Türk Sosyologları Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Hilmi Ziya Ülken'e aittir?
Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?
|
Toplum Yapısı ve Soyaçekme
|
Türkleşmek, İslamlaşmak ve Mıasırlaşmak
|
Sosyolojinin Ana Başlıkları
|
Atatürk ve Devrimler
|
2.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi Fındıkoğlu’nu görüşleriyle etkilemiştir?
Fr. Rauh ve Mehmet İzzet |
F. le Play ve Ziya Gökalp |
Emile Durkheim ve Prens Sabahattin |
Karl Marks ve Jacques Derrida |
Max Weber ve Prens Sabahattin |
Fransız filozofu Fr. Rauh ve Mehmet İzzet’in görüşlerinden etkilenen Fındıkoğlu, tarihi bir bakış açısıyla Türk düşünce hayatını gözden geçirir; Türk düşünce hayatında merkeziyetin ve ademimerkeziyetin hakim olduğu dönemlere işaret eder.
3.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük aşağıdaki ekollerden/yaklaşımlardan hangisini benimsemiştir?
İşlevselcilik yaklaşımı
|
Science Sociale
|
Fenomenolojik yaklaşım
|
Eleştirel yaklaşım
|
Yapısalcılık
|
4.Soru
Sosyoloğun bir ahlakçı ya da felsefeciden farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Kültürü |
Entellektüelliği |
Nesnelliği |
Eğitimi |
İfade şekli |
Mehmet Ali Şevki Bey’e göre sosyolojinin basma kalıp ilkelerinin karşısına gözleme ve deneye dayalı bir yöntem konulmalıdır. Gözlem, anket ve monografi teknikleri sosyolojiye pozitivist ve pragmatik bir özellik kazandırmıştır. Science Sociale’i diğer sosyoloji ekollerinden ayıran yanı, onun salt bir toplum felsefesi veya öğretisi olmakla kalmayıp, nesnel bir yöntem geliştirmiş olmasıdır. Bu teknikleri kullanan bilimsel sosyoloji, öğretisel sosyolojiden ayrılır. Sosyoloğun bir ahlakçı ya da felsefeciden farkı onun nesnelliğidir.
5.Soru
Z. F. Fındıkoğlu, Türkiye’deki eğitim sisteminin hangi özelliğinden şikayetçidir?
Ademimerkeziyetçiliği ilke olarak benimsemesi
|
Merkeziyetçiliği ilke olarak benimsemesi
|
Şahsi teşebbüsü ilke olarak benimsemesi
|
Niceliğe değil niteliğe önem vermesi
|
Öğretmenlere değer vermesi
|
6.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük kaç yılında doğmuş, kaç yılında vefat etmiştir?
1882 - 1963 |
1874 - 1954 |
1914 - 1982 |
1903 - 1989 |
1881 - 1960 |
Mehmet Ali Şevki Sevündük 1882 yılında İstanbul’da doğmuştur ve 1963 yılında hayata veda etmiştir.
7.Soru
Türkiye’nin çağdaşlaşma serüveninde bir dönem asrilik kavramınının yerine ‘muasırlaşmak’ kavramını kullanan sosyolog kimdir?
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Hilmi Ziya Ülken |
Niyazi Berkes |
İsmayil Hakkı Baltacıoğlu |
Sekülarizm terimi Latinceden gelir ve daha çok Protestanlığın etkisi altında olan dillerde, İngilizce ve Almanca’da kullanılır. Aslındaki sözcük, çağ anlamına gelen saeculum sözcüğünden türemiştir. Bunun karşılığı Türkçe’ye çağ anlamında asır olarak yerleşmiş olan Arapça asr sözcüğüdür. Bu sebepten Türkiye’nin çağdaşlaşma serüveninde bir dönem asrilik kavramı kullanılmıştır. Fakat bazı kesimler tarafından olumsuz anlam yüklemelerinden dolayı çabuk terk edildi. Bu anlamda asrîlik züppelik, köksüzlük, sathilik, dinsizlik anlamları çağrıştırmaya başladığı için mesela bu kavramın yerine Ziya Gökalp “muasırlaşmak” ifadesini kullandı.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 – 1980 arası dönemde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmelerden biri değildir?
Göç önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Türkiye’de ithal ikameci sanayileşme politikaları ile küçük ve orta ölçekli sanayi kuruluşlarında artış görülür |
Gecekondulaşma önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Aile yapısı, değerleri ve tüketim alışkanlıkları değişmiştir |
İlk defa köy sosyolojisi çalışmaları yapılmıştır |
1960 – 1980 döneminde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmeler arasında ilk defa köy sosyolojisi çalışmaları yer almaz.
9.Soru
Aşağıdaki fikir akımlarından hangisi Hilmi Ziya Ülken’in geliştirdiği akımdır?
Türkçülük |
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Batıcılık |
Anadoluculuk |
Ülken doğrudan doğruya Türkçülük üzerine eleştirilerle Anadoluculuk görüşünü geliştirmiştir. Türkçülüğün dünya şartlarında gerçekçi olmadığını düşünen Ülken, bunun karşısında sosyolojik gerçeklere daha uygun gördüğü Anadoluculuğu ileri sürmüştür. Bu yaklaşım tamamen sosyoloji bilimi çerçevesinde yapılmıştır.
10.Soru
Osmanlı Dönemi’nde başlayan yenileşme çabalarının ilk hareketi hangisi olarak kabul edilebilir?
Tanzimat Fermanı |
1. Meşrutiyet |
1.Dünya Savaşı |
Balkan Harbi |
Lale Devri |
Türkiye, Sanayi Devrimi veya Fransız Devrimi gibi büyük değişimlere sahne olmamıştır. Düşünce ortamı ise ilk zamanların derinliğini kaybetmiş ve gittikçe sığlaşmıştır. Dolayısıyla Türkiye’de sosyolojinin gelişmesini Batı’ya benzerliğiyle değil, kendi şartlarına göre değerlendirmek gerekir. Bu şartların başında Osmanlı döneminde başlayan yenileşme çabaları gelir. Bu yenileşme çabaları içinde ise köklü değişime başlangıç teşkil eden Tanzimat Fermanı öne çıkar.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi H. Ziya Ülken’in Anadolucu görüşlerini temellendirdiği iddiaları ile benzer görüşlere sahiptir?
Ziya Gökalp
|
Mehmet Akif
|
Niyasi Berkes
|
Z. F. Fındıkoğlu
|
Prens Sabahattin
|
12.Soru
Türkiye’de eğitime ilişkin aşağıdaki önermelerden hangisi Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu’nun görüşüne ters düşmektedir?
Türkiye’de “dinamik bir üniversite özerkliği” düşüncesine sahip olmak gerekir |
Üniversite yalnızca kendi araştırma inzivasında olması gereken bir oluşumdur |
Yükseköğretimin bütün alanlarında daha başlangıçta çok sıkı eleme ve seçmeyi gerçekleştiren bir yarışma sistemi olmalıdır |
Okullar ve eğitim sistemi yeni bir dünya görüşüne sahip kılınmalıdır |
Hocalar, artık cami vaizleri olmaktan çıkarak okuttukları talebelerin kafaları işlenecek birer insan olduğunu düşünmeli talebeler, sadece “diplomalı” olmayı değil; fakat aynı zamanda Türkiye’nin muhtaç olduğu birer ‘şahsiyet’ olmak idealini gütmelidir |
Fındıkoğlu’na göre Ona göre üniversite kendi araştırma inzivasından uzaklaşarak üniversite dışı hayat için bir güneş rolünü oynamalıdır. Dışarıdaki hukukçuya, politikacıya, teoloğa, mühendise, memura, kısaca halka ışıklarını saçmalıdır. Üniversite ile üniversite gençliği ile temas etmesini başka ifade ile gençliği iç ve dış politika meselelerinin yüksek siyasetiyle ilgilendirmeyi bilmelidir.
13.Soru
Türkiye’de köye yönelik sosyolojik ilgi hangi tarihte nasıl başlamıştır?
1902 yılında ekol açısından eksikliklerin araştırılmaya başlanması ile başlamıştır |
1954 yılında Mehmet Ali Şevki Bey tarafından başlatılmıştır |
1918 yılında Meslek-i İçtima Cemiyetinin kurulması ile başlamıştır |
1912 yılında köy araştırmaları yapılmaya başlanması ile başlamıştır |
1921 yılında İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’nun düşünceleri ile başlatılmıştır |
Türkiye’de köye yönelik sosyolojik ilgi 1918’de Meslek-i İçtima Cemiyeti’nin kurulması ile Science Sociale ekolü tarafından başlatılmıştır.
14.Soru
1. Siyasi yapı
2. Güvenlik
3. Eğitim
4. Ekonomi
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Prens Sebahattin’in ademimerkeziyetçilik anlayışını içerir?
Yalnız 1 |
Yalnız 2 |
1 ,2 ve 3 |
2,3 ve 4 |
Hepsi |
Prens Sebahattin’in ademimerkeziyetçilik anlayışını 2,3 ve 4. madde içermektedir.
15.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu hangi ekole sahip bir sosyologdur?
Sosyolojizm Ekolü |
Science Sociale |
Pedagojik Ekol |
Estetik Ekol |
Psikoloji Ekolü |
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu sosyolojizm ekolüne sahip bir sosyologdur.
16.Soru
Mehmet İzzet’e göre toplumsal hürriyeti sağlayacak ideal aşağıdakilerden hangisidir?
Lisan |
Din |
Milliyet |
Irk |
Toprak |
Mehmet İzzet “Milliyet Nazariyeleri” eserinde milliyetin bir şuurlaşma, hürriyete dair bir şuur olmasından hareketle, milliyeti, toplumsal hürriyeti sağlayacak bir ideal olarak tespit eder. Milliyeti açıklamak için müracaat edilen olgulardan hiçbiri ne ırk, ne toprak, ne lisan bu görevi üstlenebilir.
17.Soru
Osmanlı’nın parçalanma tehlikesi yaşadığı yıllarda bütünlüğü korumak için oluşturulan “Millet olmamızın bütünleştirici unsuru İslam dinidir” görüşü aşağıdaki görüşlerden hangisini tanımlar?
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Türkçülük |
Devletçilik |
Halkçılık |
Belirtilen görüş İslamcılık’ın ifadesidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp’in toplum ile ilgili görüşlerinden değildir?
Toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir |
Toplumsal aşamalar arası geçiş hızlı ve fark edilmez şekilde olur |
Toplumlar bir aşamadan bir başka aşamaya geçerken bazı ara aşamalarda yaşarlar |
İnsanlığın vahşilik ve göçebelik aşamalarından uygarlık aşamasına geçmiştir |
Bir toplumsal aşamadan bir üst toplumsal aşamaya birdenbire geçilmez |
Ziya Gökalp’e göre toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir. Ziya Gökalp’e göre bir toplumsal aşamadan bir üst toplumsal aşamaya birdenbire geçilemez. Toplumlar bir aşamadan bir başka aşamaya geçerken bazı ara aşamalarda yaşarlar. Ziya Gökalp bir başka sınıflamasında insanlığın vahşilik ve göçebelik aşamalarından uygarlık aşamasına geçtiğini bildirir.
19.Soru
“Türkiye’de Çağdaşlaşma” adlı eserin yazarı kimdir?
Ziya Gökalp |
Niyazi Berkes |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
İsmayıl Hakkı Baltacığolu |
“Türkiye’de Çağdaşlaşma” adlı eserin yazarı Niyazi Berkes’tir.
20.Soru
Niyasi Berkes’le ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi doğrudur?
Türkiye’de sosyolojinin kurucusudur.
|
Türkiye’de Anadoluculuk akımının öncülerindendir.
|
Her türlü ilerlemeci ve evrenselci teoriye karşıdır.
|
Batı toplumlarının geçirdiği değişme aşamalarını aynen kullanarak Türkiye’nin çağdaşlaşmasını anlama çalışmıştır.
|
Türkiye’nin çağdaşlaşmasında laiklik ve sekülerleşmeye özel bir önem atfetmektedir.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ