Türk Halk Şiiri Final 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Hangisi XVIII. yüzyıl âşıklarından biri değildir?


Abdî

Âgâhî

Âşık Ahmed

Âşık Bağdadî

Âşık Ömer


2.Soru

Cönkler için “Türk kültürünün tapusudur; bize ait kültürün atalarımız tarafından adımıza tescil edilmiş belgeleridir” yorumu aşağıdakilerden kime aittir?


Sakaoğlu 1987

Ülkütaşır 1967

Dizdaroğlu 1980

Uraz 1977

Türkmen1986


3.Soru

Aruzun recez bahrinde olan ve beş heceye denk düşen müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün kalıbıyla yazılmış şiirlere ne ad verilir?


Vezn-i aher

Selis

Satranç

Müseddes

Muhammes


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Aşık Murat Çobanoğlu’nun yetişmesinde babası hariç etkisi olan aşıklar arasında yer almaz?


Şavşatlı Deryamî,

Kağızmanlı Cemâl Hoca,

Arpaçaylı Hamit İlhamî

Ardanuçlu Efkârî

Aşık Osman Feymani


5.Soru

İlâhî tarzında oldukça başarılı olmuş ve şöhreti Anadolu sınırlarını aşmış Kırım, Kazan, Taşkent ve Özbek Türkleri arasında tanınan XV yy da aruz vezniyle; kaside, gazel, mesnevi, gibi klâsik nazım şekilleri ile tasavvufî şiirler söylemiş şair aşağıdakilerden hangisidir?


Mevlâna

Yunus Emre

Hacı Bayram Veli

Akşemsettin

Kemal Ümmî


6.Soru

Aşağıdaki kaynaklardan hangisinde Yunus Emre'nin biyografisi ile ilgili bilgi bulunmaz?


Ahmed Eflaki-Menakıbü'l-Arifin eserinde mevlevi tarikatı etrafında yazılmış eserdir.

Hacı Bektaş Veli-Velayetname

Lami'i-Nefahat Tercümesi

Aşık Çelebi-Meşairü'ş-Şuara

Mecdi-Şakayık Tercümesi


7.Soru

Aşağıdaki şairlerden hangisi XVI. yüzyıl aşıklarındandır?


Hayali

Abdi

Agahi

Aşık Ali

Levni


8.Soru

Ömer Rûşeî'nin Hz Peygamber ve ashabının başından geçen ibret verici olaylar, evliya menkıbeleri, çeşitli hikayelerin daima tasavvufî bir yorumla anlatılması hangi eserinde bulunmaktadır?


Divân

Çobannâme

Miskinnâme

Neynâme

Kalemnâme


9.Soru

“XVIII. yüzyıl Türkmenistan’ında yaşayan gerçek anlamda bir Ahmed Yesevî ve Yunus
Emre takipçisi olduğu görülür. Çünkü üçünün de beslendiği kaynak Kur’an ve hadislerdir. İslam dininin itikat, ibadet ve ahlakî umdelerini eserlerinde, tıpkı Yunus Emre gibi dantel dantel işlemiştir. Böylece O, XVIII. yüzyılda Türkmenistan’da, bir Yunus ekolünün temsilcisi ve Dini Tasavvufî Türk Edebiyatının da mümtaz şahsiyeti olmuştur.”
Yukarıda sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?


Mahdumkulu

Yusuf Hemedani

Nizâmî

Şah İsmail

Nevâyi


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi âşık edebiyatı temsilcilerinin aşık olma şekillerinden değildir?


Tören ile aşık olma

Bade içerek aşık olma

Usta çırak ilişkisiyle aşık olma

Sazlı sözlü ortamın etkisiyle aşık olma

Sevda yüzünden aşık olma


11.Soru

Âşıkların çağdaşı oldukları diğer âşıkların mahlaslarına ve bazı özelliklerine yer verdikleri şiir türü hangisidir?


Semai

Şairnâme

Nesir

Koşma

Mahlas


12.Soru

İstanbul’dan Aydos’a gelip yerleşen Mustafa efendinin oğlu olan, eserlerinde tasavvufun temel unsuru olan vahdet-i vücûd meselesini açıklayan, Rûhu’l-Mesnevî, Şerh-i Bostan, Kitabü’l-Necat ve Divânı gibi bazı eserleri olan muatsavvıf aşağıdakilerden hangisidir?


Bursalı İsmail Hakkı

Erzurumlu İbrahim Hakkı

Cemâlî

Nasûhî

Senâyî


13.Soru

“Celvetiye” tarikatının kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?


Dede Ömer Ruşenî
Pir Sultan Abdal
Emir Sultan
Aziz Mahmud Hüdâyî
Kul Himmet

14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi  Orta Asya’da Dini^-Tasavvufi^ Türk Edebiyatının ilk  temsilcileri arasında sayılmaz?


Hacı Bektaş Veli

Necmeddin Kübra

Yusuf Hemedani

Cafer Sadık

Yusuf Has Hacib


15.Soru

Âşık şiirinin özelliklerine ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?


Âşık şiirinin belirli söyleyicileri ve yazarları vardır

Âşık şiirinde birim dörtlüktür

Âşık şiirinin dinleyici kesimi halktır

Âşık şiirinin temsilcileri olan şairler gezginci değildirler

Âşık şiiri saz eşliğinde söylenmiştir


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi “nazım birimi sayısı” anlamına gelen kelimedir?


Nazım şekli

Kafiye Örgüsü

Hacim

Ölçü

Ezgi


17.Soru

Osmanlı-Türk Devleti'nin XV. asrı sosyal hayat ve nizamıyla muhte­şem bir yapıya bürünen aynı zamanda Fatih'i yetiştiren büyük bir mutasavvıfın da yaşadığı döneme ne ad verilir?


Mutasavvıf Fatih

Akşemsettin Tasavvufu

Fatih Rönesansı

Fetih Sanatı

İstanbulun Fethi


18.Soru

Daha çok dini-tasavvufi Türk halk şairleri için iyi bir kaynak olan ve başta Yunus Emre olmak üzere Hacı Bayram Veli, Hacı Bektaş Veli gibi şairleri öne çıkaran yazılı kaynaklar aşağıdakilerden hangisidir?


Menakıbnâmeler 
Seyahatnâmeler 
Cönkler 
Tezkireler 
Surnâmeler 

19.Soru

Aşağıdakilerden hangisi ninnilerin şekil/yapı ve tür özelliklerinden biri değildir?


Ninniler genellikle mani nazım şekliyle söylenirler.

Tamamında olmasa da ninnilerin büyük bir kısmı kalıp ifadelerle başlar.

Çocuğu uyutmak veya teskin etmek için söylenen bütün şiirlere ninni denilebilir.

Ninnilerde çocuk sevgisi, çocukla ilgili güzel temenniler, dualar, çocukla bağlantılı eşyalar, kişiler, durumlar ve olaylar geçebilir.

Ninniler, söyleyici kim olursa olsun, belli karakterdeki ezgilerle söylenirler.


20.Soru

Aşık şiirinde aşağıda verilmiş türlerden hangisi "Heceli Nazım Türleri" başlığı altında yer almaktadır?


Tekerleme

Mani

Güzelleme

Koşma

Bayatı