Türk Halk Şiiri Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hz. Muhammet'in Mekke'den Medine'ye göçünü anlatan şiirlere ne ad verilir.?
Na't |
Hicretnâme |
Hilye |
Mevlid |
Miraçnâme |
Hz. Muhammet'in Mekke'den Medine'ye göçünü anlatan şiirlere hicretnâme adı verilmiştir.
2.Soru
Süleyman Çelebi’nin “Vesiletü’n-Necat” adlı eseri hangi türde yazılmış bir eserdir?
Na't |
Siretü'n-Nebi |
Esma-i Nebi |
Hicretname |
Mucizat-ı Nebi |
Hz. Muhammet’in doğumundan vefatına kadar ahlakını, faziletlerini, mucizelerini,
gazalarına ait hayatını, bütünüyle veya bir kısmıyla ele alan eserler anlamına gelen “sîretü’n- nebî”ler genellikle mevlit olarak adlandırılmışlardır.
3.Soru
Tasaavuf bilim dalında insanın olgunlaşması için olmazsa olamazı olan evresi hangisidir?
Tevbe |
Tevekkül |
Sabır |
Nefis terbiyesi ve zikrullah |
Rıza |
Tasaavuf bilim dalında insanın olgunlaşması için olmazsa olamazı olan evresi Nefis terbiyesi ve zikrullah
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “sırr-ı hikmet”’in Anadolu temsilcilerinden değildir?
Yunus Emre |
Hacı Bektaş Veli |
Sultan Veled |
Mevlana Celaleddin Rumi |
Ahmet Yesevi |
Mevlâna Celâleddin-i Rûmî, Ahmed Fakih, Şeyyad Hamza, Sultan Veled, Hacı Bektaş Velî, Yunus Emre “sırr-ı hikmet”in Anadolu temsilcileridirler. Ahmet Yesevi Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Orta Asya'da kurucusudur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dinî Tasavvufî Türk Edebiyatının aslî temalarını ana başlıkları arasında yer almaz?
Allah’ın birliği |
Münâcaat |
Vecd |
İnsan-ı kâmil |
Ricâlü’l-gayb |
Münâcaat: Türk edebiyatında Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılan eserlere denir. Münâcaat, Dinî Tasavvufî Türk Edebiyatının aslî temalarını ana başlıkları arasında yer almaz.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dini^ Tasavvufi^ Türk Edebiyatı’nın asli^ temaları arasında yer alan "Tasavvufi aşk" temasının tanımıdır?
Aşağıdakilerden hangisi Dini^ Tasavvufi^ Türk Edebiyatı’nın asli^ temaları arasında yer alan "Tasavvufi aşk" temasının tanımıdır?
Allah’ın birliği'nin anlatılır ve bu konu üzerinde ayrıntılı bilgiler verilir. |
Sahabeler, dört halife, tasavvuf kültüründe önemli bir yeri olan Hallac-ı Mansur gibi pek çok şahsiyetin anlatıldığı temadır. |
Dinin ne anlama geldiği, insan için dinin gerekli olduğu, insanın din için yapması gerekenler, dini algılama ve yaşama biçimlerinin anlatıldığı temadır. |
Kesretten uzak, Allah’a yönelmiş aşkın anlatıldığı temadır. |
Mutasavvıf şairlerin şiirlerinde, dünyanın geçici olduğunu, Allah’ın ezelî ve ebedi varlığının öne çıktığı temadır. |
Tasavvufi aşk; Kesretten uzak, Allah’a yönelmiş aşkın anlatıldığı temadır.
7.Soru
Türkü ve mani gibi ilk yakıcısı belli olmayan halk şiiri ürünlerine ne ad verilir?
Ölçü
|
Aşk Şiiri
|
Anonim Halk Şiiri
|
Dini Halk Şiiri
|
Âşık Şiiri
|
8.Soru
Anonim halk şiiri kapsamına aşağıdaki nazım şekillerinden hangisi girmez?
Ağıt |
Ninni |
Koşma |
Türkü |
Mani |
Koşma Aşık şiiri nazım şeklidir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eski Türklerin yuğ törenlerinde söyledikleri saguların Anonim Halk şiirindeki karşılığıdır?
Ağıt |
Mani |
Türkü |
Bilmece |
Tekerleme |
Anonim Halk şiirindeki ağıt, eski Türklerin yuğ törenlerinde söyledikleri saguların yerini almıştır.
10.Soru
İslamiyetten önce aşağıdaki dillerden Türkçeye geçiş olmamıştır?
Çince |
Moğolca |
Hintçe |
Rusça |
Farsça |
Çinceden, Hintçeden, Moğolcadan, Soğdcadan ve Farsçadan birçok kelime Türkçeye geçmiştir.
11.Soru
Aşağıdakkilerden hangisi Kaygusuz Abdal'ın Mensur eserlerinden biri değildir?
Budalaname |
Vücud-name |
Gevhername |
Risale-i Kaygusuz Abdal |
Kitab-ı Miglate |
Gevhername, Kaygusuz Abdal'ın manzum eserlerinden birisidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir yer eser adıdır?
Yeseviye |
Tekke |
Divan-ı Hikmet |
Baksı |
Kam |
Baksı: Kazak, Kırgız, Özbek, Karakalpak ve Türkmenler arasında halk şairliği ve büyü işleriyle uğraşan tipler. Kam: Türklerde şaman anlamında kullanılan bir kelimedir. Kamlar, toplumda büyücülük, hekimlik, kâhinlik ve şairlik gibi meslekleri icra ederler. Yeseviye: Ahmet Yesevî’nin görüşleri doğrultusunda şekillenmiş bir tarikattır. Özellikle Orta Asya Türkleri arasında yayılma imkânı bulmuştur. Divân-ı Hikmet: Ahmed Yesevî’nin “hikmet” adı verilen şiirlerini içeren bir eserdir. Fakr-nâme: Ahmed Yesevî’nin tarikat adabını, usulünü, erkânını, olgun bir şeyhin ve dervişin özelliklerini anlattığı eseridir.
13.Soru
Kazak ve Türkmenlerdeki Baskılar/Bahşılar arasındaki fark nedir?
Baskılar Kazaklarda büyü ile uğraşırken Bakşılar Türkmenlerde destan anlatırlar. |
Baskılar Kazaklarda büyü ile uğraşırken Bahşılar Türkmenlerde alim olarak bilinirler. |
Baskılar Kazaklarda alim olarak bilinirken Bahşılar Türkmenlerde büyü ile uğraşırlar. |
Baskılar Kazaklarda alim olarak bilinirken Bahşılar Türkmenlerde destan anlatıcılarıdır. |
Baskılar Kazaklarda katip, Bahşılar Türkmenlerde alim olarak bilinirler. |
Kazak ve Kırgızlarda baskılar günümüzde bile büyü ve sihirle uğraşırken, Türkmenlerdeki Bahşılar dutarla şiir söyleyip, destan söylemektedirler.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk halk şiiri kapsamına girmez?
Ninni |
Mani |
Türkü |
Ağıt |
Sone |
Türk Halk şiiri Dini tasavvufi şiirler, âşık şiirleri ve bunların yanında mani, ninni ve türkülerden oluşur. Sone ise Klasik Avrupa edebiyatında görülen bir şiir türüdür.
15.Soru
Annenin çocuğunu uyutmak veya teskin etmek amacıyla söylediği şiir anlamına gelen, Anonim halk şiiri kapsamında değerlendirilen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Ninni |
Türkü |
Tekerleme |
Bilmece |
Mani |
Annenin çocuğunu uyutmak veya teskin etmek amacıyla söylediği şiir anlamına gelen, Anonim halk şiiri kapsamında değerlendirilen nazım türü ninnidir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Anadolu dışındaki Türk topluluklarında mani karşılığı olarak kullanılan kelimelerden biri değildir?
Şın |
Öleng |
Şiğir |
Bent |
Aydıspa |
Anadolu dışındaki Türk topluluklarında da mani karşılığı olarak çeşitli kelimeler ve kelime birlikleri kullanılmaktadır. Ahıska’da “mahnı”, “Azerbaycan’da “bayatı”, “mani”, “meni”, “mahnı”, “mahna”; Kerkük’te “meni “ve “me’ni”, Pirizren Türklerinde “martifal”, Gagavuz Türklerinde “şın”, “çın” ve mâni”; Kıbrıs Türklerinde “mâni”, Irak Türklerinde “me’ni”, “hoyrat”, “horyat”, “koryat”, “koyrat”; Kırım Türklerinde “mane”,”cır”, “yır”, “çıng”, “çinik/çinig”; Kumuk Türklerinde “sarım”, “Nogay Türklerinde “şın” ve “çın”, Kırgızistan’da “tört sap”, “aytipa”, “öleng”, “kayım ülenek”, “aytış”; Kazakistan’da “ölen”, aytıspa”, “aytipa”, “gayım ölen”, “kayım ülenek”; Özbekistan’da “törtlik”, “aşula”, “koşuk”; Uygur Türklerinde “yörtlik”, Türkmenistan’da “rubayı”, “rubağı”, “moncugattı” ve “lele”; Kazan Türklerinde “şiğir töri”, Başkurt Türklerinde “şiğir törö” gibi sözler, mani türündeki şiirler için kullanılır.
17.Soru
Seçeneklerden hangisi Divanü Lugatit Türk'te yer alan şiir örneklerinden biri değildir?
Pastoral şiirler |
Sevgi şiirleri |
Ağıtlar |
İlahiler |
Destanlar |
Saim Sakaoğlu, Dîvânü Lûgati’t-Türk’teki şiirleri şu şekilde tasnif etmiştir: 1.Ağıtlar, 2. Destanlar, 3. Kahramanlık şiirleri 4. Eğlence ve Av şiirleri, 5. Sevgi şiirleri, 6. Pastoral şiirler, 7. Ahlaki şiirler
18.Soru
Eski Oğuzların av törenlerine ne ad verilir?
Kopuz
|
Şeylan
|
Sıgır
|
Sögük
|
Durak
|
19.Soru
Aşağıdaki Nazım türlerinden hangisi heceli nazım türüne girmez?
Güzelleme
|
Taşlama
|
Ağıt
|
Semai
|
Selis
|
20.Soru
13. yüzyılda başından geçen hadiseleri anlatırken birkaç maniye de yer veren Divan şairi kimdir?
Şeyyad Hamza |
Ahmed Yesevi |
Yunus Emre |
Hoca Dehhani |
Yusuf Has Hacib |
Başından geçen hadiseleri anlatırken birkaç maniye de yer veren Divan şairi Şeyyad Hamza'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ