Türk Halk Şiiri Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dîvânü Lûgati't-Türk şiir bakımından zengin bir eserdir. Dörtlükler veya beyitler şeklinde karşımıza çıkan şiirlerden büyük bir kısmı ………. vezniyledir ; az sayıdaki şiir ise ……… söylenmiştir. Noktalı yerleri doldurunuz
Kasr-heceyle |
Serbest-aruzla |
Kafiye-uyak |
Aruz-heceyle |
Hece-aruzla |
Dîvânü Lûgati't-Türk şiir bakımından zengin bir eserdir. Dörtlükler veya beyitler şeklinde karşımıza çıkan şiirlerden büyük bir kısmı hece vezniyledir; az sayıdaki şiir ise aruzla söylenmiştir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Âşık Molla Rahim’in eserlerinden biri değildir?
Kitabü’l-Necat
|
İrşadü’l Gâfilîn
|
Coşkun Şiir
|
Hac Rehberi
|
Din Yıldızı
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 15.yüzyıl şairlerinden biridir?
Hacı Bayram Velî |
Âdem Dede |
Aziz Mahmud Hüdai |
Kul Nesîmî |
Âşık Virânî |
Mevlâna Celâleddin-i Rumî, Hacı Bektaş Veli, Yunus Emre vb. gibi büyük mutasavvıfların kendi dönemlerinde ortaya koydukları zengin tasavvufî hayatın, XV.asırda bunları örnek alan Alâaddin Gaybî (Kaygusuz Abdal), Hacı Bayram Veli, Akşemseddin, Süleyman Çelebi, Eşrefoğlu Rûmî, Emir Sultan vb. pek çok şair de yetişmiştir.
4.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisi XVIII. yüzyıl âşıklarındandır?
Fıtnat Hanım |
Ahmet Yesevi |
Mevlâna |
Hacı Bektaş Veli |
Karaca Oğlan |
Bu yüzyılda Nedim, Şeyh Galip, Koca Ragıp Paşa, Nahifi, Esrar Dede, Veysi, Seyid Vehbi, Haşmeti ve Fitnat Hanım yetişmiştir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ‘’mani’’ ye ait bir özellik değildir?
Yedili hece ölçüsü ile söylenir.
|
Genellikle aksak biçiminde uyak düzenine sahiptir.
|
Nazım birimi dörtlüktür.
|
Anonim halk edebiyatına ait bir nazım biçimidir.
|
Cinas sanatına yer verilmez.
|
6.Soru
Muhteva itibariyle; tarikat adabını, usulünü, erkânını, kâmil bir şeyhin, bir dervişin vasıflarını, merâtıb-ı erbaa’yı ‘dört kapı kırk makam’ı beyan eden ve ilk örneğini Harakani'de gördüğümüz sonra da Ahmed Yesevi ve Aşık Paşa'da devam eden bu anlatı türünün adı aşağıdakilerden hangisidir?
Devriyye |
Fakrname |
Velayetname |
Menakıbname |
Makalat |
Soruda tanımı yapılan adnlatı türünün adı Fakrname'dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. yy. aşıklarının özelliklerinden biridir?
Büyük ölçüde ordu şairi olup şiirlerinde genellikle kahramanlık konusunu işlemişlerdir. |
Hayatları hakkında ayrıntılı bilgiler günümüze ulaşmıştır. |
Çoğunluğunun günümüze ulaşan birçok şiiri vardır. |
Divan şairleri, aruz veznine ilgi göstermişlerdir. |
Şiirlerini sıklıkla kopuz eşliğinde söylemişlerdir. |
XVI. yy. şairleri hakkında günümüze ayrıntılı bilgiler ulaşmamıştır. Aynı zamanda bu dönem şiirlerinden günümüze ulaşanların sayısı sınırlıdır. XVI. yy. şairleri milli ölçü veznimiz olan hece veznine ilgi göstermiş ve şiirlerini bağlama eşliğinde söylemişlerdir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasavvufun ana merkezini oluşturan 10 kuraldan biri değildir?
Kanaat |
Tamah |
Tevbe |
Sabır |
Murakabe |
Tasavvufun ana merkezini teşkil eden bu on kural ise sırasıyla şunlardır: Tevbe: Pişmanlık. Kalpteki kötülükte ısrar düğümünü çözüp Hakk’a dönme. Zühd: Allah’a ulaşmak için dünyadan yüz çevirmek. Tevekkül: Allah’ın katında olana güvenip halkın elinde olanlara göz dikmeme. Kanaat: Tok gözlü olma. Uzlet: Günaha girmemek için toplumdan ayrı yaşama. Zikir: Allah’ı anma. Hakk’a dönme: Dünya nimetlerinden el etek çekip Allah’a yönelme. Sabır: Başa gelen belalardan sızlanmama veya sadece Allah’a başvurma. Murakabe: Kulun, her şeyi Allah’ın gördüğüne inanması. Rıza: Hoşnut ve memnun olma.
9.Soru
Di^va^nü Lu^gati’t-Türk’le ilgili aşağıda yer alan ifadelerden hangisi doğru değildir?
Şiirler dörtlükler veya beyitler şeklinde yer alır |
Şiirlerde aruz vezni hiç kullanılmamıştır |
Eserde iki ağıt metni bulunmaktadır |
Saka hükümdarı Alp Er Tunga’nın ölümü üzerine söylenmiş olan ağıt, yedi heceli ve aaab şeklinde kafiyelidir. |
Eserdeki ikinci ağıt adı bilinmeyen bir kahraman için söylenmiştir. |
Dörtlükler veya beyitler şeklinde karşımıza çıkan şiirlerden büyük bir kısmı hece vezniyledir; az sayıdaki şiir ise aruzla söylenmiştir. Bununla beraber Stebleva ve Talat Tekin’e göre buradaki şiirlerin tamamı aruz vezniyledir.
10.Soru
"Almadan
Kokun aldım almadan
Bir de yüzün göreyim
Tanrı canım almadan"
Yukarıdaki mani hangi mani türüne örnek olabilir?
Düz mani |
Cinaslı mani |
Artık mani |
Mektup manisi |
Öğüt manisi |
Maniler yapıları, konuları ve kullanım alanlarına göre sınıflandırılmaktadır. Dört veya beş mısradan oluflan cinaslı manilerin ilk dizesinde cinas yapmak için
kullanılan bir hazırlık sözü yer alır. Bu yapı, manide “ayak” görevini üstlenir. Bu
ayak, diğer mısralarda bir veya birden fazla anlamda kullanılır. Sorudaki "almadan" kelimesi hem "almak" fiili hem de "elma" meyvesi yerine kullanılarak cinas yapılmıştır.
11.Soru
Asıl adı Mehmed’dir. Malatya’nın Soğanlı köyünde1617’de doğmuştur. Eserleri; Türkçe ve Arapça mensur ve manzum on ciltten fazla bulunmaktadır. Birçok yazma nüshası bulunan Divân-ı İlâhîyyat eski harflerle 1259’da Bulak’ta basılmış olan şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Niyâzî-i Mısrî |
Süleyman Çelebi |
Emir Sultan |
Eşrefoğlu Rûmî |
Pir Sultan Abdal |
Niyâzî-i Mısrî’nin asıl adı Mehmed’dir. Malatya’nın Soğanlı köyünde 12 Rebiu’l-evvel 1027/1617’de doğmuştur. Babası, Soğancızade lâkabıyla tanınan Ali Çelebi, Nakşibendiye tarikatındandır. Eserleri; Türkçe ve Arapça mensur ve manzum on ciltten fazla bulunmaktadır. O, edebiyatımızda daha çok mutasavvıf bir şair olarak tanınır. Aruzla yazdığı şiirlerde genellikle Nesimî ve Fuzulî, hece ile yazdıklarında ise Yûnus Emre’nin tesirleri açıkça görülür. Birçok yazma nüshası bulunan Divân-ı İlâhîyyat eski harflerle 1259’da Bulak’ta basıldığı gibi, birkaç defa da yeni harflerle İstanbul’da 1967, 1974’te yayımlandı.
12.Soru
Ataları III. Selim devrinde İstanbul’a gelen Kırım hanlarına mensup bir ailedendir. Uzun süre çeşitli Bektaşî tekkelerinde rehberlik etmiştir. Kendisini de Bektaşîlerin “Vâsıl ibni Atâ”sı kabul etmiştir. Halk Edebiyatı ve Âşık Edebiyatı alanlarında eserler verdiği gibi, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı alanında da eserler veren 20.yüzyıl şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Mihrâbî |
Edîb Harâbî |
Derûnî |
Sıtkı |
Âşık Molla Rahim |
Mihrâbî’nin ataları III. Selim devrinde İstanbul’a gelen Kırım hanlarına mensup bir ailedendir. O, gençliğinde bahriyeye intisap edip kolağalığına kadar yükselmiştir. Uzun süre çeşitli Bektaşî tekkelerinde rehberlik etmiştir. O, nev’-i şahsına münhasır olan meczup bir şair olması sebebiyle, kendisini Bektaşîlerin “Vâsıl ibni Atâ”sı kabul etmiştir. Mihrâbî, 65 yaşlarında iken H.1338 (M.1920)’de İstanbul’da vefat etmiştir. Mihrâbî; Halk Edebiyatı ve Âşık Edebiyatı alanlarında eserler verdiği gibi, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı alanında da eserler vermiştir.
13.Soru
Seyrani Dini-Tasavvufî Türk Edebiyatı türleri içinde aşağıdakilerden hangisinde eser vermemiştir?
İlâhi
|
Münâcaat
|
Şathiye
|
Na’t
|
Devriye
|
14.Soru
Bakırgan Kitabı, Âhir Zaman Kitabı ve (Bibi) Meryem Kitabı olmak üzere üç eseri olan mutasavvıf şair aşağıdakilerden hangisidir?
Mansur Ata |
Mahdumkulu |
Süleyman Hakîm Ata |
Ahmed Yesevî |
Nesimî |
Birtakım şüpheleri taşımakla birlikte Süleyman Hakim Ata’ya ait olduğu ifade edilen Bakırgan Kitabı, Âhir Zaman Kitabı ve (Bibi) Meryem Kitabı olmak üzere üç eseri vardır. F. Köprülü, bu eserlerin müstakilen Bakırganî’ye ait olmadığını, değişik zamanlarda yazılmış, halk arasında rağbet bulan sufiyane şiirler ve ilâhîler mecmuası olduklarını ifade eder. Ancak bu eserler birer mecmua ise hangilerinin Bakırganî’ye ve hangilerinin de diğer Yesevî tarikati mensubu şairlere ait olduklarını tespit etmek güçtür. Burada da tıpkı Yunus’un şiirlerini seçmedeki güçlük gibi bir müşkilat vardır. Kuvvetle muhtemel olmalıdır ki bu eserlerdeki şiirlerin ekserisi Bakırgan’a aittir.
15.Soru
XVII. yüzyıl mutasavvıflarından Niyazî-i Mısrî’nin tesirinde kalmıştır. Çünkü O, Marifetnâme’sinde, Niyazî-i Mısrî’nin Risale-i Devriyesi’ni aynen alarak, çırak-usta işbirliğini devam ettirmiştir.
Yukarıda bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Erzurumlu İbrahim Hakkı |
Mahvi |
Kul Şükrü |
Senayi |
Bursalı İsmail Hakkı |
Marifetnâme’nin sonunda Kıyafetnâme başlığı altında yazılan manzum bölümde insan vücudunun, insan uzuvlarının şekilleri ve manaları belirtilmiş, yapılan tariflerde yüzyılların tecrübelerinden istifade edilmiştir. Marifetnâme 1756’da, İlâhînâme ise (Divan) 1754’te yazılmıştır. İbrahim Hakkı, XVII. yüzyıl mutasavvıflarından Niyazî-i Mısrî’nin tesirinde kalmıştır. Çünkü O, Marifetnâme’sinde, Niyazî-i Mısrî’nin Risale-i Devriyesi’ni aynen alarak, çırak-usta işbirliğini devam ettirmiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bursalı İbrahim Hakkı’nın eserlerinden değildir?
Rûhu’l-Mesnevî |
Marifetnâme |
Tefsir-i Rûhu’l-Beyân |
Şerh-i Bostan |
Kitabü’l-Necat |
Rûhu’l-Mesnevî, Tefsir-i Rûhu’l-Beyân, Şerh-i Bostan, Kitabü’l-Necat Bursalı İsmail Hakkı’nın eserlerindendir. Marifetnâme ise Erzurumlu İbrahim Hakkı’nın eseridir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XX. yüzyıl âşık edebiyatıyla ilgili söylenemez?
Âşık şiirinin çok güçlü olduğu bir dönemdir. |
Çeşitli iletişim araçlarıyla geniş kitlelere ulaştırılmıştır. |
Şiirlerde millî bütünlük ve ülkenin bölünmezliği ön plandadır. |
Âşık sayısı çoktur. |
Hâlen hayatta olan saz şairi yoktur. |
Bu yüzyılda doğan Ali Gürbüz (1924), Kemalî Bülbül (1928), Âşık İhsanî (Erzurum 1928), Zülfikar Divanî (1928) ve Mustafa Ruhanî (1931) hâlen hayattadırlar.
18.Soru
Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatının Orta Asya’daki kurucusu olan ve ilk örneklerini veren mutasavvıf-şair kimdir?
Pir Sultan Abdal
|
Gazâli
|
Mevlana Celaleddin Rûmî
|
Yunus Emre
|
Hoca Ahmet Yesevî
|
19.Soru
Erzurumlu Emrah’ın âşıktan ziyade kalem şairi sayılmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Aruz veznini bilmemesi |
Bütün şiirlerini hece vezniyle yazması |
Halk şiiri türlerinin yanında divan, kalenderî, semaî ve gazel gibi türlerde de yazması |
Medrese eğitimi almamış olması |
Ezel-ebed ve tasavvuf konularının, şiirlerinde sıklıkla işlenmiş olması |
Erzurumlu Emrah halk şiiri türlerinin yanında divan, kalenderî, semaî ve gazel gibi türlerde de yazmıştır. Onu bu yönüyle bir âşıktan daha çok “kalem şairi” sayabiliriz.
20.Soru
Makala^t aşağıdaki şairlerden kimin eseridir?
Makala^t aşağıdaki şairlerden kimin eseridir?
Yunus Emre |
Aşık Paşa |
Kaygusuz Abdal |
Said Emre |
Hacı Bektaş Veli |
Makalat; Hacı Bektaş Veli'nin Arapça eseridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ