Türk Halk Şiiri Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hem Dini-Tasavvufi Halk Şiiri hem de Anonim Halk Şiiri kapsamına giren nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Mani |
Kaside |
Hilye |
Devriye |
Koşma |
Mani nazım türü hem Dini-Tasavvufi hem de Anonim Halk Şiiri'nde mevcut olan ortak bir yapıdır.
2.Soru
Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatının Orta Asya'daki kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Yunus Emre |
Ahmed Yesevi |
Mevlana Celaleddin Rumi |
Hacı Bektaş Veli |
Süleyman Çelebi |
Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatının Orta Asya'daki kurucusu Ahmed Yesevi, Anadolu'da ise Yunus Emre'dir.
3.Soru
Mani türündeki şiirlere Anadolu'da farklı isimler de verilmektedir. Aşağıdakilerden hangisi Mani'ye verilen isimlerden biri değildir?
Deyiş |
Ezgi |
Hoyrat |
Bent |
Mana |
Ezgi, Belli bir kurallara göre düzenlenmiş, kulağa hoş gelen ses dizisidir. Maninin bir ismi değildir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi âşık şiirinin nazım türlerinden biri değildir?
Güzelleme |
Koçaklama |
Koşma |
Taşlama |
Semai |
Âşık şiirinin nazım türleri güzelleme, koçaklama, taşlama, semai ve varsağıdır. Koşma ise nazım şekilleri arasında yer almaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Uzun havalar için verilebilecek örneklerden değildir?
Bozlak |
Kerem |
Divan |
Karşılama |
Garip |
1. Uzun Havalar: Usulsüz ezgiler olarak da bilinirler. Ezgi, ölçü ve ritim açısından serbesttir, ancak dizi ve dizi içindeki seyir bakımından bazı kalıplara bağlıdır. Bu türküleri söyleyenler, kendi zevk ve isteklerine göre ezgiyi uzatıp kısaltabilirler. “Bozlak”, “Dağbaşı”, “Divan”, “Garip”, “Hoyrat”, “Kalenderî”, “Kayabaşı”, “Kerem” vb. şeklinde adlandırılan şiirler bu usulle icra edilirler. 2. Kırık Havalar: Usullü, ölçü ve ritimleri belli ezgilerdir. Kırık havalar, bölgelere ve yörelere göre farklı şekillerde adlandırılırlar. Ege’de “zeybek”, Marmara, Trakya ve Ordu’da “karşılama”, Harput’ta “şıkıltım”, Isparta’da “datdiri”, Konya’da “oturak”, Trabzon, Rize ve Hopa’da “horon”, Urfa’da “kırık” şeklinde adlandırılan ezgiler, kırık havalara karşılık gelmektedir.
6.Soru
Ninniyle ilgili ilk bilgileri nerede bulmaktayız.?
Çin kaynaklarında |
Orhun kitabelerinde |
Divanü Lügati't-Türk |
Osmanlı dönemlerindeki kaynaklarda |
Kaşgarlı Mahmut'un eserlerinde |
Ninniyle ilgili ilk bilgileri Divanü Lügati't-Türk de bulmaktayız
7.Soru
“H. 707/M. 1307-8 yılında, mesnevi tarzında yazılmış bir nasihatnamedir.”
Yukarıda sözü edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Velayetnâme |
Mantıku't- Tayr |
İbtidanâme |
Mecâlis-i Seb'a |
Risâletü’n-Nushiyye |
Risâletü’n-Nushiyye, H. 707/M. 1307-8 yılında, mesnevi tarzında yazılmış bir nasihatnamedir. Fatih nüshasında risâle, “Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün” vezniyle yazılmış on üç beyitlik bir manzumeyle başlar. Bu kısımdan sonra mensur bir bölüm vardır. Mensur mukaddimenin bittiği yerden itibaren esas konuya girilir. Eserin başlangıç manzumeleri müstesna edilirse geri kalan kısımları “Mefâilün / Mefâilün / Feilün” vezniyle yazılmıştır. Nüshalar arasında beyit farkları olmakla beraber, bu eser küçük bir mesnevidir. Fatih nüshasının tamamı 563 beyittir. Karaman nüshası 535 beyittir. Diğer nüshalarda beyitler bu iki sayı arasında değişir.
8.Soru
Âşık şiirinin diğer adı aşağıdakilerden hangisidir?
Saz şiiri |
Söz şiiri |
Müzik şiiri |
Göçebe şiiri |
Saray şiiri |
Âşık şiiri genelde saz eşliğinde icra edildiği için bu şiir türüne saz şiiri de denilmektedir.
9.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Kaygusuz Abdal’ın mensur eserlerinden biridir?
Vücud-name |
Şikayetname |
Gülistan |
Garibname |
Divan-ı Hikmet |
Şikayetname Fuzuli’nin, Garibname Aşık Paşa’nın, Divan-ı Hikmet Ahmet Yesevî’nin eserleridir. Gülistan Kaygusuz Abdal’ın manzum (şiir tarzında düzenlenmiş eser) bir eseri iken Vücud-name mensur (Cümle esasına göre yazılmış eser) bir eseridir.
10.Soru
Aşıklık ile şaman ile ilgili olarak aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Âşıkların bir kısmı şamanlarda olduğu üzere, mesleğe rüyada geçiş yapar. |
Âşıklar da tıpkı şamanlar gibi büyücülük ve hekimlik yaparlar. |
Âşıklarda görülen usta-çırak ilişkisi şamanlarda yoktur. |
Âşıklar, âşıklığa geçişte şamanlar gibi ciddi bir eğitim sürecinden geçmezler. |
Âşıklık sanatında gördüğümüz karşılıklı atışma şamanlar arasında da vardır. |
Yukarıda verilen bilgilerden sadece a şıkkı doğrudur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’a ulaşmak için dünyadan yüz çevirmek anlamını taşır?
Uzlet
|
Kanaat
|
Rıza
|
Zühd
|
Tevekkül
|
12.Soru
Dini Tasavvufi Türk Edebiyatının hedef kitlesi kimdir?
Askerler |
Yöneticiler |
Şairler |
Bütün toplum |
Dervişler |
Dini Tasavvufi Türk Edebiyatının hedef kitlesi oldukça heterojen bir yapıya sahiptir. Bu sebeple diğer zümre edebiyatlarından farklı olarak, her sınıf ve sosyal statüden insana hitap etmektedir. Bu edebiyatın hedef kitlesi, halk-cumhur; yani bütün bir toplumdur. Her kesime hitap eder ve hiçbir suretle toplum içinde sınıf farkı yaratmaz.
13.Soru
Türkü ve mani gibi ilk yakıcısı belli olmayan halk şiiri türlerine ne ad verilir?
Anonim |
Mahlas |
Tasavvuf |
Ağıt |
Koşma |
Türkü ve mani gibi ilk yakıcısı belli olmayan halk şiiri ürünlerine anonim denir.
14.Soru
Türkmenlerin büyük şairi Mahtumkulu'nun da babası olan şiirlerinde Firdevsî, Hoca Ahmet Yesevî, Nizamî, Sâdî, Câmî, Nevaî gibi şairlerin etkisi görülen ve şiirlerini 'Vagz-ı Azad' adlı eserde toplayan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Şah İsmail Hatayi |
Devlet Mehmed Azadi |
Süleyman Hakim Ata |
Habibi |
Şeyyad Hamza |
ürkmenlerin büyük şairi Mahtumkulu'nun da babası olan şiirlerinde Firdevsî, Hoca Ahmet Yesevî, Nizamî, Sâdî, Câmî, Nevaî gibi şairlerin etkisi görülen ve şiirlerini 'Vagz-ı Azad' adlı eserde toplayan şair Devlet Mehmet Azadi'dir.
15.Soru
Âşık şiirinde insana ve doğaya ait güzellikleri konu edinen, güzel bir kadının veya bir doğa parçasının methini eden heceli nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Koçaklama |
Taşlama |
Ağıt |
Güzelleme |
Varsağı |
Soruda verilen bilgiler güzellemeye aittir.
16.Soru
Eski Türk şiirinde şiir ve nazım şekli anlamında kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Koşuk |
İlâhi |
Destan |
Ağıt |
Mevlid |
Eski Türk şiirinde şiir ve nazım şekli anlamında kullanılan terime koşuk denir.
17.Soru
Türüne ancak ezgisine bakılarak karar verilebilen yiğitçe ve sert söylenen nazım tutu hangisidir?
Varsağı |
Semai |
Koçaklama |
Taşlama |
Destan |
Koşma nazım şekli ve özel ezgilerle söylenen varsağılar, adını Anadolu’nun güneyinde yaşayan Varsaklardan almıştır. Tarihte Çukurova ve Kahramanmaraş civarında yaşayan bu Türk boyuna has ezgili şiirlere “Varsaklara ait”, “Varsak tarzı” anlamlarına gelen “varsağı” adı verilmiştir. Varsağılarda yiğitçe ve sert bir eda vardır. Göçer halde yaşayan Varsakların yaşam tarzına da uygun bir şekilde bu türün ezgilerinde hamasi bir yapı ve dirençli bir söyleyiş tarzı hâkimdir. Bu bakımdan bir şiirin varsağı olup olmadığına ancak ezgisinden hareketle karar verilebilir.
18.Soru
Sa^likin her şeyi Allah’ın tecellisi olarak görmesi haline ne ad verilir?
Sa^likin her şeyi Allah’ın tecellisi olarak görmesi haline ne ad verilir?
Vahdet-i Şuhu^d |
Vahdet-i Vücu^d |
Zühd |
Na't |
Münacaat |
Sa^likin her şeyi Allah’ın tecellisi olarak görmesi haline Vahdet-i Şuhu^d denir.
19.Soru
I. Tevhid
II. Na’t
III. Hicretname
IV. Elifname
V. Mevlid
Yukarıdakilerden hangileri Hz. Muhammed hakkında yazılmış nazım türleridir?
I,II ve III |
II, III ve IV |
III, IV ve V |
II, III ve V |
I, II, III ve IV |
Türk edebiyatında Hz. Muhammed’i övmek için yazılan eserlere na’t adı verilir. Bunun yanı sıra diğer peygamberler, halifeler, veliler ve din büyükleri hakkında yazılan na’tlar da vardır. Hemen bütün nazım şekillerinde yazılabilen na’tlarda Hz. Muhammed’e duyulan sevgi ve saygı dile getirilir. Yunus Emre, Süleyman Çelebi, Aziz Mahmut Hüdâî gibi şairler na’t türünde güzel örnekler vermişlerdir. Hz. Muhammet’in Mekke’den Medine’ye göçünü anlatan şiirlere “hicret-nâme” adı verilmiştir. Bu şiirlerin büyük bir kısmı Hz. Muhammet’le ilgili olmakla birlikte bazıları başka şahısların göçünü anlatırlar. Dinî-Tasavvufî Halk şiirinde Hz. Muhammed’in doğumunu anlatan şiirlerdir. Erken dönemlerde Erzurumlu Kadı Darîr gibi şairlerin temsil ettiği mevlid türünün Türk edebiyatındaki en iyi temsilcisi 15. yüzyıl şairi Süleyman Çelebi’dir. Onun Vesiletü’n- Necât adlı eseri bu alanda meşhur olmuştur. Tevhid ve Elifname ise Allaha ile ilgili nazım şekilleridir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIII. yüzyılda Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Anadolu’daki en önemli temsilcisidir?
Kaygusuz Abdal
|
Said Emre
|
Abdal Mûsâ
|
Yunus Emre
|
Ahmed Yesevi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ