Türk Halk Şiiri Final 18. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyılda batı etkisinde kalarak şiir yazan şairlerden birisidir?
Dadaloğlu |
Namık Kemal |
Zihni |
Sümmani |
Erzurumlu Emrah |
Bu yüzyılın belki de en önemli özelliği, batı etkisinde kalarak şiirler yazan pek çok şairin ortaya çıkmasıdır. Akif Paşa, Namık Kemal, Ziya Paşa, İbrahim Şinasi, Abdülhak Hamid ve Recaizade Mahmud Ekrem bu şairlerdendir. Bu sebeple doğru cevap B şıkkında verilmiştir.
2.Soru
I. Edip Harabi
II. Mihrabi
III. Aşık Molla Rahim
IV. Deruni
Yukarıdaki isimlerden hangisi ya da hangileri XX. yüzyıl Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı temsilcileri arasında yer almaktadır?
I ve II |
I ve IV |
I, II ve III |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Edip Harabi, Mihrabi, Aşık Molla Rahim ve Deruni XX. yüzyıl Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı temsilcisidir.
3.Soru
Seçeneklerden hangisi 19. yy. âşık edebiyatı alanında yetişen şairlerden biri değildir?
Dadaloğlu |
Erzurumlu Emrah |
Seyrânî |
Feymânî |
Sümmanî |
Feymânî 20.yy'de âşık edebiyatı alanında yetişen şairlerden biridir.
4.Soru
Alfabetik bir sayı sistemiyle harflerin sayısal değerini belirleme işlemine ne ad verilmektedir?
Taşlama |
Devriye |
Ebced |
Gazal |
Kaside |
Alfabetik bir sayı sistemiyle harflerin sayısal değerini belirleme işlemine Ebced hesabı denir.
5.Soru
20. yüzyılın aşıkları arasında yer alan, İç Anadolu Bölgesi'nin önemli temsilcilerinden biri olan ve yedi yaşında çiçek hastalığına bir gözünü veren ünlü aşık aşağıdakilerden hangisidir?
Âşık Murat Çobanoğlu |
Âşık Huzurî |
Âşık Mehmet Yakıcı |
Ardanuçlu Âşık Efkârî |
Âşık Veysel Şatıroğlu |
Yedi yaşında bir gözünü çiçek hastalığından kaybeden Aşık Veysel bir süre sonra da
diğer gözünü de ahır temizlerken, sarı öküzün boynuzuna kurban vermiştir.
6.Soru
Aşağıdaki âşıklardan hangisi XVII. yüzyıl şairlerinden değildir?
Gevherî |
Karaca Oğlan |
Âşık Ömer |
Ercişli Emrah |
Abdî |
Gevheri, Karaca Oğlan, Âşık Ömer ve Ercişli Emrah XVII. Yüzyıl şairlerindendir. Abdî ise XVIII. Yüzyıl şairidir.
7.Soru
Türkiye’de âşık kolu, Azerbaycan’da âşık mektebi, Güney Azerbaycan’da, âşık muhiti adı verilen okulun en başında kendisine yer bulan isim aşağıdakilerden hangisidir?
Âşık Osman (Taşkaya) Feymânî |
Dertli |
Âşık Veysel Şatıroğlu |
Âşık Murat Çobanoğlu |
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Çıldırlı Âşık Şenlik, Türkiye’de âşık kolu, Azerbaycan’da âşık mektebi, Güney Azerbaycan’da, âşık muhiti adı verilen okulun en başında kendisine yer bulmuştur.
8.Soru
754 yılında İznik’te doğup, vefatının da H. 874/1470 tarihi olduğu bilinen asıl adı Abdullah olan Eşrefiyye tarikatının kurucusu şair aşağıdakilerden hangisidir?
Eşrefoğlu Rûmî |
Hacı Bayram Velî |
Emir Sultan |
Vâhib Ümmî |
Pir Sultan Abdal |
Eşrefoğlu Rûmi’nin asıl adı Abdullah’tır. Babasının adına istinaden Eşrefoğlu veya Eşrefzâde de denilmektedir. Eşrefoğlu, 754 (M 1353)’de İznik’te doğmuştur. Eşrefoğlu, Osmanlı Devleti’nin kuruluş devrinin sonlarıyla, yükseliş devri arasında yaşamış, ilim, irfan, irşat ve çeşitli sebeplerle yaptığı gezilerde Bursa, Ankara, Hama gibi şehirlerde bulunmuştur.
9.Soru
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere verilen ad aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Koçaklama |
Ağıt |
Güzelleme |
Taşlama |
Semai |
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere verilen ad taşlamadır.
10.Soru
Yazılışları ve söylenişleri aynı anlamları farklı olan sözlere verilen isim aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Taşlama |
Hiciv |
Cinas |
Seci |
Kinaye |
Yazılışları ve söylenişleri aynı anlamları farklı olan sözlere verilen isim cinastır.
11.Soru
18.yüzyılda Tasavvufî Türk halk şiiri alanında eser veren aşağıdakilerden hangisidir?
Esrar Dede |
Haşmetî |
Nahifi |
Nedîm |
Sezaî |
Tasavvufî Türk halk şiiri alanında Sezaî dikkatimizi çekmektedir.
12.Soru
Halk şiirinde dörtlük karşılığı kullanılan ve genellikle dört mısradan oluşan nazım birimine ne ad verilir?
Hane |
Hece ölçüsü |
Durak |
Redif |
Takti |
Halk şiirinin nazım birimi, ölçü, durak, hacim, kafiye ve redif gibi şekil özellikleriyle diğer şiir geleneklerinden farklılaştığı dikkati çekmektedir. Bu özelliklerden ilki olan nazım birimi, şiirde en küçük anlam bütünlüğünü sağlayan ve kendi içinde bağımsız bir dize topluluğu olarak tanımlanmaktadır. Türk halk şiirinin nazım birimi, gelenek temsilcilerinin hane dediği dörtlüktür. Halk şiirindeki en küçük birimin mısra veya beyit olduğunu ileri sürenler de olmuşsa da bu görüşler, bugün için geçerliliğini yitirmiş durumdadır. Geçmişten günümüze Türk halk şiiri örneklerine bakıldığında bunların büyük çoğunluğunun dörtlük esasına göre düzenlendiği, Dîvânü Lûgati’t-Türk’teki şiirler başta olmak üzere Dinî-Tasavvufî Halk şiiri ve Âşık şiirinin de dörtlüklerden kurulu şiirlerden oluştuğu görülür.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. yüzyılda hece vezniyle türküler yazan divan şairlerimizdendir?
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. yüzyılda hece vezniyle türküler yazan divan şairlerimizdendir?
Hacib |
Nedim |
Vasıf |
Fuzuli |
Baki |
Bu dönemde Nedim ve Şeyh Ga^lib gibi büyük divan şairlerinin hece vezniyle türküler yazmaları dikkat çekicidir. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
Dini- Tasavvufi Türk edebiyatının hedef kitlesi kimlerdir?
Cumhur |
Gaziler |
Mollalar |
Dervişler |
Yüksek zümre |
Bu edebiyatın hedef kitlesi, halk-cumhur; yani bütün bir toplumdur. Her kesime hitap eder ve hiçbir suretle toplum içinde sınıf farkı yaratmaz.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nazım şekliyle ilgili değildir?
Nazım Birimi |
Kafiye Örgüsü |
İşlev |
Ölçü |
Hacim |
Nazım şeklini; kafiye örgüsü, nazım birimi, vezin ve şiirin hacmi belirler.
16.Soru
Şiirde mısraların hece sayısı veya ses değerleri açısından denk ve benzer olmasına ne denir?
Kafiye |
Redif |
Hacim |
Ölçü |
Sesdeş |
Destanı ayrı bir nazım şekli yapan, onun hacmidir. Destanın nazım birimi, ölçüsü ve kafiye örgüsü koşma ile benzerdir. Şiirde mısraların hece sayısı veya ses değerleri açısından denk ve benzer olması şiirin ölçüsünü gösterir.
17.Soru
Tekke şiirinde içinde on iki imamın adı geçen ve onları övmek için yazılan şiirler aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir?
Ehl-i Beyt
|
Mizan
|
Tarikatname
|
Menakıpname
|
Düvaz İmam
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Oğuz Türklerinde ozanların kullandıkları müzik aletlerindendir?
Söğük |
Kopuz |
Şeylan |
Yuğ |
Sıgır |
Oğuz Türklerinde ozanların kullandıkları müzik aletine Kopuz denir.
19.Soru
I. Mensubu olduğu Bektaşi tarikatının etkisiyle, Hazreti Ali’ye aşkla bağlanmıştır.
II. Fes ve saz üzerine söylediği şiirleriyle ünlenmiştir.
III. Şiiirlerinin ana temasını din ve tasavvuf, beşerî aşk, sosyal ve toplumsal konular, hiciv ve mizah, tabiat ve tabiat güzellikleri, gurbet, hasret, dert, sıkıntı, vb. oluşturmaktadır.
Yukarıda özellikleri verilen XIX. Yüzyıl aşığı kimdir?
Hengami |
Dadaloğlu |
Sümmani |
Feymani |
Dertli |
I. Mensubu olduğu Bektaşi tarikatının etkisiyle, Hazreti Ali’ye aşkla bağlanmıştır.
II. Fes ve saz üzerine söylediği şiirleriyle ünlenmiştir.
III. Şiiirlerinin ana temasını din ve tasavvuf, beşerî aşk, sosyal ve toplumsal konular, hiciv ve mizah, tabiat ve tabiat güzellikleri, gurbet, hasret, dert, sıkıntı, vb. oluşturmaktadır.
Yukarıda özellikleri verilen XIX. Yüzyıl aşığı Dertli'dir.
Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Kur’an harflerinden çeşitli anlamlar çıkaran bir zümre anlamına gelen Hurufiliğe eğilimi bulunan XVI. yüzyıl Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı temsilcisi kimdir?
Türâbî |
Seyrânî |
Kıbrıslı Âşık Kenzî |
Bitlisli Müştâk Baba |
İsmâil Safa |
Bazı eserlerinde hurufiliğe eğilimi bulunan XVI. yüzyıl Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı temsilcisi Türâbî’dir. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ