Türk Sosyologları Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mehmet İzzet’in birey-toplum ilişkisine dair düşüncelerinden hareketle aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Bireyin bütün eylemleri toplum tarafından belirlenir.
|
Birey toplumdan bütünüyle özgür bir biçimde eyler.
|
Sosyoloji sadece olgularla ilgilenmelidir.
|
Birey ve toplum arasında diyalektik bir ilişki vardır.
|
Toplum, bireylere dışsal zorlayıcı bir gerçekliktir ve bireylerin toplamından daha fazlasını ifade eder.
|
2.Soru
Hilmi Ziya Ülken, Türkçülük’e karşı olarak hangi görüşü benimsemiştir?
İslamcılık |
Komünizm |
Osmanlıcılık |
Anadoluculuk |
Hiçbiri |
Hilmi Ziya Ülken, Türkçülük’e karşı olarak Anadoluculuk görüşünü benimsemiştir.
3.Soru
Ademimerkeziyetçi yönetim anlayışında esas aşağıdakilerden hangisidir?
Monarşi |
Memur sınıfının tahakkümüne dayalı yönetim |
Halkın kendi kendini idare etmesine dayalı yönetim |
Merkezi yönetim |
Oligarşi |
Prens Sabahattin toplumsal sorunların çözümünü “yapı” değişimine bağlar ve bu değişimin iki kaynağından birinin ademimerkeziyetçi yönetim biçimi olduğunu belirtir. Bireyci toplumlarda ihtiyaçtan doğan ve halkın kendi kendini idare etmesi sonucuna ulaşan idare tarzına, ademimerkeziyetçi yönetim denilmektedir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp’in dil konusunda ki görüşlerinden birisi değildir?
Ulusallaşma ancak Türk dilini yabancı dillerin etkisinden kurtarmakla gerçekleşebilir |
Dilin sadeleştirilmesi ve ulusallaştırılması İstanbul’da konuşulan Türk ağzı esas alınmalıdır |
Türkçe anlam bakımından çağdaşlaştırılmalı, terim açısından İslamlaştırılmalı, dilbilgisi, söz dizimi, yazım kuralları bakımından Türkçeleştirilmelidir |
Ziya Gökalp, dil konusunda tasfiyeci, dolayısıyla katı bir öz-Türkçecidir |
Ziya Gökalp, Türk diline giren Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçeden çıkarılmasından yanadır |
Ziya Gökalp’e göre dil ve din ulusallığın en büyük ve en önemli bileşenleridir. Dil toplulukları aynı zamanda devlet ve yurt kavramlarını da kapsar. Dil, toplumsal yaşamın tabanı, maneviyatın dokusu, kültür ve uygarlığın temelidir. Bu bağlamda dilin sadeleşmesini ve Arapça ve Farsça kelimelerin Türkçeden çıkarılmasını savunur. Ayrıca Türkçenin çağdaşlaştırılmasını terim açısından islamlaştırılmasını böylece islam dünyasıyla dilsel uzaklaşmasını engellemektir. Fakat Ziya Gökalp, dil konusunda tasfiyeci, dolayısıyla katı bir öz-Türkçeci değildir. Türk kökenli Orta Asya toplumlarından kelime aktarılmasına bile karşı çıkmaktadır. Onun tüm çabası Türkçeyi her düzeydeki halkın kolayça anlayabileceği ve iletişim kurabileceği bir araç haline getirmektir.
5.Soru
Prens Sabahattin’e göre Türkiye’yi kurtarmak hangi yolla mümkündür?
Din |
Eğitim |
Faşizm |
Zenginlik |
Sosyalizm |
Prens Sebahattin’e göre Türkiye’yi kurtarmak eğitim yoluyla mümkündür.
6.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük’e göre, toplumsal değişmenin itici gücünü hangi kavramda aramak gerekmektedir?
Din |
Dil |
Eğitim |
Toplumsal Yapı |
Kültür |
Osmanlı tarihini sosyolojik olarak inceleyen Sevindük, Osmanlının uygar uluslararasında yer alamamasını Müslümanlığa bağlamak yanlıştır. Dinin tek başına belirleyici olamayacağı görüşünde olan Sevündük’e göre, toplumsal değişmenin itici gücünü dinde değil, toplumsal yapıda aramak gerekir. Osmanlı toplumunun geri kalışının temel nedeni, öteki Asya Türk toplumları gibi üzerinde yaşadıkları coğrafya koşulları gereği, kamucu toplum tipine girmeleridir. Bu tür coğrafi yapının yarattığı durağanlık Osmanlı için de geçerlidir sonucuna varmıştır.
7.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu eğitimde hangi anlayışı benimser?
Bireyci |
Toplumcu |
Metafizik |
Komünizm |
Benlikçi |
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu eğitimde bireyci anlayışı benimser.
8.Soru
Science Sociale ekolünün köy araştırmaları yapmak üzere kurduğu dernek aşağıdaki hangi nedenden ötürü çalışma yapamamıştır?
Demografik özellikler |
Savaş koşulları |
Siyasal partiler |
Siyasal eylemler |
İklim koşulları |
Türkiye’de köye yönelik sosyolojik ilgi 1918’de Meslek-i İçtima Cemiyeti’nin kurulması ile Science Sociale ekolü tarafından başlatılmıştır. Köy araştırmaları yapmak üzere Science Sociale ekolü bir dernek kurmuş, ancak savaş koşulları bu derneğin köy çalışmaları yapmasına izin vermemiştir.
9.Soru
1. Mehmet Ali Şevki Sevündük
2. Selahattin Demirkan
3. Tahsin Demiray
4. Nezahat Nurettin Ege
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Prens Sebahattin’in görüşlerini sosyolojide izleyenler arasındadır?
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
2 ve 3 |
Yalnız 3 |
Hepsi |
Prens Sebahattin’in görüşlerini yukarıdakilerden hepsi izlemiştr.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ülken’e göre içine aldığı fertler arasında, fertliklerinden ayrı bir hareket, duygu ve düşünce tarzı halinde bütünleşen varlıktır?
Aile |
Milliyet |
Mezra |
Ülke |
Toplum |
Diğer canlılara göre insan sosyalliğe yatkın bir varlıktır. Toplum, ne fertler toplamından ibaret bir yığın ne de tamamen organizmaya benzeyen bir gerçeklik veya bir varlık sahasıdır. O ancak içine aldığı fertler arasında, fertliklerinden ayrı bir hareket, duygu ve düşünce tarzı halinde bütünleşen bir varlıktır.
11.Soru
Ziya Gökalp, Diyarbakır ve Selanik’te olduğu yıllarda aşağıdaki düşünürlerden hangisinin görüşlerinden en çok etkilenmiştir?
Karl Marx |
Immanuel Kant |
Platon |
Emile Durkheim |
Sokrates |
Ziya Gökalp Diyarbakır ve Selanik’te bulunduğu yıllarda pek çok Avrupalı sosyolog, felsefeci ve düşünürü okumasına karşın, Fransız sosyoloğu Emile Durkheim’in görüşlerinin etkisinde kalmış ve onun görüşlerini Türkiye’ye aktararak temsilciliğini yapmıştır.
12.Soru
Reşat Kaya ile birlikte Anadolu dergisini 12 sayı el yazması olarak çıkaran sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Prens Sabahattin |
Hilmi Ziya Ülken |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Hilmi Ziya Ülken öğrencilik yıllarında Reşat Kayı ile beraber Anadolu dergisini 12 sayı el yazması olarak çıkardı. Burada Osmanlıcılığa ve Turancılığa karşı Türkiyeciliği savundu.
13.Soru
- Osmanlıcılık
- Türkçülük
- İslamcılık
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Osmanlı’nın son dönemlerinde devletin dağılmasına karşı gelişen görüşlerdendir?
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
2 ve3 |
Yalnız 3 |
Hepsi |
Belirtilen tüm maddeler Osmanlı’nın son dönemlerinde devletin dağılmasına karşı gelişen görüşlerdendir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp'in ilk düşünsel etkilerini ve sosyolojik görüşlerinin altyapısını hazırlayan isimlerden biri değildir?
Tevfik Bey
|
Hasip Bey
|
Yorgi Bey
|
Naim Bey
|
Cevdet Bey
|
15.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu 1934'ten 1978'e kadar aşağıdaki dergilerden hangisini çıkarmıştır?
Kadro
|
Büyük Doğu
|
Toplum ve Bilim
|
Yeni Adam
|
Yeni Hayat
|
16.Soru
Ziya Gökalp’in sosyolojizm ekolü aşağıdaki hangi klasik sosyolog ikilisi tarafından temsil edilmektedir?
Max Weber-Karl Marx
|
George Simmel-Max Weber
|
Saint Simon-Karl Marx
|
Auguste Comte-Emile Durkheim
|
George Simmel-Saint Simon
|
17.Soru
“……………………………., Science Sociale ekolünün Prens Sabahattin’den sonra gelen fakat ekolün görüşlerinin merkezinde yer alan saha çalışmaları yapmasıyla da onu aşan bir sosyologtur.”
Buna göre boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
İsmail Hakkı Baltacığolu |
Cahit Tanyol |
Tahsin Demiray |
Oğuz Arı |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Mehmet Ali Şevki Sevündük Science Sociale ekolünün Prens Sabahattin’den sonra gelen fakat ekolün görüşlerinin merkezinde yer alan saha çalışmaları yapmasıyla da onu aşan bir sosyologtur.
18.Soru
Mehmet İzzet hangi düşünürün koyduğu problemleri hareket noktası olarak benimsemiştir?
Karl Marx |
Immanuel Kant |
Prens Sabahattin |
Halide Edip Adıvar |
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet’in hareket noktası, Gökalp’in koyduğu problemlerdir ve bu problemlerin başında da birey-toplum ilişkisi gelir. Ona göre toplum içinde yaşayan insanın eylemleri topluma bağlıdır, bireyin hayatı toplumdan ayrı incelenemez.
19.Soru
Kurna Köyü çalışmasında Sevündük’ü hayrete düşüren olay aşağıdakilerden hangisidir?
Köydeki ev sayısı |
Aile büyüklükleri |
Köyün nüfusu |
Ailenin bireyleriyle üretim yapması |
Çok eşliliğin yaygınlığı |
Kurna Köyü çalışmasında, 1936 yılında Kurna köyünün bir sürüsü olduğunu, sığır sayısını, çok eşliliğin yaygın olup olmadığını, köyde kaç ev, kaç koşum hayvanı, aile büyüklüğü ve köyün nüfusunu öğreniyoruz. Kurna’da Sevündük’ü hayrete düşüren şey, İstanbul gibi ülkenin en kalabalık ve en eski tüketim merkezinin bir adım ötesinde, evinin ihtiyaçları için aile bireyleriyle üretim yapan bir yapının bulunmasıdır.
20.Soru
Türkçülüğün dünya şartlarında gerçekçi olmadığını düşünen Hilmi Ziya Ülken, bununla birlikte hangi düşünce biçimini ortaya çıkarmış ve savunucusu olmuştur?
İslamcılık |
Osmanlıcılık |
Batıcılık |
Anadoluculuk |
Aydın düşünce biçimi |
Türkçülüğün dünya şartlarında gerçekçi olmadığını düşünen Hilmi Ziya Ülken, bununla birlikte Anadoluculuğu ileri sürmüştür. Bunun yaklaşım tamamen sosyoloji bilimi çerçevesinde yapılmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ