Türk Islam Edebiyati Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Nur Harmanı adlı eser kime aittir?
Mustafa Fehmi Gerçeker |
Sezai Karakoç
|
Muhammed Lutfi
|
Necip Fazıl
|
Darendeli Osman Hulusi
|
Nur Harmanı Necip Fazıl tarafından yazılmıştır.
2.Soru
………………., Allah’ın zât ve sıfatlarından, yüceliğinden ve kudretinden bahseder.
Yukarıdaki fiadeye göre, aşağıdaki şıkların hangisi boşluğu doğru olarak doldurmaktadır?
Tevhîd
|
Münâcât
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t
|
Tevhîdlerde Allah’ın zât ve sıfatlarından, yüceliğinden ve kudretinden bahsedilir.
3.Soru
Yalnızca benzetilenle yapılan istiareye ne ad verilir?
Kapalı İstiare
|
Mürekkep İstiare
|
Mücez
|
Mana-yı Mecazi
|
Açık İstiare
|
Açık İstiare (istiare-i musarraha): Yalnızca benzetilenle yapılan istiaredir.
4.Soru
Aşağıdaki edebi türlerden hangisinde dinî edebiyatımızın öğretici vasfı öne çıkmaktadır?
Mersiye
|
Menâkıbname
|
Fıkıh Kitapları
|
Kısas-ı Enbiyâ
|
Nasîhatnameler
|
Akâid ve Fıkıh Kitapları, inanç ve ibadet hayatıyla ilgili eserler, bazı dinî kuralları halka öğretme ihtiyacından kaynaklanan, dinî edebiyatımızın öğretici vasfının öne çıktığı didaktik eserlerdir.
5.Soru
Manzum eserlerde “Hamdele” yerine …………, “Salvele” yerine ise …….. takip edilmektedir. Boşluğa gelmesi gereken sıralı sözcükler aşağıdakilerden hangisidir
Tevhîd, Na‘t
|
Vahdet, Na‘t
|
Tevhîd, Vahdet
|
Na‘t, Tevhîd
|
Na‘t, Vahdet
|
Manzum eserlerde geleneğe bağlı kalınarak, önce yine “Besmele”, sonra “Hamdele” yerine Tevhîd ve Münâcât, “Salvele” yerine ise Na‘t sıralamasına uyulur.
6.Soru
- Yüzyıl Türk-İslâm edebiyatında (Divan Ed.) Hüsn isminde bir kız ile Aşk isminde bir erkeğin aşkının anlatıldığı tasavvuf tarzındaki bu mesneviyi aşağıdaki şairlerden hangisi yazmıştır?
Veysi
|
Evliya Çelebi
|
Nef’i
|
Şeyhülislâm Yahya
|
Şeyh Galip |
Türk edebiyatında Şeyh Galip’in tasavvuf tarzında yazdığı Hüsn-ü Aşk aynı zamanda felsefî ögeleri barındıran bir eserdir. Batı edebiyatında da yankı uyandırmıştır.
7.Soru
Sözün açık-seçik, kolay ve anlaşılabilmesini temin etme yollarınane denir?
Meani
|
Beyan
|
Bedi
|
Berceste
|
Konu
|
Beya^n, “sözün açık-seçik, kolay ve anlaşılabilmesini temin etme yollarıdır.
8.Soru
Doğaya tapma, doğaüstü güçlere inanma temeline dayanan bir inanç sisteme ne ad verilir?
Protestan
|
Natürizm
|
Budizm
|
Şamanizm
|
İslamiyet |
Türklerin kabul ettikleri en eski din, Şamanizm’dir. Şamanizm, doğaya tapma, doğaüstü güçlere inanma temeline dayanan bir inanç sistemidir.
9.Soru
Mensur olarak yazılan Tevhidlere ne ad verilir?
Hamd ü senâ
|
Sebeb-i Te’lîf- Kitâb
|
Kelime-i Tevhîd
|
Tazarru‘-nâme
|
Amma Ba’dü
|
Tevhîdler, manzûm olarak yazıldığı gibi, mensûr olarak da yazılmıştır. Mensûr olanlarına “Tazarru‘-nâme” denilir.
10.Soru
Dinî edebiyatımızda bir kimsenin vefatı üzerine duyulan üzüntüyü ifade etmek üzere, ölenin meziyetini anlatmak suretiyle yazılan duygu yoğunluğu yüksek manzumelere ne ad verilir?
Mersiye
|
Ramazâniye
|
Kısas-ı enbiyâ
|
Tezkiretü’l-evliya
|
Menâkıbname
|
Bu tip eserlere Mersiye ya da Maktel adı verilir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 17. yy. şairlerinden değildir?
Nef‘î
|
Nâbî
|
Nâilî
|
Neşâtî
|
Zati
|
Divan edebiyatında, 1603 yılında klasik devir sona ermiş, onun yerine “Sebk-i Hindî” diye isimlendirilen yeni bir akım başlamıştır. Şiir, bir önceki yüzyılın sağlam temelleri üzerinde gelişmiştir. Türk edebiyatı, bu dönemde gazel ve kasîde alanında altın çağını yaşar. Bu yüzyılın temsilcileri olarak kaside ustası Nef‘î’yi, hikemiyât şairi Nâbî’yi, samîmî edâlı Şeyhülislâm Yahya ve Sebk-i Hindî akımının ilk temsilcileri olan Nâilî ile Neşâtî bu yüzyılın usta şairleridir. Bunlardan ayrı Bahâî, Fehîm-i Kadîm, Sâbit ve Nâdirî de ilk akla gelen diğer şairlerdir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’le ilgili türlerden biri değildir?
Hicretna^me
|
Na’t-ı çeha^r-ya^r
|
Regaibiyye
|
Mevlid
|
Hilye
|
13.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi destansı mena^kıbna^melerden değildir?
Hamzana^me
|
Velayetna^me
|
Cenkna^me
|
Gazavatna^me
|
Battalna^me
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 17. Yüzyıl Divan şairlerinden biri değildir?
Fuzuli
|
Şeyhülislâm Yahya
|
Nevi Zâde Atayi
|
Naili
|
Neşati |
Fuzuli Divan edebiyatının 16. Yüzyıl şairidir.
15.Soru
Türk edebiyatındaki en önemli hilye kim tarafından yazılmıştır?
Neclâ Pekolcay
|
Faruk Kadri Timurtaş
|
Ahmed Ateş
|
Hasan Aksoy
|
Hakani Mehmed Bey
|
Türk edebiyatındaki en önemli hilye Hakani Mehmed Bey tarafından yazılmıştır.
16.Soru
Klasik edebiyatımızda özellikle kasidelerin nesîb denilen giriş bölümlerinde bir mevsimin veya hususi ay ve günlerin gelmesiyle yazılır. Aşağıdakilerden hangisi bahar mevsiminin gelmesi ile yazılan şiirlere verilen addır?
Nevrûziye
|
Bahâriye
|
Iydiye
|
Itriye
|
Şitâiye
|
Klasik edebiyatımızda, dört mevsimin, belli ayların, bayramların, özel günlerin konu edildiği şiirler vardır. Bu şiirler, özellikle kasidelerin nesîb denilen giriş bölümlerinde bir mevsimin veya hususi ay ve günlerin gelmesiyle yazılır. Bahar mevsiminin gelmesiyle “bahâriye”ler, kışın gelmesiyle “şitâiyeler”, nevruz için “nevrûziye”ler, bayramları karşılamak için “ıydiye”ler yazıla gelmiştir.
17.Soru
Kişinin yüce Allah karşısında kulluğunun farkında olarak, edeple kendi eksiklik ve noksanlığını itiraf edip Allah’tan kısık bir sesle yardım istemesine ne denilmektedir?
Tevhîd
|
Münâcât
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t |
Münâcât, kelime olarak “fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi arasında geçen gizli konuşma” anlamları taşımaktadır. Bir kimsenin ellerini semaya kaldırarak dilediği şeyi Allah’tan gizlice istemesine münâcât denilmekle birlikte, edebiyâtımızda, bağışlayıcı olan Yüce Allah’tan bir dilekte bulunmak için yazılan manzûmelere verilen isimdir. Kelime anlamı olan “kulağa fısıldamak ve iki kişi arasındaki gizli konuş- ma” münacatı tam olarak karşılamamaktadır. Kulağa fısıldamak normal konuşmalarda hoş karşılanmayan bir iletişim şeklidir. Münâcât aslında kulun acziyetini ifade halidir. Kişinin yüce Allah karşısında kulluğunun farkında olarak, edeple kendi eksiklik ve noksanlığını itiraf edip Allah’tan kısık bir sesle yardım istemesidir.
18.Soru
Aşağıdakilerin hangisi kırk hadisin yazılma sebeplerinden değildir?
Hz. Peygamber’in şefaatine ulaşma umudu
|
Okuyanların hayır duasını almak
|
Peygamber gibi bir insan olmak için
|
Hastalıklardan kurtulmak ve şifa bulmak beklentisi
|
Hocasının veya dostlarının arzusunu yerine getirmek |
Peygamber gibi bir insan olmak için kırk hadis yazılmamıştı; bu neden kırk hadisin yazılma nedenleri arasında gösterilemez.
19.Soru
Hadîs-i Erbaîn Tercümesi kim tarafından yazılmıştır?
Mevlana
|
Hacı Bektaş-ı Veli
|
Lamii Çelebi
|
Fuzuli
|
Vahib Ümmi
|
Hadîs-i Erbaîn Tercümesi Fuzuli tarafından yazılmıştır.
20.Soru
Aşağıdaki türlerden hangisi toplum hayatıyla diğerlerine göre daha çok ilgilidir?
Zafernâme
|
Mersiye
|
Maktel
|
Gazavâtnâme
|
Ramazâniye
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ