Türk Islam Edebiyati Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Deli eder insanı bu dünya
Bu gece, bu yıldızlar, bu koku
Bu tepeden tırnağa çiçek açmış ağaç”
Orhan Veli kanık
Yukarıdaki dizelerde hangi söz sanatı vardır?
İntak
|
Kinaye
|
Teşbih
|
Tenasüp
|
Hüsn-ü Tâlil |
Anlam yönüyle birbiriyle ilgili kelimeler bir arada kullanılmış. “Gece-yıldız; ağaç-koku”
2.Soru
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisidir?
Hamdele, besmele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Besmele, salvele, hamdele, ammâ ba‘dü
|
Ammâ ba‘dü, besmele, hamdele, salvele
|
Besmele, ammâ ba‘dü, hamdele, salvele
|
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra: “Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü” sözleridir.
3.Soru
Mihnet-keşân eseri aşağıdakilerden hangisine aittir?
Keçeci-zâde İzzet Molla
|
Mütercim Âsım
|
Fîrûzâbâdî
|
Şeyh Gâlib
|
Nedim
|
Keçeci-zâde İzzet Molla (ö. 1829) da, divanında, güçlü bir divan şiiri temsilcisi olmakla beraber, Mihnet-keşân isimli mesnevîsinde İstanbullu ile taşralının görüş, düşünüş, anlayış, hatta anlatış özelliklerini belirtmiş, bize, henüz sosyal hayatımızda ele alınıp incelenmemiş fakat, incelenmeye hazır bir belge vermişti.
4.Soru
Resmi^ yazışmalarda kullanılan nesir dilini ifade eden edebi^ tür ve dil bili- mi aşağıdakilerden hangisidir?
İnşa^
|
Telmih
|
Mecaz-ı mürsel
|
Ebced
|
Seci
|
5.Soru
Aşağıdaki şairlerden hangisinin Ramazâniye türünde şiirler yazmamıştır?
Sâbit
|
Nazîm
|
Nedim
|
Ahmed Paşa
|
Enderunlu Fâzıl
|
Klasik edebiyatımızda Ramazâniye türünün en güzel örneklerini, Sâbit (öl.1712), Nazîm (öl.1726), Nedim (öl.1730), Enderunlu Fâzıl (ö.1810) ve Enderunlu Vâsıf (ö.1824) vermişlerdir.
6.Soru
Türk-i Basit tarzını oluşturan ve sade Türkçe ile şiir yazan şairler kimlerdir?
Sehi Bey-Fuzuli
|
Baki- Lamii çelebi
|
Fuzuli-Nazmi
|
Nazmi-Mahremi
|
Fizuli-Lamii Çelebi |
Türk-i basit tarzını Nazmi ve Mahremi oluşturmuştur.
7.Soru
Mihnet-keşân eseri aşağıdakilerden hangisine aittir?
Keçeci-zâde İzzet Molla |
Mütercim Âsım
|
Fîrûzâbâdî
|
Şeyh Gâlib
|
Nedim
|
Keçeci-zâde İzzet Molla (ö. 1829) da, divanında, güçlü bir divan şiiri temsilcisi olmakla beraber, Mihnet-keşân isimli mesnevîsinde İstanbullu ile taşralının görüş, düşünüş, anlayış, hatta anlatış özelliklerini belirtmiş, bize, henüz sosyal hayatımızda ele alınıp incelenmemiş fakat, incelenmeye hazır bir belge vermişti.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Allah’ ın subuti sıfatlarından biridir?
Vücûd
|
Kıdem
|
Bekâ
|
Vahdâniyet
|
Hayat
|
Tevhîdlerde, öncelikle, Allah’ın zâtî (selbî) ve sübûtî sıfatları yer almaktadır. Allah’ın zâtî sıfatları altı tanedir. Bunlar: Vücûd, kıdem, bekâ, vahdâ- niyet, muhâlefetün li’l-havâdis ve kıyâm bi-nefsih denilen sıfatlarıdır. Sübûtî sıfatlar ise sekiz tanedir. Bunlar da: Hayat, ilim, semî‘, basar, irâde, kudret, kelâm ve tekvîn, sıfatlarıdır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk Edebiyatı metinlerinin başlıca kaynaklarından değildir?
Divan
|
Mesnevi
|
Mecmua
|
Cönk
|
Nevruziye |
Türk Edebiyatı metinlerinin başlıca kaynakları divan, mesnevi, mecmua, cönk ve münteha^ba^t (seçki, antoloji), münşea^t gibi eserlerdir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyılda tezkire alanının gelişmesine yardımcı olanlar arasında yer almaz?
Sehi Bey
|
Latifi
|
Aşık Çelebi
|
Ahdi
|
Feridun Bey
|
Feridun Bey münşeat alanında gelişmelere katkı sağlamıştır.
11.Soru
Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa kim tarafından yazılmıştır?
Ahmed Cevdet Paşa
|
Eyüp Sabri Paşa
|
Ahmed Fakih
|
Veysi
|
Vahib Ümmi
|
Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa Ahmed Cevdet Paşa tarafından yazılmıştır
12.Soru
I.Müslüman toplumlarda derin tesirler yaratmış bir düşünme ve yaşama biçimidir
II.Genel olarak, bir mânâda tecrûbî bir ilim ve insanın kendini tanıması yöntemidir.
III. Tasavvuf, tefsir, hadis ve kelâm gibi dinî bir ilim olarak kabul edilmez.
Yukarıda bulunan tasavvufla ilgili ifadelerden hangisi/hangileri doğrudur?
I, II
|
I, II, III
|
II, III
|
I
|
III
|
Tasavvuf müslüman toplumlarda derin tesirler yaratmış bir düşünme ve yaşama biçimidir ve genel olarak, bir mânâda tecrûbî bir ilim ve insanın kendini tanıması yöntemidir.Ayrıca tasavvuf, tefsir, hadis ve kelâm gibi dinî bir ilim olarak kabul edilir. Dolayısıyla III. Ifade yanlıştır.
13.Soru
Arapça olan mensur eserlerden Gazâlî’nin Esmâ-ı hüsnâ adı nedir?
Levâmiu’l-BeyyinâtŞerhu Esmâillâhi Teâlâ ve’s-Sıfât
|
Müntehe’l-Münâ fî Şerhi Esmâillâhi’l-Hüsnâ
|
Maksadu’l-Esnâ fî Şerhi Esmâillâhi’l-Hüsnâ
|
Şerhu’l-Esmâi’l-Hüsnâ
|
Risâle-i Muammâ-yı Nefîse
|
Arapça olan mensur eserlerden Gazâlî’nin (ö. 1111), Maksadu’l-Esnâ fî Şerhi Esmâillâhi’l-Hüsnâ’sı, Beyzâvî’nin (ö. 1286), Müntehe’l-Münâ fî Şerhi Esmâillâhi’l-Hüsnâ’sı, Fahreddîn Râzî’nin (ö. 1209), Levâmiu’l-Beyyinât Şerhu Esmâillâhi Teâlâ ve’s-Sıfât’ı ilk akla gelenlerdendir.
14.Soru
Hz. Ali ve oğlu Muhammed Hanefiyye’nin katıldığı çeşitli savaşları anlatan dinî destanî mesnevîlere verilen genel isim aşağıdakilerden hangisidir?
Tesfir
|
Akâid
|
Ramazâniye
|
Cenknâme
|
Tezkire
|
Doğru cevap savaşma, vuruşma anlamına gelen cenk kelimesinden türetilen cenknâmedir.
15.Soru
Fıkıh alanında bilinen ilk manzum eser aşağıdakilerden hangisidir?
Balıkesirli Devletoğlu Yusuf’un Vikâye Tercümesi
|
İmam A’zam Ebû Hanîfe’nin Fıkh-ı Ekber’i
|
Birgili Mehmed b. 222 Pîr Ali’nin Vasiyetnâme’si
|
Gülşehrî’nin Manzum Kudûrî Tercümesi
|
Mehmed İlmî Efendi’nin Manzum Akâid’idi.
|
Gülşehrî’nin Manzum Kudûrî Tercümesi Fıkıh alanında bilinen ilk manzum eserdir.
16.Soru
Kitâbu Kısası’l-enbiyâ kim tarafından yazılmıştır?
İbrahim Cudi
|
Kısai
|
Ahmed Fakih
|
Veysi
|
Sa’lebi
|
Kitabu Kısası’l-enbiya Kısai tarafından yazılmıştır.
17.Soru
Sözü güzel, süslü ve etkili söyleme usullerine ne ad verilir?
Beyan
|
Bend
|
Bedi
|
Kaside
|
Öğreti
|
Bedi’, sözü güzel, süslü ve etkili söyleme usulleridir.
18.Soru
I.Ramazâniyeler
II.Ramazan ilâhîleri
III. Ramazan mânileri
IV.Ramazan mukabeleleri
Yukarıdakilerden hangisi/ hangileri Ramazan ile ilgili dinî ve tasavvufî amaçla yazılan eserler dışında, edebî alanda yazılan eserlerdendir?
I, II
|
I, II, III
|
II, III, IV
|
I, III, IV
|
III, IV
|
Ramazan ile ilgili dinî ve tasavvufî amaçla yazılan eserler dışında, edebî alanda yazılan eserler şöyle tasnif edilebilir. 1. Ramazâniyeler, 2. Ramazan ilâhîleri, 3. Ramazan mânileri, 4. Ramazan ile ilgili gazel, rubâî, koşma vs. Dolayısıyla Ramazan mukabeleleri bu grupta yer almamaktadır.
19.Soru
Türk tarihinde yazılı edebiyat hangi Türk devletinde başlamıştır?
Uygur
|
Göktürk
|
Hun
|
Kırgız
|
Avar |
Türk tarihinde ilk olarak yazının kullanılmaya başladığı devlet Göktürk devletidir.
20.Soru
I.Ramazâniyeler
II.Ramazan ilâhîleri
III. Ramazan mânileri
IV.Ramazan mukabeleleri
Yukarıdakilerden hangisi/ hangileri Ramazan ile ilgili dinî ve tasavvufî amaçla yazılan eserler dışında, edebî alanda yazılan eserlerdendir?
I, II
|
I, II, III
|
II, III, IV
|
I, III, IV
|
III, IV
|
Ramazan ile ilgili dinî ve tasavvufî amaçla yazılan eserler dışında, edebî alanda yazılan eserler şöyle tasnif edilebilir. 1. Ramazâniyeler, 2. Ramazan ilâhîleri, 3. Ramazan mânileri, 4. Ramazan ile ilgili gazel, rubâî, koşma vs. Dolayısıyla Ramazan mukabeleleri bu grupta yer almamaktadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ