Türk Halk Şiiri Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir meslekte ün yapmış kişilerin biyografilerinin yer aldığı eserlere ne ad verilir?
Tezkire |
Semai |
Naat |
Mersiye |
Cönk |
Bir meslekte ün yapmış kişilerin biyografilerinin yer aldığı eserlere tezkire denir.
2.Soru
Devlet Mehmed A^za^di^'ye ait olan, dört bölümden oluşan, üçüncü bölümü alimler ve ilim üzerine olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Devlet Mehmed A^za^di^'ye ait olan, dört bölümden oluşan, üçüncü bölümü alimler ve ilim üzerine olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Ahir Zaman Kitabı |
Divan-ı Hikmet |
Fakr-name |
Vagz-ı Azad |
Bakırgan Kitabı |
Vagz-ı Azad dört bölümden oluşmaktadır. Eserin üçüncü bölümü a^limler ve ilim üzerinedir. İlimden kast edilen din ve Allah üzerine olan a^li ilimlerdir. Şa^ir, a^limlerden insanlığı, şeriatı halka anlatmalarını ister.
3.Soru
Hz. Muhammed’in fiziki özelliklerini tarif eden şiirlere ne ad verilir?
Na’t |
Hicretnâme |
Miracnâme |
Mevlid |
Hilye |
Hz. Muhammed’in fiziki özelliklerini tasvir eden şiirlere Hilye adı verilir.
4.Soru
Âşık şiirinde aruzun fâ’ilâtün (3) fâ’ilün kalıbıyla söylenen veya yazılan şiir türü aşağıdakilerden hangisidir?
Divan |
Kalenderi |
Semai |
Gazel |
Kaside |
Âşık şiirinde aruzun fâ’ilâtün (3) fâ’ilün kalıbıyla söylenen veya yazılan şiir türü Divan şiiridir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ aliterasyon ve secilerden oluşan ses oyunları” tanımına uyan nazım şeklidir?
Mani |
Türkü |
Ağıt |
Tekerleme |
Bilmece |
Tekerleme, belli bir ana konudan yoksun, manalarından daha ziyade fonksiyonlarıyla ön plana çıkan, mısra başı ve sonu kafiye, aliterasyon ve secilerle oluşturulmuş ses oyunlarıyla ve çağrışımlarla bağlanarak belli bir nazım düzenine kavuşturulmuş, birbirini tutmayan hayaller ve düşüncelerin sıralanmasından meydana gelmiş bir nazım türüdür.
6.Soru
Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire ne ad verilir?
Vezn-i aher |
Divan |
Satranç |
Güzelleme |
Selis |
Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire Selis denir.
7.Soru
XVI. yüzyıl Anadolu'sunda; Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının, şiirlerinde ………………. tesiri mevcuttu. Boşluğa gelen şairlerimiz kimlerdir?
Hacı Bayram Veli-Mevlana
|
Mevlana-Yunus Emre
|
İmam Hüdayi –Yunus Emre |
Süleyman Çelebi- Mevlana
|
Emir Sultan-Kemal Ummi |
XVI. yüzyıl Anadolu'sunda; Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının, şiirlerinde Mevlâna ve Yunus tesiri mevcuttu.
8.Soru
“Kutbü’l-aktab, sahib-i zaman, mürşid-i kamil” gibi unvanlarla anılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Vahib Ümmî
|
Ümmi Sinan
|
Aziz Mahmud Hüdâyî
|
İdris Muhtefî
|
Pir Sultan Abdal
|
9.Soru
I. Koca Yu^nus,
II. Tapduk Yu^nus Dedem
III. Bi^-çare Yu^nus
IV. Miskin Yu^nus
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Yu^nus Emre'nin kullandığı mahlaslardır?
I, II ve III |
I, III ve IV |
II, III ve IV |
I, II ve IV |
Hepsi |
Yunus Emre şiirlerinde "Yu^nus, Yu^nus Emre, A^şık Yu^nus, Bi^-çare Yu^nus, Miskin Yu^nus, Derviş Yu^nus, Koca Yu^nus, Tapduk Yu^nus Dedem" gibi mahlaslar kullanmaktadır.
10.Soru
Hakkı her bir şeye kadir biliriz
Dünya vü uhrâya nâzır biliriz
Her nereye baksak hâzır biliriz
Sâcid-i Kâbe vü büthâneyiz biz
Dinî- Tasavvufî Türk Edebiyatındaki bu dörtlü XX. yüzyıl şairlerinden kime aittir?
Mihrâbî |
Yozgatlı Hüznî |
Edib Harâbî |
Derûnî |
Sıtkı |
Edib Harâbî'dir.
11.Soru
Kendisini Bektaşilerin Vasıl İbni Ata’sı kabul eden XX. Yüzyıl Dini-Tasavvufi edebiyatı temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?
Deruni |
Mehmet Nuri |
Yozgatlı Hüzni |
Aşık Molla Rahim |
Mihrabi |
Kendisini Bektaşilerin ‘Vasıl İbni Ata’sı kabul eden XX. Yüzyıl Dini-Tasavvufi edebiyatı temsilcisi Mihrabi’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. yüzyıl Tasavvufî Türk halk şiiri temsilcilerindendir?
Nedîm |
Nahifî |
Sezaî |
Şeyh Galip |
Haşmetî |
Sezaî, XVIII. yüzyıl Tasavvufî Türk halk şiiri temsilcilerindendir. Diğerleri ise aynı dönemin divan şiiri temsilcilerindendir.
13.Soru
Yaşadığı yerde bir kıza âşık olup kavuşamayan genç satın aldığı bir saz ile şiirle söylemeye başlar tabirinden hangi âşık olma şeklini anlamaktayız?
Sevda Yüzünden Âşık Olma |
Âşık Meclislerini Takip Ederek Âşık Olma |
Bade İçerek Âşık olma |
Kendi kendine Âşık Olma |
Sazlı Sözlü Ortamın Etkisiyle Âşık Olma |
Sevda Yüzünden Âşık Olma; Yaşadığı çevrede sevdiği bir kıza âşık olan genç, çeşitli sebeplerden dolay sevdiğine kavuşamaz. Bazen de sevdiği kız bir başkasına verilir veya kaçar. Bütün bu acılara dayanamayan genç, yaptırdığı veya satın aldığı bir saz eşliğinde konuyla ilgili şiirler söylemeye başlar.
14.Soru
Aşağıdaki tekerleme türlerinden hangisi geçiş törenlerine bağlı tekerlemeler başlığı altında yer almaktadır?
Kader Tekerlemeleri |
Hasat Bayramları'nda Söylenen Tekerlemeler |
Oyuna Eşlik Eden Tekerlemeler |
Sünnet Tekerlemeleri |
Ekin Ekme Tekerlemeleri |
Geçiş törenlerine bağlı tekerlemeler; Doğum, Ad koyma, Diş çıkarma, Sünnet, Okula başlama, Evlilik ve aşamaları ve Ölüm temalı tekerlemelerdir.
15.Soru
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere
verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Güzelleme |
Ağıt |
Destan |
Taşlama |
Koçaklama |
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere
verilen ad taşlamadır.
Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi XIX. yüzyılda divan şiiri alanında yetişmiştir?
Türabi |
İzzet Molla |
Celali |
Cevri |
Seyrani |
XIX. yüzyılda divan şiiri alanında İzzet Molla, Enderuni Vasıf, Lefkofçalı Galib, Halet, Leyla Hanım, Şeref Hanım, vb. yetişmiştir. Bu nedenle doğru cevap B şıkkıdır.
17.Soru
Ölümünden bir müddet sonra müritleri tarafından kaleme alınarak yazılan menakıpname aşağıdakilerden hangi şaire aittir?
Dede Ömer rûşenî |
Emir Sultan |
Kemal Ümmî |
Hacı Bayram Veli |
Aziz Mahmut Hüdâyi |
Ölümünden bir müddet sonra müritleri tarafından kaleme alınarak yazılan menakıpname Emir Sultan 'a aittir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ümmî aşıklardandır?
Âşık Veysel |
Murat Çobanoğlu |
Halil Karabulut |
Erzurumlu Ümmanî Can |
Şeref Taşlıova |
Aşık Veysel ümmî aşıklardandır?
19.Soru
Cönklerle ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Cönklerde bir konu sınıflaması vardır. |
Cönklerde belirli bir ölçü vardır. |
Cönkler genellikle besmele ile başlar. |
Cönkler Fars harfleriyle yazılmışlardır. |
Cönklerde şiirlerin başına mahlaslar konur. |
Cönklerde konu sınıflaması yoktur. Cönklerde belirli bir ölçü bulunmaz. Cönkler Arap harfleriyle yazılmışlardır. Cönklerde şiirlerin başına şiir türleri veya koşma, türkü, ilahi gibi kavramlar yazılmaktadır. Cönkler genellikle besmele ile başlar.
20.Soru
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere ne ad verilir?
Güzelleme |
Cinas |
Taşlama |
Koşma |
Sicillime |
Taşlama: bir kimseyi yermek ya da toplumun bozuk yönlerini eleştirmek amacıyla yazılan şiirlerdir
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ