Türk Sosyologları Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’na göre bir toplumun var olmasında dinden sonra en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir?
Cemiyet |
Dil |
Millet |
Kültür |
Eğitim |
Baltacıoğlu’na göre millet birliğinde din gibi dil de milli gelenekler bakımından çok önemlidir. Dinden sonra, toplumun var olmasında dil ikinci etkendir. Dilsiz kalkınma, reform ve millet olamaz. Dilsiz kişilik olmadığı gibi, dilsiz millet de yoktur. Dil sadece anlaşma aracı değil, aynı zamanda kaynaşma aracıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyolojide olayları yerinde ve yaşarken gözlemlemek amacıyla kullanılır?
Sınav |
Monografik anket |
Literatür taraması |
Kronolojik sıralama |
Konu belirlemesi |
Sosyoloji konu üzerine kurulmuş değildir. Doğrudan doğruya gözleme dayanır. İkinci el vesikalarla sosyoloji yapılamaz. Sosyolojinin objesi tarih değil, insan gruplarıdır. Bunun için monografik ankete başvurulur. Olaylar yerinde ve yaşarken gözlemlenir. Bu biçimde, uygulama yaparak bilimin gelişmesi uygun olur.
3.Soru
Niyazi Berkes’in çağdaşlaşmaya karşı ‘kaplumbağanın kabuğuna çekilmesi gibi bir korunma çabasıdır’ olarak belirttiği kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Osmanlıcılık |
TürkçülüK |
Dinselleşme |
Milliyetçilik |
Sekülarizm |
Berkes çağdaşlaşma ile birlikte dinselleşme eğiliminin devreye girdiğini düşünür. Dinselleşme, çağdaşlaşmaya karşı kaplumbağanın kabuğuna çekilmesi gibi bir korunma çabasıdır. Her çağdaşlaşma döneminin arkasından bir dinselleşme humması başlar. (Berkes, 2010: 20) Bu dinselleşme eğilimi gerçek anlamda dini bir gelişme değil, yenileşmeye karşı bir zırh ve bir dirençtir.
4.Soru
Geleneksel katılaşmış kurum ve kurallar karşısında zamanın gereklerine uyan kurum ve kuralları geliştirme anlamına gelen sözcük aşağıdakilerden hangisidir?
Sekularizm |
Batıcılık |
Akılcılık |
Anadoluculuk |
Avrupacılık |
Protestanlığın etkisi altındaki ulusal kültürlerin dilinde kullanılan sekularizm kavramı Geleneksel katılaşmış kurum ve kurallar karşısında
zamanın gereklerine uyan kurum ve kuralları geliştirme anlamını içinde taşır.
5.Soru
Prens Sabahattin Türkiye’de hangi sosyolojik ekolün temsilciliğini yapmıştır?
Sosyolojizm Ekolü |
Kurumsalcı Okul |
Varoloşculuk |
Science Sociale Okulu |
Marksist Okul |
Prens Sabahattin Fransa’da sosyoloji ve Science Sociale ekolü ve onun temsilcileri ile tanıştı. Bu ekolün önde gelen isimlerinden Frederic Le Play, Henri de Tourville ve Edmond Demolins’in görüşlerini benimsedi.
6.Soru
Aşağıdaki önermelerden hangisi Prens Sabahattin’in görüşlerini yansıtmaktadır?
Toplumsal değişikliğin ön koşulu yönetim değişikliğidir |
Meşrutiyet bir toplum için en faydalı yönetim şeklidir |
Gerçek bağımsızlık için yönetim biçimi ve yasaların değişmesi yeterli değildir |
Yönetim hayatı özel hayatın üstünde tutulmalıdır |
Mutlakıyet en başarılı yönetim şeklidir |
Prens Sabahattin’e göre Toplumsal yapı değiştirilmeden yönetim biçiminin değiştirilmesi bir işe yaramayacak, mevcut sorunları çözemeyecektir. Meşrutiyet yönetim biçimi İspanya’da da var, İngiltere’de de Amerika Birleşik Devletleri’nde de Amerika kıtasının Orta ve Güney’indeki devletler de cumhuriyetle yönetiliyor. Oysa bu devletler arasında korkunç derecede farklılıklar bulunmakta. Bu korkunç farklılıklar hükümet biçiminin aynı olmasından değil, sosyal yapılarındaki ayrılıktan ileri gelmektedir. Yönetim hayatını özel hayata üstün tutan bütüncü-cemaatçi yapılarda idare şekli mutlakıyet, meşrutiyet, cumhuriyet, hangisi olursa olsun sonuç hep aynı; siyasi baskı ve sosyal yoksulluktur. Bundan dolayı, yönetim biçiminin ya da yasaların değişmesiyle gerçek bağımsızlığa kavuşulamaz. Yönetim hayatında yapılacak reformlar hep yüzeysel ve sonuçsuz kalmaya mahkumdur. Ülkenin kurtuluşu Tanzimat, Islahat, Meşrutiyetle değil, toplumsal yapının değişmesine bağlıdır.
7.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’na ait değildir?
Mürebbiler |
Tarih ve Terbiye |
Adam Nasıl Yetişir Nasıl Yetiştirilir |
Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi |
İçtimai Mektep |
Sosyolojizm ekolüne mensup bir sosyolog olan İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun sosyoloji açısından bazı eserleri şunlardır: Mürebbiler, Tarih ve Terbiye, Tiyatro, İçtimai Mektep, Türke Doğru (2 Cilt), Batıya Doğru, Sosyoloji, Halkın Evi, Pedagojide İhtilal, Ziya Gökalp, Türk Milliyeti, Adam Nasıl Yetişir Nasıl Yetiştirilir, Türk Plâstik Sanatları, Kültürce Kalkınmanın Sosyal şartları, ve Atatürk: Yetişmesi, Kişiliği, Devrimleri. D seçeneğindeki eser Hilmi Ziya Ülken’e aittir.
8.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu felsefede hangi anlayışı benimser?
Bireyci |
Toplumcu |
Metafizik |
Komünizm |
Benlikçi |
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu felsefede metafizikçi anlayışı benimser.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 – 1980 arası dönemde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmelerden biri değildir?
Göç önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Türkiye’de ithal ikameci sanayileşme politikaları ile küçük ve orta ölçekli sanayi kuruluşlarında artış görülür |
Gecekondulaşma önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Aile yapısı, değerleri ve tüketim alışkanlıkları değişmiştir |
İlk defa köy sosyolojisi çalışmaları yapılmıştır |
1960 – 1980 döneminde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmeler arasında ilk defa köy sosyolojisi çalışmaları yer almaz.
10.Soru
Ziya Gökalp Türkiye’de hangi sosyoloji ekolüme dayalı bir sosyoloji anlayışı getirmiştir?
Science Sociale Ekolü |
Sosyolojizm Ekolü |
Marksist Ekol |
Batıcılık Ekolü |
Adem-i Merkeziyetçi anlayışı |
Sosyolojiyi bir bilim haline getiren Fransız sosyoloğu E. Durkheim’in görüşlerini zaman zaman aynen tercüme eden, zaman zaman da Türkiye’nin koşullarına uyarlayarak yeniden yorumlayan Ziya Gökalp, Türkiye’de sosyolojinin kurucusudur. Gökalp, ülkemizde, 1914 yılında, E. Durkheim’in sosyoloji görüşlerini, eğitimde esas alan bir sosyoloji kürsüsü kurmuş ve bu kürsü aracılığı ile Sosyolojizm ekolüne dayalı görüşler ülkenin egemen anlayışı, resmi görüşü haline getirilmiştir.
11.Soru
“Sosyolojinin asıl konusu, monografiler vasıtası ile parçalardan bütünlere doğru gitmek üzere içti- İçmai teşekkülleri tetkik etmektir. Bu araştırmanın amacı, yaşayan toplum tiplerini nceleyerek geçmiş cemiyetleri aydınlatmak, toplumun idare ve eğitiminde de bu araştırmalardan faydalanmaktır.”
Yukarıda belirtilen görüş aşağıdaki sosyologlardan hangisine aittir?
Ziya Gökalp
|
Niyazi Berkes |
Hilmi Ziya Ülken |
Mehmet İzzet |
İsmayıl Hakkı Baltacığolu |
Belirtilen görüş Hilmi Ziya Ülken’e aittir.
12.Soru
Ülken’e göre toplumun karmaşık yapısı aşağıdakilerin hangisiyle kavranabilir?
Katı determinizm |
İhtimali determinizm |
Emperyalizm |
Sebep |
Sonuç |
Ülken’e göre toplumun karmaşık örgüsüne yalnız bir cephesinden bakmak daima yanlış olmuştur. İki olay türünden birine asıl, diğerine gölge olay diyemeyiz. Çünkü ikisi de zamandaş olaylardır. Buna rağmen Ülken’e göre, sosyolojinin sahasında sosyal ilişkilerin incelenmesine temel olaylardan başlamak gerekir. Sebep yerine fonksiyon, katı determinizm yerine ihtimali determinizm koymak gerekmektedir. Buna göre toplumun yapısı ancak ihtimalî determinizm ile kavranabilir.
13.Soru
Ülken’e göre toplumun karmaşık yapısı aşağıdakilerin hangisiyle kavranabilir?
Katı determinizm |
İhtimali determinizm |
Emperyalizm |
Sebep |
Sonuç |
Ülken’e göre toplumun karmaşık örgüsüne yalnız bir cephesinden bakmak daima yanlış olmuştur. İki olay türünden birine asıl, diğerine gölge olay diyemeyiz. Çünkü ikisi de zamandaş olaylardır. Buna rağmen Ülken’e göre, sosyolojinin sahasında sosyal ilişkilerin incelenmesine temel olaylardan başlamak gerekir. Sebep yerine fonksiyon, katı determinizm yerine ihtimali determinizm koymak gerekmektedir. Buna göre toplumun yapısı ancak ihtimalİ determinizm ile kavranabilir.
14.Soru
“Nasıl yaşamalı?” sorusuna “Ülkü için” cevabını verir. “Nasıl yaşamalı?” sorusuna “makul bir şekilde” diye karşılık verir.
Yukarıda bahsedilen kişi kimdir?
Ziya Gökalp
|
Nazım Hikmet |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Tevfik Fikret |
Yukarıda bahsedilen kişi Mehmet İzzet’tir.
15.Soru
Hilmi Ziya Ülken hangi yıl ordinaryüs profesörlüğe yükseltilmiştir?
1967
|
1977
|
1957
|
1937
|
1947
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fındıkoğlu’na göre Türkiye’de bilimsel ve felsefi faaliyetin gelişmesini ve gelenek hâlinde devam etmesini engelleyen sebeplerden birisidir?
Toplumun bilimsel faaliyetlere olan bakış açısı |
Milli bir eğitim müfredatının oluşturulamaması |
Düşünürlerin bilimsel faaliyetlerden ziyade politikayla ilgilenmeleri |
Düşünce sistemlerinin aynen kopya edilmesi |
Bilimsel ve düşünsel faaliyetlere yeterli bütçe ayrılmaması |
Fındıkoğlu’na göre Türkiye’de bilimsel ve felsefi faaliyetin gelişmesini ve gelenek hâlinde devam etmesini engelleyen önemli bir sebep de düşüncenin, içinde doğ- muş olduğu toplum yapısı ile ilgili olmaması, Avrupa’da ortaya atılmış düşünce sistemlerinin düşünürlerimiz tarafından aynen taklit edilmesidir.İçlerindeki yabancılaşma duygusu onların etkili ve verimli fikirler ortaya koymalarına, geliştirmelerine engel olmakta, dolayısıyla çalışmaları kendilerini de içinde yaşadıkları toplumu da tatmin etmemektedir.
17.Soru
Osmanlı’nın parçalanma tehlikesi yaşadığı yıllarda bütünlüğü korumak için oluşturulan “Millet olmamızın bütünleştirici unsuru İslam dinidir” görüşü aşağıdaki görüşlerden hangisini tanımlar?
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Türkçülük |
Devletçilik |
Halkçılık |
Belirtilen görüş İslamcılık’ın ifadesidir.
18.Soru
Science Sociale’i diğer sosyoloji ekollerinden ayıran yanı nedir?
Büyük bir kesim tarafından kabullenilmiş olmasıdır |
Sosyalizm ekolüne tepki olarak ortaya çıkmış olmasıdır |
Monografi, anket ve gözlem tekniklerine dayanılarak oluşturulmasıdır |
Bu ekolün tamamen özgür iradeye dayanarak oluşturulmuş olmasıdır |
Salt bir toplum felsefesi veya öğretisi olmakla kalmayıp, nesnel bir yöntem geliştirmiş olmasıdır |
Science Sociale’i diğer sosyoloji ekollerinden ayıran yanı, salt bir toplum felsefesi veya öğretisi olmakla kalmayıp, nesnel bir yöntem geliştirmiş olmasıdır.
19.Soru
Mehmet İzzet’in ele alış şekline göre Milliyet için hangisi söylenemez?
Bir olgu olmaktan ziyade bir ülküdür |
Milliyet duygusu daima birleştiricidir |
Kayıtsız, şartsız ve mutlak bir surette fedakarlık talep eder |
Siyasetçiler tarafından menfaat aracı olarak kullanılmaktadır |
Milleti adalet ve refahın daha çok hakim olduğu bir camia haline getirmek görevi yüklüdür |
İzzet, milliyet duygusunun insanları birlikte harekete sevk eden bir dürtü olmasının yanı sıra bazen milliyet duygusunun birleştirici değil, ayrıştırıcı olabileceğinin altını çizer.
20.Soru
Prens Sabahattin'in ekonomik konulara ilişkin görüşleri çerçevesinde aşağıdakilerden hangisini savunduğu söylenemez?
Sınıflı toplumsal yapı
|
Özel yatırımların ve burjuva sınıfının teşviki
|
Kamu iktisadi teşebbüslerinin yaygınlaştırılması
|
Ademi merkeziyetçi bir ekonomi anlayışı
|
Özel mülkiyete dayalı çiftliklere ve malikanelere dayalı büyük tarım işletmelerini esas alan liberal bir ekonomi
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ