Türk Sosyologları Ara 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mehmet İzzet hareket noktası olan Gökalp’in problemlerinden hangi noktada ayrılmaktadır?
Bireyler içinde yaşadıkları toplumdan bağımsız değerlendirilmelidir |
Bireylerin eylemleri içinde yaşadıkları topluma bağlıdır |
Bütün manevi değelerimizin temeli toplumdur |
Toplumsal belirlenimcilik, toplumdaki bireylerin hürlüğü adına engeldir |
Bireyim hayatı toplumdan ayrı incelenemez |
Hareket noktası, Gökalp’in koyduğu problemlerdir ve bu problemlerin başında da birey-toplum ilişkisi gelir. Ona göre topum içinde yaşayan insanın eylemleri topluma bağlıdır, bireyin hayatı toplumdan ayrı incelenemez. Öyle ise bütün manevi değerlerimizi bu toplumda aramalıyız. Bu noktada ise İzzet Gökalp’den ayrılmaya başlar. “Eğer ahlakımız bir toplumsal belirlenimcilik ile gerektirilmiş bulunuyorsa, sorumluluğun manası nedir? “ sorusundan yola çıkan İzzet toplumsal belirlenmicilik karşısında bireyin hürlüğü sorununu tartışır.
2.Soru
Mehmet İzzet aşağıdaki düşünürlerden hangisini kendisine dayanak olarak alır?
Kant |
Hegel |
Durkheim |
Bourdieu |
Derrida |
Mehmet İzzet, Türk düşün hayatında sosyolojinin sivil alanın bilimi olması gerekliliğine inanan pozitivist idealist bir düşünce adamıdır. Çalışmalarında kendisine dayanak olarak aldığı Durkheim gibi devlete mesafelidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp’e göre kültürün özelliklerindendir?
Uluslararasıdır |
Merkeze aittir |
Objektiftir |
Dışarıdan alınamaz |
Nesnel nitelikler taşır |
Ziya Gökalp’e göre Kültür ulusal, uygarlık uluslararasıdır. Kültür; çevreye, yerele; uygarlık merkeze aittir. Kültür subjektiftir. Akıl, bilim, bilgi, yöntem ve teknoloji ise uygarlığın bileşenleridir. Uygarlığa ait değerler, bilinçli olarak doğar, gelişir. Uygarlık objektiftir. Öznel nitelik taşıyan unsurlar kültüre, nesnel nitelik taşıyan unsurlar uygarlığa aittir. Uygarlık, insanlığın ortak malı olduğu için kolayca başka bir yerden alınabilir. Oysa kültür dışarıdan alınamaz.
4.Soru
Reşat Kaya ile birlikte Anadolu dergisini 12 sayı el yazması olarak çıkaran sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Prens Sabahattin |
Hilmi Ziya Ülken |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Hilmi Ziya Ülken öğrencilik yıllarında Reşat Kayı ile beraber Anadolu dergisini 12 sayı el yazması olarak çıkardı. Burada Osmanlıcılığa ve Turancılığa karşı Türkiyeciliği savundu.
5.Soru
1. Bireycilik kendine güveni geliştirir.
2. Bireycilik girişimciliği geliştirir.
3. Bireyci toplumlar bütüncül toplumlardan daha üstündür.
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Prens Sebahattin’in görüşlerini içerir?
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
2 ve3 |
Yalnız 3 |
Hepsi |
Prens Sebahattin’in görüşlerini yukarıdakilerden hepsi içerir.
6.Soru
Aşağıda sunulan önermelerden hangisi Prens Sabahattin’in toplumsal değişme anlayışı ile örtüşmez?
Türkiye’nin eğitim ve yönetim gibi iki temel sorunu bulunmaktadır |
Yurttaşlarımız Anglo-Sakson eğitim yöntemlerinin uygulandığı bir eğitim anlayışı doğrultusunda yetiştirildiğinde, giderilemeyecek sorun yoktur |
Kamucu toplumsal yapıdan bireysel toplumsal yapıya geçilmesi halinde Türkiye’nin pek çok sorununun çözüleceğine ve ülkenin kalkınacaktır |
Yönetim hayatını özel hayata üstün tutan bütüncü-cemaatçi yapılarda idare şekli mutlakıyet, meşrutiyet, cumhuriyet, hangisi olursa olsun sonuç hep aynı; siyasi baskı ve sosyal yoksulluktur |
Yönetim sorununun çözümü, ülkenin idari yapısının merkeziyetcileşmesinden geçmektedir |
Prens Sabahattin’e göre Türkiye’nin eğitim ve yönetim gibi iki temel sorunu bulunmaktadır. Türkiye’nin yönetim sorununun çözümü, ülkenin idari yapısının merkeziyetçi yapıdan ademi merkeziyetçi yapıya doğru değiştirilmesiyle çözülebilir.
7.Soru
Ziya Gökalp’e göre toplumlar aşağıdaki aşamalardan hangi sırayla geçerek millet aşamasına gelirler?
Ümmet – Aşiret – Kavim |
Kavim – Aşiret – Ümmet |
Ümmet – Kavim – Aşiret |
Aşiret – Ümmet – Kavim |
Aşiret - Kavim – Ümmet |
Ziya Gökalp’e göre toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir. Ziya Gökalp’e göre bir toplumsal aşamadan bir üst toplumsal aşamaya birdenbire geçilemez. Toplumlar bir aşamadan bir başka aşamaya geçerken bazı ara aşamalarda yaşarlar. Ziya Gökalp bir başka sınıflamasında insanlığın vahşilik ve göçebelik aşamalarından uygarlık aşamasına geçtiğini bildirir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir kurumu incelerken onun geçmişini aydınlatarak mevcut durumunu anlatmaya çalışır?
Tarihi Metot |
Bütüncü Görüş |
Gestaltçı Görüş |
Hürriyetçilik |
Determinizm |
Fındıkoğlu’nun çok önem verdiği ve kullandığı “tarihi metot” da savunduğu bütüncü görüş içinde daha iyi değerlendirilebilir. O herhangi bir sosyal olayı, bir şahsı, bir düşünceyi, bir kurumu incelerken onun geçmişini aydınlatarak mevcut durumunu açıklamaya çalışır, dolayısıyla geleceğine de ışık tutmaya çaba gösterir. Onu çevreleyen tarihi, sosyal, ekonomik... şartları zaman ve mekân boyutlarında bir bütün olarak vermeyi amaçlar.
9.Soru
Türkiye’de köye yönelik sosyolojik ilgi hangi tarihte nasıl başlamıştır?
1902 yılında ekol açısından eksikliklerin araştırılmaya başlanması ile başlamıştır |
1954 yılında Mehmet Ali Şevki Bey tarafından başlatılmıştır |
1918 yılında Meslek-i İçtima Cemiyetinin kurulması ile başlamıştır |
1912 yılında köy araştırmaları yapılmaya başlanması ile başlamıştır |
1921 yılında İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun düşünceleri ile başlatılmıştır |
Türkiye’de köye yönelik sosyolojik ilgi 1918’de Meslek-i İçtima Cemiyeti’nin kurulması ile Science Sociale ekolü tarafından başlatılmıştır.
10.Soru
Mehmet İzzet çalışmalarına aşağıdaki konulardan hangisi ile başlamıştır?
Felsefe tarihi |
Sosyoloji tarihi |
Din tarihi |
Ekonomi tarihi |
Kültür tarihi |
Mehmet İzzet, çalışmalarına felsefe tarihi ile başlamış daha sonra ahlaka yönelmiştir. Düşünce yapısı onu, sosyolojiden felsefi idealizme ve özellikle de Alman romantiklerinin idealizmine götürmüştür.
11.Soru
Ziya Gökalp hangi ünlü düşünürün etkisinde kalarak onun görüşlerini Türkiye’ye aktararak onun temsilciliğini yapmıştır?
Emile Durkheim |
F. Le Play |
Henri de Tourville |
Edmond Demolins |
Stuart Hall |
Ziya Gökalp Diyarbakır ve Selanik’te bulunduğu yıllarda pek çok Avrupalı sosyolog, felsefeci ve düşünürü okumasına karşın, Fransız sosyoloğu Emile Durkheim’in görüşlerinin etkisinde kalmış ve onun görüşlerini Türkiye’ye aktararak temsilciliğini yapmıştır. B, c ve d seçeneklerindeki düşünürler Prens Sabahattin’i etkilemişlerdir.
12.Soru
Niyazi Berkes Modernleşme’yi hangi kavramla ifade etmiştir?
Batılılaşma |
Sekülarizm |
Laiklik |
Çağdaşlaşma |
Demokrasi |
Çağdaşlaşma dilimizde modernleşme anlamında yeni bir toplumsal merhaleyi açıklamak için kullanılmaktadır. Berkes özellikle modernleşme yerine çağdaşlaşma kavramını kullanır. Bunu eserlerinde yaptığı kavram analizlerinde gösterir. Çağdaşlaşma bir süreci ifade eder. Bu süreçte geleneksel ve kalıplaşmış yapılar yeni biçimlere dönüşmektedir.
13.Soru
Toplumsal kurumların reforme edilmesi konusunda İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun temel tezi nedir?
Asya’ya doğru |
Türk’e doğru |
Avrupa’ya doğru |
İnsanlığa doğru |
Sosyalizme doğru |
Dil sadece anlaşma aracı değil, aynı zamanda kaynaşma aracıdır. Ona göre, dilde “Türk’e doğru” demek, “dilde halka doğru” demektir.
14.Soru
Ziya Gökalp hangi ünlü düşünürün etkisinde kalarak onun görüşlerini Türkiye’ye aktararak onun temsilciliğini yapmıştır?
-
Emile Durkheim |
F. Le Play |
Henri de Tourville |
Edmond Demolins |
Stuart Hall |
Ziya Gökalp Diyarbakır ve Selanik’te bulunduğu yıllarda pek çok Avrupalı sosyolog, felsefeci ve düşünürü okumasına karşın, Fransız sosyologu Emile Durkheim’in görüşlerinin etkisinde kalmış ve onun görüşlerini Türkiye’ye aktararak temsilciliğini yapmıştır. B, c ve d seçeneklerindeki düşünürler Prens Sabahattini etkilemişlerdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sevündük tarafından üretimde merkez olarak ele alınmıştır?
İşçi |
İşveren |
Fabrika |
Aile |
Sendika |
Mehmet Ali fievki Bey, aile ile ilgili çalışmalarında, üretim ilişkileri açısından ailenin önemine dikkat çeken bir anlayış sergiler. Türkiye’de yaşayan halkın toplanış şekillerinive bunlar arasındaki ilişkileri bilimsel yollarla kavramalıyız. Bu yorumu ile Sevündük, üretimde merkeze aile birimini koymakta ve onun etrafında ördüğü ilişkilerin araştırılması gerektiğine dikkat çekmektedir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet’in görüşlerinden değildir?
Sosyolojide amaç ispata ulaşmak değil, olumlu bir şeyin olumsuz sonuçlarını görmektir |
Sosyoloji kuramlar ilim, siyaset ise onun uygulaması olmalıdır |
Cemiyet ilmi, belirli bir cemiyet içinde geliştiğinden toplumsal vicdanın görüntüsünü ifade eder |
Cemiyet ilmi, Hakim toplumsal görüşlerden etkilenmez |
İlim büyük adamın büyüklüğü ile değil, adamlığı ile meşgul olabilir |
İzzet’e göre Cemiyet ilmi de belli bir cemiyet içinde, toplumsal şartlar altında geliştiğinden toplumsal vicdanın görüntüsünü ifade eder). Yani cemiyet ilminin sonuçları da diğer toplumsal olaylar gibi hâkim toplumsal görüşlerden etkilenir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı aydınlarının kendi ülkelerinin problemleriyle daha yakından ilgilenmesine neden olmuştur?
1. Dünya Savaşı |
Fransız Devrimi |
Sanayi Devrimi |
Tanzimat Fermanı |
İstanbul’un Fethi |
Tanzimat sonrasında Meşrutiyetin ilan edilmesi ülkeye belli bir özgürlük ortamı sağlamıştır. Bu özgürlük ortamından faydalanan zamanın Osmanlı aydınları kendi ülkelerinin ve toplumlarının problemleriyle daha yakından ilgilenmeye başlamışlardır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Prens Sabahattin’in Türkiye’ye taşıdığı Science Sociale ekolünün çizgisinde alan araştırmalarını yürüten isimdir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu |
Fransa’da F. Le Play, H. de Tourville ve E. Demolins önderliğinde geliştirilen anket, gözlem ve monografi tekniklerini esas alan, Science Sociale ekolünü ülkemize taşıyan isim Prens Sabahattin; ekolün çizgisinde alan araştırmaları yürüten isim de Mehmet Ali Şevki Sevündük’tür. Sevündük, Science Sociale’in genel yaklaşımından yola çıkarak monografik incelemelerin önemini vurgulamış, monografi ve anket örnekleri hazırlayarak uygulamış bir sosyologtur.
19.Soru
Prens Sabahattin Türkiye’de hangi sosyolojik ekolün temsilciliğini yapmıştır?
Sosyolojizm Ekolü |
Kurumsalcı Okul |
Varoloşculuk |
Science Sociale Okulu |
Marksist Okul |
Prens Sabahattin Fransa’da sosyoloji ve Science Sociale ekolü ve onun temsilcileri ile tanıştı. Bu ekolün önde gelen isimlerinden Frederic Le Play, Henri de Tourville ve Edmond Demolins’in görüşlerini benimsedi.
20.Soru
- Girişken
- Özgüveni yüksek
- Bireyci
- Yaratıcı
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bireyci eğitim anlayışının yetiştirdiği insan tipi özellikleri arasındadır?
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri bireyci eğitim anlayışının yetiştirdiği insan tipi özellikleri arasındadır?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
Hepsi |
Belirtilen tüm maddeler bireyci eğitim anlayışının yetiştirdiği insan tipi özellikleri arasındadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ