Türk Sosyologları Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’deki sosyoloji çalışmalarında kaçıncı nesil olarak kabul edilebilir?
Birinci nesil |
İkinci nesil |
Üçüncü nesil |
Dördüncü nesil |
Beşinci nesil |
Hilmi Ziya Ülken Türkiye’deki sosyoloji çalışmalarında ikinci nesil olarak kabul edilebilir. Gökalp sosyolojinin Türkiye’de kurucusu sayılırsa, Ülken ondan sonraki ilk nesle mensuptur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’de ilk sosyoloji kürsüsünü kuran kişidir?
Tevfik Fikret |
Ziya Gökalp |
Nazım Hikmet |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Ziya Gökalp Selanik’te başladığı parti ve sosyoloji çalışmalarını 1912’den itibaren İstanbul’da sürdürdü. Bu sırada milletvekili oldu.1914 yılında Sosyoloji Kürsüsü’nü kurarak üniversitede “İçtimaiyat” dersleri vermeye başladı.
3.Soru
Türk sosyolojisinde ilk monografik eserlerden biri kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Osmanlı Tarihinin Sosyal Bilimle Açıklanması |
Bazı Ankara Köyleri Üzerine Bir Araştırma |
Sün Köyü’nün Etnolojik Tetkiki |
Türkiye’de Çağdaşlaşma |
İktisat Sosyolojisi Bakımından Sosyalizm I ve II |
Niyazi Berkes’in ilk çalışmalarından birisi, Bazı Ankara Köyleri Üzerine Bir Araştırma kitabıdır. Bu eser Türk sosyolojisinde ilk monografiler arasında yer alır.
4.Soru
1. Kültür
2. Dil
3. Din
4. Ekonomi
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Ziya Gökalp’in milliyetçilik anlayışını içerir?
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
1 ve 3 |
1,2 ve 4 |
Hepsi |
Ziya Gökalp’in milliyetçilik anlayışını yukarıdakilerden hepsi içerir.
5.Soru
Prens Sabahattin’in görüşleri çerçevesinde istenilen toplumsal değişmenin merkezinde aşağıdaki öğelerden hangisi bulunmaktadır?
Ekonomi |
Din |
Eğitim |
Siyaset |
Bürokrasi |
Prens Sabahattin’in görüşleri çerçevesinde istenilen toplumsal değişmenin merkezinde eğitim bulunmaktadır. Onun toplumsal kurtuluş reçetesi, sosyal yapıyı bir bütün olarak, alt yapı özellikleriyle değiştirip, bu değişen yapıya uygun üst yapı kurumlarını yeniden biçimlendirmektir. Bunun yolu da eğitimden geçmektedir.
6.Soru
Osmanlı’nın parçalanma tehlikesi yaşadığı yıllarda bütünlüğü korumak için oluşturulan “Bir sosyolojik birim olarak asıl gerçeklik millettir” görüşü aşağıdaki görüşlerden hangisini tanımlar?
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Türkçülük |
Devletçilik |
Halkçılık |
Belirtilen görüş Türkçülük’ün ifadesidir.
7.Soru
Mehmet İzzet sosyolojinin konusu ve metodunu belirlerken hangi düşünürün/düşünürlerin fikirlerinden yararlanmıştır?
Ferdinand Tönnies |
Emile Durkheim |
Karl Marks |
Frederic Le Play |
Herbert Spencer |
Mehmet İzzet sosyolojinin konusu ve metodunu belirlerken Emile Durkheim’dan yararlanmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu'nun Türkiye'de üniversiteler konusundaki görüşlerinden biri değildir?
Fındıkoğlu'na göre Türkiye'de gereğinden fazla sayıda üniversite bulunmaktadır.
|
Fındıkoğlu'nun en çok üzerinde durduğu eğitim kurumu üniversitelerdir.
|
Fındıkoğlu'na göre Türkiye'de dinamik bir üniversite özerkliği düşüncesine sahip olmak gerekir.
|
Fındıkoğlu, Türkiye'de üniversitenin ülke meselelerinden ve eğitimin diğer kademelerinden kopuk bir durumda olduğunu düşünür.
|
Fındıkoğlu'na göre üniversite kendi araştırma inzivasından uzaklaşarak üniversite dışı hayat için bir güneş rolünü oynamalıdır.
|
9.Soru
I. Mehmet Ali Şevki Sevündük
II. Selahattin Demirkan
III. Tahsin Demiray
IV. Nezahat Nurettin Ege
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Prens Sebahattin’in görüşlerini sosyolojide izleyenler arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
Hepsi |
Prens Sebahattin’in görüşlerini yukarıdakilerden hepsi izlemiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Prens Sabahattin’in etkilendiği akımlardan değildir?
Materyalizm |
Şamanizm |
Pozitivizm |
Science Sociale |
Darwinizm |
Prens Sabahattin Osmanlı aydınlarının çoğunluğunu etkileyen materyalizm, sosyal Darwinizm ve pozitivizmden o da etkilenmiştir. Düşüncelerinin şekillenmesinde babasının etkisi önemlidir. 1899 yılında babasının dayısı karşısında yürüttüğü mücadele sonucu Fransa’ya gitmek zorunda kalmıştır. Fransa’da sosyoloji ve Science Sociale ekolü ve onun temsilcileri ile tanışmıştır. Bu ekolün önde gelen isimlerinden Frederic Le Play, Henri de Tourville ve Edmond Demolins’in görüşlerini benimsemiştir. Ancak şamanizmden etkilendiği söylenemez.
11.Soru
Niyazi Berkes, Türk toplumunda çağdaşlaşma serüvenini incelerken hangi kavrama özel bir önem vermiştir?
Teknolojik Gelişim |
Batılılaşma |
Laiklik |
Milliyetcilik |
Eğitim |
Berkes Türk toplumunda çağdaşlaşma serüvenini incelerken, toplumdaki sekülerleşmeye ve laikliğe özel bir önem verir. Bir toplumun çağdaşlaşması için, ilerlemesini engelleyen her türlü eski kalıplardan kurtulması gerekir. Batı toplumları skolastik bir yapı oluşturan dinî taasuptan modernleşme sayesinde kurtulmuşlardır.
12.Soru
İsmail Hakkı Baltacıoğlu eğitimde hangi anlayışı benimser?
Bireyci |
Toplumcu |
Metafizik |
Komünizm |
Benlikçi |
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu eğitimde bireyci anlayışı benimser.
13.Soru
Sosyoloji çalışmalarında Cumhuriyet dönemi devrimlerine ve Kemalist ilkelerin yorumuna geniş yer ayıran sosyolog kimdir?
Eyüp Kemerlioğlu |
Niyazi Berkes |
Mübeccel Belik Kıray |
Cavit Orhan Tütengil |
Cahit Taryol |
Niyazi Berkes, sosyoloji çalışmalarında Cumhuriyet dönemi devrimlerine ve Kemalist ilkelerin yorumuna geniş yer ayırmıştır.
14.Soru
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu’nun “Aldığımız ve naklettiğimiz yabancı kültürün muhtevasından ziyade zihniyetini ve metodunu kavramaya çalışmalı, milli bir kültür muhtevası yaratmaya çalışmalıyız” görüşü aşağıdakilerden hangi toplumbilimci ile hemfikirdir?
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Hilmi Ziya Ülken |
Niyazi Berkes |
Fındıkoğlu, Batı medeniyetinden hangi unsurların alınacağı konusunda Gökalp ile olduğu kadar Mümtaz Turhan ile de hemfikirdir. Milletlerin hayatında tek taraflı veya karşılıklı kültür alışverişleri tabii olaylardır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hilmi Ziya Ülken’e gore ülkemizde sosyolojinin ortaya çıkmasına sebep olmuştur?
Cumhuriyet’in ilan edilmesi |
Tanzimat Fermanı |
Eğitim sisteminin değişmesi |
Latin alfabesine geçilmesi |
Düşünürlerin yurtdışına gönderilmesi |
Ülken’e göre sosyolojinin ortaya çıkmasında Tanzimat önemli bir dönüm noktasıdır. Tanzimat sonrasında Meşrutiyetin ilan edilmesi ülkeye belli bir özgürlük ortamı sağlamıştır. Bu özgürlük ortamından faydalanan zamanın Osmanlı aydınları kendi ülkelerinin ve toplumlarının problemleriyle daha yakından ilgilenmeye başlamışlardır. Bu da sosyolojinin gelişmesine olumlu katkı sağlamıştır.
16.Soru
Aşağıdaki yöntemlerden hangisi Science Sociale’yi yaratan yöntemdir?
Deney |
Mülakat |
Örnekleme |
Karşılaştırma |
Gözlem |
Bugünkü bilimler deney ve gözlem yönteminden doğmaktadır. Bu bilimlerden bir kısmı yalnız gözleme, bir kısmı da her ikisine birden dayanmaktadır. Science Sociale’yı yaratan gözlem yöntemidir.
17.Soru
Niyazi Berkes’in çağdaşlaşmaya karşı ‘kaplumbağanın kabuğuna çekilmesi gibi bir korunma çabasıdır’ olarak belirttiği kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Osmanlıcılık |
Türkçülük |
Dinselleşme |
Milliyetçilik |
Sekülarizm |
Berkes çağdaşlaşma ile birlikte dinselleşme eğiliminin devreye girdiğini düşü- nür. Dinselleşme, çağdaşlaşmaya karşı kaplumbağanın kabuğuna çekilmesi gibi bir korunma çabasıdır. Her çağdaşlaşma döneminin arkasından bir dinselleşme humması başlar. (Berkes, 2010: 20) Bu dinselleşme eğilimi gerçek anlamda dini bir gelişme değil, yenileşmeye karşı bir zırh ve bir dirençtir.
18.Soru
İsmail Hakkı Baltacıoğlu felsefede hangi anlayışı benimser?
Bireyci |
Toplumcu |
Metafizik |
Komünizm |
Benlikçi |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu felsefede metafizikçi anlayışı benimser.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Baltacıoğlu’nun faşizm karşıtlığını açıklayan nedenlerden değildir?
Faşizm dincidir, dincilere dayanır |
Faşizm emperyalist devlet idaresidir |
Faşizm kadın düşmanıdır |
Faşizm ırk ayrımı gözetir |
Faşizm gelecekçidir |
Baltacıoğlu faşizm hakkında “Faşizm her şeyden önce gelenekçidir. Faşist geçmişe dayanır, onun ölü geleneklerini mezardan çıkarır ve yaşamın sonsuz kuralları gibi kullanır. Ben ahlakta, sanatta ve sosyal yaşamın hiçbir alanında geçmişe tapınmayı kabul etmem.” Demiştir. Dolayısıyla faşizm gelecekçi değildir.
20.Soru
Fındıkoğlu’na göre eski ya da yeni sosyolojinin konusu nedir?
Kültür |
İnsan |
Medeniyet |
Toplum |
Gelenek |
Fındıkoğlu’na göre eski ya da yeni sosyolojinin konusu “toplum (cemiyet)”dur. Sosyoloji toplum bilimidir. Sosyal realite (gerçeklik), realiteler serisi içinde ayrı bir varlığa sahiptir. Realite âlemi bir bütün olarak toptan göz önüne alındığında, onun sosyal parçası, diğer parçaları ile karmaşık ilişkiler içindedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ