Türk Islam Edebiyati Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bendlerle kurulan nazım şekillerindendir?
Ma^ni
|
Kaside
|
Koşma
|
Muhammes
|
Mesnevi
|
2.Soru
Türk-İslâm Edebiyatı, İslâmlaşma sonrası edebî hayatı ifade eder. Bu edebiyat hangi eserle başlamıştır?
Divan-ı Lügat-it Türk
|
Gılgamış Destanı
|
Sarf-ı Türki
|
Kutadgu Bilig
|
Fecr-i Ati |
Türk-İslâm Edebiyatı, İslâmlaşma sonrası edebî hayatı ifade eder. Bu edebiyat, Karahanlılar devrinde Yusuf Has Hacib’in kaleme aldığı Kutadgu Bilig ile başlamıştır.
3.Soru
“Yuvayı yapan dişi kuştur.”
Yukarıdaki sözde hangi söz sanatı yapılmıştır?
Kinaye
|
Telmih
|
Teşbih
|
Mecaz
|
İstiare |
Eski Türk edebiyatında çok kullanılan söz sanatlarından biri de istiare’dir Bu sözde benzeyen kadın kullanılmamış yalnızca benzetilen vardır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Divan edebiyatı nazım şekillerinde nazım birimi olarak beyit kullanılmaz?
Kaside |
Mesnevi |
Gazel |
Müstezat |
Rubâî |
Divan edebiyatında Kaside, Mesnevi, Gazel ve Müstezat nazım şekillerinin nazım birimi beyittir. Rubâî ise dörtlüktür.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gerçek olmayan ilimler arasında yer almaz?
Astronomi
|
Simya
|
Büyü
|
Astroloji
|
Fal
|
Gerçek olmayan ilimler: Bunlar astroloji (ilm-i tencim), simya, büyü¨ (sihir) vs. gibi havas yahut gizli ilimler denen alanlara ait bilgilerdir. Devrinde avam-havas ayırımı yapmadan Padişahından sade vatandaşa kadar hemen herkesi ilgilendiren bu ilimler de edebiyatımıza, alanlarının önde gelen isimleri, eserleri ve kavramlarıyla girmiş¸ bulunmaktadır. Bu alanların çoğunu beraberce ilgilendiren ve kabaca gelecekten haber vermeye yönelik bir alan olan fal ve bunun edebiyata aksi olan falname karakteristik bir örnektir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi müntehabât ile ilgili ifadelerden biridir?
Seçilmiş, seçilerek bir araya getirilmiş” anlamındaki kelimenin çoğulu anlamına gelmektedir.
|
Genellikle âşık edebiyatı, halk edebiyatı ve folklor ürünlerinin toplandığı anonim mahiyette bir mecmua türü olarak tarif edilmektedir.
|
Günümüzde âşık edebiyatı, dinî-tasavvufî edebiyat ve birçok folklor örneklerinin yazılı kaynaklarının başında gelmektedir.
|
Aynı veya farklı türden seçilmiş çeşitli büyüklükteki metinlerin ve risâle denilen küçük kitapçıkların derlenip bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bazen derleyicisi belli çoğu kere de derleyeni bilinmeyen eserler olarak tarif edilebilirler.
|
Genelde bir veya daha fazla yazar yahut şaire ait çeşitli şekil ve hacimlerdeki dinî, din dışı, nesir ya da şiirlerden oluşan derleme kitaplardır. |
Müntehabât, seçilmiş, seçilerek bir araya getirilmiş” anlamındaki kelimenin çoğulu anlamına gelmektedir.
7.Soru
Türk-İslam edebiyatında hitap edilen kimselere göre uygun, düzgün ve hakikatli güzel söz söyleme sanatına ne denir?
Teşbih
|
İstiare
|
Belâgat
|
Kinaye
|
Cinas |
Eski Türk edebiyatında güzel söz söyleme sanatının adı belâgattır Bize bu kavram Arap edebiyatından gelmiştir.
8.Soru
Türk-İslâm edebiyatında kaleme alınmış en ünlü Yûsuf u Züleyhâ mesnevisi kime aittir?
Akşemseddin
|
Fuzûlî
|
Nâbî
|
Hamdullah Hamdi
|
Yunus Emre
|
9.Soru
Derûnî dil nedir?
Şair dili
|
Dini duygunun dili
|
Sanat dili
|
Mizah dili
|
Argo
|
Tasavvuf edebiyatı araştırmaları, derûnî dil kazanımına katkı sağlayacaktır. Derûnî dil, dînî duygunun dilidir.
10.Soru
Hz. Peygamber konulu manzum ve mensur tür ve eserlerin başlıcaları aşağıdakilerden hangisi değildir?
Na’at
|
Mevlit
|
Miraciye
|
Hilye
|
Siyer-i Nebi
|
Hz. Peygamber konulu manzum ve mensur tür ve eserlerin başlıcalarını Na’at, Mevlit, Miraciye, Hilye, Kırk Hadis, Siyer, Esma^-i Nebi, Mu^ciza^t- ı Nebi^ vb. olarak sıralamak mümkündür. O¨zelikle Mevlit, Miraciye, Hilye, Kırk Hadis, Siyer, Mu^ciza^t-ı Nebi^ türlerinin ana kaynağı hadisler olmuştur.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı’na ait olmayan bir destandır?
Yaratılış
|
Alp Er Tunga
|
Bozkurt
|
Satuk Buğra Han
|
Ergenekon |
Satuk Buğra Han destanı, İslamiyet Sonrası Türk Destanıdır.
12.Soru
I.Bir telif tarzı olarak İslâm dünyasındaki ilk örnekleri, Araplar arasında ortaya konulmuş ve onlardan İslâm kültürü etkisiyle Farslara intikal ettikten sonra Osmanlı öncesinden itibaren Türk dünyasında da yaygın bir gelişme göstermiştir.
II.Tabakatlar zamanla farklı özellikler kazanarak gelişmişse de esas itibariyle günümüzdeki ansiklopedik biyografi kitaplarına benzeyen bir telif türüdür.
III. Tabakatlar, Osmanlı sahasında daha çok terâcim/ terâcim-i ahvâl kitapları adıyla anılmıştır.
Tabakat ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I
|
I, II
|
I, II, III
|
I, III
|
II |
Bir telif tarzı olarak İslâm dünyasındaki ilk örnekleri, Araplar arasında ortaya konulmuş ve onlardan İslâm kültürü etkisiyle Farslara intikal ettikten sonra Osmanlı öncesinden itibaren Türk dünyasında da yaygın bir gelişme göstermiştir. Tabakatlar zamanla farklı özellikler kazanarak gelişmişse de esas itibariyle günümüzdeki ansiklopedik biyografi kitaplarına benzeyen bir telif tü- rüdür. Bu grupta yer alan kitaplar Osmanlı sahasında daha çok terâcim/ terâcim-i ahvâl kitapları adıyla anılmıştır.
13.Soru
İslâm Öncesi Türk Edebiyatı yazılı ve sözlü olarak gelişmiştir. Yazılı edebiyatın iki önemli kolu…….. ve ……….dır. Boşluğa gelmesi gereken ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Göktürk ve Uygur
|
Hun ve Uygur
|
Göktürk ve Hun
|
Avar ve Göktürk
|
Uygur ve Avar |
İslâm Öncesi Türk Edebiyatı yazılı ve sözlü olarak gelişmiştir. Yazılı edebiyatın iki önemli kolu vardır: Köktürk (Göktürk) dönemi ve Uygur dönemi.
14.Soru
I.Edebiyat, dile bağlı bir sanattır.
II.Bir kavram olarak dilimizde Tanzimat önce girmiştir.
III. Edebiyat, duygu, düşünce veya hayallerin heyecan, hayranlık ve estetik zevk uyandıracak şekilde ifade edilmesidir.
Edebiyat ile ilgili yukarıdaki söylemlerden hangisi/ hangileri doğrudur?
I
|
I, II
|
I, II, III
|
I, III
|
II
|
Edebiyat, dile bağlı bir sanattır ve edebiyat, duygu, düşünce veya hayallerin heyecan, hayranlık ve estetik zevk uyandıracak şekilde ifade edilmesidir. Ancak, edebiyat bir kavram olarak dilimizde Tanzimat sonrasında kullanılmaya başlanmıştır.
15.Soru
Divan edebiyatında konusu; aşk ve sevgili, sevgilinin güzelliği ve sevgiliye duyulan hasret olan nazım şekline ne denir?
Gazel |
Kaside |
Şarkı |
Rubâî |
Tuyuğ |
Aşk ve sevgili üzerine yazılan şiirlere Divan edebiyatında Gazel denir. Kaside, Şarkı, Rubâî ve Tuyuğ gibi nazım şekillerinin konuları farklıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kaygusuz Abdal ın mensur eserlerinden biridir?
Dîvân
|
Gülistan,
|
Mesnevîler
|
Gevhernâme . |
Dilgüşa
|
Kaygusuz Abdal lakabıyla tanınmış olan Alaaddin Gaybî (ö. 1444), şiir tarzı bakımından Yunus Emre’nin en eski takipçilerinden biridir. Alâiyye Sancak Beyi’nin oğlu iken Elmalı’da Abdal Musa’ya intisap ederek tasavvufî hayata yönelmiştir. Hicaz, Irak ve Suriye’yi dolaşmış, Mısır ve Rumeli’de bulunmuştur. Çok sayıda eseri vardır. Manzum eserleri: Dîvân, Gülistan,Mesnevîler, Gevhernâme, Minbernâme. Mensur eserleri: Budalanâme,Kitâb-ı Miglâte, Vücûdnâme. Manzum-mensur karışık eserleri: Dilgüşâ, Saraynâme.
17.Soru
Gazneli Mahmud’a sunulan Şehname adlı eser kime aittir?
Edip Ahmet Yükneki
|
Ali Emiri Efendi
|
Kaşgarlı Mahmud
|
Yusuf Has Hacib
|
Firdevsi |
Şehname adlı eser Firdevsi tarafından yazılmıştır.
18.Soru
- Yüzyıl edebiyatında yer alan ve Türk halkı tarafından çok sevilen Vesiletu’n necât adlı eseri kim yazmıştır?
Yunus Emre
|
Mevlâna
|
Âşık Paşa
|
Süleyman Çelebi
|
Hacı Bayram Veli |
Peygamber sevgisini dile getirdiği Mevlid eserini Süleyman Çelebi yazmıştır. Süleyman Çelebi bu eserinde Hz. Muhammed’in diğer peygamberlerden daha üstün olduğunu söylemiştir
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meani’nin konularından değildir?
İsnad
|
İtnab
|
Nida
|
İlham
|
Vasıl |
Mea^ni^ konularının başlıcaları şunlardır: İsnad, inşa^, dilek (temenni), emir, nehiy, ünlem (nida^), yüklem (müsned), özne (fail, na^ib-i fail), cümle ve unsurları, kısaltma veya daraltma (kasr), bağlama (vasıl), ayırma (fasl), ölçülü söz söyleme (müsa^va^t), sözü bir maksatla kısa söyleme (ica^z), maksadı ge- reğinden fazla sözle ve uzun ifade etme (itna^b).
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Derûnî dilin karşılığıdır?
Şair dili
|
Dini duygunun dili
|
Sanat dili
|
Mizah dili
|
Argo |
Tasavvuf edebiyatı araştırmaları, derûnî dil kazanımına katkı sağlayacaktır. Derûnî dil, dinî duygunun dilidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ