Türk Islam Edebiyati Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I.Münâcât, kelime olarak “fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi arasında geçen gizli konuşma” anlamları taşır.
II.Hemen her şairin divan ve mesnevisinde ya ilk ya da ikinci şiir olarak yerini alır.
III. Halk ve Yeni Türk edebiyatı şairleri tarafından da hece ve serbest vezinle verilen yüzlerce güzel örnekleri vardır.
Yukarıdaki Münâcât ile ilgili ifadelerden hangisi/ hangileri doğrudur?
I
|
I, II
|
I, II, III
|
I, III
|
II, III
|
Münâcât, kelime olarak “fısıldamak, kulağa söylemek, iki kişi arasında geçen gizli konuşma” anlamları taşımaktadır. Hemen her şairin divan ve mesnevisinde ya ilk ya da ikinci şiir olarak yerini alır. Halk ve Yeni Türk edebiyatı şairleri tarafından da hece ve serbest vezinle verilen yüzlerce güzel örnekleri de vardır.
2.Soru
Hilyetü’l-envâr kim tarafından yazılmıştır?
İbrahim Cudi
|
Nafihi
|
Ahmed Fakih
|
Veysi . |
Vahib Ümmi
|
Hilyetü’l-envâr Nafihi tarafından yazılmıştır.
3.Soru
Türk edebiyatında en eski Türkçe siyer ve yazarı aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Tercüme-i Siyer-i Nebî, Darîr
|
Terceme-i Şevâhidi’n-Nübüvve, Lamiî Çelebi
|
Delâil-i Nübüvve, Üsküplü Çıkrıkçızâde Muhammed b. Muhammed
|
Zeyl-i siyer-i Veysî, Nabi
|
Mahmûdü’s-siyer, Eyüp Sabri Paşa |
Türk edebiyatında en eski Türkçe siyer Darir tarafından yazılan Tercüme-i Siyer-i Nebî’dir.
4.Soru
……………. geniş ve zengin muhtevasıyla İslâmî Türk Edebiyatının hemen bütün malzemesini teşkil etmiştir. Boşluğa gelmesi gereken en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Hadis
|
Kıssa
|
Kur’an
|
Enbiya
|
Sünnet |
Kur’an geniş ve zengin muhtevasıyla İslâmî Türk Edebiyatının hemen bütün malzemesini teşkil etmiştir. Bunun boyutlarını anlamak için Kur’an’ın Türk kültüründe yer etmiş en kapsamlı tanımına kulak vermek açıklayıcı olacaktır.
5.Soru
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisidir?
Hamdele, besmele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü
|
Besmele, salvele, hamdele, ammâ ba‘dü
|
Ammâ ba‘dü, besmele, hamdele, salvele
|
Besmele, ammâ ba‘dü, hamdele, salvele |
Mensur eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra: “Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba‘dü” sözleridir.
6.Soru
I. Padişahlardan birinin hayatını esas alan gazavâtnâmeler
II. Vezirlerin veya ünlü komutanların gazalarını tasvir eden gazavâtnâmeler
III. Bir seferi ya da bir kalenin fethedilmesini konu edinen gazavâtnâmeler
Yukarıdakilerden hangisi/ hangileri gazavâtnâmenin konularından biridir?
I |
II, III |
I, III |
III |
I, II, III |
Gazavâtnâmeler başlıca şu konularda yazılmıştır: 1. Padişahlardan birinin hayatını esas alarak onun zamanında meydana gelen olayları mensur ya da manzum olarak anlatan Selimnâme, Süleymannâme gibi eserler. 2. Vezirlerin veya ünlü komutanların gazalarını tasvir eden gazavâtnâmeler. Bu eserlerde çoğunlukla Barboros Hayrettin, Köprülü Fâzıl Ahmed, Özdemiroğlu Osman gibi bazı paşaların şahsiyetleri ele alınmıştır. 3. Bir seferi ya da bir kalenin fethedilmesini konu edinen gazavâtnâme, fetihnâme ve zafernâmelerdir.
7.Soru
I.Bir dinî edebiyat terimi olarak gazavâtnâme, düşmanlara karşı mukaddes değerler uğruna yapılan savaşların anlatıldığı eserlerdir.
II.Manzum ya da mensur olarak yazılmamışlardır.
III. Tek bir savaş anlatılmışsa gazavâtname, birden fazla savaş anlatılmışsa gazânâme şeklinde isimlendirilmiştir.
Yukarıdaki Gazavâtnâme ile ilgili ifadelerden hangisi/ hangileri doğrudur?
I
|
I, II
|
II, III
|
I, II, III
|
III
|
Bir dinî edebiyat terimi olarak gazavâtnâme, düş- manlara karşı mukaddes değerler uğruna yapılan savaşların anlatıldığı eserlerdir. Manzum ya da mensur olarak yazılmışlardır. Tek bir savaş anlatılmışsa gazânâme, birden fazla savaş anlatılmışsa gazavâtname şeklinde isimlendirilmiştir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatı tasavvuf şairi değildir?
Ahmet Yesevi
|
Yunus Emre
|
Eşrefoğlu Rûmî
|
Şeyh Galip
|
Kadı Burhaneddin
|
Ahmet Yesevi, Yunus Emre, Eşrefoğlu Rûmî ve Şeyh Galip Türk-İslâm tasavvuf şairleridir. Kadı Burhaneddin ise dünya zevklerini şiirlerinde anlatmıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 17. Yüzyıl sanatçısı olan Evliya Çelebi’nin bir eserinin adıdır?
Risâle
|
Keşf-üz-Zünun
|
Seyahatname
|
Siyer-i Veysi
|
Cihannüma
|
Türk edebiyatında Osmanlı coğrafyasını gezen ve gözlemlerini yazdığı Evliya Çelebi’nin bu eserinin ada Seyahatnamedir.
10.Soru
Kaside-i Taiyye kim tarafından yazılmıştır?
Firdevsi
|
Süfyânü’s-Sevrî
|
Ömer b. Fariz
|
Horasanlı Bâyezid-i Bistâmî
|
İbn Sina
|
Kaside-i Taiyye Ömer b. Fariz tarafından yazılmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde tevhid türleri tam ve doğru olarak verilmiştir?
Dini^-edebi^
|
Ahla^ki^-dini^
|
Dini^-tasavvufi^
|
Tasavvufi^-ahlaki^
|
Edebi^-tasavvufi^
|
12.Soru
Daha çok tercüme ile edebiyatımızda yer alan İslâmî edebiyat türü aşağıdakilerden hangisidir?
Tevhîd
|
Münâcât
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t |
(VIII.) asrın sonlarında derlemeler halinde ilk basit örneklerini veren, “kırk hadis”, “hadîs-i erbaîn”, “tercüme-i hadîs-i erbaîn”, “şerh-i hadîs-i erba- în”, “çihl hadis”, “hadîsü’l-erbaîn”, “erbaîn” gibi adlarla anılan kırk hadis tü- rü dinî, ahlaki, toplumsal ve edebî özellikleri ile hem Arap ve Fars hem de Türk edebiyatında önemli bir tür halini almıştır. Arapça’da “erbaûn hadîs”, Farsça’da ise “çihl hadis” denilmektedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatı metinlerinde karşılaşılan başlıca edebî sanatlardan değildir?
İnşâ
|
Secî
|
Itnâb
|
İktibas
|
İsnad |
Türk-İslâm edebiyatı metinlerinde karşılaşılan başlıca edebî sanatlar; İnşâ, Secî, Itnâb, İktibas, İstişhad, Teşbih, İstiâre, Mecaz, İrsâl-i Mesel, Tazmin, Tecâhül-i ârifâne, Teşhis ve İntak, Hüsn-i ta’lil, Tenâsüb, Leff ü neşr, Telmih, Ebced, Tarih Düşürmedir.
14.Soru
Aşağıdakilerin hangisinde adet ve geleneğe göre manzum eserlerde müellifin takip etmesi gereken sıra doğru şekilde verilmiştir?
Besmele, Tevhîd-Münâcât, Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
|
Besmele, Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb, Tevhîd-Münâcât
|
Besmele, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb, Na‘t, Tevhîd-Münâcât
|
Besmele, Tevhîd-Münâcât, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb, Na‘t
|
Besmele, Na‘t, Tevhîd-Münâcât, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
|
Adet ve geleneğe göre manzum eserlerde müellifin takip etmesi gereken sıra “Besmele, Tevhîd-Münâcât, Na‘t, Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb” şeklindedir.
15.Soru
Bazı meslek sahipleri için yazılan biyografik eserlere ne isim verilir?
Tezkire
|
Akâid
|
Cenknâme
|
Tesfir
|
Mersiye
|
Tezkire, bazı meslek sahipleri için yazılan biyografik eserlere verilen isimdir. Veliler tezkiresi anlamına gelen Tezkiretü’l-evliya da İslâm velilerinin hayat hikâyelerinin yazıldığı eserlerdir. Tasavvufun yayılmasıyla birlikte isimleri öne çıkan tasavvuf büyüklerinin tanıtılması amacıyla telif edilmişlerdir.
16.Soru
Bazı meslek sahipleri için yazılan biyografik eserlere ne isim verilir?
Tezkire
|
Akâid . |
Cenknâme
|
Tesfir
|
Mersiye
|
Tezkire, bazı meslek sahipleri için yazılan biyografik eserlere verilen isimdir. Veliler tezkiresi anlamına gelen Tezkiretü’l-evliya da İslâm velilerinin hayat hikâyelerinin yazıldığı eserlerdir. Tasavvufun yayılmasıyla birlikte isimleri öne çıkan tasavvuf büyüklerinin tanıtılması amacıyla telif edilmişlerdir.
17.Soru
Dini eserlerin bazılarında duadaki beklentinin karşılığı olan Allah’ın İsminin günde kaç kez okunacağı belirtilirken bazılarında da hangi vakitte okunması gerektiğine işaret edilmektedir. Bol rızık isteğinde bulunan bir Müslümanın günde 308 defa Allah’ın hangi isminin zikredilmesi istenmektedir?
El-Musavvir
|
El-Adl
|
El-Azim
|
Rezzak
|
Celil
|
Bol rızık isteğinde bulunan bir Müslümanın günde 308 defa erRezzâk ismini, çocuğu olmayan birinin de yedi gün oruç tutup iftar vaktinde yirmi bir kez el-Musavvir ismini okuması tavsiye edilmektedir.
18.Soru
Hz.Peygamberi öven, üstünlüklerini anlatan türler nelerdir?
Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
|
Münâcât
|
Besmele
|
Kırk Hadis
|
Na’t
|
Hz.Peygamberi öven, üstünlüklerini anlatan türlere Na’t denir.
19.Soru
Hz. Adem’den Hz. Muhammed’e kadar gelip geçen peygamberlerin hayat hikâyelerinin anlatıldığı eserlere verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Fetihnameler
|
Menâkıbnâmeler
|
Ramazaniye
|
Gazavatname
|
Kısas-ı Enbiya
|
Kısas-I Enbiya Hz. Adem’den Hz. Muhammed’e kadar gelip geçen peygamberlerin hayat hikâyelerinin anlatıldığı eserlerdir.
20.Soru
Klasik edebiyatımız, hayattan kopuk, yüksek zümrenin uğraştığı bir edebiyat olarak görülmüş, kullandığı remiz ve mazmunlar yönüyle, daha sonraları “Divan Edebiyatı Uzmanı” ünvanıyla karşımıza çıkan isimlerce bile küçük görülen ve hafife alınan bir edebiyat olarak gösterilme gayreti içerisine girilen dönem aşağıdaki hangi yüzyıldır?
|
17.yy |
18.yy |
19.yy |
20.yy |
21.yüzyılın ilk yarısında klasik edebiyatımız, hayattan kopuk, yüksek zümrenin uğraştığı bir edebiyat olarak görülmüş, kullandığı remiz ve mazmunlar yönüyle, daha sonraları “Divan Edebiyatı Uzmanı” ünvanıyla karşımıza çıkan isimlerce bile küçük görülen ve hafife alınan bir edebiyat olarak gösterilme gayreti içerisine girilmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ