Türk Sosyologları Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki yöntemlerden hangisi Science Sociale’yi yaratan yöntemdir?
Deney |
Mülakat |
Örnekleme |
Karşılaştırma |
Gözlem |
Bugünkü bilimler deney ve gözlem yönteminden doğmaktadır. Bu bilimlerden bir kısmı yalnız gözleme, bir kısmı da her ikisine birden dayanmaktadır. Science Sociale’yı yaratan gözlem yöntemidir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet’in görüşlerinden değildir?
Sosyolojide amaç ispata ulaşmak değil, olumlu bir şeyin olumsuz sonuçlarını görmektir |
Sosyoloji kuramlar ilim, siyaset ise onun uygulaması olmalıdır |
Cemiyet ilmi, belirli bir cemiyet içinde geliştiğinden toplumsal vicdanın görüntüsünü ifade eder |
Cemiyet ilmi, Hakim toplumsal görüşlerden etkilenmez |
İlim büyük adamın büyüklüğü ile değil, adamlığı ile meşgul olabilir |
İzzet’e göre Cemiyet ilmi de belli bir cemiyet içinde, toplumsal şartlar altında geliştiğinden toplumsal vicdanın görüntüsünü ifade eder). Yani cemiyet ilminin sonuçları da diğer toplumsal olaylar gibi hakim toplumsal görüşlerden etkilenir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bütün insani alanları fizik bilimi yöntemlerine göre sosyoloji adı altında incelemek gerektiğini iddia eden görüştür?
Determinizm |
Pozitivizm |
Sosyolojizm |
Emperyalizm |
Science Sociale |
Sosyoloji ilk önce bütün hususi sosyal veya tarihi bilimleri birleştirmek, tek bir bilim haline koymak iddiasıyla işe başlamıştır. Auguste Comte’un öncülük yaptığı bu anlayış, sosyolojizm adı verilen bir akımın doğmasına yol açmıştır. Sosyolojizm bütün insani alanları fizik bilimi yöntemlerine göre sosyoloji adı altında incelemek gerektiğini iddia eder.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fındıkoğlu’na göre Türkiye’de bilimsel ve felsefi faaliyetin gelişmesini ve gelenek hâlinde devam etmesini engelleyen sebeplerden birisidir?
Toplumun bilimsel faaliyetlere olan bakış açısı |
Milli bir eğitim müfredatının oluşturulamaması |
Düşünürlerin bilimsel faaliyetlerden ziyade politikayla ilgilenmeleri |
Düşünce sistemlerinin aynen kopya edilmesi |
Bilimsel ve düşünsel faaliyetlere yeterli bütçe ayrılmaması |
Fındıkoğlu’na göre Türkiye’de bilimsel ve felsefi faaliyetin gelişmesini ve gelenek halinde devam etmesini engelleyen önemli bir sebep de düşüncenin, içinde doğ- muş olduğu toplum yapısı ile ilgili olmaması, Avrupa’da ortaya atılmış düşünce sistemlerinin düşünürlerimiz tarafından aynen taklit edilmesidir.İçlerindeki yabancılaşma duygusu onların etkili ve verimli fikirler ortaya koymalarına, geliştirmelerine engel olmakta, dolayısıyla çalışmaları kendilerini de içinde yaşadıkları toplumu da tatmin etmemektedir.
5.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük’ün tüm çalışmaları aşağıdaki kitapların hangisinde toplanmıştır?
Osmanlı Tarihinin Sosyal Bilimle Açıklanması |
İş Mecmuası |
İçtimaiyat |
Türkiye Nasıl Kurtarılabilir ve İzah’lar |
Türkleşmek, İslamlaşmak, Çağdaşlaşmak ve Doğru Yol |
Prens Sabahattin’in görüşlerini, onun ekol açısından eksikliklerini alan araştırmaları da yaparak gideren ve Science Sociale ekolünün Türkiye’deki en önemli temsilcisi olan Mehmet Ali Şevki Sevündük’ün tüm çalışmaları, “Osmanlı Tarihinin Sosyal Bilimle Açıklanması” adlı bir kitapta toplanmıştır.
6.Soru
…….Türkiye’de ilk sosyoloji bölümünü kurmuştur. Buna göre noktalı yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Hilmi Ziya Ülken |
Prens Sabahattin |
Ziya Gökalp |
Niyazi Berkes |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Türkiye’de ilk sosyoloji bölümünü 1914 yılında Ziya Gökalp kurmuştur.
7.Soru
Prens Sabahattin hangi dönemde yaşamıştır?
1.Meşrutiyet |
2.Meşrutiyet |
Lale Devri |
Cumhuriyet Dönem, |
Hiçbiri |
Prens Sebahattin’in 2. Meşrutiyet Dönemi’nde yaşamıştır.
8.Soru
Batıcılık, İslamcılık ve ulusçuluk görüşlerini sentezleyen ilk sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Z. Fahri Fındıkoğlu
|
Prens Sabahattin
|
Ziya Gökalp
|
Hilmi Ziya Ülken
|
Niyazi Berkes
|
9.Soru
Aşağıdaki sosyologlardan hangisi Prens Sabahattin'in görüşlerini ve temsil ettiği Science Sociale ekolünün temsilcileri/devamcıları arasında yer almaz?
Mehmet Ali Şevki Sevündük
|
Selahattin Demirkan
|
Tahsin Demiray
|
Nezahat Nurettin Ege
|
Niyazi Berkes
|
10.Soru
İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu’na göre bir toplumun var olmasında dinden sonra en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir?
Cemiyet |
Dil |
Millet |
Kültür |
Eğitim |
Baltacıoğlu’na göre millet birliğinde din gibi dil de milli gelenekler bakımından çok önemlidir. Dinden sonra, toplumun var olmasında dil ikinci etkendir. Dilsiz kalkınma, reform ve millet olamaz. Dilsiz kişilik olmadığı gibi, dilsiz millet de yoktur. Dil sadece anlaşma aracı değil, aynı zamanda kaynaşma aracıdır.
11.Soru
Ziya Gökalp’e göre toplumlar aşağıdaki aşamalardan hangi sırayla geçerek millet aşamasına gelirler?
Ümmet – Aşiret – Kavim |
Kavim – Aşiret – Ümmet |
Ümmet – Kavim – Aşiret |
Aşiret – Ümmet – Kavim |
Aşiret - Kavim – Ümmet |
Ziya Gökalp’e göre toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir. Ziya Gökalp’e göre bir toplumsal aşamadan bir üst toplumsal aşamaya birdenbire geçilemez. Toplumlar bir aşamadan bir başka aşamaya geçerken bazı ara aşamalarda yaşarlar. Ziya Gökalp bir başka sınıflamasında insanlığın vahşilik ve göçebelik aşamalarından uygarlık aşamasına geçtiğini bildirir.
12.Soru
Science Sociale’i diğer sosyoloji ekollerinden ayıran yanı nedir?
Büyük bir kesim tarafından kabullenilmiş olmasıdır |
Sosyalizm ekolüne tepki olarak ortaya çıkmış olmasıdır |
Monografi, anket ve gözlem tekniklerine dayanılarak oluşturulmasıdır |
Bu ekolün tamamen özgür iradeye dayanarak oluşturulmuş olmasıdır |
Salt bir toplum felsefesi veya öğretisi olmakla kalmayıp, nesnel bir yöntem geliştirmiş olmasıdır |
Science Sociale’i diğer sosyoloji ekollerinden ayıran yanı, salt bir toplum felsefesi veya öğretisi olmakla kalmayıp, nesnel bir yöntem geliştirmiş olmasıdır.
13.Soru
H. Ziya Ülken’e göre Türkiye’de sosyolojinin ortaya çıkışında önemli dönüm noktası aşağıdakilerden hangisidir?
İstanbul’un fethi
|
II. Dünya Savaşı
|
Cumhuriyetin ilanı
|
Tanzimat
|
Berlin Duvarı’nın yıkılması
|
14.Soru
Gökalp sosyolojisine göre Milliyetçiliğin ‘ikiz kardeşi’ hangi kavramdır?
Ümmetçilik |
Devletçilik |
Cumhuriyetçilik |
Halkçılık |
İnkılapçılık |
Gökalp’e gore halkçılık milliyetçiliğin ikiz kardeşidir. Gökalp, milliyetçi ve halkçı görüşleri beraber değerlendirmiştir. Halkçılık, halka dayanmaktır. Halk, saflığını koruyan kesimdir. Bilim; ırklar, cinsler, uluslar, kastlar ve sınıflar arasında eşitsizliklerin yapay olduğunu göstermiştir. Bunun için tüm eşitsizliklerin ortadan kaldırılması gerekir. Bunu gerçekleştirecek olan da halkçılık ilkesidir.
15.Soru
Gökalp tarafından atılan ve ilk önce İlm-i İçtimaiyat sonra içtimaiyat adlarıyla başlayan sosyolojinin temsilcilerinden birisidir?
Necmettin Sadak |
Niyazi Berkes |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Mümtaz Turhan |
Baykan Sezer |
Ülken’e göre, Türkiye’de ilk önce İlm-i İçtimaiyat sonra içtimaiyat adlarıyla başlayan sosyolojinin temellerini Ziya Gökalp atmış, Necmettin Sadak, Mehmet İzzet, İ. Hakkı Baltacıoğlu tarafından devam ettirilmiştir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi birkaç arkadaşı ile beraber felsefe düşüncesini Darülfünuna sokan müderristir?
Halide Edip Adıvar |
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Yorgi Bey |
Mehmet İzzet, birkaç arkadaşıyla beraber felsefe düşüncesini Darülfûnuna sokan bir müderristir. Batı tarzında, Batının bugünkü yöntemleriyle çalışan ve Batı zihniyetini öğrencisine telkin eden bir darülfünun hocasıdır.
17.Soru
Niyazi Berkes’in Türk İktisat Tarihi adlı eserinde bazı ülkelere yapmış olduğu gezilerden izlenimleri ile yazmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu ülkelerden değildir?
Cezayir |
Mısır |
Tunus |
Suriye |
İran |
“Türk İktisat Tarihi” adlı eserinde Osmanlı Türk toplum yapısını, ekonomik özelliklerini ve meydana gelen yapısal değişimleri ayrıntılı olarak ele aldı. Suriye,
Lübnan, M›s›r, Tunus ve Cezayir’e yapmış olduğu gezilerden elde ettiği izlenimlerini İslamlık, Ulusçuluk, Sosyalizm adlı kitabında topladı.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlıdaki sosyal problemlere yönelik gelişen fikir akımlarından biri değildir?
Akılcılık |
Türkçülük |
Batıcılık |
Osmanlıcılık |
Avrupacılık |
Osmanlıdaki sosyal problemlere yönelik gelişen fikir akımlarından bir akılcılıktır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet’in sosyolojinin konusu olan cemiyet ile ilgili görüşlerini doğru yansıtmaktadır?
Her hangi bir toplanma cemiyeti temsil eder |
Birey cemiyete tabi değildir |
Medeniyetin mümkün olması, cemiyetin mevcut olmasına bağlıdır |
Medeniyeti muhafaza eden ve onu cemiyete ileten bireylerdir |
Cemiyet hayatında hakim olan amaç ve düşünceler sınırsızdır |
Sosyolojinin konusu olan cemiyet, herhangi bir toplanmadan ibaret değildir. Birey cemiyete tabiidir ama bu esir demek değildir. Manası, derecesi ve kıymeti iyi anlaşılmak şartı ile bireyin cemiyete tabi olduğunu kabul etmekte bir sakınca yoktur. Medeniyetin mümkün olması, cemiyetin mevcut olmasına bağlıdır. Medeniyeti muhafaza eden ve onu bireylere ileten cemiyettir. Cemiyet hayatına hâkim olan amaçlar, düşünceler, her cemiyette bir sınırlı (muayyen) veya sınırsız (muaddal) olabilir.
20.Soru
- Osmanlıcılık,
- Türkçülük
- İslamcılık
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Osmanlı’nın son dönemlerinde devletin dağılmasına karşı gelişen görüşlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
II ve III |
Yalnız III |
Hepsi |
Belirtilen tüm maddeler Osmanlı’nın son dönemlerinde devletin dağılmasına karşı gelişen görüşlerdendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ