Türk Halk Şiiri Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Din ve Tasavvuf yolunun büyükleri hakkında yazılan türlerdendir?
Faziletnâme |
Nasihatnâme |
Vücudnâme |
Nevruznâme |
Tarikatnâme |
Din ve Tasavvuf yolunun büyükleri hakkında yazılan türler: Faziletnâme, Alinâme, Maktel-i Hüseyin, Düvaznâme, Mansurnâme, Methiye, Mersiye’dir.
2.Soru
Yedi heceli, birinci, ikinci ve dördüncü mısraları kendi arasında kafiyeli, dört mısralık manilere ne tür mani denir?
Düz veya tam mani |
Kesik mani |
Cinaslı mani |
Yedekli mani |
Artık mani |
Yedi heceli, birinci, ikinci ve dördüncü mısraları kendi arasında kafiyeli, dört mısralık manilere düz veya tam mani denir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi konularına göre türkülerden değildir?
Lirik türküler |
Köy türküleri |
Güldürü türküleri |
Anlatı türküleri |
Tören türküleri |
Köy türküleri konularına göre türkülerden biri değildir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet’in kabulünden önceki Türk edebiyatının özelliklerinden bir değildir?
Nazım birimi genellikle dörtlüktür
|
Şiirlerde hece ölçüsü kullanılmıştır
|
Daha çok atlı göçebe kültürün izleri vardır
|
Yabancı dillerin etkisinden uzak sade bir dil kullanılmıştır.
|
Sözlü edebiyatın ürünlerinden oluşur, eserler yazıya geçirilmemiştir.
|
5.Soru
Şiirde kafiyeden sonra yer alan aynı yapıya ve göreve ship kelime veya eklemeye ne denir?
Ayak |
Redif |
Tema |
Güzelleme |
Koçaklama |
Şiirde kafiyeden sonra yer alan aynı yapıya ve göreve sahip kelime veya eklere Redif adı verilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet öncesi Türk şiiri için söylenemez?
Hece ölçüsü kullanılmıştır.
|
Genelde yarım uyak ve redif kullanılmıştır.
|
Dörtlükler halinde söylenmiştir.
|
Saz (kopuz) eşliğinde müzikli olarak söylenir.
|
Az da olsa Arapça ve Farsça sözcükler kullanılmıştır.
|
7.Soru
İslamiyet öncesi "Sagu" olarak adlandırılan şiirlerin anonim halk şiirindeki ası aşağıdakilerden hangisidir?
Ağıt |
Mani |
Koşma |
Tekerleme |
Türkü |
İslamiyet öncesinde “Sagu” olarak adlandırılan ölüm konulu şiirler, İslamiyet’ten sonra “Ağıt” ve “Mersiye” olarak adlandırılmaktadır.
8.Soru
Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Anadolu’daki kurucusu kimdir?
Ahmet Yesevi |
Yusuf Has Hacip |
Yunus Emre |
Şah İsmail |
Süleyman Hakim Ata |
Ahmet Yesevi, Yusuf Has Hacip, Şah İsmail ve Süleyman Hakim Ata Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Orta Asya’daki temsilcilerindendir. Yunus Emre ise Anadolu sahasında bu edebiyatın kurucusu olmuştur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi lirik türküler kategorisi altında yer almaz?
Ağıtlar |
Askerlik türküleri |
Gurbet türküleri |
Güldürü türküleri |
Ninniler |
Lirik türküler: a) Ninniler, b) aşk türküleri, c) gurbet türküleri, askerlik türküleri, hapishane türküleri, ç) ağıtlar, d) çeşitli başkaca duyguluk konular üzerine türküler.
10.Soru
"Dini törenler esnasında kendilerinden geçerek şiirler okuyan şamanlar veya baksılar böylece Türk halk şiirinin ilk örneklerinin de ortaya çıkmasını sağlamışlardır." bilgisinden yola çıkarak seçeneklerde verilen sonuçlardan hangisine varılabilir.
Halk şiirinin gelişiminde dini inanışların önemli bir rolü vardır. |
Şamanlar toplumun en saygın kişileri olup çok farklı diller bilmekteydiler. |
Günümüz halk şiirinde de şamanların etkisi vardır. |
Halk şiirinin ilk örnekleri Oğuz türkçesiyle verilmiştir. |
Halk şiirinin ilk örnekleri sevgi teması üzerine kurulmuştur. |
Türk şiirinin kökeni, dini törenlerde aranmalıdır. Dini törenlerin uygulayıcısı konumundaki “şaman”, “oyun”, “kam”, “baksı” ve “ozan”lar, sihirbazlık, rakkaslık, müzisyenlik ve hekimlik vasıflarını da bünyelerinde toplayarak toplum içinde saygın bir konuma yükselmişlerdir. Adı geçen bu tipler, toplum hayatında “semâdaki ma’butlara kurban sunmak, ölünün rûhunu yerin dibine göndermek, fenalık, hastalıklar ve ölümler gibi fena cinler tarafından gelen işleri önlemek, hastaları tedavi eylemek, bazı ölülerin ruhlarını semâya yollamak, hatıralarını yaşatmak” gibi görevlerin her birini yerine getirebilmek için törenler düzenlemişlerdir. Kamların veya baksıların kendilerinden geçer bir halde ve aynı zamanda müzik eşliğinde okudukları şiirler, Türk halk şiirinin ilk örnekleri olarak kabul edilmektedir.
11.Soru
Beddua mahiyetindeki ninniler hangi başlık altında yer almaktadır?
Övgü ve Yergi Mahiyetindeki Ninniler |
Şikayet ve Teessür İfade Eden Ninniler |
Dilek ve Temenni Mahiyetinde Ninniler |
Dini, Kutsi ve Fikri Mahiyetteki Ninniler |
Tehdit ve Korkutma Mahiyetindeki Ninniler |
Beddua mahiyetindeki ninniler dilek ve temenni mahiyetindeki ninniler başlığı altında yer almaktadır.
12.Soru
İmani esasların akli delillerle ispat ve izah edildiği ilim aşağıdakilerden hangisidir?
Hadis |
Kelam |
Tefsir |
Mukalat |
Sırr-ı Hikmet |
Kelam ilmi imani esasların akli deliller ile ispat ve izah edilmesi olarak açıklanmaktadır.
13.Soru
Makalat’ı Arapçadan Türkçeye mensur olarak tercüme eden şair aşağıdakilerden hangisidir?
Yunus Emre |
Hacı Bektaş Veli |
Kaygusuz Abdal |
Said Emre |
Abdal Musa |
Said Emre’nin XIII. yy. sonlarıyla XIV. yy. başlarında yaşadığı öne sürülmektedir.
Bir rivayete göre Hacı Bektaş Velî müritlerinden olan Said Emre, onun Makâlât’ını
Arapçadan Türkçeye tercüme eden Sadeddin adlı kişidir.
14.Soru
Koşma nazım şekli ve özel ezgilerle söylenen varsağılar, adını Anadolu'nun hangi bölgesinde yaşayanlardan almıştır.?
Ege |
Karadeniz |
Akdeniz |
Güneydoğu |
Çukurova ve Kahramanmaraş |
Koşma nazım şekli ve özel ezgilerle söylenen varsağılar, adını Anadolu'nun güneyinde yaşayan Varsaklardan almıştır. Tarihte Çukurova ve Kahramanmaraş civarında yaşayanlardan almıştır.
15.Soru
Kaygusuz Abdal’ın
“Su görmeden etegün çemrenürsin Meger sen bülbüli leglek sanursın” (Güzel 1999: 677). Beyiti neye örnektir?
Aşıkların en alt tabakadan sözcükler kullandıklarına. |
Aşıkların yerel kelime ve ağız kullandıklarına. |
Aşıkların hece ölçüsüne her zaman uymadıklarına. |
Aşıkların şiirlerinde terimler kullanıldığına. |
Aşıkların şiirlerinde atasözü ve deyimler kullandığına. |
Türk halk şiirinde, deyimlere ve atasözlerine sıkça yer verilir. Bu durum, halk şairlerinin kimliğiyle ilişkilidir. Halk kültürünün içinde yetişmiş, halkın rağbet ettiği söz kalıplarını kullanmış ve hatta bunlara yenileri eklemiş kişiler olan halk şairleri, şiirlerinde bu birikimlerini kullanmışlardır. Bu bakımdan Türk halk şiiri dairesinde değerlendirilen şiirlerin pek çoğunda deyimlere ve atasözlerine rastlamak mümkündür. Kaygusuz Abdal’dan alınan aşağıdaki beyitte bir atasözü kullanılmıştır: “Su görmeden etegün çemrenürsin Meger sen bülbüli leglek sanursın” (Güzel 1999: 677).
16.Soru
İslâmiyet’e yeni girmiş veya henüz girmemiş Türklere öğretmek, tarikatın inceliklerini ve tarikatın adap ve erkânını müritlere telkin edebilmek amacıyla yazdığı şiirlere ne ad verilir?
Hikmet |
Tarikatnâme |
Devriye |
Vücudnâme |
Nasihatnâme |
Hikmet: Ahmet Yesevî’nin, İslâmiyet’in esaslarını, şeriatın ahkâmını, ehl-i sünnet akidesini İslâmiyet’e yeni girmiş veya henüz girmemiş Türklere öğretmek, tarikatın inceliklerini ve tarikatın adap ve erkânını müritlere telkin edebilmek amacıyla yazdığı şiirlere “hikmet” denir. Hikmetler, sanat kaygısından uzak, sade ve didaktik bir üslupla söylenmiş şiirlerdir. Hikmetlerde ilahi aşk, Allah’ın birliği, irade ve kudreti, peygamber sevgisi, Hz. Muhammet’in sünneti, züht, takva, ibadet, İslam menkıbeleri, ahret hayatı, cennet ve cehennem tasvirleri, dervişlerin faziletleri, zikir gibi İslamiyet ve tasavvufla ilgi çok çeşitli konular işlenmiştir.
17.Soru
“Adam aman...
Bu dana
Vurdu dana subyana
Boynuzlar› budana
Çıktı artık gözümden
Sizin olsun bu dana”
Yukarıdaki maninin türü aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Düz Mani |
Yedekli Mani |
Ayaklı Mani |
Kesik Mani |
Uyaklı Mani |
Bu maninin türü kesik manidir.6
18.Soru
Kafiye örgülerinde ‘’x’’ ile gösterilen mısralar ne anlama gelmektedir?
Kafiyeli |
Bağımlı |
Kafiyesiz |
Düz |
Ezgili |
Kafiye örgülerinde ‘’x’’ ile gösterilen mısralar serbest, yani kafiyesiz anlamına gelmektedir.
19.Soru
Ahmed Yesevi'nin tarikat adabını, usulunü, erkânını, olgun bir şeyhin ve dervişin özelliklerini anlattığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Yeseviye |
Kutadgubilig |
Fakr-nâme |
Divan-ı Hklmet |
Atabetü'l-Hakayık |
Ahmed Yesevi'nin tarikat adabını, usulunü, erkânını, olgun bir şeyhin ve dervişin özelliklerini anlattığı eseri Fakr-nâmedir
20.Soru
Seçeneklerden hangisinde maninin kafiye düzeni doğru şekilde verilmiştir?
abab |
aaab |
aaba |
aabb |
abba |
Manide kafiye düzeni üçüncü mısranın serbest olduğu diğer mısraların ise aynı olduğu düzendedir. doğru kafiye düzeni, aaba şeklindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ