Türk Halk Şiiri Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Eski Oğuzların ölüm ve yas törenlerine verilen genel addır?
Ağıt |
Mani |
Yuğ |
Yas |
Sagu |
Türk kültüründe varlığı erken dönemlerden itibaren tespit edilmiş diğer bir dini tören, “yuğ”dur. Yuğ, eski Türklerde ölen kişinin ardından düzenlenen cenaze merasimlerinin genel adıdır.
2.Soru
Asr-ı saadetin üçüncü kuşağı aşağıdakilerden hangi döneme girmektedir?
HZ. Muhammed ve Asr-ı Saadet Dönemi |
Tâbiûn Dönemi |
Tâbe-i Tabiûn Dönemi |
İlk Sufiler Dönemi |
Muaviye Dönemi |
Tâbe-i Tâbiun Dönemi : Bunlar da tabi olanlaa tabi olanlardır ki asr-ı saadetin üçüncü kuşağını oluştururlar.
3.Soru
I.Fikir kaynağı
II.Hedef kitlesi
III.Asli temaları
IV.Kadrosu
V.Kaynakları
Dini Tasavvufi Türk Edebiyatını oluşturan unsurların tamamı aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I ve II |
I, II ve III |
I, II ve V |
I, III ve V |
Hepsi |
Dini Tasavvufi Türk Edebiyatını oluşturan unsurlar fikir kaynağı, hedef kitlesi, asli temaları, kadrosu ve kaynakları olduğundan hepsi doğrudur.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasavvufun ana merkezini teşkil eden on kuraldan biri değildir?
Tevbe etme
|
Tevekkül etme
|
Heves etme
|
Zikretme
|
Sabretme
|
5.Soru
Tekerlemelerin anlatım ve muhteva özellikleriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Tekerlemeler belli bir konudan yoksundur.
|
Tekerlemeler ses oyunları ve çağrışımlarla birbirine bağlanmıştır.
|
Tekerlemeler sadece çocuk oyunlarında kullanılır.
|
Tekerlemelerde düşünce nazım unsurlarıyla aktarılır.
|
Bazı tekerlemeler soru-cevap şeklindedir.
|
6.Soru
Kitâb-ı Miglâte’nin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
İnsan vücudunun çeşitli uzuvlarıyla bazı dinî ve tasavvufî kavramlar arasındaki bağlantı kuran bir eserdir.
|
Nefsi bilmenin esas olduğunu anlatan bir eserdir.
|
Allah’a varma yollarını ve tasavvufî vecdi anlatılır.
|
Bir dervişin rüyasındaki seyahati, bu seyahatte şeytanla mücadelesi ve onu yenmesi anlatılmaktadır.
|
Dünyanın faniliği ve ahiret hayatının kalıcılığı anlatılır.
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘’semai’’ ile ‘’varsağı’’ nın ortak özelliği değildir?
İlk dizelerinde ‘’bre, behey ‘’ gibi ünlemlerin kullanılması
|
Özel ezgilerinin olması
|
Âşık edebiyatı ürünü olmaları
|
Hece ölçüsünün sekizli kalıbıyla söylenmesi
|
Dörtlük sayısının 3 ile 5 arasında olması
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mani için kullanılan kelimelerden değildir?
Öleng |
Hoyrat |
Sarım |
Soyrat |
Çıng |
Mahnı, bayatı, mani, meni, martifal, şın, çın, hoyrat, koryat, mane, cır, yır, çıng, sarım, tört sarp, aytipa, öleng, kayım ülünek, aytış, ölen, aytıspa, aytıpa, gayım ölen, kayım ülünek, törtlük, aşula, koşuk, yörtlik, aşula, koşuk, rubayı, rubağı, moncugattı, lele, şiğir töre.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kaygusuz Abdal’a ait bir eser değildir?
Gülistan
|
Minbername
|
Gevhername
|
Sarayname
|
Seyahatname
|
10.Soru
“Bulnar mini öles köz
Kara mengiz kızıl yüz
Andın tamar tükel tuz
Bulnap yana ol kaçar”
Yukarıdaki dörtlük hangi şiir türünün örneğidir?
Sagu |
Destan |
Eğlence Av Şiirleri |
Sevgi Şiirleri |
Ahlaki Şiirler |
Bu grupta yer alan şiirlerin ölçüleri, durakları ve kafiye düzenleri farklılık göstermektedir. fiiirlerde hecenin altılı, yedili ve onlu şekilleri kullanılmıştır. Bu şiirlerden ilki, siyah benleri olan, pembe yüzlü bir güzele âşık olmuş birisi tarafından yazılmıştır (Tekin 1989: 78). “Bulnar mini öles köz Kara mengiz kızıl yüz Andın tamar tükel tuz Bulnap yana ol kaçar Awlap meni koymangız Ayık ayıp koymangız Akar közüm uş tengiz Tegre yöre kuş uçar” (Tekin 1989: 78)
11.Soru
Şiirde mısraların hece sayısı veya ses değerleri açısından denk ve benzer olma durumuna ne ad verilir?
Şiirde mısraların hece sayısı veya ses değerleri açısından denk ve benzer olma durumuna ne ad verilir?
Tartı |
Hane |
Dörtlük |
Vezin |
Durak |
Şiirlerde mısraların hece sayısı veya ses değerleri açısından denk ve benzer olması anlamına gelen ve halk şiirinde tartı olarak bilinen ölçü, halk şiirlerinde iki şekilde bulunur. Bunlardan ikli hece, diğeri aruz ölçüsüdür.
12.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi manilerin kullanım alanlarına göre bir gruplamadır?
Sevda manileri |
Şehir manileri |
Mektup manileri |
Sevda manileri |
Irmak manileri |
Sevda, şehir, mektup ve ırmak manileri konularına göre sınıflandırılmış manilerdir. Sevda manileri ise manilerin kullanım alanlarına göre bir gruplandırmadır.
13.Soru
Dini-Tasavvufi Türk edebiyatının en güçlü temsilcisi kimdir?
Yunus Emre |
Mevlana Celaleddin Rumi |
Hacı Bektaş Veli |
Sultan Veled |
Ahmed Yesevi |
İlk başlangıcını Orta Asya’da “Yesevîlik” tarikatında gördüğümüz bu edebiyat; daha çok, halkın, hatta göçebe halkın malı olarak halk zevki, halk ananesiyle meydana gelmiş “Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı’dır. Bu edebiyatın en kuvvetli temsilcisi XIII. yüzyıl Anadolu’sunda Yunus Emre’dir. O ve takipçisi olan Kaygusuz Abdâl; Türk dilini çok mükemmel bir şekilde kullanmalarıyla daha sonraki asırlarda Türk edebiyatını ve Türk dilini abideleştirmişlerdir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet öncesi Türk şiiri için söylenemez?
Hece ölçüsü kullanılmıştır.
|
Genelde yarım uyak ve redif kullanılmıştır.
|
Dörtlükler halinde söylenmiştir.
|
Saz (kopuz) eşliğinde müzikli olarak söylenir.
|
Az da olsa Arapça ve Farsça sözcükler kullanılmıştır.
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şeyyad Hamza'nın eseridir?
Yusuf u Zeliha |
Makalat |
Risa^letü’n-Nushiyye |
Velayetname |
Gevhername |
1529 beyitlik "Yusuf u Zeliha" Şeyyad Hamza'nın eseridir.
16.Soru
Eski Oğuzlarda kopuz ile destan anlatan ve aynı zamanda şamanlık özelliği taşıyan kişilere ne ad verilirdi?
Kam |
Baskı |
Ozan |
Şaman |
Oyun |
BU kişiler Ozan olarak adlandırılırlar.
17.Soru
Güzellemenin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Aşık şiirinde eleştiri ve yergi içerikli şiirlere verilen ad |
Aşık şiirinde kahramanlık temalı şiirlere verilen ad |
Halk şiirinde ölüm konulu şiirlere verilen ad |
Aşık şiirinde insan ve doğa sevgisi temalı şiirlere verilen ad |
İslamiyet öncesi Türk şiirinde ölüm konulu şiirler için kullanılan söz. |
Aşık şiirinde insan ve doğa sevgisi temalı şiirlere verilen ada Güzelleme denir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tasavvufun ana merkezini teşkil eden on kural arasında bulunmaz?
Murakabe |
Uzlet |
Kerâmet |
Zikir |
Tevbe |
Tasavvufun ana merkezini teşkil eden on kural sırasıyla şunlardır: Tevbe: Pişmanlık. Kalpteki kötülükte ısrar düğümünü çözüp Hakk’a dönme. Zühd: Allah’a ulaşmak için dünyadan yüz çevirmek. Tevekkül: Allah’ın katında olana güvenip halkın elinde olanlara göz dikmeme. Kanaat: Tok gözlü olma. Uzlet: Günaha girmemek için toplumdan ayrı yaşama. Zikir: Allah’ı anma. Hakk’a dönme: Dünya nimetlerinden el etek çekip Allah’a yönelme. Sabır: Başa gelen belalardan sızlanmama veya sadece Allah’a başvurma. Murakabe: Kulun, her şeyi Allah’ın gördüğüne inanması. Rıza:
Hoşnut ve memnun olma. Tasavvufun bu on esası, insan-ı kemal mertebesine eriştirecek en sağlam yol olarak kabul edilmiştir. Keramet bu kurallar arasında yer almaz .
19.Soru
“Akl-ı maâş, akl-ı maâd, nefsi bilmek, gönül, mürşid…” gibi tasavvufî meselelerin anlatıldığı Kaygusuz Abdal eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Budalanâme
|
Kitab-ı Miglâte
|
Vücûd-nâme
|
Dil-güşâ
|
Saray-nâme
|
20.Soru
Ahmet Yesevî’nin şiirlerine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Manzume |
Postnişin |
Menkabe |
Yeseviye |
Hikmet |
Manzume şiir şeklinde yazılmış eser anlamına gelmektedir. Postnişin, postta oturan, tekkenin şeyhi için kullanılmaktadır. Menkabe din büyüklerinin ve tarihe geçmiş ünlü kimselerin yaşamları ve olağanüstü davranışlarıyla ilgili anlatılardır. Yeseviye, Ahmet Yesevî’nin görüşleri doğrultusunda şekillenmiş bir tarikattır. Hikmet ise Ahmet Yesevî’nin şiirlerine verilen addır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ