Türk Halk Şiiri Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
‘Efendim Şatıroğlulları çok... Malatya, Trabzon, Konya’da var. Onlar benim düşünceme kalırsa Türkistan’dan mı gelmişler nedir...?’ Şatıroğlu soyundan gelen ve bu sözleri söyleyen aşık aşağıdakilerden hangisidir?
Aşık Murat Çobanoğlu |
Aşık Veysel Şatıroğlu |
Aşık Osman Feymani |
Aşık Deli Hazım |
Aşık Kul Mustafa |
Aşık Veysel, Şatıroğlu soyundandır. Bu konuda şöyle demektedir: Efendim Şatıroğlulları çok... Malatya, Trabzon, Konya’da var. Onlar benim düşünceme kalırsa Türkistan’dan mı gelmişler nedir...?’.
2.Soru
Erzurumlu Emrah hangi bölgemizde yerleşmiş âşıklardandır?
Karadeniz Bölgesi |
Doğu Anadolu Bölgesi |
İç Anadolu Bölgesi |
Akdeniz Bölgesi |
Marmara Bölgesi |
Erzurumlu Emrah Marmara Bölgesine yerleşmiştir.
3.Soru
Şiirin nazım şeklini oluşturan, mısraların kümelenme şekli anlamına gelen unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Hacim |
Kafiye örgüsü |
Ölçü |
Ezgi |
İşlev |
Seçeneklerden Hacim , Kafiye örgüsü ve Ölçü şiirin nazım şeklini, Ezgi ve İşlev nazım türü kapsamında incelenen unsurlardır. Kafiye örgüsü, mısraların kümelenme şekli anlamına gelmektedir.
4.Soru
Toplumsal aksaklıkların dile getirildiği ve eleştirildiği şiirlere ne denir?
Devriye |
Hurifilik |
Taşlama |
Naat |
Tevhit |
Toplumsal aksaklıkların dile getirildiği ve eleştirildiği şiirlere Taşlama nedir.
5.Soru
Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Selis |
Divan |
Vezn-i Aher |
Satranç |
Gazel |
Âşıkların aruzun feilâtün (fâilâtün) feilâtün feilâtün feilün kalıbıyla yazdıkları şiire verilen ad selistir.
6.Soru
İslamiyet öncesi Türk şiirinde ölüm konulu şiirlere verilen ad nedir?
Koşuğ |
Sagu |
Mani |
Destan |
İlahi |
İslamiyet öncesi Türk şiirinde ölüm konulu şiirlere verilen ada Sagu denir.
7.Soru
I. Haletî
II. Şeyhülislam Bahaî
III. Niyazi Mısrî
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri 17.yüzyıl divan şiiri alanında sayılabilecek şairlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Divan şiiri alanında Nef’î, Nabî, Şeyhülislam Yahya, Şeyhülislam Bahaî, Neflatî, Rasih, Nev’izade Ataî, Haletî, vb. gibi şairler yetişmiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. yüzyıl aşıkları arasında yer almaz?
Nakdi
|
Talibi
|
Zaifi
|
Nifari
|
Levni
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi göçebe ortamda yetişen aşıklardandır?
Çıldırlı Aşık Şenlik |
Ruhsati |
Âşık Ömer |
Karacaoğlan |
Erzurumlu Emrah |
Göçebe ortamda yetişen aşıklardan olanlar Karacaoğlan ve Dadaloğlu
10.Soru
Hacı Bektaş Veli'nin müridi olan ve Makalat'ı Arapça'dan Türkçe'ye çeviren mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmed Yesevi |
Said Emre |
Yunus Emre |
Kaygusuz Abdal |
Abdal Musa |
Said Emre Malakal adlı eseri Arapça'dan Türkçe'ye çevirmiştir.
11.Soru
Halk toplantılarında doğaçlama olarak da şiirler tertip eden ve onları sazları ile çalıp söyleyen şairler aşağıdakilerden hangisinde doğru tanımlanmıştır?
Kalem şairleri
|
Ümmi şairler
|
Okuma yazma bilen şairler
|
Aşık meclisinden çıkan şairler
|
Meydan şairleri
|
12.Soru
Bir meslekte ün yapmış kişilerin biyografilerinin yer aldığı eser hangisidir?
Tezkire |
Şairnâme |
Mahlas |
Müstezat |
Gevherî |
Belirli bir iş alanında, meslekte uzmanlaşmış ve tanınır hale gelmiş, ün yapmış insanların hayat hikayelerinin anlatıldığı biyografik eserler tezkire olarak adlandırılmaktadır.
13.Soru
Türkçe ve Farsça şiirlerinde “Nâmî” mahlasını kullanan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Molla Penâh Vâkıf
|
Mirza Abdürrezzak
|
Mahdumkulu
|
Şeyh Galip
|
Erzurumlu İbrâhim Hakkı
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 18.ci yüzyıl mutasavvuflarından biridir?
Erzurumlu İbrahim Hakkı |
Seyrânî |
Salih Baba |
Mehmet Nuri |
Mihrâbi |
Bu yüzyılın Dinî-Tasavvufi Türk Edebiyatı şâirleri; Mahvî, Mehmed Nasuhî, Mehdî, Hasan Senâî, Bursalı İsmâil Hakkı, Mustafa Azbî, Üçüncü Sultan Ahmed, Hasan Sezaî, Süleyman Zâtî, Mustafa Nuzulî, Neccarzzâde Şeyh Rıza, Celâleddin-i Uşşakî, Mehmed Salih Sahvî, Kul Şükrü, Şîrî, Şahî, Derun Abdal, Derviş Ahmed, Gurbî, Kasım Dede, Ahmed Mürşidî, Erzurumlu İbrâhim Hakkı, Üsküdarlı Hâşim, Tekirdağlı Mehmed Fahrettin Fahrî, Mustafa Zekâî, Selâmî, Şeyh Hâlil Kaygulu vb.leridir.
15.Soru
Genellikle aruzun recez bahrinde olan ve beş heceye denk düşen müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün
kalıbıyla yazılmış şiirlere ne ad verilir?
Vezn-i aher |
Selis |
Divan |
Satranç |
Kaside |
Genellikle aruzun recez bahrinde olan ve beş heceye denk düşen müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün müstefilâtün
kalıbıyla yazılmış şiirlere Vezn-i aher adı verilir.
Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. Yüzyıldaki Dini-Tasavvufi Türk edebiyatı temsilcilerinden değildir?
Aziz Mahmut Hüdâyi |
Vâhib Ümmî |
Pir Sultan Abdal |
Hacı Bayram Veli |
Kul Himmet |
Hacı Bayram Veli XVI. Yüzyıldaki Dini-Tasavvufi Türk edebiyatı temsilcilerinden değildir.
17.Soru
Türk edebiyatında Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılan manzum ve mensur eserlere ne ad verilmektedir?
Naat |
Velayet-na^me |
Tevhit |
Mena^kıb-na^me |
Münacat |
Türk edebiyatında Allah’a yalvarıp yakarmak için yazılan manzum ve mensur eserlere münacat denir.
18.Soru
Belli bir ana konudan yoksun, manalarından daha ziyade fonksiyonlarıyla ön plana çıkan, mısra başı ve sonu kafiye, aliterasyon ve seçilerle oluşturulmuş ses oyunlarıyla ve çağrışımlarla bağlanarak belli bir nazım türüne kavuşturulmuş, birbirini tutmayan hayaller ve düşüncelerin sıralanmasından meydana gelmiş olan nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
Mani |
Türkü |
Ağıt |
Ninni |
Tekerleme |
Verilen özellikler tekerlemeye aittir.
19.Soru
Şiirde dizelerin sonunda tekrarlanan ve aynı ahengi veren heceler veya aynı görevde olmayan, ancak benzeşen seslere ne ad verilir?
Kafiye
|
Ölçü
|
Halk Şiiri
|
Nazım
|
Kam
|
20.Soru
Aşağıda verilen şiir hacimlerinden hangisinde şiirin koşma olduğunu anlayabiliriz?
1-2 dörtlük |
7-8 dörtlük |
100-101 dörtlük |
10-12 dörtlük |
3-5 dörtlük |
Maninin bu özelliği, onu koşma ve destan nazım şekillerinden ayırır. Çünkü koşmanın hacmi 3-5 dörtlük iken destanın ise 7-8 dörtlükten başlayıp 150 dörtlüğü bulabilen bir hacmi söz konusudur. Destanlar, koşmalar gibi kısa şiirler değildir. 3-5 veya 6-7 dörtlüğe kadarki şiirlerin nazım şekli koşma olabilmektedir, ancak daha fazla dörtlük sayısına sahip şiirler destan nazım şekliyle ifade edilmektedirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ