Türk Sosyologları Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Mümtaz Turhan Türkiye’nin köy politikasını hangi çerçevede ele almıştır?
Sanayileşme ve göç süreci ile birlikte ortaya çıkacak olan problemleri de kapsayan, ülke kalkınması ile insani ve kültürel açılardan
|
Sadece göç süreci ile birlikte ortaya çıkacak olan problemleri çözmek üzere
|
Ülke kalkınması çerçevesinde
|
Okuma-yazma seferberliği çerçevesinde
|
Toprak reformu politikası ekseninde
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cahit Tanyol’un din konusundaki görüşlerinden birisi değildir?
Durkheim’ın kutsal-kutsal dışı ayrımından hareket ederek din ve laik hayat arasındaki koşutluk üzerinde durur |
Tanyol’a göre Durkheim’ın din ve büyü üzerinde ileri sürdüklerinin bizim için özel anlamı Şamanizmden kaynaklanmaktadır |
Tanyol’un din konusundaki temel hedefi, dine Müslümanlığa ulusal bir renk vermektir |
Tönnies’ in deyimiyle kutsal alana cemaat, kutsal dışı alan cemiyet diyecek olursak ileri toplumlara doğru gidildikçe kutsal dışı alan önem kazanır |
Dinsel özellik gösteren mekanik dayanışma bugün artık bir anlamda dinsel değil, ideolojik bir içerik kazanmıştır |
E seçeneğinde verilen din ile ilgili görüş İsmayil Hakkı Baltacıoğluna aittir. Baltacıoğlu, din konusunda milliyetçi ve reformist bir anlayışa sahiptir. Ona göre, dini yok saymak onu gerici güçlerin tekeline bırakmak demektir. Oysa dinde reform yapmak ve herkesin dini ile ilgili içeriği anlamasını sağlamak gerekir. Bunun yolu da, Kuran’ın Türkçe’ye çevrilmesi ve Türk halkının dinini aracısız anlamasını sağlamaktır.
3.Soru
Türkiye’de Science Sociale ekolünün aşağıdaki toplumbilimcilerden hangisi öncülük etmiştir?
Ali Şevki Sevündük |
Nurettin Şazi Kösemihal |
Prens Sabahattin |
Ziya Gökalp |
Hilmi Ziya Ülken |
Prens Sabahattin’in temsil ettiği Science Sociale ekolü, yöntem anlayışı ve özellikle siyasal görüşleriyle etkili olmuştur. Prens Sabahattin’in Science Sociale ekolü adına savunduğu fikirler, Ziya Gökalp’in toplumsal değişme adına önerdiği ara aşamalara gerek duymadan, ülkenin siyasal-toplumsal düzenini toptan Anglo-Sakson Batı dünyasına benzetmeye çalışan düşünceleri içerir.?Prens Sabahattin’in sosyolojik görüşleri de Türkiye’de bir çok devamcı bulmuştur. Ekolün ve Prens Sabahattin’in görüşlerini sosyolojide izleyenler arasında Meh met Ali Şevki Sevündük, Selahattin Demirkan, Tahsin Demiray, Nezahat Nurettin Ege yer almaktadır. Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, Hilmi Ziya Ülken ve Ankara ekolü sosyologları da Science Sociale’den ve dolayısı ile Prens Sabahattin’in özellikle yöntem anlayışından etkilenmişlerdir.
4.Soru
Baykan Sezer, sosyolojiyi aşağıdaki hangi bilim dalıyla ilişkilendirmiştir?
Tarih |
Felsefe |
Psikoloji |
Sosyal psikoloji |
Kültür |
Baykan Sezer’e göre, sosyoloji tarih ürünüdür. Tarihin kaynağı ise toplumlar arası çatışmalar ve çelişkilerdir. Bu anlamda; tarihi bütünlük olmadan başka bir ifade ile Doğu-Batı çatışma ve çelişkilerini dikkate almadan sergilenen yaklaşımlar tek boyutludur. Buna bağlı olarak sosyoloji-tarih ilişkisi Sezer’ göre kaçınılmazdır.
5.Soru
Baykan Sezer’ göre, Türkiye’de sosyolojinin ilk ve ana sorunu nedir?
Batı sosyolojisi ile ilişkilerini belirlemesi ve yöntemi saptaması |
Batı sosyolojisi ile ilişkilerini belirlemesi ve Türk toplumunun ve gerçeklerinin aydınlanmasında takınılması gerekli tutumun ne olduğunu saptayabilmesidir |
Batı ile ilişkilerin belirlenmesi yöntemin saptanması |
Batı ile ilişkilerini belirlemesi ve Türk toplumunun ve gerçeklerinin aydınlanmasında takınılması gerekli tutumun ne olduğunu saptayabilmesidir |
Önce Batı sosyolojisi ile ilişkilerini belirlemesi ve yöntemin saptanması |
Önce Batı sosyolojisi ile ilişkilerini belirlemesi ve Türk toplumunun ve gerçeklerinin aydınlanmasında takınılması gerekli tutumun ne olduğunu saptayabilmesidir.
6.Soru
Cahit Tanyol’a göre kültürün ilk belirtisi ve özelliği nedir?
Birey |
Toplum |
Din |
Dil |
Sanat |
Kültürün ilk belirtisi ve özelliği dildir. Birey yalnız dil gibi duygu ve düşünceye yön veren kültür değerlerinde değil, teknik ve pratik ihtiyaçlarını karşılamağa kalktığı zaman da hazır bir takım kültür değerlerini kullanır, yani kültür değerleri daima ayrı ayrı bireylerin elinde toplanır (Tanyol, 1960: 69)
7.Soru
Aşağıda Behice Boran ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğru değildir?
Behice Boran, Türk sosyolojisinde ‘ilm-i içtima’ ekolünün bir üyesidir |
Boran doktora tez çalışmasında Durkheimcı bir tavır ile meslekleri toplumsal iş bölümü içinde fonksiyonel birlikler olarak tanımlar |
Boran, meslekleri hem toplum organizmasını oluşturan fonksiyonel birlikler olarak hem de toplumsal tabakalaşmada bir sınıf olarak ele almaktadır. |
Boran, toplumun kurumları arasında fonksiyonel bir ilişki görür ve aynı zamanda bu ilişkinin iki temel yapı arasında olduğunu söyler |
Boran’a göre, bir köyün toplumsal ve ekonomik yapısını ortaya çıkarmak için ilk önce iş-güç tarzı ile ekolojiye bakılmalıdır |
Behice Boran, toplumsal kurumların işleyiş biçimini, bireylerin günlük pratiklerinden çıkarmaya yönelen ‘ilm-i içtima’ ekolünün 1940’lı yıllardaki temsilcisidir. Boran, tez raporunda önce mesleğin toplumsal anlamını kavramlaştırmıştır. Durkheimcı bir tavır ile meslekleri toplumsal iş bölümü içinde fonksiyonel birlikler olarak tanımlar (1938: 3). Ona göre, mesleki farklılıklar insanlar arasındaki sosyal ilişkileri belirlediği için sosyolojik göstergelerdir. E seçeneğinde verilen bilgi İbrahim Yasa’nın köy sosyolojisiyle ilgili çalışmalarında öne sürdüğü bir fikirdir.
8.Soru
Behice Boran, köylerin feodalitenin baskısında kurtulma sürecini hangi olay ile başlatmıştır?
Okur Yazar oranının artmasıyla |
Köyden Kente başlayan göç dalgasıyla |
Meşrutiyet’in İlanıyla |
1. Dünya Savaşı |
Cumhuriyetin İlanı |
Köyler tarihsel süreçte feodalitenin baskısından, dağ köyleri daha az olmak üzere, kurtulmuşlardır (1945: 27). Boran, köylerin feodalitenin baskısında kurtulma sürecini I.Dünya savaşı ile, ve yeni düzenin kurulmasını yine bir siyasi olay olan Cumhuriyet ile başlatır (1945: 40).
9.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sosyoloji Bölümü’nde Mübeccel Kıray’ı en çok etkileyen bilim insanıdır?
Muzaffer Şerif |
Behice Boran |
Niyazi Berkes |
Nusret Hızır |
Pertev Naili Boratav |
Aralarında Muzaffer Şerif, Behice Boran, Niyazi Berkes, Pertev Naili Boratav, bilim felsefecisi Nusret Hızır ve Etnolog W. Eberhart’ın bulunduğu bu akademik kadro, Türkiye’nin toplumsal yapısını, folklor çalışmalarından halk bilimine, toplumsal yapı araştırmalarından soysal psikolojiye dünyada yeni araştırma yöntemleri ile kavramaya çalışan bir kadroydu. Bu değerli hocalar arasında Kıray’ı en çok etkileyen Behice Boran’dı. Boran sosyoloji alanında yaptığı toplumsal yapı araştırması kendi alanında en özgün çalışma olarak varlığını korumaktadır. Baran tarafından başlatılan yeni sosyoloji anlayışı daha sonraki yıllarda Kıray tarafından devam ettirilecektir.
10.Soru
Cemil Meriç, çalışma yaklaşımı açısından hangi tür sosyologlar arasında değerlendirilmektedir?
İşlevselciler |
Taklitçi sosyologlar |
Yapısalcılar |
Sembolik etkileşimciler |
Eleştirel sosyologlar |
Cemil Meriç’de sosyolojinin teknik, yöntem ve içeriği ve akademik çerçevedeki yazılardan ziyade eleştirel metin ve ifadelere rastlanır. Cemil Meriç, tenkitçi (eleştirel) sosyologlar çizgisine mensuptur.
11.Soru
Osmanlı Dönemi’nde başlayan yenileşme çabalarının ilk hareketi hangisi olarak kabul edilebilir?
Tanzimat Fermanı |
1. Meşrutiyet |
1.Dünya Savaşı |
Balkan Harbi |
Lale Devri |
Türkiye, Sanayi Devrimi veya Fransız Devrimi gibi büyük değişimlere sahne olmamıştır. Düşünce ortamı ise ilk zamanların derinliğini kaybetmiş ve gittikçe sığlaşmıştır. Dolayısıyla Türkiye’de sosyolojinin gelişmesini Batı’ya benzerliğiyle değil, kendi şartlarına göre değerlendirmek gerekir. Bu şartların başında Osmanlı döneminde başlayan yenileşme çabaları gelir. Bu yenileşme çabaları içinde ise köklü değişime başlangıç teşkil eden Tanzimat Fermanı öne çıkar.
12.Soru
Mehmet İzzet'in bıraktığı eserlerin en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
Türkiye'de Sosyoloji
|
Toplumsal Değişme
|
Bu Ülke
|
Muasır Hayat ve Büyük Adamlar
|
Milliyet Nazariyeleri
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960 – 1980 arası dönemde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmelerden biri değildir?
Göç önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Türkiye’de ithal ikameci sanayileşme politikaları ile küçük ve orta ölçekli sanayi kuruluşlarında artış görülür |
Gecekondulaşma önemli bir sorun olarak ortaya çıkar |
Aile yapısı, değerleri ve tüketim alışkanlıkları değişmiştir |
İlk defa köy sosyolojisi çalışmaları yapılmıştır |
1960 – 1980 döneminde Türkiye’nin toplumsal yaşamında meydana gelen önemli değişmeler arasında ilk defa köy sosyolojisi çalışmaları yer almaz.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mümtaz Turhan’a göre, Batı medeniyetinin ana unsurlarından birisi değildir?
Bilim |
Teknik |
Aile Yapısı |
Hukuk |
Hürriyet |
Mümtaz Turhan’a göre, Batı medeniyetinin ana unsurları bilim, teknik, insan haklarını teminat altına alan hukuk ve hürriyettir. Hakiki Batılılık ise bu prensiplere bağlılıktır.
15.Soru
Kemalizm, bir sosyal değişme projesi olarak, geleneksel toplumdan, modern topluma geçiş sürecinde hangi değişimleri temel almaktadır?
Kişilerin otoritesi üzerine kurulu bir onur anlayışından kurallar ve yasalar üstüne kurulu bir onur anlayışına geçiş |
Evren düzenini anlamada, dinden pozitif bilim anlayışına geçiş |
“Avam-havas” ayrılıklar üzerine kurulmuş bir topluluktan “halkçı” topluluğa geçiş |
Bir ümmet topluluğundan bir ulusal devlete geçiş |
Hepsi doğru |
Kemalizm, bir sosyal değişme projesi olarak, geleneksel toplumdan, modern topluma geçiş sürecinde dört boyutlu bir değişmeyi temel almaktadır. Seçeneklerde yer alan tüm değişimleri kapsamaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Şerif Mardin’in sosyolojiye getirdiği yaklaşımlardan değildir?
Sosyal bilimlerde teori-pratik ilişkisi |
Sosyal bilimlerde metodoloji ilişkisi |
“Olması gereken”e yönelik eleştiri |
Siyaset yapma biçimine yönelik eleştiri |
Din merkezli eleştiri |
Şerif Mardin, sosyal bilimsel teori-pratik ve metodoloji ilişkileri çerçevesinde getirdiği önerilerle sosyal bilim uğraşına yönelik bir eleştiri niteliği taşıdığı kadar, sosyal bilimleri ve özelde sosyal bilimsel nesnenin bilgisini dışarıda bırakarak normatif bir “olması gereken”e yönelmiş siyasal anlayışların tümüne yönelik bir eleştiri niteliği de taşımaktadır. Bu noktada Şerif Mardin sosyolojisi Türkiye’de hem sosyal bilimler hem de siyaset yapma anlayışına yönelik bir eleştiri olma niteliği taşımaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kıray’a göre sosyal bilimciler için ilk adım olabilir?
Teknik |
İstatistik |
Envanter |
Kategorilendirme |
Sentez |
Kıray’a göre sosyal bilimci için ilk adım envanter olabilir. İkinci adım kategorilendirmedir. Bunun içinde mutlaka dünyada neler olup bittiğini bilmek gerekir ve değişme boyutuna, zaman boyutuna girmeniz gerekir. Sonrada istatistiğin ayrıntıları gelir ki bu ikincil bir sorundur. O da uzmanına bırakılabilir.
18.Soru
Osmanlının son döneminde toplumun dağılma tehlikesine karşı çözüm önerisi olarak üç fikir akımı ortaya çıkmıştır Ülken ise kendi düşünce akımını geliştirmiştir. Bu düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Türkçülük |
Anadoluculuk |
Turancı |
Osmanlının son döneminde toplumun dağılma tehlikesine karşı çözüm önerisi olarak üç fikir akımı ortaya çıkmıştır. Bu fikir akımları aynı zamanda bazı sosyolojik çözümlemelere dayanmaktadır. Toplumun bir arada yaşamasını sağlayan temel ilkeleri belirleme ve buna dayalı politikalar üretilmesini sağlamaya yöneliktir. Osmanlıcılık, İslamcılık ve Türkçülükdür. Ülken bu çerçevede meydana gelen toplumsal olayların da etkisiyle düşüncelerini geliştirir. Anadolucu akımın öncüsü olması bu noktayla ilgilidir. Anadolucu düşünceler geliştirirken dayandığı sosyoloji de burada önem taşımaktadır.
19.Soru
Behice Boran’ın burslu olarak gittiği Michigan Üniversitesi’nde yaptığı doktora tezi aşağıdaki konu başlıklarından hangisi ile ilgilidir?
Toplumsal cinsiyet
|
Laiklik
|
Güvenlik
|
Milliyetçilik
|
Mesleki hareketlilik
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Behice Boran’ın oluşturduğu aile tipolojisi içerisinde yer almaz?
Çok çekirdekli aile |
Dikine mürekkep |
Yanlama mürekkep |
Karışık aile |
Yalnız aile |
Boran köylerde ailenin durumunu incelerken, aile tipolojisini serimler. Ailenin çekirdeğini evli çift meydana getirir. Birkaç çiftin bir araya geldiği aile çok çekirdekli ailedir. Modern aile tek çekirdeklidir. Tek çiftli ve diğer akrabaların karıştığı aileye ‘karışık aile’ demektedir. Aile tiplerini ayrıca ‘dikine mürekkep’ ve ‘yanlama mürekkep’ aile olarak ayrımlar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ