Türk Halk Şiiri Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Seçeneklerden hangisinde türkünün tanımı en doğru şekilde ifade edilmiştir?
Türk halk şiiri bağlamında ezgi ile söylenen her türlü şiire denir. |
Şairi belli olan ezgili şiirlere denir. |
Kahramanlık öykülerinin anlatıldığı ozanlarca seslendirilen uzun halk şiirleridir. |
Yaşanmış aşk hikayelerinin anlatıldığı tiyatral şiirlerdir. |
İnsanları coşturmak amacıyla söylenen ve belirli bir makamı olan ezgili şiirlerdir. |
Türk halk şiirinde ezgi ile söylenen her türlü şiire türkü denir. Türküler, toplumsal
ve kişisel konularla ilgilidir. Deprem, ölüm, kahramanlık, sevgi, ayrılık gibi
sebepler türkülerin oluşumuna zemin hazırlar. Halkın olaylar karşısındaki tepkileri, acıları, nefretleri veya sevinçleri türkülere yansır. Türküler, anonim şiirlerdir.
2.Soru
Hz. Muhammed'in sözlerini ve davranışlarını inceleyen bir ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Tefsir |
Hadis |
Kelâm |
Mahlas |
Menkıbe |
Hadis Hz. Muhammed'in sözlerini ve davranışlarını inceleyen bir ilimdir.
3.Soru
Gibb’e göre maniler mısra sayısı ve kafiye düzeni açısından Divan şiirinin hangi türüne benzemektedir?
Gazel |
Kaside |
Mesnevi |
Kıt’a |
Rubai |
Gibb, manilerin mısra saysını ve kafiye düzenini rubailere benzetmektedir.
4.Soru
Yunus Emre'nin Mesnevi tarzında yazdığı bir Nasihatname olan eserinin adı nedir?
Yusuf u Zeliha |
Divan |
Risaletü'n-Nushiyye |
Destan-ı Sultan Mahmud |
Makalat |
Bu eser Risaletü'n-Nushiyye'dir.
5.Soru
“Ak güvercin olaydım
Yol üstüne konaydım
Gelip geçen yolcudan
Ben yârimi soraydım”
Yukarıdaki manide kullanılan durak yapısı seçeneklerden hangisidir?
3+4 |
4+3 |
2+5 |
6+1 |
5+2 |
“Ak güvercin olaydım
Yol üstüne konaydım
Gelip geçen yolcudan
Ben yârimi soraydım” manisinde 4+3 durak yapısı kullanılmıştır. Şöyleki;
“Ak güvercin / olaydım (4+3 =7)
Yol üstüne / konaydım
Gelip geçen / yolcudan
Ben yârimi / soraydım”
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi/hangileri Dini-Tasavvufi Türk edebiyatının temalarındandır?
I. Allah’ın birliği
II. Dini inanç
III. İnsan-ı Kamil
IV. Ferdi ahlak
V. Miraç
VI. Velayet
I, IV |
II, III, VI |
I, II, V |
III, IV, V, VI |
I, II, III, IV, VI |
Dinî Tasavvufî Türk Edebiyatının aslî temalarını kısaca şu ana başlıklar altında toplayabiliriz: Allah’ın birliği, Peygamberler, Din ve tasavvuf büyükleri, Dinî inanç, Vecd, Tasavvufî aşk, İnsan-ı kâmil, Dünyanın fâniliği, NeŞs, neŞs terbiyesi, Ferdî ahlak ve toplum ahlak, Velâyet, Şeyh-mürid, Ricâlü’l-gayb, Kerâmet, Zikir, Zühd, Hâlvet, Ehl-i beyt,. Tayy-i zaman tayy-i mekân,. Çile-erbâin.
7.Soru
Seçeneklerde verilen şiir türlerinden hangisi konusu bakımından diğerlerinden farklıdır?
Ağıt |
Yuğ |
Sagu |
Mersiye |
Garip |
Seçeneklerde verilen ağıt, yuğ, sagu ve mersiye ölüm ve yas üzerine söylenen şiirleri ifade ederken, Garip ise Aşık Garip ile sevgilisi Şah Senem arasındaki aşkı anlatan uzun ezgilerdir.
8.Soru
“Devlet adamlığının yanı sıra şairlik yeteneği de vardır. Hem Divân şiiri tarzında, hem halk şiiri, hem de dini-tasavvufî Türk edebiyatı sahasında muhtelif türlerde şiirler söylemiştir. Asıl şairlik yönünü de bu tür şiirleriyle sağlamıştır. Anadolu’daki Şii-Alevî kesimi üzerinde bu şiirleri vesilesiyle ortaya koyduğu tesiri ve imajı bugün de devam ettirmektedir.”
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Âzâdî |
Yusuf Hemedani |
Hakîm Süleyman Ata |
Şah İsmail |
Yusuf Has Hacib |
Şah İsmâil, hem Divân tarzında, hem halk şiiri, hem de dini-tasavvufi Türk Edebiyatı sahasında muhtelif türlerde şiirler söyleyen, asıl şairlik yönünü de bu tür şiirleriyle sağlamıştır. Anadolu’daki Şii-Alevî kesimi üzerinde bu şiirleri vesilesiyle ortaya koyduğu tesiri ve imajı bugün de devam eden bir şair ve devlet adamıdır. Hatayî, Habîbî, ve Nesîmî tesirinde yetişmişler şair olması sebebiyle hurûfi inanışların etkisi altında da kalmıştır.
9.Soru
“Kıkrıp atıg kemşelim
Kalkan süngün çomşalım
Kaynap yana yumşalım
Katgı yagı yuwılsun” (Tekin 1989: 36).
Yukarıdaki şiirde ne tür kafiye vardır?
Redif |
Altay Aliterasyonu |
Ayak |
Uyak |
Yarım Kafiye |
Günümüzde halk şiiri örneklerinde kafiye sondadır, ancak özellikle eski Türk şiiri döneminde mısra sonlarının yanı sıra mısra başı kafiyesi de kullanılmıştır. “Altay aliterasyonu” adının da verildiği bu kafiye türüne aşağıdaki metinde görüldü- ğü gibi Dîvânü Lûgati’t-Türk’te de rastlanmıştır. “Kıkrıp atıg kemşelim Kalkan süngün çomşalım Kaynap yana yumşalım Katgı yagı yuwılsun” (Tekin 1989: 36).
10.Soru
Harezm bölgesinde yaşamış ve Ahmed Yesevî’nin en sadık müridi olmuş ve hikmetleriyle hem Yesevî’nin ‘Hikmet geleneği’ni sadıkâne bir şekilde devam ettirmiş olan mutasavvıf şair aşağıdakilerden hangisidir?
Kaygusuz Abdal |
Yunus Emre |
Şeyyad Hamza |
Aşık Paşa |
Süleyman Hakim Ata |
Harezm bölgesinde yaşamış ve Ahmed Yesevî’nin en sadık müridi olmuş ve hikmetleriyle hem Yesevî’nin ‘Hikmet geleneği’ni sadıkâne bir şekilde devam ettirmiş olan mutasavvıf şair HAkim Süleyman Ata'dır.
11.Soru
I. Bayatı
II. Türkü
III. Varsağı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bazı boylara özgü ezgileri veya şiirleri karşılamak için kullanılmaktadır?
Yalnız I |
Yalnız III |
I, II |
II, III |
I, II, III |
Bilindiği gibi türkü (Türk), varsağı (Varsak) ve bayatı (Bayat) kelimeleri bazı boylara özgü ezgileri veya şiirleri karşılamak için kullanılmaktadır.
12.Soru
Dinî-Tasavvufî Halk şiirinde Allah’ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış, kaside, gazel ve mesnevi gibi nazım şekillerinin kullanıldığı şiirlere ne ad verilir?
Tevhîd |
Methiye İlâhi |
Münacaat |
Elifnâme |
İlâhi |
Tevhîd: Dinî-Tasavvufî Halk şiirinde Allah’ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış şiirlere “tevhîd” denir. Bu şiirlerde kaside, gazel ve mesnevi gibi nazım şekilleri kullanılmıştır. Tevhîdlerin muhtevasında ayet ve hadisler yer alır. Diğer bir ifadeyle ayet ve hadisler aynen, mealen veya telmihen tevhîdlerde kullanılmıştır. Kısacası tevhîd türündeki şiirlerde dini olarak Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatları, tasavvufi olarak ise kenz-i mahfî ve vahdet-i vücut ele alınır. Ayrıca tevhîdlerde insanın Allah’ı algılayış şekli, tevhîd makamları, vahdet-kesret ilişkisi ve yaradılış gibi konular da yer alır.
13.Soru
Cevabı "Özel İsim" olan bilmeceler hangi başlık altında yer almaktadır?
Çeşitli Bilmeceler |
İnsanla İlgili Bilmeceler |
Dini, Kutsi ve Bazı Manevi Hususiyetlerle İlgili Bilmeceler |
Yeryüzü İle İlgili Bilmeceler |
Gökyüzü İle İlgili Bilmeceler |
Bu tür bilmeceler "Çeşitli Bilmeceler" başlığı altında yer almaktadır.
14.Soru
Sözlü gelenekten derleme yoluyla elde edilen ve dönemin kültürel yapısını ve edebi durumunu yansıtması açısından oldukça önem arz eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kutadgu Bilig |
Divanu Lugati't-Türk |
Atabetü'l-Hakayık |
Garibname |
Aşkname |
Derleme yoluyla yazılan ilk eser Divanu Lugati't-Türk'tür.
Kaşgarlı, Türk coğrafyalarında konuşulan dili öğrenebilmek için Çin’den Kırım’a kadar olan bölgeyi gezmiştir. Türk boylarına düzenlediği bu seyahati sırasında Türk dili, edebiyatı ve yaşamıyla ilgili notlar alıp malzemeler toplayan Kaşgarlı, uzun bir araştırma ve toplama faaliyetinden sonra meşhur eseri Divanü Lugati’t-Türk’ü 1074 yılında tamamlamıştır.
15.Soru
Kaygusuz Abdal'ın Vahdet-i Vücud'u anlatan uzun bir mesnevisi ile başlayan eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Saray-name |
Dil-güşa |
Divan |
Mesnevi-i Baba Kaygusuz |
Gülistan |
Dil-güşa Kaygusuz Abdal'ın Vahdet-i Vücud'u anlatan Mesnevisi ile başlayan eseridir.
16.Soru
Şiir ve nesirde uyum sağlamak için söz başlarında ve ortalarında aynı ünsüzün veya hecelerin tekrarlanmasına ne ad verilir?
Halk hikayesi |
Aliterasyon |
Manzum |
Mensur |
Seci |
Şiir ve nesirde uyum sağlamak için söz başlarında ve ortalarında aynı ünsüzün veya hecelerin tekrarlanmasına aliterasyon denir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kırık havalara örnek gösterilebilir?
Divan |
Garip |
Bozlak |
Zeybek |
Kerem |
Zeybek kırık havalardan biridir.
18.Soru
Türküde bentler dışında kalan bağlantı kısımlarına ne ad verilir?
Bozlak |
Divan |
Zeybek |
Horon |
Kavuştak |
Bozlak, divan, zeybek ve horon türkülerin ezgileri açısından gruplandırılması sonucu elde edilmiş türlerdir. Kavuştak ise türküde bentler dışında kalan kısımlara verilen isimdir.
19.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Allah hakkında yazılan türlerden biri değildir?
Tevhid
|
Müstezâd
|
İlahi
|
Münaacat
|
Elifname
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eski Oğuzların av törenlerine verilen addır?
Söğük |
Şeytan |
Kopuz |
Sıgır |
Yuğ |
Söğük: Eski Oğuzlarda şölenlerde kesilen kurbanın parçasına verilen ad. Şeytan: Eski Oğuzların kurban kesmek ve eğlenmek amaçlı düzenledikleri bir tören. Kopuz: Oğuz Türklerinde ozanların kullandıkları müzik aleti. Sıgır: Eski Oğuzların av törenleri. Yuğ: Eski Oğuzların ölüm ve yas törenlerine verilen ad.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ