Türk Islam Edebiyati Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk-İsla^m edebiyatı hangi dönemde klasik ha^le gelmiştir?
Babürlüler Dönemi
|
Selçuklular Dönemi
|
Osmanlılar Dönemi
|
Karahanlılar Dönemi
|
Beylikler Dönemi
|
2.Soru
Türk edebiyatında bir kelimenin gerçek anlamı dışında başka bir kelimenin yerinde kullanılmasına ne denir?
Mecaz
|
Teşbih
|
Açık istiare
|
Kapalı istiare
|
Telmih
|
Türk edebiyatında bir kelimenin başka bir anlamda kullanılmasına mecaz denir. Örneğin göz kelimesi görme organının adıdır. Suyun gözü dediğimiz zaman göz kelimesi kendi öz anlamı dışında kullanılmış olur.
3.Soru
- İran millî destanıdır
- Gazneli Mahmud adlı bir Türk hükümdarının desteğiyle yazılmıştır.
Yukarıdaki ifadeler hangi kitabı tasvir etmektedir?
Şehnâme
|
Kutadgu Bilig
|
Zencir-i müşk
|
Divan-I Lugatit
|
Gılgamış Destanı
|
Gazneli Mahmud adlı bir Türk hükümdarının desteğiyle yazılması yanında, pek erken zamanlarda Türkçe’ye de tercüme edilmiş bulunan ve Türk kültürü üzerinde çok etkili olmuş bulunan İran milli destanı olan kitap Şehnâme’dir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sanatı öncelemekle birlikte kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserlerden biri değildir?
Leylâ vü Mecnûn
|
Mantıku’t-Tayr
|
Şem ü Pervâne
|
Hüsn ü Aşk
|
Müzekki’n-Nufûs |
Sanatı öncelemekle birlikte kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserler de yazılmıştır. Leylâ vü Mecnûn, Mantıku’t-Tayr, Gül ü Bülbül, Şem ü Pervâne, Bülbülnâme ve Hüsn ü Aşk gibi eserler; sanat ve estetik özellikleri öne çıkan eserlerdir. Bu eserlerde ele alınan konu, tasavvuf düşüncesinin aşk ve güzellik anlayışından; sabır, yalnızlık, çile ve gaye gibi idealizmi besleyen fikirlerinden yararlanılarak oluşturulan alegorik sembollerle sunulmuştur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi teşbih söz sanatında bulunması gereken ögelerden biri değildir?
Benzetme türü
|
Benzeyen
|
Benzetilen
|
Benzetme yönü
|
Benzetme edatı
|
Eski Türk edebiyatında çok kullanılan teşbih söz sanatında dört tane öge vardır. Bunlar; benzeyen, benzetilen, benzetme yönü ve benzetme edatıdır. Benzetme türü bu ögeler içinde yer almaz.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi meani konularından değildir?
İsnad
|
İnşâ
|
Dilek
|
İcaz
|
Mecaz |
Meânî konularının başlıcaları şunlardır: İsnad, inşâ, dilek (temenni), emir, nehiy, ünlem (nidâ), yüklem (müsned), özne (fail, nâib-i fail), cümle ve unsurları, kısaltma veya daraltma (kasr), bağlama (vasıl), ayırma (fasl), ölçülü söz söyleme (müsâvât), sözü bir maksatla kısa söyleme (icâz), maksadı gereğinden fazla sözle ve uzun ifade etme (itnâb).
7.Soru
Türk belagat literatüründe klasik özellikteki ilk Türkçe eser aşağıdakilerden hangisidir?
Belagat-ı Lisan-ı Osmani
|
Telhisü’l- Miftah
|
Mecelle
|
Mebani’l-inşa
|
Miftahu’l-ulum
|
Türk bela^gat literatüründe klasik özellikteki ilk Türkçe eser, örnekleri bakımından zayıf olsa da Ahmed Hamdi’nin Bela^gat-ı Lisa^n-ı Osma^ni^ adlı kitabıdır (İstanbul 1293).
8.Soru
Türk-İslâm edebiyatında oluşturulan Battalnâme, Danışmendnâme ve Saltuknâme adlı eserlerin edebi türü aşağıdakilerden hangisidir?
Koşma
|
Sav
|
Varsağı
|
Sagu
|
Destan
|
Malazgirt Zaferi’nden sonra Anadolu’nun Türkleştirilmesinde Battalgazi, Danışmendgazi gibi kişilerin rolü büyüktür. Bu kişiler adına menkıbeler söylenmiştir.Bunlara destan denir.
9.Soru
I.Edebiyat, dile bağlı bir sanattır.
II.Bir kavram olarak dilimizde Tanzimat önce girmiştir.
III. Edebiyat, duygu, düşünce veya hayallerin heyecan, hayranlık ve estetik zevk uyandıracak şekilde ifade edilmesidir.
Edebiyat ile ilgili yukarıdaki söylemlerden hangisi/ hangileri doğrudur?
I
|
I, II
|
I, II, III
|
I, III
|
II
|
Edebiyat, dile bağlı bir sanattır ve edebiyat, duygu, düşünce veya hayallerin heyecan, hayranlık ve estetik zevk uyandıracak şekilde ifade edilmesidir. Ancak, edebiyat bir kavram olarak dilimizde Tanzimat sonrasında kullanılmaya başlanmıştır.
10.Soru
Türk-İslâm edebiyatında oluşturulan Battalnâme, Danışmendnâme ve Saltuknâme adlı eserlerin edebi türü aşağıdakilerden hangisidir?
Koşma
|
Sav
|
Varsağı
|
Sagu
|
Destan |
Malazgirt Zaferi’nden sonra Anadolu’nun Türkleştirilmesinde Battalgazi, Danışmendgazi gibi kişilerin rolü büyüktür. Bu kişiler adına menkıbeler söylenmiştir. Bunlara destan denir.
11.Soru
Yunus Emre’nin en eski takipçilerinden olan Kaygusuz Abdal lakablı şair aşağıdakilerden hangisidir?
Alaaddin Gaybî
|
Yazıcıoğlu Mehmed
|
Ahmed-i Bîcân
|
Eşrefoğlu Rûmî
|
Sinan Paşa
|
Kaygusuz Abdal lakabıyla tanınmış olan Alaaddin Gaybî (ö. 1444), şiir tarzı bakımından Yunus Emre’nin en eski takipçilerinden biridir. Alâiyye Sancak Beyi’nin oğlu iken Elmalı’da Abdal Musa’ya intisap ederek tasavvufî hayata yönelmiştir. Hicaz, Irak ve Suriye’yi dolaşmış, Mısır ve Rumeli’de bulunmuştur.
12.Soru
İslamiyet’i kabul eden İlk Türk devleti hangisidir?
Hazar
|
Hun
|
Altınordu
|
Babür
|
Karahanlılar
|
İslamiyet’i kabul eden ilk Türk devleti Karahanlılardır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Beyan’ın konularından değildir?
Kinaye
|
Mecaz
|
Bağlama
|
Teşbih
|
Mecaz-ı mürsel
|
Beyan konuları ise söylece sıralanabilir: Lafzın manaya delaleti, hakikat, mecaz, kinaye, teşbih, istiare, mecaz-ı mürsel, ta’riz vb.
14.Soru
olmalıdır. Bu bakımdan da edebî eser, felsefi düşünce, ilmi bakış ve estetik kaygının yanında dinî mahiyete de sahip olabilir. Dolayısıyla din, edebî eserin oluşmasında etkili olabilir. Bu düşünce hangi görüşü yansıtmaktadır?
Sanat sanat içindir
|
Sanat toplum içindir
|
Sanat din içindir
|
Toplum sanat içindir
|
Sanat fayda içindir |
“Sanat toplum içindir” görüşünde olanlar, faydacı düşünceye sahiptirler. Edebî eserin insana iyi, doğru ve güzel olanı öğreteceği ve dolayısıyla da topluma yararlı olacağı fikrindedirler.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kur’an ve hadisten alınmış bir ibareyi beyte/mısraa/cümleye yerleştirme suretiyle yapılan sanattır?
İnşâ
|
Secî
|
Itnâb
|
İktibas
|
İsnad |
İktibas, “Kur’an ve hadisten alınmış bir ibareyi beyte/mısraa/cümleye yerleştirmek” şeklinde tanımlanabilecek bu sanatla, Türk-İslâm edebiyatı metinlerinde çokça karşılaşılmaktadır. Türk edebiyatında yenileşme dönemine kadar âyet ve hadislerden seçilen ibarelerin aktarılması şeklinde kullanılmışken sonraları iktibas edilen metinler çok çeşitlenmiş ve her türlü nakil bu kapsama dahil edilmiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Atabetü’l-hakayık’ın yazarıdır?
Edip Ahmet Yükneki
|
Ali Emiri Efendi
|
Kaşgarlı Mahmud
|
Yusuf Has Hacib
|
Firdevsi |
Atabetü’l-hakayık Edip Ahmet Yükneki tarafından yazılmıştır.
17.Soru
Divan edebiyatına İran edebiyatından geçen dört mısradan oluşan ve genellikle aşk, din, hüzün, ayrılık ve siyasi konularda yazılan bu şiirlere ne denir?
Rubâî |
Kaside |
Kıt’a |
Koşma |
Gazel |
İran edebiyatından Divan edebiyatına geçen hemen hemen her konuda yazılan ve dört mısradan oluşan bu nazım şekline Rubâî denir.
18.Soru
Türklerde edebiyat ve din ilişkisinin daha zengin bir içeriğe kavuşması hangi gelişmeyle beraber olmuştur?
Türklerin Anadolu’ya yerleşmesi
|
Osmanlı’nın büyük bir imparatorluk haline gelmesi
|
İslamlaşma
|
Halifeliğin Osmanlı’ya geçmesi
|
Tanzimat |
İslamlaşmayla birlikte edebiyat ve din ilişkisi daha zengin bir mahiyet kazanmıştır. Nitekim Türkler İslamlaşma sürecinde tabii bir kültür değişimi yaşamış, yeni bir estetik anlayış içerisinde kendilerini bulmuşlardır. Bu estetik anlayış, dünya görüşünde, yaratılış telakkisinde, hayat ve varlık tasavvurunda kendini göstermiştir. Bütün bunlar içine girilen yeni dil havzası içerisinde yeni edebî eserlerin hayat bulmasını sağlamıştır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber konulu başlıca manzum ve mensur tür ve eserlerden değildir?
Na’at
|
Mevlit
|
Miraciye
|
Hilye
|
Siyer-i Nebi |
Hz. Peygamber konulu manzum ve mensur tür ve eserlerin başlıcalarını Na’at, Mevlit, Miraciye, Hilye, Kırk Hadis, Siyer, Esma^-i Nebi, Mu^ciza^t- ı Nebi^ vb. olarak sıralamak mümkündür. O¨zelikle Mevlit, Miraciye, Hilye, Kırk Hadis, Siyer, Mu^ciza^t-ı Nebi^ türlerinin ana kaynağı hadisler olmuştur.
20.Soru
Edebî eser, tanıtıcı, öğretici ve hâli tasvir edici olmalıdır. Bu bakımdan da edebî eser, felsefi düşünce, ilmi bakış ve estetik kaygının yanında dinî mahiyete de sahip olabilir. Dolayısıyla din, edebî eserin oluşmasında etkili olabilir. Bu düşünce hangi görüşü yansıtmaktadır?
Sanat sanat içindir
|
Sanat toplum içindir
|
Sanat din içindir
|
Toplum sanat içindir
|
Sanat fayda içindir
|
“Sanat toplum içindir” görüşünde olanlar, faydacı düşünceye sahiptirler. Edebî eserin insana iyi, doğru ve güzel olanı öğreteceği ve dolayısıyla da topluma yararlı olacağı fikrindedirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ