Türk Islam Edebiyati Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk-İslâm edebiyatında dinî türlere bakıldığında en çok türün ………. ile ilgili olarak geliştiği görülür. Boş bırakılan bölüme aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilmelidir?
Hz. Peygamber
|
Allah
|
Tasavvuf
|
Sahabe
|
Mekke ve Medine
|
Türk-İslâm edebiyatında dinî türlere baktığımızda en çok türün Hz. Peygamber ile ilgili olarak geliştiği görülür. Allah ile ilgili daha az tür gelişmiştir. Hz. Peygamber’in bir beşer olması sebebiyle kendisini hiç görmeyenler tarafından dahi kolayca anlatılabilmesine karşılık Allah’ın yüceliği ve varlığının insan idrakini aşması, ne kadar çaba gösterilirse gösterilsin O’nun hakkıyla anlatılmasını imkânsız kılmıştır. Dolayısıyla bu alanda gelişen edebî türler, O’nun vahdâniyeti, esma ve sıfatları ile O’na karşı sığınmayı, af dilemeyi içeren edebî ürünlerle sınırlı kalmıştır.
2.Soru
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra nasıldır?
Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Besmele, hamdele, ammâ ba‘dü, salvele
|
Hamdele, Besmele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Hamdele, Besmele, ammâ ba‘dü, salvele
|
Besmele, , ammâ ba‘dü, hamdele, salvele |
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra: “Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü” sözleridir
3.Soru
Arap edebiyatında yazılan ilk kısas-ı enbiyâlar aşağıdakilerden hangisidir?
Kitâbu Kı- sası’l-enbiyâ, Kısasu’l-enbiyâ
|
Kısas-ı Enbiyâ, Tevârîh-i Hulefâ
|
Kıssa-i Yûsuf, Tevârîh-i Hulefâ
|
Kısas-ı Enbiyâ, Kıssa-i Yûsuf
|
Kitâbu Kı- sası’l-enbiyâ, Kısas-ı Enbiyâ
|
Arap edebiyatında yazılan ilk kısas-ı enbiyâlar Kitâbu Kı- sası’l-enbiyâ, Kısasu’l-enbiyâ’dır.
4.Soru
Anlamı “fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi arasında geçen gizli konuşma” olan kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Esmai’l Hüsna
|
Tevhid
|
Ayet
|
Hadis
|
Münacat
|
Anlamı“fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi arasında geçen gizli konuşma” olan kelime münacattır.
5.Soru
Hz. Peygamber’in fizikî özellikleriyle ruhî portresinin tasvir edildiği edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Na’t
|
Siyer
|
Hilye
|
Mi’raciyye
|
Kırk Hadis |
Hz. Peygamber’in fizikî özellikleriyle ruhî portresinin tasvir edildiği edebiyat türü hilyedir.
6.Soru
Türk edebiyatındaki en önemli hilye kim tarafından yazılmıştır?
Neclâ Pekolcay
|
Faruk Kadri Timurtaş
|
Ahmed Ateş
|
Hasan Aksoy
|
Hakani Mehmed Bey |
Belirtilen seçeneklerden hepsi wdebiyatımızdaki dinî-edebî nazım türlerindendir.
7.Soru
Divan edebiyatı en büyük üstadlarını hangi yüzyılda vermiştir?
16.yy
|
17.yy |
18.yy |
19.yy |
20.yy |
XVIII. yüzyılda divan edebiyatı en büyük üstadlarını vermişti. Şeyh Gâlib, İran’ın neo-klâsik şiirini Türkçe’de örneği görülmemiş bir tarzda kullanmış ve başarıya da ulaşmıştır. Kasîde, gazel, mesnevî nazım şekilleri bütünüyle işlenmişti. Nedîm ise, daha önce en ince hayalleri örmüş, en şuh şarkıları söylemişti.
8.Soru
Türk-İslam edebiyatında hitap edilen kimselere göre uygun, düzgün ve hakikatli güzel söz söyleme sanatına ne denir?
Teşbih
|
İstiare
|
Belâgat
|
Kinaye
|
Cinas |
Eski Türk edebiyatında güzel söz söyleme sanatının adı belâgattır Bize bu kavram Arap edebiyatından gelmiştir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi biyografik bilgi ihtiva eden ve yaşam öyküleri etrafında gelişen dini türlerden biridir?
Kur’ân-ı Kerîm’in tercüme ve tefsiri
|
Cenknameler
|
Mersiye
|
Ramazâniye
|
Menâkıbnâme
|
Dini tür ve konuları üç başlık halinde tasnif etmek mümkündür. Birincisi, Mersiye, Maktel, Ramazâniye gibi ortak bir ad altında anılan türler; ikincisi, Kısas-ı enbiyâ, Tezkiretü’l-evliyâ ve Menâkıbnâme gibi biyografik bilgi ihtiva eden yaşam öyküleri etrafında gelişen türler ile Kur’ân-ı Kerîm’in tercüme ve tefsiri, itikat, ibadet, ahlâk vb. konularında yazılan eserler; üçüncüsü de destânî anlatım tarzının benimsendiği dinî konulu eserlerdir.
10.Soru
Akaid alanda yazılan eserlerin en meşhuru aşağıdakilerden hangisidir?
Balıkesirli Devletoğlu Yusuf’un Vikâye Tercümesi
|
İmam A’zam Ebû Hanîfe’nin Fıkh-ı Ekber’I
|
Birgili Mehmed b. 222 Pîr Ali’nin Vasiyetnâme’si
|
Gülşehrî’nin Manzum Kudûrî Tercümesi
|
Mehmed İlmî Efendi’nin Manzum Akâid’idi
|
Akaid alanda yazılan eserlerin en meşhuru Mehmed İlmî Efendi’nin Manzum Akâid’dir.
11.Soru
Dini destani eserlerin en eskisi aşağıdakilerden hangisidir?
Battalnâme- Saltuknâme
|
Dânişmendnâme- Ebu Müslim Kitabı
|
Saltuknâme- Hamzanâmeler
|
Hamzanâmeler-Ebu Müslim Kitabı
|
Ebu Müslim KitabI- Battalnâme
|
Dini destani eserlerin en eskisi Hâricîlerin ünlü kahramanı Hamza’nın adı etrafında gelişen Hamzanâmeler ile Horasanlı Ebû Müslim’in destanî hayatını anlatan Ebu Müslim Kitabı’dır.
12.Soru
Kuran’ın ana hatlarıyla, özet olarak verdiği pek çok bilgilerin (mücmel) doğru ve geniş bir biçimde açıklanarak anlaşılması (tafsil) yanında, ilâhi bir hikmet sebebiyle âyetlerde açık seçik bir şekilde ifade edilmemiş (müphem) manaların murâd-ı İlahî’ye en uygun biçimde izah edilmesini (temyiz) sağlayan kavrama ne ad verilir?
Hadis
|
Rivayet
|
Malumat
|
Siyer-i Nebi
|
Kısas–ı Enbiyâ |
Bilindiği gibi hadis veya sünnet esas itibariyle Kuran’ın ana hatlarıyla, özet olarak verdiği pek çok bilgilerin (mücmel) doğru ve geniş bir biçimde açıklanarak anlaşılması (tafsil) yanında, ilâhi bir hikmet sebebiyle âyetlerde açık seçik bir şekilde ifade edilmemiş (müphem) manaların murâd-ı İlahî’ye en uygun biçimde izah edilmesini (temyiz) sağlayan bir göreve sahiptir. Bu sebeple hadis veya sünnet dini noktadan birbirini tamamlayan iki esas kaynak olduğu gibi, kültür, edebiyat ve sanat bakımından da birbirini destekleyen ve besleyen iki ana kaynaktır.
13.Soru
Divan edebiyatı ve şiiri için bir ihtişam dönemi bir altın çağı olarak nitelendirilen dönem hangi yüzyıldır?
|
|
16.yy. |
|
18.yy. |
Divan edebiyatı ve şiiri için XVI. yüzyıl bir ihtişam dönemi, bir altın çağı mesâbesindedir. Bu yüzyıl, aynı zamanda Divan şairlerinin istiklâllerine kavuştuklar bir yüzyıldır.
14.Soru
Allah’ın birliği ve yüceliği konusunda yazılan manzûm ve mensûr eserlere ne ad verilir?
Münacat
|
Kırk Hadis
|
Tevhîd
|
Na’t
|
Kenz-i mahfî
|
Allah’ın birliği ve yüceliği konusunda yazılan manzûm ve mensûr eserlere tevhîd denir. Kök itibâriyle vahdet kelimesinden gelen ve tef‘il kalıbıyla ifâde edilen Tevhîd, kelime olarak birlemek anlamına gelmektedir.
15.Soru
Mi’raciyye ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
. Mi’râciyye Hz. Peygamber’in recep ayının 27. gecesinde yaptığı mi’racı konu alan eserlerin genel adıdır.
|
Konuyla ilgili kaynakların bildirdiğine göre Peygamber Efendimiz bu gece dört vasıta kullanmıştır.
|
Anadolu sahasında ilk müstakil mi’râciyye XV. yüzyılın başında (808/1405) Ahmedî tarafından yazılmıştır.
|
Tahkik-i Mi’râc-ı Resûl Anadolu sahasındaki ilk müstakil mi’râciyye’dir.
|
En tanınmışı Nâyî Osman Dede’nin Mi’râcü’n-nebî aleyhisselâm’dır. |
Konuyla ilgili kaynakların bildirdiğine göre Peygamber Efendimiz bu gece beş vasıta kullanmıştır.
16.Soru
Aşağıdaki münâcâtlardan hangisi Cahit Zarifoğlu’nun münâcâtlarından biri değildir?
Sultan
|
Kayıt
|
Aylak Göz
|
Ağaçlar
|
Yedi Güzel Adam
|
Cahit Zarifoğlu’nun “Sultan” isimli şiiri de son dönemlerde yazılan en güzel münâcâtlardan biridir.
17.Soru
Dinî edebiyatımızda bir kimsenin vefatı üzerine duyulan üzüntüyü ifade etmek üzere, ölenin meziyetini anlatmak suretiyle yazılan duygu yoğunluğu yüksek manzumelere ne ad verilir?
Mersiye
|
Ramazâniye
|
Kısas-ı enbiyâ
|
Tezkiretü’l-evliya
|
Menâkıbname |
Bu tip eserlere Mersiye ya da Maktel adı verilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tasavvufi^-edebi^ türlerden değildir?
A^yin
|
Nefes
|
Sema^i^
|
Tapuğ
|
Durak
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meani’nin konularından değildir?
İsnad
|
İtnab
|
Nida
|
İlham
|
Vasıl
|
Meani konularının başlıcaları şunlardır: İsnad, inşa, dilek (temenni), emir, nehiy, ünlem (nida), yüklem (müsned), özne (fail, naib-i fail), cümle ve unsurları, kısaltma veya daraltma (kasr), bağlama (vasıl), ayırma (fasl), ölçülü söz söyleme (müsavat), sözü bir maksatla kısa söyleme (icaz), maksadı gereğinden fazla sözle ve uzun ifade etme (itnab).
20.Soru
Türk edebiyatında diğer türlere göre örnekleri en bol ve yaygın olan edebiyat türü hangisidir?
Na’t
|
Siyer
|
Mevlid
|
Mi’raciyye
|
Hilye
|
Türk edebiyatında diğer türlere göre örnekleri en bol ve yaygın olan edebiyat türü na’t’tır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ