Türk Halk Şiiri Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangi araştırıcı kitabında mani,burkan,islam edebi muhitlerine ait şairler ve onların öz geçmişlerine tespit ederek şiirleri bir araya getirmiştir?
T.Tarkan |
R.Rahmeti Arat |
M.Fuat Köprülü |
Kül Tarkan |
Aprinçur Tigin |
Mani,burkan,islam edebi muhitlerine ait şairler ve onların öz geçmişlerine tespit ederek şiirleri bir araya getiren.R.Rahmeti Arattır.
2.Soru
İlim-tasavvuf-toplum hocalığındaki öncülüğü, birleştirici-bütünleştirici yönleriyle, Halvetiyye (Safaviyye) ve Nakşîbendiye tarikatlarınıda birleştirerek Bayramiyye tarikatını kuran kimdir?
Hacı Bayram Veli |
Hamidüddin-Aksarayî(Somuncubaba) |
Akşemsettin |
Akbüyük |
Eşrefoğlu Rûmi |
İlim-tasavvuf-toplum hocalığındaki öncülüğü, birleştirici-bütünleştirici yönleriyle, Halvetiyye (Safaviyye) ve Nakşîbendiye tarikatlarınıda birleştirerek Bayramiyye tarikatını kuran Hacı Bayram Veli dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. yüzyıl mutasavvıflarından biridir?
Mahvî |
Üsküdarlı Hâşim |
Mehdî |
Seyrani |
Kul Şükrü |
19.yüzyılın asrın belli başlı Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı mensuplarından; İsmâil Safa, Kuddusî, Turâbi, Mihrabî, Vasfı-i Melâmi, Ayni Baba, Dertli, Seyrâni, Keçecizade İzzet Molla, Şeyhü’l- İslam Arif Hikmet, Salih Baba, Adile Sultan, Bitlisli Müştak Baba vb.lerini sayabiliriz.
4.Soru
Dinî-Tasavvufi Türk Edebiyatının duraklamaya girdiği dönem aşağıdakilerden hangisidir?
XVI |
XVII |
XVIII |
XIX |
XV |
XVIII.Yüzyıl Anadolu'sunda; Dinî-Tasavvufi Türk Edebiyatı genel bir duraklama ve gerileme içine girmiştir.
5.Soru
Âşıklık geleneğinin çok güçlü olduğu Doğu Anadolu Bölgesi’nde yetişmiş olan ......., saz şiiri tekniğine hâkimdir. Ayrıca medrese öğrenimi gördüğünden, klasik edebiyatın temel bilgilerine de sahiptir. ......... hem klasik, hem de saz şiiri vadisinde eser verirken söz sanatlarını da başarı ile kullanmıştır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdaki hangi şair getirilmelidir?
Gevherî |
Bayburtlu Zihni |
Dadaloğlu |
Dertli |
Erzurumlu Emrah |
Âşıklık geleneğinin çok güçlü olduğu Doğu Anadolu Bölgesi’nde yetişmiş olan ......., saz şiiri tekniğine hâkimdir. Ayrıca medrese öğrenimi gördüğünden, klasik edebiyatın temel bilgilerine de sahiptir. ......... hem klasik, hem de saz şiiri vadisinde eser verirken söz sanatlarını da başarı ile kullanmıştır.
Yukarıda boş bırakılan yere Erzurumlu Emrah getirilmelidir.
6.Soru
Âşık kolunun oluşabilmesi için verilen ölçütlerden hangisi yanlıştır?
Usta âşığın kendisine ait ezgiler |
Usta âşığa ait ayaklar |
Usta âşığın dil ve üslubu |
Usta âşığın başından geçen olaylar |
Usta âşığın eğitim durumu |
Usta âşığın kendisine ait ezgiler, Usta âşığa ait ayaklar, Usta âşığın dil ve üslubu, Usta âşığın başında geçen olaylar âşık kolunun oluşabilmesi için verilen ölçütlerdendir. Usta âşığın eğitim durumu bu ölçütler arasında yer almaz.
7.Soru
Şairimizin elimizde 170 civarında şiiri bulunmaktadır. Şairimiz bu şiirlerinde köy enstitülerini, halkevlerini, Atatürk ve Cumhuriyeti, içinde yaşadığı toplumun kültürel değerlerini, Sivrialan’ı, Kızılırmak’ı, tabiatı, okul ve hastaneyi, ayrılığı, gurbeti,eşi ve çocuklarına olan sevgisini, hayatında yer eden önemli devlet adamlarını ve vatan sevgisini işlemiştir. Bu arada zaman zaman taşlama türünde de güzel örnekler vermiştir.
Yukarıda hakkında bilgi verilen 20. yüzyıl halk şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Âşık Murat Çobanoğlu |
Âşık Veysel |
Âşık Osman |
Dadaloğlu |
Köroğlu |
Şairimizin elimizde 170 civarında şiiri bulunmaktadır. Şairimiz bu şiirlerinde köy enstitülerini, halkevlerini, Atatürk ve Cumhuriyeti, içinde yaşadığı toplumun kültürel değerlerini, Sivrialan’ı, Kızılırmak’ı, tabiatı, okul ve hastaneyi, ayrılığı, gurbeti,eşi ve çocuklarına olan sevgisini, hayatında yer eden önemli devlet adamlarını ve vatan sevgisini işlemiştir. Bu arada zaman zaman taşlama türünde de güzel örnekler vermiştir.
Yukarıda hakkında bilgi verilen 20. yüzyıl halk şairimiz Âşık Veysel'dir.
8.Soru
Badeli âşıkların büyük çoğunluğu Umay Günay'ın sistemleştirdiği şekilde, bade içme olayını dört safhada tamamlamışlardır. Aşağıdakilerden hangisi bu safhalardan biri değildir.
İlk Deyiş |
Hazırlık Safhası |
Rüya |
Uyanış |
Hakka Yürüme |
Badeli âşıkların büyük çoğunluğu Umay Günay'ın sistemleştirdiği şekilde, bade içme olayını dört safhada tamamlamışlardır:
- Hazırlık safhası: Âşık ve maşukun bade içmeden önceki (âşık olmadan önceki) durumları;
- Rüya: Bir yerde (çeşme başı, harman yeri, mezarlık) uyuma, pir (ak sakallı ihtiyar, derviş, Hazreti Hızır) elinden üç bade içilmesi;
- Uyanış: Baygın vaziyette yatan kahramanın saz sesini duyunca uyanması;
- İlk deyiş-. Âşığın rüyada olanları şiirle ifade etmesi
9.Soru
Türkiye de bilmece aşağıdaki hangi kelime ile karşılaştırılmaz.
Bulmaca |
Masal |
Fıcık |
Maral |
Metel |
Atlı hekât, atlı mesel, bilmeli matal, bulmaca, dele, mesel, fıcık, gazelleme, hikaye,masal, metel, matal, söz tanımaca, tandurmaca, tanımaca, tapmaca gibi
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Karacaoğlan’ın hayatına veya şiirlerine bağlı olarak oluşan hikâyelerden biridir?
Heşt Behişt |
Leyli vü Mecnün |
Cemşid-i Hurşid |
Gul Mahmut |
Hüsn’ü Aşk |
Karaca Oğlan’ın hayatı ve şiirlerine bağlı olarak oluşan bazı hikâyeler vardır. Karaca Oğlan ile İsmikan Sultan, Azerbaycan’da Gul Mahmut, Türkiye’de Nar Mahmut veya Han Mahmut adlarıyla bilinen hikâyeler bunlardandır.
11.Soru
1212/1797 tarihinde Bayburt’ta dünyaya gelen, hem aruz hem de hece vezniyle şiirler yazan, sağlığında divan tertip ederek bunu saraya sunan ender halk şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Zihnî |
Ruhsatî |
Reyhanî |
Hızrî |
Seyranî |
Bayburtlu Zihnî: 1212/1797 tarihinde Bayburt’ta dünyaya gelen Zihnî’nin asıl adı Mehmed Emin (Muhammed Emin)’dir. Hece ve aruz vezniyle yazdığı bütün şiirlerinde Zihnî mahlasını kullanmıştır. Hem aruz hem de hece vezniyle şiirler yazan Zihnî, sağlığında divan tertip ederek bunu saraya sunan ender halk şairlerindendir. Aruz vezniyle yazdığı şiirleri daha çok olmasına karşılık, hece ile yazdığı koşma ve destanlarıyla ünlenmiştir. Zihnî, 1859 yılında Bayburt yolculuğu sırasında Maçka’nın Olasa (Bahçeyaka) köyü yakınlarındaki bir handa vefat eder ve oraya defnedilir. Mezarı 1936’da Bayburt’a taşınır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 1868 yılında Bektaşi^ tekkesi post-nişi^ni olarak, Nevşehir’in bugünkü Hacı Bektaş kasabasında vefat etmiş, XIX. yüzyılın en meşhur Bektaşi^ şairlerindendir?
Türa^bi |
Seyra^ni^ |
Mahvi |
Mehdi |
Nasuhi |
Asıl adı Ali olan Türa^bi^, XIX. yüzyılın en meşhur Bektaşi^ şairlerindendir. 1868 yılında Bektaşi^ tekkesi post-nişi^ni olarak, Nevşehir’in bugünkü Hacı Bektaş kasabasında vefat etmiştir.
13.Soru
27 varaklık bir eser olup, Bayburt beylerinden Abdullah’ın 18 yıllık hayatının hikayeleştirilmiş şeklidir. Eser, Saim Sakaoğlu ve Ahmet Sevgi tarafından 1992 yılında yayımlanmıştır. Bu eserin Türk romanına geçiş aşamasında önemli bir yeri vardır.
Yukarıda açıklaması verilen eser ve yazarı hangi şıkta doğru verilmiştir?
Divan-ı Zihni / Bayburtlu Zihni |
Sergüzeştname-i Zihni / Ahmet Revayi |
Kitab-ı Hikaye-i Garibe / Bayburtlu Zihni |
Kitab-ı Hikaye-i Garibe / Dadaloğlu |
Divan-ı Zihni / Sümmani |
27 varaklık bir eser olup, Bayburt beylerinden Abdullah’ın 18 yıllık hayatının hikayeleştirilmiş şeklidir. Eser, Saim Sakaoğlu ve Ahmet Sevgi tarafından 1992 yılında yayımlanmıştır. Bu eserin Türk romanına geçiş aşamasında önemli bir yeri vardır. Bu Kitap C şıkkında yazarı ile birlikte verilmiştir.
14.Soru
Âşıkların aruzun fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün kalıbıyla gazel, murabba, muhammes, müseddes, musammat ve müstezat şekliyle ortaya koydukları şiir türü aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Selis |
Divan |
Vezn-i aher |
Satranç |
Koçaklama |
Âşıkların aruzun fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün kalıbıyla gazel, murabba, muhammes,
müseddes, musammat ve müstezat şekliyle ortaya koydukları şiire Divan şiiri denir.
15.Soru
Taşlama türünde söylediği şiirlerle tanınan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Sümmânî |
Seyrânî |
Erzurumlu Emrah |
Dertli |
Dadaloğlu |
Seyrânî halk şiirinin pek çok türünde şiirler yazmıştır / söylemiştir. Bunlar arasında ilk sırayı taşlamalar alır. Onun taşlamaları ferdî boyutta değil, toplumsaldır. Şiirlerinde ikiyüzlülük, rüşvet, haksızlık, fakirlik, adalet, bilgisizlik gibi sosyal temaları da işlemiştir. Yaşadığı dönemde bozulan hak ve adalet dağıtan müesseseleri konu edinen şiirler yazmıştır. Ülkedeki başıbozukluğun sebebinin yöneticiler olduğunu, pek çok şiirinde dile getirmiştir. Şiirlerinde dini kötüye kullananlar veya yanlış yorumlayanlar da eleştirilmiştir.
16.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde XX. yüzyıl aşıkları birlikte verilmiştir?
Aşık Veysel Şatıroğlu / Bayburtlu Zihni / Sümmani |
Bayburtlu Hicrani/ Karacaoğlan / Dadaloğlu |
Erzurumlu Emrah/ Seyrani/ Davut Sulari |
Aşık Murat Çobanoğlu/ Aşık Veysel Şatıroğlu/ Aşık Osman Feymani |
Sümmani/ Seyrani/ Erzurumlu Emrah |
D şıkkında verilen kişilerin hepsi XX. yüzyıl aşıkları olduğu için doğru cevap bu seçenektir.
17.Soru
Tekke şiirinde Allah’ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış şiirlere ne ad verilmektedir?
Naat |
Münacat |
Tevhit |
Mena^kıb-na^me |
Velayet-na^me |
Tekke şiirinde Allah’ın varlığı ve birliği üzerine yazılmış şiirlere tevhit denir.
18.Soru
DinÎ TasavvufÎ Türk Edebiyatı'nın Orta Asya'da ilk kurucusu ve ilk örneklerini veren mutasavvıf-şair aşağıdakilerden hangisidir?
Yunus Emre |
Hacı Bayram Veli |
Ahmed Yesevî |
Mevlâna |
Hacı Bektaş Veli |
DinÎ TasavvufÎ Türk Edebiyatı'nın Orta Asya'da ilk kurucusu ve ilk örneklerini veren mutasavvıf-şair Ahmed Yesevî dir.
19.Soru
Aşağıdaki dizelerin hangisinde redif yoktur?
Senin yazın kışa benzer / Bir sevdalı başa benzer
|
Önümüzden geçer gider / Bir siyah tesbih geceler
|
Benim çektiğim kim çeker / Gözlerim kanlı yaş döker
|
Sizi dün bekledim o yollarda / Ki gezinmiştik bir zaman karda
|
Bu ıslıkla uzayan, kıvrılan yollar / Uykuya varmış yılan yollar
|
20.Soru
1894 yılında dünyaya gelen ve 1973 yılında iki kapılı hanın kapısını kapatan Türk dünyasının âşığı aşağıdakilerden hangisidir?
Âşık Osman |
Âşık Veysel |
Âşık Murat Çobanoğlu |
Dertli |
Dadaloğlu |
1894 yılında dünyaya gelen ve 1973 yılında iki kapılı hanın kapısını kapatan Âşık Veysel, şu veya bu kesimin âşığı değil 70 milyon Türk halkının saz şairidir. Hatta 70 milyonun değil Türk dünyası dediğimiz Adriyatik’ten Çin Seddi’ne kadar uzanan coğrafyanın, kısacası 300 milyon Türk’ün âşığıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ