Türk Halk Şiiri Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Oğuzların 24 boyundan birisi olan Avşar boyuna mensuptur. Doğum tarihi kesin olarak bilinmemekle beraber, XVIII. yüzyılın son çeyreğidir. Aşığın asıl adı Veli’dir. Şiirlerinde işlenen konu büyük ölçüde Avşar aşiretinin hayatıdır.
Yukarıda belirtilen Aşık kimdir?
Erzurumlu Emrah |
Sümmani |
Dadaloğlu |
Bayburtlu Zihni |
Karaca Oğlan |
Oğuzların 24 boyundan birisi olan Avşar boyuna mensuptur. Doğum tarihi kesin olarak bilinmemekle beraber, XVIII. yüzyılın son çeyreğidir. Aşığın asıl adı Veli’dir. Şiirlerinde işlenen konu büyük ölçüde Avşar aşiretinin hayatıdır. Burada belirtilen kişi Dadaloğlu olduğu için doğru cevap C şıkkıdır.
2.Soru
Yiğitlik edası taşıyan sözleri içeren koşmaya verilen isim aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Koçaklama |
Güzelleme |
Taşlama |
Ağıt |
Semai |
Yiğitlik edası taşıyan sözleri içeren koşmaya verilen isim koçaklama'dır.
3.Soru
Nefesler, düvaz imamlar, destanlar, ağıtlar söyleyen XVI. yüzyılın ikinci yarısıyla XVII. yüzyılın başlarında yaşadığı tahmin edilen Pir Sultan’ın etkisinde kalan Alevî Bektaşî Edebiyatı’nın önemli şairlerinden biri aşağıdakilerden hangisidir?
Kul Himmet |
Vâhib Ümmî |
Kul Nesîmî |
Âşık Virânî |
Âdem Dede |
XVI. yüzyılın ikinci yarısıyla XVII. yüzyılın başlarında yaşadığı tahmin edilen Kul Himmet, Alevî Bektaşî Edebiyatı’nın önemli şairlerinden birisidir. Türbesi; Tokat’ın Alamus ilçesine bağlı Varzıl/Görümlü Köyü’ndedir. Daha yaşarken Alevî çevrelerinde büyük bir şöhrete sahip olan Nefesler, düvaz imamlar, destanlar, ağıtlar söyleyen Kul Himmet Pir Sultan’ın etkisinde kalan güçlü bir sanatçıdır.
4.Soru
I. Âşıkların hayatları hakkındaki bilgiler, cönklerde yer alan âşıklarla ilgili şiirlerden çıkarılmaktadır.
II. Yetiştirdiği âşıklar açısından âdeta bir duraklama dönemi havasını vermektedir.
III. Bu yüzyılın âşıkları genellikle aruzla şiirler yazmışlardır.
Yukarıdaki bilgilerden hangisi ya da hangileri 18.yüzyıl âşıkları için doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Âşıkların hayatları hakkındaki bilgiler, cönklerde yer alan âşıklarla ilgili şiirlerden çıkarılmaktadır. Yetiştirdiği âşıklar açısından âdeta bir duraklama dönemi havasını vermektedir. Bu yüzyılın âşıkları genellikle hece vezniyle şiirler yazmışlardır.
5.Soru
Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire ne ad verilir?
Selis |
Varsağı |
Vezn-i aher |
Koşma |
Kaside |
Selis: Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire verilen ad. Yüzyılın âşıklarının önemli bir bölümü, hecenin yanında aruz vezniyle de şiirler yazmışlardır. İki vezne de hâkim olma koşma, destan, varsağı ve semailerin yanı sıra, gazel, kaside, terci-i bend, terkib-i bend, muhamemmes, müseddes, vezn-i aher, satranç, divan ve selis türlerinde de çok sayıda şiirin ortaya çıkmasını sağlamıştır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX . yüzyıl mutasavvuflarından biridir?
Cemâlî |
Kul Şükrü |
Yozgatlı Hüznî |
Türâbî |
Edip Harâbî |
İsmâil Safa, Kuddusî, Turabî, Mihrabî, Vasfı-i Melami, Ayni Baba, Dertli, Seyrâni, Keçecizade İzzet Molla, Şeyhü'l-İslam Arif Hikmet, Salih Baba, Adile Sultan, Bitlisli Müştak Baba. XIX. yüzyıl mutasavvuflarındandır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, XVII. yüzyılda yaşayan âşıklardan biri değildir?
Âşık Ömer |
Ercişli Emrah |
Aşık Ahmed |
Gevheri |
Karaca Oğlan |
Aşık Ahmed XVIII. yüzyılda yaşamıştır. Diğerleri ise XVII. Yüzyılda yaşamış âşıklardır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “zühd” kelimesinin anlamını karşılamaktadır?
Allah korkusuyla dinin yasak ettiği şeylerden kaçınma. |
Din büyüklerinin ve tarihe geçmiş ünlü kimselerin yaşamlarını anlatma. |
Tasavvufta Allah’tan başka varlığın olmadığı, her şeyin onun tecellisi olduğunu düşünme. |
Her türlü zevke karşı koyarak kendini ibadete verme. |
Sâlikin her şeyi Allah’ın tecellisi olarak görmesi hali. |
Zühd:Her türlü zevke karşı koyarak kendini ibadete verme. İslam’ın hükümleri doğrultusundaki inancını, fikrî düşünceyle birleştiren tasavvuf, sonra Türkler arasında da yayılmaya başlamıştır. Bu başlayış, Türkler arasında fikrî ve İslamiyet’in kabulünden sonra da zühdî açıdan önemli rol oynamıştır. Müslümanlığın Türkler arasında Orta Asya’da yayılması esnasında metot olarak şair tabiatlı Türklere şiirle hitap edilmiştir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “ her konuda söylenebilen ezgili şiirler” tanımına uyan nazım şeklidir?
Mani |
Türkü |
Ağıt |
Tekerleme |
Bilmece |
Mani aynı zamanda bir nazım türüdür. Maniler, belirli konularda ve ezgilerde söylenen şiirlerdir. Bu yönüyle mani, bir türde olması gereken temel özellikleri taşımaktadır. Bir nazım türü olarak maniler, hemen her konuda söylenebilen şiirlerdir. Aşk, sevgi, ayrılık, gurbet, askerlik gibi hayatın her safhasında karşımıza çıkan konular manilerde işlenmiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi âşık şiirinin özelliklerinden değildir?
Âşık şiiri hece ölçüsüyle söylenmiştir. |
Âşık şiiri doğaçlama söylenmiştir. |
Âşık şiirinin konusu halkın hayatıdır. |
Âşık şiiri birimi dörtlüktür. |
Âşık şiiri sessiz, dingin bir ortamda söylenmektedir. |
Âşık şiiri hece ölçüsüyle ve doğaçlama söylenmiştir. Âşık şiirinin konusu halkın hayatıdır ve hece ölçüsüyle söylenmiştir. Kökeni üçyüz yıllık bir geçmişe sahiptir. Saz eşliğinde söylenen şiir türü ile ilgili olarak sessizlik arandığı ile ilgili bilgi yanlıştır.
11.Soru
I. Doğum ve ölüm tarihi hakkında bilgimiz yoktur.
II. Hem aruz hem de hece vezniyle şiirler yazmıştır.
III. Şiirleri, divanının dışında cönklerde de yer almaktadır.
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Gevherî için doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Doğum ve ölüm tarihi hakkında bilgimiz yoktur. Hem aruz hem de hece vezniyle şiirler yazmıştır. Şiirleri, divanının dışında cönklerde de yer almaktadır.
12.Soru
I. Din ve tasavvuf konularıyla ilgilenmiştir.
II. Şiirleri bütünüyle halk şiiri tarzındadır.
III. Şiirlerinin tamamını hece vezni ile söylemiştir.
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Ercişli Emrah için doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Şiirleri bütünüyle halk şiiri tarzındadır. Şiirlerinin tamamını hece vezni ile söylemiştir. Din ve tasavvuf konularına değinmemiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden Saim Sakaoğlunun Divânı Lûgati't Türk tasnif şekillerinden değildir?
Ağıtlar |
Destanlar |
Kahramanlık şiirleri |
Ahlaki şiirler |
Koşmalar |
Saim Sakaoğlunun Divânı Lûgati't Türk'teki şiirleri şu şekilde tasnif edilmiştir.Ağıtlar, Destanlar, Kahramanlık Şiirleri, Eğlence ve av Şiirleri, Sevgi Şiirleri, Pastoral şiirler, Ahlaki Şiirler.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinî-tasavvufî Türk edebiyatının Anadolu sahasında kurucusu olmuştur?
Mevlâna Celaleddin Rumi |
Hacı Bayram Velî |
Yûnus Emre |
Hacı Bektaş Velî |
Ahmed Fakih |
Dinî-tasavvufî Türk edebiyatının Orta Asya’da kurucusu Ahmed Yesevî olduğu gibi; Anadolu sahasında da kurucusu Yûnus Emre olmuştur. Ancak bu sahada eserler veren; Mevlâna Celaleddin Rumi, Hacı Bektaş Velî, Ahmed Fakih, Sultan Veled, ?eyyad Hamza, Âşıkpaşa, Kaygusuz Abdal, Said Emre, Gülşehrî, Hacı Bayram Velî, Akşemseddin, Süleyman Çelebi... v.b. gibi mutasavvıf-velî şairler, aynı zamanda bu ekolun temelini ve devamını da oluşturuyorlardı.
15.Soru
Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılan manzum ve mensur eserlere ne ad verilir?
Nutuk
|
Münacat
|
Hikmet
|
Devriye
|
Hilye
|
16.Soru
Hurufilik inancına bağlı bir Bektaşi babası olan, Alevî-Bektâşi geleneğinde Nesîmî, Hatayî, Fuzulî, Kul Himmet, Yeminî ve Banazlı Pir Sultan Abdal’la birlikte yedi ulu ozandan birisi olarak kabul edilen şair kimdir?
Muhyiddin Abdal |
Eşrefoğlu Rûmî |
Kemal Ümmî |
Âdem Dede |
Âşık Virânî |
Hurufilik inancına bağlı bir Bektaşi babası olan Virânî, Alevî-Bektâşi geleneğinde Nesîmî, Hatayî, Fuzulî, Kul Himmet, Yeminî ve Banazlı Pir Sultan Abdal’la birlikte yedi ulu ozandan birisi olarak kabul edilir.
17.Soru
Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Folklor Araştırma Dairesi Başkanlığı tarafından, 1986 yılında Niksar’da adına anıt mezarı yapılan aşık şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Dadaloğlu |
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Dertli |
Erzurumlu Emrah |
Bayburtlu Zihnî |
Erzurumlu Emrah’ın adına, Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Folklor Araştırma Dairesi Başkanlığı tarafından, 1986 yılında Niksar’da anıt mezarı yapılmıştır.
18.Soru
Girdim sümbül bağına kokladım, öptüm gülü... Bağcı dedi:”Ürküttün gene nazlı bülbülü!” Bu dizelerde ne tür bir uyak kullanılmıştır?
Zengin uyak
|
Yarım uyak
|
Cınaslı uyak
|
Tunç uyak
|
Tam uyak
|
19.Soru
Bir tarikat şeyhine bağlanarak ondan tasavvufu öğrenen kimselere ne ad verilir?
Mutasavvıf |
Mürit
|
Sufi |
Aşık |
Çırak |
Mürit: Bir tarikat şeyhine bağlanarak ondan tasavvufu öğrenen kimse.
20.Soru
Tekke şiirinde Allah'ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış şiirlere ne denir?
Mevlit |
Tevhit |
Münacat |
Naat |
Kaside |
Tekke şiirinde Allah'ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış şiirlere Tevhit denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ