Ahmed Yesevi |
Kaygusuz Abdal |
Abdal Musa Velayetname adlı eserin yazarıdır.
8.Soru
Usullü, ölçü ve ritimleri belli ezgilerdir. bölgelere ve yörelere göre farklı şekillerde adlandırılırlar. Ege’de “zeybek”, Marmara,Trakya ve Ordu’da “karşılama”, Harput’ta “şıkıltım”, Isparta’da “datdiri”, Konya’da “oturak”, Trabzon, Rize ve Hopa’da “horon” olarak bilinen havalar aşağıdakilerden hangisidir.
Oyun havaları |
Türkü havaları |
Uzun havalar |
Kırık havalar |
Kısa havalar |
Tarifte yer alan bilgiler Kırık Havalar'a aittir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kaygusuz Abdal'ın Mensur türü eseridir?
Budalaname |
Divan |
Gülistan |
Minbername |
Gevhername |
Budalaname Kaygusuz Abdal'ın Mensur türünde verdiği eseridir.
10.Soru
Kulun, her şeyi Allah2ın gördüğüne inanmasını aşağıdakilerden hangisi açıklar?
Sabır |
Rıza |
Uzlet |
Zühd |
Murakabe |
Kulun, her şeyi Allah2ın gördüğüne inanmasını murakabe açıklar
11.Soru
İslamiyet’le birlikte tasavvufun da Türkler arasında yaygınlaşması, doğal olarak Semerkand, Buhara, Fergana gibi Türk-İslam çevrelerinde oluşmaya başlamış ve buralarda da tasavvufun temsilcilerinden şeyhlere tesadüf edilmeye başlanmıştır. Yusuf Has Hacib ve Ahmed Yesevî’nin ortaya çıkışına kadar Türkler arasında önemli mutasavvıflar da yetişmiştir. Aşağıdaki mutasavvıflardan hangisi bu mutasavvıflardan biridir?
Muhammed Ma’şûk Tûsi |
Ahmed Yükneki |
Muhyiddin-i Arabî |
Hakim Süleyman Ata |
Gülşehri |
Yusuf Has Hacib ve Ahmed Yesevî’nin ortaya çıkışına kadar Türkler arasında Muhammed Ma’şûk Tûsi, Emir Ali Abû gibi mutasavvıflar da yetişmiştir.
12.Soru
Türk Halk şiirinde kullanılan, genellikle yedi heceli, tek dörtlükten oluşan ve aaxa kafiye şemasına sahip şiirlere ne ad verilir?
Türk Halk şiirinde kullanılan, genellikle yedi heceli, tek dörtlükten oluşan ve aaxa kafiye şemasına sahip şiirlere ne ad verilir?
Mani |
Ninni |
Ağıt |
Türkü |
İlahi |
Türk Halk şiirinde kullanılan, genellikle yedi heceli, tek dörtlükten ve aaxa kafiye şemasına sahip şiirlere Mani adı verilir.
13.Soru
“Köp yiğitler gelip geçti cihandan
Niyetine göre ikbâl bolmadı
Gerdîşi kec kahpe felek elinden
Ertiri şâd bolan öylen gülmedi” (Güzel 2009: 510).
Dizeleri hangi mutasavvıfa aittir?
Ahmed Yesevi |
Süleyman Hakim Ata |
Şah İsmail Safavi Hayati |
Devlet Mehmed Azadi |
Mamduklu |
Mahdumkulu; İslam dininin itikat, ibadet ve ahlakî umdelerini eserlerinde, tıpkı Yunus Emre gibi dantel dantel işlemiştir. Böylece O, XVIII. yüzyılda Türkmenistan’da, bir Yunus ekolünün temsilcisi ve Dini Tasavvufî Türk Edebiyatının da mümtaz şahsiyeti olmuştur. “Köp yiğitler gelip geçti cihandan Niyetine göre ikbâl bolmadı Gerdîşi kec kahpe felek elinden Ertiri şâd bolan öylen gülmedi” (Güzel 2009: 510)
14.Soru
"La^meka^n”ı, ezeldeki vahdet-i vücu^du anlatmakla başlar. Ka^inatın ve Hz. A^dem’in yaradılışını uzun uzun hika^ye eder. Kısas-ı enbiya, kısa olarak anlatıldıktan sonra belirli bir konu üzerinde durulmaz. Tasavvufun çeşitli konuları, yer yer son derece heyecanlı bir üslu^pla dile getirilir."
Yukarıda Kaygusuz Abdal'ın hangi manzum eserinden bahsedilmektedir?
"La^meka^n”ı, ezeldeki vahdet-i vücu^du anlatmakla başlar. Ka^inatın ve Hz. A^dem’in yaradılışını uzun uzun hika^ye eder. Kısas-ı enbiya, kısa olarak anlatıldıktan sonra belirli bir konu üzerinde durulmaz. Tasavvufun çeşitli konuları, yer yer son derece heyecanlı bir üslu^pla dile getirilir."
Yukarıda Kaygusuz Abdal'ın hangi manzum eserinden bahsedilmektedir?
Gülistan |
Mesnevi-i Baba Kaygusuz |
Gevhername |
Minbername |
Divan |
Gülistan; La^meka^n”ı, ezeldeki vahdet-i vücu^du anlatmakla başlar. Ka^inatın ve Hz. A^dem’in yaradılışını uzun uzun hika^ye eder. Kısas-ı enbiya, kısa olarak anlatıldıktan sonra belirli bir konu üzerinde durulmaz. Tasavvufun çeşitli konuları, yer yer son derece heyecanlı bir üslu^pla dile getirilir.
15.Soru
Âşık şiirinde en fazla kullanılan nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Mani |
Koşma |
Destan |
Güzelleme |
Ağıt |
Âşık şiirinde en fazla kullanılan nazım şekli koşmadır. Bu şiir geleneğindeki türlerin tamamına yakını koşma nazım şekliyle oluşturulmuştur.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kişiler için yakılan ağıtlardandır?
Askerlik ve savaş ağıtları |
Sevdalıların kavuşamaması üzerine ağıtlar |
Boşanma üzerine yakılan ağıtlar |
Hastalık üzerine yakılan ağıtlar |
Sular için yakılan ağıtlar |
Askerlik ve savaş ağıtları, Sevdalıların kavuşamaması üzerine ağıtlar ve Boşanma üzerine yakılan ağıtlar sosyal olaylar üzerine yakılan ağıtlardır. Sular için yakılan ağıtlar da belde, mekân ve tabiat parçaları için yakılan ağıt tasnifine yer verilmiştir.
17.Soru
Hem klasik edebiyattan hem de halk edebiyatından yararlanan, kendine özgü bir nazım şekli bulunmayan halk şiiri türü aşağıdakilerden hangisidir?
Destan Şiiri |
Divan Şiiri |
Anonim Halk Şiiri |
Aşık Şiiri |
Dini-Tasavvufi Halk Şiiri |
Dini-Tasavvufi Halk Şiirinin kendine özgü nazım şekli yoktur. Bu şiir türü geleneğinde divan şiirinden ve halk şiirinden anonim ve aşık kollarından alınan bazı nazım şekilleri kullanmıştır. Bu yönüyle Dini-Tasavvufi Halk şairleri, hem klasik edebiyatın hem de halk edebiyatının nazım şekillerini kullanabilme özelliğine sahiptirler.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anonim Halk Edebiyatı'ndaki Ninni türü için söylenebilir?
Ninniler genellikle mani nazım şekliyle söylenirler. |
Ninnilerde belli bir konu yoktur. |
Ninnilerin genel karakterinde mantık dışılık, akıl kurallarına aykırılık, abartı ve olağanüstülük vardır. |
Ninnilerde bazı düşünceler ve hayaller, abartma, şaşırtma ve güldürmeye dayalı bazı söz kalıpları içinde art arda sıralanır. |
Ninnilerdeki muhteva diğer halk edebiyatı türlerine göre daha tutarsızdır. |
Ninniler genellikle mani nazım türü ile söylenirler. Yukarıda verilen diğer seçenekler Tekerleme türü için geçerlidir.
19.Soru
“Şu dağlar garip dağlar
İçinde garip ağlar
Kimse garip ölmesin
Garip için kim ağlar?
Ağlarsa anam ağlar
Küsûru yalan ağlar.”
Yukarıdaki maninin türü aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Kesik Mani |
Düz Mani |
Ayaklı Mani |
Deyiş Mani |
Yedekli Mani |
Bu maninin türü yedekli manidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kullanım alanlarına göre manilerden değildir?
Gelin-Kaynana Manileri |
Sevda Manileri |
Bekçi ve Davulcu Manileri |
Doğu Anadolu’da Hikâye Manileri |
Mektup Manileri |
Gelin-Kaynana manileri konularına göre manilerdendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ