Türk Halk Şiiri Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Âşık Şiirinde kullanılan heceli nazım şekilleri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Destan-Mani-Varsağı
|
Koşma-Destan-Mani
|
Koşma-Destan-Semai
|
Destan-Mani-Koçaklama
|
Mani-Koşma-Güzelleme
|
2.Soru
"XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın başlarında yaşamıştır. Horasan’dan geldiği, Antalya’nın Elmalı Kazası Tekke Köyü’nde derga^hını kurduğu ve burada Anadolu’yu aydınlatacak “Alp-Erenler”ler yetiştirdiği bilinmektedir."
Yukarıda bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
"XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın başlarında yaşamıştır. Horasan’dan geldiği, Antalya’nın Elmalı Kazası Tekke Köyü’nde derga^hını kurduğu ve burada Anadolu’yu aydınlatacak “Alp-Erenler”ler yetiştirdiği bilinmektedir."
Yukarıda bahsedilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Kaygusuz Abdal |
Abdal Musa |
Said Emre |
Şeyyad Hamza |
Ahmed Fakih |
Abdal Musa, XIII. yüzyılın sonu ile XIV. yüzyılın başlarında yaşamıştır. Horasan’dan geldiği, Antalya’nın Elmalı Kazası Tekke Köyü’nde derga^hını kurduğu ve burada Anadolu’yu aydınlatacak “Alp-Erenler”ler yetiştirdiği bilinmektedir.
3.Soru
Davut Paşa’yı idamdan kurtarmak isteyen yeniçeriler arasında yer alan aşık aşağıdakilerden hangisidir?
Kayıkçı Kul Mustafa |
Gevheri |
Ercişli Emrah |
Aşık Ömer |
Köroğlu |
Hayatı hakkında bilgilerimiz yok denecek kadar azdır. şiirleri büyük ölçüde XVI. yüzyılda yaşadığı zannedilen Köroğlu ile karışmıştır. Onunla ilgili tek belge, Davut Paşa’yı idamdan kurtarmak isteyen yeniçeriler arasında yer almasıyla ilgili olandır. Çöğür çalmadaki becerisi ve sade bir dille şiir söylemesiyle dikkatleri çekmiştir.
4.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Klasik Azerî şiirinin son temsilcisidir?
Murtaza Kulu Han |
Mirza Memed |
Şeyh Galip |
Nedim |
Molla Penâh Vâkıf |
XVIII. asır Azerî edebiyatının en şöhretli siması, Molla Penâh Vâkıf’tır. Vâkıf, geleneksel halk edebiyatı ile kaynaşmış, Klasik Azerî şiirinin son temsilcisidir.
5.Soru
Bir tarikata üye bir velinin kerametlerinin anlatıldığı efsaneleri içeren esere ne ad verilmiştir?
Menâkıb-nâme |
Velayet-nâme |
Mirac-nâme |
Ramazan-nâme |
Münacat |
Menâkıb-nâme: Bir tarikata üye bir velinin kerametlerinin anlatıldığı efsaneleri içeren eser.
6.Soru
“O şair olmaktan çok, büyük bir mutasavvıftır ve eserlerinde daha çok tasavvufun esas temel unsuru olan vahdet-i vücu^d meselesini sade bir şekilde açıklayan bir din a^limi ve arif kişidir.”
Aşağıdaki isimlerden hangisi yukarıda bahsi geçen şairdir?
Bursalı İsmail Hakkı |
Erzurumlu İbrahim Hakkı |
Cemali |
Üsküdarlı Haşim |
Kul Şükrü |
Bursalı İsmail Hakkı, şair olmaktan çok, büyük bir mutasavvıftır. O, eserlerinde daha çok tasavvufun esas temel unsuru olan vahdet-i vücu^d meselesini sade bir şekilde açıklayan bir din a^limi ve arif kişidir.
7.Soru
Türk âşık şiirinde hakkında en çok bildiri sunulan, makale ve kitap yayımlanan
âşık aşağıdakilerden hangisidir?
Âşık Ömer |
Ercişli Emrah |
Erzurumlu Emrah |
Karaca Oğlan |
Kul Süleyman |
Türk âşık şiirinde hakkında en çok bildiri sunulan, makale ve kitap yayımlanan
âşık Karaca Oğlan’dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyıl âşıkları hakkında söylenebilir?
Şiirde yalnızca hece vezni kullanılmıştır. |
Şiirde aruz vezni kullanılmamıştır. |
Âşıklar mutlaka bir tarikata bağlıdır. |
Bu yüzyılın âşık edebiyatına bilimsel ilgi uyanmamıştır. |
Âşıkların yaşadıkları yerleşim merkezlerinde çeşitli toplantılar düzenlenmiştir. |
Âşıkların yaşadıkları yerleşim merkezlerinde çeşitli toplantılar düzenlenmiştir.Bu yüzyılın âşıkları bilim adamları tarafından yüksek lisans, doktora, doçentlik ve profesörlük tezlerinde değerlendirilmiştir. Yüzyılın âşıkları büyük ölçüde bir tarikate bağlanmışlardı. Bununla beraber hiçbir tarikate bağlı olmayan âşıklarımızın varlığı da gözden kaçmamaktadır.Yüzyılın âşıklarının önemli bir bölümü, hecenin yanında aruz vezniyle de şiirler yazmışlardır.
9.Soru
I. Eğitim durumlarına göre
II. Yetiştikleri çevreye göre
III. Yetiştikleri bölgeye göre
Âşıkların sınıflandırılmasında kullanılan yöntemlerin tamamı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız III |
I-II ve III |
II ve III |
Yukarıda verilen yöntemlerin hepsi âşıkların sınıflandırılmasında kullanılabilmektedir.
10.Soru
Âşık şiirinde özel bir ezgiyle söylenen nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Koşma |
Şairnâme |
Kalenderî |
Divan |
Semai |
Divan, Koşma, Şairnâme ve Kalenderî türlerinden farklı olarak, Semai özel bir ezgiyle söylenen nazım türüdür.
11.Soru
Hacı Bektaş Velî müritlerinden olup, onun Makâlât’ını Arapçadan Türkçeye tercüme eden ve asıl adı Sadeddin olan ve mecmualarda şiirlerine de rastlanan 14. yüzyıl mutasavvıfı aşağıdakilerden hangisidir?
Kaygusuz Abdal |
Şeyyad Hamza |
Abdal Musa |
Said Emre |
Ahmed Fakih |
Hacı Bektaş Velî müritlerinden olup, onun Makâlât’ını Arapçadan Türkçeye tercüme eden ve asıl adı Sadeddin olan ve mecmualarda şiirlerine de rastlanan 14. yüzyıl mutasavvıfı Said Emre'dir.
12.Soru
Âşık edebiyatının aslî nazım şekillerinden olan özellikle ilahilerde tercih edilen, Kaygusuz Abdal’ın şathiye ve nutuklarında da sıklıkla kullanılan nazım şekli aşağıdakilerden hangisidir?
Koşma |
Nefes |
Kaside |
Müstezad |
Tuyuğ |
Koşma: Âşık edebiyatının aslî nazım şekillerinden olan koşma, Dinî-Tasavvufî Halk şiirinde daha çok Yunus Emre ve Kaygusuz Abdal’ın şiirlerinde kullanılmıştır. Özellikle ilahilerde, koşma nazım şekli tercih edilirken Kaygusuz Abdal’ın şathiye ve nutuklarında da koşma nazım şekli sıklıkla kullanılmıştır.
13.Soru
Âşık adayı genç hayranı olduğu bir âşığın yanında çırak olarak yıllarca gezer sazı şiiri öğrenir sanatta belli bir aşamadan sonra âşıkların bulunduğu mecliste kendisine mahlas verilir tabirinden hangi âşık olma şeklini anlamaktayız?
Usta Çırak ilişkisiyle Âşık Olma |
Kendi kendine Âşık Olma |
Bade İçerek Âşık olma |
Âşık Meclislerini Takip Ederek Âşık Olma |
Sazlı Sözlü Ortamın Etkisiyle Âşık Olma |
Usta Çırak ilişkisiyle Âşık Olma: Âşık adayı genç, hayranı olduğu bir âşığın yanına çırak olarak girer. Çırak yıllarca âşığın yanında gezer, ondan geleneğin esaslarını, sazı ve şiiri öğrenir. Zamanla ustasından önce meclislere çıkar ve onun parçalarından okur. Sanatta belli bir aşamaya geldikten sonra, usta âşıkların da bulunduğu bir mecliste kendisine mahlas verilir. Böylece usta bir âşık olarak kendi mahlasıyla şiirler söyler, atışma yapar ve hikâye anlatır.
14.Soru
Asıl adı Hüseyin Avni Başok’dur. “Hacı kardaş” lakabıyla tanınır. Şiirlerinde dinî ve tasavvufî konuları işler ve nasihat vermek amacı ile yazmaktadır.
Yukarıda anlatılan XX. yüzyıl Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?
Edip Harabi |
Mihrabi |
Aşık Molla Rahim |
Mehmet Nuri |
Deruni |
Asıl adı Hüseyin Avni Başok olan ve Hacı Kardaş lakabı ile tanınan kişi Deruni’dir.
15.Soru
Halk şiirinin sevilen türlerinden olan “yiğitlik edası taşıyan sözleri içeren koşmaya” ne ad verilir?
Koçaklama |
Güzelleme |
Nasihat |
Devriye |
Taşlama |
Koçaklama: Yiğitlik edası taşıyan sözleri içeren koşmaya verilen ad. Feymânî halk şiirinin sevilen türlerinden güzelleme, koçaklama, taşlama, nasihat, mektup, destan ve devriye tarzında yüzlerce şiir söylemiştir.
16.Soru
Şiirlerinde Feymânî mahlasını kullanan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Aşık Veysel Şatıroğlu |
Bayburtlu Zihnî |
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Âşık Murat Çobanoğlu |
Âşık Osman Taşkaya |
Âşık Osman Taşkaya, bir yaz günü söğüt gölgesinde yattığı sırada rüyasına yaşlı zat girmiş ve üç defa mahlasının Feymânî olduğunu bildirmiştir. Şairimiz bu saatten sonra da bu mahlasla şiir söylemeye başlamıştır.
17.Soru
Aşağıda yer alan ifadelerden hangisi âşık olmanın sebeplerinden biri değildir?
Bade İçerek |
Silsile yoluyla |
Sevda yüzünden |
Usta çırak ilişkisi |
Devletin zorunlu dayatmasıyla |
Âşık edebiyatı temsilcileri (ozan, a^şık, kalem şairi, vb.) çeşitli şekillerde (bade içerek, silsile yoluyla, şartların gereği, usta çırak ilişkisi, vb.) a^şık olmuşlardır. Devletin dayattığı bir zorunluluk yoktur.
18.Soru
Cumhuriyet'in ilânını müteakip Mustafa Kemal Atatürk'ün Kur'an-ı Kerim tercüme ve tefsiri ile görevlendirdiği kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Yahya Kemal |
Kemal Edip Kürkçüoğlu |
Ahmed Naim |
Elmalılı Hamdi Yazır |
Ahmet Hamdi Akseki |
Cumhuriyet'in ilânını müteakip Mustafa Kemal Atatürk'ün Kur'an-ı Kerim tercüme ve tefsiri ile görevlendirdiği kişi Elmalılı Hamdi Yazır'dır .
19.Soru
İrticalen (Doğaçlama olarak ) saz eşliğinde şiir söyleyen kişiye ne ad verilir?
Aşık |
Şair |
Mevlithan |
İmam |
Çoban |
Âşık: İrticalen (Doğaçlama olarak ) saz eşliğinde şiir söyleyen kişidir.
20.Soru
Şekil itibarıyle divan tarzında muhteva itibariyle Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı edebî mahsulleri arasındaki Vesiletü'n Necat XV. asırda hangi şaire aittir?
Hacı Bektaş Veli |
Süleyman Çelebi |
Şirazî |
Rûşenî |
Emir Sultan |
Şekil itibarıyle divan tarzında muhteva itibariyle Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı edebî mahsulleri arasındaki Vesiletü'n Necat XV. asırda Süleyman Çelebiye aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ