Türk Islam Edebiyati Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Tasavvuf’un vezin, şekil ve muhteva itibariyle İslâm kültür coğrafyasının bir eseri olan, özellikle XVI. ve XVII. yüzyıllarda gerçek anlamda hüviyetini kazanan hangi şiir türüne etkisi çok büyük olmuştur.
Halk Şiirleri
|
Lirik Şiirler
|
Didaktik Şiirler
|
Divan Şiiri
|
Tanzimat Şiirleri
|
Tasavvufun divan şiirine etkisi, tasavvufî mesnevîler, menâkıbnâme ve tezkiretü’l-evliyâ gibi türlerin doğmasına sebep olmuştur.
2.Soru
Gülşenî tekkelerinde zikir esnasında mûsikî eşliğinde okunan ilâhîlere ne ad verilir?
Âyin
|
Nefes
|
Duraklar
|
Cumhûr
|
Tapuğ
|
Gülşenî tekkelerinde zikir esnasında mûsikî eşliğinde okunan ilahilere tapuğ adı verilir. Diğerler şıklar diğer ilahi türlerini oluşturmaktadır.
3.Soru
Aşağıdaki edebi^ eserlerden hangisi İsla^mi^ ilimlerle doğrudan ilgili değildir?
Kıya^fet-na^me
|
Tasavvuf-na^me
|
Mira^ciye
|
Aka^id-na^me
|
Siyer-i Nebi^
|
4.Soru
Mânayı açıklığa kavuşturma, pekiştirme, mübalağa ve tasvir amacına yönelik bir fayda elde etmek üzere sözü̈ uzatma veya tekrarlamaya ne ad verilir?
Itnab-ı Mümil
|
Itnabı Manevi
|
Marifetname
|
Belagat
|
Itnab-ı Makbul |
Itnâb-ı Makbûl. Mânayı açıklığa kavuşturma, pekiştirme, mübalağa ve tasvir amacına yönelik bir fayda elde etmek üzere sözü uzatma veya tekrarlamadır. Câiz görülen bu ıtnâb bir yahut birden fazla unsurla gerçekleştirilebilir.
5.Soru
Türk-i Basit tarzını oluşturan ve sade Türkçe ile şiir yazan şairler kimlerdir?
Sehi Bey-Fuzuli
|
Baki- Lamii çelebi
|
Fuzuli-Nazmi
|
Nazmi-Mahremi
|
Fizuli-Lamii Çelebi
|
Türk-i basit tarzını Nazmi ve Mahremi oluşturmuştur.
6.Soru
I.İslâm inancının, düşüncesinin ve değerlerinin anlaşılmasını ve öğrenilmesini sağlayan eserler.
II.İslâm inancını, düşüncesini ve değerlerini yayma (tebliğ) niyetiyle yazılan eserler.
III. Sadece sanatı önceleyen, ancak kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserler.
IV.Herhangi bir dinî sembol ve mazmundan yararlanmayan, sadece estetik değerleri öne çıkartan eserler.
Yukarıdakilerden hangisi/ hangileri Türk-İslâm Edebiyatının eserlerinin bölümlerinden biridir?
I, II, III
|
I, II, IV
|
I, III, IV
|
II, III, IV
|
I, II, III, IV |
Türk-İslâm Edebiyatının eserlerini dört bölümde ele almak mümkündür. Bunlar: 1. İslâm inancının, düşüncesinin ve değerlerinin anlaşılmasını ve öğrenilmesini sağlayan eserler. 2. İslâm inancını, düşüncesini ve değerlerini yayma (tebliğ) niyetiyle yazı- lan eserler. 3. Sadece sanatı önceleyen, ancak kullandığı dil, sembol ve mazmunlarla İslâm dinine ilginin oluşmasını sağlayan eserler 4. Herhangi bir dinî sembol ve mazmundan yararlanmayan, sadece estetik değerleri öne çıkartan eserlerdir.
7.Soru
Nefehatü’l-Üns adlı eser kimindir?
Fuzuli
|
Baki
|
Lamii Çelebi
|
Hakani Mehmed Bey
|
Hayreti
|
Nefehatü’l-Üns adlı eser Lamii Çelebi’ye aittir.
8.Soru
Mahallileşme Akımının öncüsü aşağıdakilerden hangisidir?
Haşmet
|
Surûri
|
İsmail Efendi
|
Nedim
|
Abdullah Efendi
|
9.Soru
Tasavvufun yaygınlaşmasıyla birlikte tarikat pîrlerinin hayat hikâyelerini ve kerametlerini müridlere anlatma ihtiyacından doğmuş olan edebi tür aşağıdakilerden hangisidir?
Mersiye
|
Fıkıh Kitapları
|
Menâkıbnâmeler
|
Tezkiretü’l-evliya
|
Tesfirler
|
Menâkıbnâmeler genellikle mensur olarak yazılmış olmakla birlikte bazılarında manzum parçalar da bulunmaktadır. Bu türdeki eserler, tarikat müntesibi kimselerin kolayca anlayabilmeleri için sade bir dille yazılmışlardır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyılda tezkire alanının gelişmesine yardımcı olanlar arasında yer almaz?
Sehi Bey . |
Latifi
|
Aşık Çelebi
|
Ahdi
|
Feridun Bey
|
Feridun Bey münşeat alanında gelişmelere katkı sağlamıştır.
11.Soru
……………….. , “Allah’ın Güzel İsimleri” anlamıyla edebiyatımızda bir tür olarak kabul edilmiştir.
Yukarıdaki fiadeye göre, aşağıdaki şıkların hangisi boşluğu doğru olarak doldurmaktadır?
Esmâ-ı hüsnâ
|
Tevhîd
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t
|
Esmâ-ı hüsnâ “Allah’ın Güzel İsimleri” anlamıyla edebiyatımızda bir tür olarak kabul edilmiştir.
12.Soru
Başka bir şaire ait olan mısranın bir şiirde kullanılmasına ne ad verilir?
Teca^hül-i a^rifa^ne
|
İktibas
|
Teşhis
|
İntak
|
Tazmin
|
13.Soru
Kaside-i Taiyye kim tarafından yazılmıştır?
Firdevsi
|
Süfyânü’s-Sevrî
|
Ömer b. Fariz
|
Horasanlı Bâyezid-i Bistâmî
|
İbn Sina
|
Kaside-i Taiyye Ömer b. Fariz tarafından yazılmıştır.
14.Soru
Tekkelerde cemaat hâlinde okunan ilâhîlere ne ad verilir?
Âyin
|
Tapuğ
|
Nefes
|
Duraklar
|
Cumhûr
|
a. Âyin: Genel olarak dinî tören anlamına gelen âyin, Mevlevi tekkelerinde zikir ve semâ sırasında okunmak üzere çeşitli makamlarda bestelenen şiirlerdir. Âyinleri okuyan kişilere âyinhan adı verilir. Tapuğ: Gülşenî tekkelerinde zikir esnasında mûsikî eşliğinde okunan ilâhîlerdir. Nefes: Alevî-Bektaşî ve Melâmî şairlerin vahdet telkin eden ilâhîlerine verilen addır. Bunlar vücûdun birliği ilkesini (vahdet-i vücûd) nefeslerle telkin ederler. Bektâşiler, na’t ve Hz. Ali medhiyesini de nefes olarak isimlendirirler. Nefesler, gazel ve koşma tarzında heceyle yazıldığı gibi, aruzla yazılanları da vardır. Bektaşi tekkelerinde daha çok âyin-i cemlerde saz eşliğinde okunur. Duraklar: Ekseriyetle Halvetî tekkelerinde ve zikrin iki faslı arasında bir veya iki zâkir tarafından okunan ilahîlerdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’la ilgili edebî türlerden biridir?
Kırk Hadis
|
Na’t
|
Tevhîd
|
Besmele
|
Amma Ba’dü |
Allah’la ilgili edebî türleri de üç ana başlık altında Allah’ın Güzel İsimleri olan Esmâ-i Hüsnâlar, Allah’ın zatî ve sübûtî sıfatlarından bahseden Tevhidler ve kulun acziyetini dile getiren Münâcâtlar yer alır.
16.Soru
………………., Allah’ın zât ve sıfatlarından, yüceliğinden ve kudretinden bahseder.
Yuklardıdaki fiadeye göre, boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Tevhîd
|
Münâcât
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t |
Tevhîdlerde Allah’ın zât ve sıfatlarından, yüceliğinden ve kudretinden bahsedilir.
17.Soru
Konusunu Ramazan ayından alan şiirlere ne ad verilir?
Mersiye
|
Na’t
|
Kısas-ı enbiya
|
Ramazaniye
|
Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
|
Konusunu Ramazan ayından alan şiirlere Ramazaniye adı verilir.
18.Soru
Mensur eserlerde “Allah’a hamd, Peygambere salât ü selâm’dan sonra” anlamında kullanılan deyim aşağıdakilerden hangisidir?
Besmele
|
Hamdele
|
Ammâ ba‘d
|
Salvele
|
Tevhîd |
Ammâ ba‘d: “Allah’a hamd, Peygambere salât ü selâm’dan sonra” anlamında bir deyimdir ki, bundan sonra asıl konuya geçilir.
19.Soru
Zeyl-i siyer-i Veysi adlı eser kime aittir?
Gazâlî
|
Beyzâvî
|
Fahreddîn Râzî
|
İbrahim Cudi
|
Nabi
|
Zeyl-isiyer-i Veysi Nabi’ye aittir.
20.Soru
Tekkelerde cemaat halinde okunan ilâhilere ne ad verilir?
Ayin
|
Tapuğ
|
Nefes
|
Duraklar
|
Cumhûr
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ