Türk Sosyologları Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İbrahim Yasa’nın Türkiye’nin toplumsal yapısı ve temel sorunları isimli çalışmasında toplumsal yapı ile aşağıdakilerden hangisi arasında bir bağlantı olduğunu ilk defa tespit etmiştir?
Kişilik özellikleri |
Kültürel yapı |
Ekonomik yapı |
Siyasi yapı |
Gelir durumu |
Türkiye’nin toplumsal yapısı ve temel sorunları çalışmasında Yasa, diğer toplumsal yapı çalışmalarında rastlanmayan bir biçimde toplumsal yapı ile kişilik özellikleri arasında bağ kurmaktadır. Yasa’yı bu alandaki diğer çalışmalardan ayıran onun, burada işaret edilen, yapının sadece kurumsal işleyişini değil değersel yönelimlerini de bize vermesidir.
2.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Türk sosyolojisinde saha çalışılmaları ve köy monografileri yapılmasında teşvik edici ve yol gösterici rol oynamıştır?
Ziya Gökalp
|
Cemil Meriç
|
Mümtaz Turhan
|
Mübeccel Kıray
|
Cahit Tanyol
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cahit Tanyol'un akademik yaşamı boyunca etkilendiği isimler arasında yer almaz?
Michel Foucault
|
Emile Durkheim
|
Ziya Gökalp
|
Prens Sabahattin
|
Max Weber
|
4.Soru
Tanyol’a göre Türk devlet felsefesinin kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Bilim
|
Din
|
Mitoloji
|
İdeoloji
|
Akıl
|
5.Soru
Prens Ssbahattin'in görüşlerini uygulamalı olarak ve en iyi şekilde temsil eden sosyolog kimdir?
Nurettin Şazi Kösemihal |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Tahsin Demiray |
Hilmi Ziya Ülken |
Niyazi Berkes |
Yukarıda belirtilen tüm sosyologlarda Prens Sabahattinden etkilenmişlerdir. Ancak Prens Sabahattin’in görüşlerini uygulamalı çalışmaları ve ekolü düşünsel ve eylemsel bağlılığı ile onu en iyi şekilde temsil eden isim Mehmet Ali Şevki Sevündük olmuştur.
6.Soru
Ziya Gökalp …… kurucusudur. Buna göre noktalı yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Türk Psikolojisinin |
Türk Sosyolojisinin |
Türk Felsefesinin |
Türk Tarih Biliminin |
Türk Milliyetçiliğinin |
Türkiye’de ilk sosyoloji bölümünü 1914 yılında Ziya Gökalp kurmuştur.
7.Soru
Prens Sabahattin’in görüşlerini uygulamalı olarak ve en iyi şekilde temsil eden sosyolog kimdir?
Nurettin Şazi Kösemihal |
Mehmet Ali Şevki Sevündük |
Tahsin Demiray |
Hilmi Ziya Ülken |
Niyazi Berkes |
Yukarıda belirtilen tüm sosyologlarda Prens Sabahattinden etkilenmişlerdir. Ancak Prens Sabahattin’in görüşlerini uygulamalı çalışmaları ve ekolü düşünsel ve eylemsel bağlılığı ile onu en iyi şekilde temsil eden isim Mehmet Ali Şevki Sevündük olmuştur.
8.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi Baykan Sezer'e ait değildir?
Sosyolojinin Ana Sorunları
|
Sosyolojide Yöntem Tartışmaları
|
Sosyolojinin Ana Konuları
|
Sosyoloji ve Tarih
|
Su Boyu Ovaları ve Bozkır Uygarlıkları
|
9.Soru
İ. Yasa’ya göre gecekondu ailesi şehre göçle birlikte bir dizi değişiklik yaşasa da hangi özelliği ile köy ailesine benzemeye devam etmektedir?
Giyim-kuşam
|
Dinsel inanışlar
|
Evlenme adetleri
|
Hijyenik davranışlar
|
Eğitim
|
10.Soru
Şerif Mardin’e göre, aşağıdakilerdenhangisi sosyal bilimler alanında kaçınılmasıgereken eğilimlerden biridir?
Sosyal bilimin iktidarı fethetme aracı olarakgörülmesi
|
Sosyal bilimcinin iktidara mesafeli birdüşünümsellik alanı içinde olmayaçabalaması
|
Üniversitelerde akademik epistemik birdüşünümselliğin geçerli hale getirilmesi
|
Sosyal bilimcinin, gündelik gerçekliktenuzak, soyut analiz ve çözümlemelerdenkaçınması
|
Normatif siyasetten etkilenmeyen bir sosyalbilim metodolojisi geliştirilmeye çalışılması
|
11.Soru
Mübeccel Kıray “Türkiye’de bugün şehirleşme, şehirlerin sanayileşme hızının, tarımın modernleşmesinden çok daha yavaş olması sonucu oluşan durumu nasıl tanımlamaktadır?
Gecekondulaşma |
Sahte şehirleşme |
İşsizliğin artması |
Suç oranlarının artması |
Gettolaşma |
Kıray Osmanlı toplumunu Batıdan farklı gelişmesinde asıl gözden kaçan meselenin köylü- lord ya da reaya-bürokrat lord ilişkisinin çok dışında olduğu kanısındadır (Kıray, 1999: 123). “Türkiye’de bugün şehirleşme, şehirlerin sanayileşme hızının, tarımın modernleşmesinden çok daha yavaş olması sonucu “sahte şehirleşme” diye nitelediğimiz oluşumlarla sonuçlanmaktadır” (Kıray, 1999: 131)
12.Soru
Ülkemizde Behice Boran tarafından başlatılan daha sonra Mübeccel Kıray tarafından devam ettirilen yeni sosyoloji anlayışı hangi düşünürün sosyoloji tarzıyla benzerlik göstermektedir?
F. Le Play |
Emile Durkheim |
Pierre Bourdieu |
Henri de Tourville |
Edmond Ddemolins |
Kıray 1940’lı yıllarda Türk Sosyal bilimine büyük katkı yapan hocaların yer aldığı Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sosyoloji Bölümüne kaydolur. Bu yıllarda DTCF’de sosyal bilimler alanında ders veren hocalar özellikle sosyolojiyi farklı bir noktaya taşımışlardır. Aralarında Muzaffer Şerif, Behice Boran, Niyazi Berkes, Pertev Naili Boratav, bilim felsefecisi Nusret Hızır ve Etnolog W. Eberhart’ın bulunduğu bu akademik kadro, Türkiye’nin toplumsal yapısını, folklor çalışmalarından halk bilimine, toplumsal yapı araştırmalarından soysal psikolojiye dünyada yeni araştırma yöntemleri ile kavramaya çalışan bir kadroydu. Bu değerli hocalar arasında Kıray’ı en çok etkileyen Behice Boran’dı. Boran sosyoloji alanında yaptığı toplumsal yapı araştırması kendi alanında en özgün çalışma olarak varlığını korumaktadır. Boran tarafından başlatılan yeni sosyoloji anlayışı daha sonraki yıllarda Kıray tarafından devam ettirilecektir. Bu sosyoloji tarzı Bourdieu’nun sosyoloji yapma tarzı ile çarpıcı benzerlikler gösterecektir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Behice Boran’ın doktora tezi sonucunda elde ettiği bilgilerden biri değildir?
Tarımsal nüfus endüstriyel nüfusa oranla daha yaşlı çıkmıştır |
Tarımsal sektörde mesleki hareket daha azdır |
Endüstriyel sektörde hareketlilik daha fazladır |
Endüstriyel sektörden tarımsal sektöre doğru akış tespit edilir |
Endüstriyel sektörde mal sahibi olmayan yaş kompozisyonu “genç” tir |
Boran’a göre, tarımsal nüfus endüstriyel nüfusa oranla daha yaşlı çıkmıştır. Böylece Boran, tarımsal sektörde mesleki hareketliliğin daha az ve bu gruptaki mesleklerin daha kapalı olduğu sonucuna varır. Endüstriyel sektördeki yaş yapısı ise daha gençtir. Bu da bu sektördeki mesleklerde hareketliliğin olduğunun bir göstergesi olarak ele alınır. Tarımsal sektörden endüstriyel sektöre doğru bir akış tespit edilir. Endüstriyel sektör içinde mal sahibi olan grubun yaş kompozisyonu ‘orta yaşlı’, mal sahibi olmayan grubun yaş kompozisyonu ise ‘genç’ tir.
14.Soru
Şerif Mardin’e göre, tarih içinde genel bir davranış çizgisini savunmaya yarayan kültür unsurlarına karşılık gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Sivil toplum
|
Din
|
Ritüel
|
Kültür kodu
|
İdeoloji
|
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Tanyol’a göre doğu ve batı toplumlarının temel farklarından birisi değildir?
Batıda sınıf devleti vardır |
Batıda devlet teba ilişkisi doğudan farklıdır |
Batı bireyci doğu toplumcudur |
Batıda ütretim araçlarına sahip olan sınıf devlete de sahip olur ve kendi özelliklerini devletin bütün örgütlerine sindirir |
Doğuda burkuva demokrasilerden sosyalist demokrasiye geçiş ancak şiddetli bir sınıf mücadelesi ve sonuçta ihtilal ile olur |
Tanyol, demokratik sistemdeki değişimin sınıf temelli olmasını batı toplumlarına has bir özellik olarak tanımlanmıştır.
16.Soru
Baykan Sezer’e göre günümüzün Türk toplumu açısından ilk belirlenmesi gereken sorun aşağıdakilerden hangisidir?
Ekonomi sorunu
|
Kimlik sorunu
|
Köy sorunu
|
Batılılaşma sorunu
|
Din sorunu
|
17.Soru
Mehmet Ali Şevki Sevündük kaç yılında doğmuş, kaç yılında vefat etmiştir?
1882 - 1963 |
1874 - 1954 |
1914 - 1982 |
1903 - 1989 |
1881 - 1960 |
Mehmet Ali Şevki Sevündük 1882 yılında İstanbul’da doğmuştur ve 1963 yılında hayata veda etmiştir.
18.Soru
Milliyet Nazariyeleri’nin yazarı kimdir?
Ziya Gökalp |
Nazım Hikmet |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Tevfik Fikret |
Milliyet Nazariyeleri’nin yazarı Mehmet İzzet’dir.
19.Soru
Aşağıdaki isim ve eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Ziya Gökalp – İlm-i İçtimai Dini |
Niyazi Berkes – Türkiye Nasıl Kurtulabilir |
Hilmi Ziya Ülken – Dini Sosyolojisi |
Cahit Tanyol – Laik Ahlaka Giriş ve Laiklik ve İrtica |
Muzaffer Sencer – Dinin Türk Toplumuna Etkileri |
Niyazi Berkes’in yazmış olduğu Türkiye Nasıl Kurtulabilir? İsminde bir kitap yoktur.
20.Soru
Aşağıdaki düşüncelerden hangisi Ziya Gökalp’e ait değildir?
Toplumlar aşiret, kavim, ümmet aşamalarından geçtikten sonra millet aşamasına gelmişlerdir |
Sosyolojinin yol göstericiliği olmadan toplumsal ve bireysel anlamda kimlik değiştirmek ve ulusal bir devlet kurmak mümkün değildir |
Kültürü bir toplumdaki din, dil, ahlak, hukuk, siyaset, sanat, ekonomi, eğitim gibi kurumların toplamı olarak tanımlamak gerekir |
Kişilerde toplumsal niteliklerinin şekillenmesinde soyun hiç bir etkisi yoktur. Sosyal özellikler, organik mirasla değil, eğitimle geçer |
Millet; soyla, budunla, coğrafya ile siyasetle ilgili bir topluluktur |
Gökalp’e göre millet; soyla, budunla, coğrafya ile siyasetle ilgili bir topluluk değildir. Millet; dil, din, ahlak ve estetik bakımdan ortak olan, yani ortak duygular taşıyan, aynı eğitimi almış bireylerden oluşan kültürel bir topluluktur. İnsanın kendisini bağlı saymadığı herhangi bir toplum onun ulusu olamaz. Önemli olan bir insanın hangi kanı taşıdığı, hangi ırka mensup olduğu değil, hangi kültüre bağlı olduğudur. Bir insan hangi eğitim sürecinden geçmişse, kendisini hangi ulusa bağlı hissediyorsa ve hangi ulusun ülküsünü taşıyorsa o millete mensuptur. Diğer şıklarda belirtilen görüşler Ziya Gökalp’e aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ