Türk Halk Şiiri Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Anadolu'da tarikat şairleri vasıtasıyla oluşan Dini - Tasavvufi Türk Edebiyatının Orta Asya'daki kurucusu kimdir?
Mevlana |
Hacı Bektaş Veli |
Ahmed Yesevi |
Sultan Veled |
Şeyyad Hamza |
Anadolu'da tarikat şairleri vasıtasıyla oluşan Dini - Tasavvufi Türk Edebiyatının Orta Asya'daki kurucusu Ahmed Yesevi'dir
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi irticalen (doğaçlama olarak) saz eşliğinde şiir söyleyen kişilere verilen addır?
Şeyh |
Müezzin |
Abdal |
Şair |
Âşık |
İrticalen (doğaçlama olarak) saz eşliğinde şiir söyleyen kişilere âşık denir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIII. yüzyıl aşıklarından birisidir?
Mevla^na Cela^leddin-i Rumi |
Hoca Ahmed Yesevi |
Ahmet Kutsi Tecer |
Kaygusuz Abdal |
Süleyman Çelebi |
Mevla^na Cela^leddin-i Rumi, XIII. Yüzyıl aşıklarından biridir.
4.Soru
Âşık şiirinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda yer alan ifadelerden hangisi doğru değildir?
A^şık şiirinin belirli söyleyicileri ve yazarları vardır |
A^şık şiiri hece ölçüsü ile söylenmiştir |
A^şık şiirinde birim dörtlüktür; bununla beraber az da olsa ikiliklere ve farklı sayıdaki mısralardan oluşan bentlere de rastlanmaktadır |
Âşık şiirinin yakın bir geçmişi vardır. |
Âşık şiirinin dili, içinde yaşanılan toplumun dilidir |
Âşık şiirinin kökeni, M.Ö. III. yüzyıla dayanmaktaysa da Anadolu âşık şiirinin altı yüzyıllık bir geçmişi vardır.
5.Soru
“Dastân-ı Sultan Mahmud” ve 1529 beyitlik “Yusuf u Zeliha” mesnevisi vardır. Heceli şiirler de yazmış olan 13. yüzyıl mutasavvıf şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Aşık Paşa |
Şeyyad Hamza |
Gülşehri |
Ahmed Fakih |
Said Emre |
Bahsi geçen şair Şeyyad Hamza'dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIX. yüzyıl âşıkları ve önemli temsilcilerinden biri değildir?
Dertli |
Nabi |
Dadaloğlu |
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Bayburtlu Zihnî |
XIX. yüzyılda çok sayıda âşık yetişmiştir. Bayburtlu zihni, Çıldırlı Aşık Şenlik, Dadaloğlu, Dertli, Erzurumlu Emrah, Seyrani, Sümmani bunlardan bazılarıdır.
7.Soru
Türkiye’de sazla plağa türküyü ilk okuyan ve ‘Mecun’um Leylamı Gördüm’ türküsü çok tutulan aşık aşağıdakilerden hangisidir?
Aşık Deli Hazım |
Aşık Kul Mustafa |
Aşık Murat Çobanoğlu |
Aşık Veysel Şatıroğlu |
Aşık Osman Feymani |
Aşık Veysel Şatıroğlu Türkiye’de sazla plağa türküyü ilk okuyan ve ‘Mecun’um Leylamı Gördüm’ türküsü çok tutulan aşıktır.
8.Soru
Aşağıdaki saz şairlerinden hangisi medrese eğitimi almıştır?
Âşık Veysel |
Dertli |
Seyrânî |
Dadaloğlu |
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Seyrânî’nin çocukluğu, yokluk içerisinde geçmiştir. Ancak medresede öğrenim görmüştür. Aslında Seyrânî’nin 15 yaşına kadar olan dönemi hakkındaki bildiklerimiz, yok denecek kadar azdır. İstanbul’a geldikten sonra Köprülü Medresesi’ne devam ettiği de rivayetler arasındadır.
9.Soru
Araştırmacıların aynı mahlasla birden fazla kişinin olabileceğini ileri sürdükleri şair aşağıdakilerden hangisidir?
Gevherî |
Ercişli Emrah |
Erzurumlu Emrah |
Karaca Oğlan |
Şeyh Galip |
Karaca Oğlan araştırıcıları birden fazla Karaca Oğlan olduğunu ve bundan dolayı elde olan şiirlerin aynı mahlaslı Karaca Oğlanlara karışmış olabileceğini ileri sürmüşlerdir.
10.Soru
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere verilen ad seçeneklerden hangisidir?
Taşlama |
Güzelleme |
Koçaklama |
Cinas |
Destan |
İnsanların kusurlarını yahut gülünç taraflarını alaylı bir dille ele alan ya da toplumla ilgili olayları eleştiren şiirlere verilen ad taşlamadır.
11.Soru
Kaşgarlı Mahmud'un “bir Türk şâirinin adı” kaydıyla zikrettiği tek Türk şâiri Çu-çu'nun adına yer verdiği ilk derleme eser olan yazılı kaynaklar aşağıdakilerden hangisidir ?
Dîvânü Lügâti’t-Türk |
Tezkireler |
Menkıbeler |
Cönkler |
Seyahatnameler |
Dîvânü Lügâti’t-Türk: İlk derleme eserimiz Dîvânü Lügâti’t-Türk, ilk ve tek Türk şairlerimizden Çuçu’nun adına yer vermesinin ötesinde, içerdiği bir bölümü aruz vezniyle yazılmış 200’ün üzerindeki manzumeyle (dörtlük ve beyit şeklinde) Türk şiiri araştırıcılarının ilk başvuracakları kaynaklar arasındadır.
12.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi 'Koşma' için söylenemez?
Aşık şiirinde en fazla kullanılan nazım türüdür. |
Koşma kafiye örgüsü, genellikle abab cccb çççd..., xaxa bbba ccca... veya aaab cccb çççb... şeklindedir. |
Koşmaların yapı açısından düz koşma, yedekli koşma, musammat koşma, ayaklı koşma vs. türleri vardır. |
Koşmalar hece ölçüsüyle söylenebildiği gibi aruz ölçüsüyle de söylenebilirler. |
Koşma, İslamiyet öncesindeki koşuklarla aynı şekil ve biçim yönünde aynı yapıya sahiptir. |
Koşmalar aruz vezni ile kesinlikle söylenmezler.
13.Soru
İnatçı tavrı ve isyankâr ruhu şiirlerine de yansıtan ve bu hususlara Sergüzeştnâme adlı eserinde de yer veren şair aşağıdakilerden hangisidir?
Bayburtlu Zihni |
Erzurumlu Emrah |
Seyrani |
Sümmani |
Âşık Ömer |
İnatçı tavrı ve isyankâr ruhu şiirlerine de yansıtmıştır. Bu hususları Sergüzeştnâme adlı eserinde manzum olarak hikâye etmiştir.
14.Soru
I. Gevherî
II. Kul Süleyman
III. Ercişli Emrah
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri âşık şiirinin başlıca temsilcilerindendir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Âşık, Âşık İbrahim, Âşık Mustafa, Âşık Ömer, Benli Ali, Bursalı Halil, Edhemî, Demircioğlu, Ercişli Emrah, Eroğlu, Gedayî, Gevherî, Hakî, Haliloğlu, Kâmilî, Karaca Oğlan, Kâtibî, Kâtip Ali, Keşfi, Kayıkçı Kul Mustafa, Koroğlu, Kul Deveci, Kul Süleyman, Kuloğlu, Öksüz Âşık, Piroğlu, Sun’î, Şah Bende, Şahinoğlu, Şermî, Tameşvarlı Âşık Hasan, Türabî, Üsküdarî, Yazıcı, Zaifî vb. âşık şiirinin başlıca temsilcileridir.
15.Soru
İnatçı tavrı ve isyankâr ruhu şiirlerine de yansıyan ve bu hususları Sergüzeştnâme adlı eserinde manzum olarak hikâye eden XIX. Yüzyıl aşığı kimdir?
Çıldırlı Aşık Şenlik |
Bayburtlu Zihni |
Dadaloğlu |
Erzurumlu Emrah |
Dertli |
İnatçı tavrı ve isyankâr ruhu şiirlerine de yansıyan ve bu hususları Sergüzeştnâme adlı eserinde manzum olarak hikâye eden XIX. Yüzyıl aşığı Bayburtlu Zihni'dir.
Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Tarikata üye bir velinin kerametlerinin anlatıldığı efsaneleri içeren eserlere ne ad verilmektedir?
Naat |
Münacat |
Tevhid |
Menakıpname |
Velayetname |
Naat; Hz. Muhammet’i övmek için yazılan eserlerdir. Allah’a yalvarıp, yakarmak için yazılan manzum ve mensur eserlere Münacat denir. Tevhid; Tekke şiirinde Allah’ın varlığı ve birliği üzerine yazılan şiirlerdir. Velayetname; Velilerin yaşamlarını ve kerametlerini anlatan eserlerdir. Menakıpname; Bir tarikata üye velinin kerametlerinin anlatıldığı efsaneleri içeren eserlerdir.
17.Soru
Badeli âşıklarımızdandır.Halk şiirinin sevilen türlerinden güzelleme, koçaklama, taşlama, nasihat,mektup, destan ve devriye tarzında yüzlerce şiir söylemiştir.Atışmaları oldukça başarılı olup, öğretici niteliktedir. Şiirlerinde işlediği temalar arasında tabiat ve ormanın ayrı bir yeri vardır. Şiirlerinde Çukurova ağzının dil özelliklerini bulabiliriz.
Âşık Veysel Şatıroğlu |
Âşık Osman (Taşkaya) Feymanî |
Âşık Murat Çobanoğlu |
Âşık Şeref Taşlıova |
Dadaloğlu |
Badeli âşıklarımızdandır.Feymânî halk şiirinin sevilen türlerinden güzelleme, koçaklama, taşlama, nasihat,mektup, destan ve devriye tarzında yüzlerce şiir söylemiştir.Atışmaları oldukça başarılı olup, öğretici niteliktedir. Şiirlerinde işlediği temalar arasında tabiat ve ormanın ayrı bir yeri vardır. Şiirlerinde Çukurova ağzının dil özelliklerini bulabiliriz.Burada tanıtılan Âşık Osman (Taşkaya) Feymanî'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Gazellerin en temel özelliğidir?
Aşk ve şarap üzerine yazılmış olmaları |
Din ve devlet büyüklerini övmek için yazılmış olmaları |
Tasavvufta devir nazariyesini ele alan şiirler olmaları |
Toplumsal aksaklıkları dile getirmeleri |
Hz. Muhammet’i övmek için yazılmış olmaları |
Divan şiirinde daha çok aşk ve şarap üzerine yazılmış olmaları gazellerin en temel özelliğidir. Tekke şiirinde de kullanılmıştır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin Divan'ı yoktur?
Üsküdarlı Hâşim
|
Kul Şükrü
|
Cemâlî
|
Erzurumlu İbrahim Hakkı
|
Nasûhî
|
20.Soru
Âşık şiirinde aruzun mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün kalıbıyla söylenen şiir şekli hangisidir?
Divan |
Koşma |
Kalenderî |
Mahlas |
Semai |
Âşık şiirinde aruzun mef’ûlü mefâ’îlü mefâ’îlü fe’ûlün kalıbıyla söylenen veya yazılan şiir türü kalenderîdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ