Türk Sosyologları Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi birkaç arkadaşı ile beraber felsefe düşüncesini Darülfünuna sokan müderristir?
Halide Edip Adıvar |
Ziya Gökalp |
Prens Sabahattin |
Mehmet İzzet |
Yorgi Bey |
Mehmet İzzet, birkaç arkadaşıyla beraber felsefe düşüncesini Darülfûnuna sokan bir müderristir. Batı tarzında, Batının bugünkü yöntemleriyle çalışan ve Batı zihniyetini öğrencisine telkin eden bir darülfünun hocasıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Baykan Sezer’e göre Türk tarihindeki iki önemli değişiklikten biridir?
Osmanlı İmparatorluğu’nun kurulması
|
Anadolu’nun Türkleşmesi
|
Selçuklu Devleti’nin yıkılması
|
Cumhuriyet’in ilan edilmesi
|
Çok partili hayata geçilmesi
|
3.Soru
Çağdaşlaşma serüveni içerisinde değişim sürecini kavramsal çerçevede tartışan Niyazi Berkes'in kitap başlıklarında aşağıdaki kavramlardan hangisi yoktur?
İslamcılık
|
Batıcılık
|
Teokrasi
|
Laiklik
|
Ulusçuluk
|
4.Soru
Tanyol’a göre Türk devlet felsefesinin batı devlet felsefesinden temel farkı nedir?
Bürokratik işleyiş |
Demokratik sistem |
Yürütme organları |
Devletin topluma biçim vermesi |
Toplumun devlete biçim vermesi |
Türk devlet felsefesinin batından temel farkı devletin topluma biçim verme niteliğidir.
5.Soru
Mümtaz Tarhan’ın bilim ve teknolojiye dayanarak toplum kurumlarını yenileştirmeye çalışması ve aydın halk bütünlüğünü sağlayarak milli kültürünün kurulmasına çalışması hangi Türk sosyoloğun çizgisine benzetilmektedir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Hilmi Ziya Ülken |
Behice Boran |
Mübeccel Kıray |
Ziya Gökalp’e göre bireysel ve toplumsal değişimin bilimsel temelleri sosyolojinin rehberliğinde gerçekleştirilecektir. Gökalp, Sosyoloji aracılığı ile Batıcı ve milliyetçi değerlerle biçimlenmiş bir toplum oluşturmayı amaçlar. Bu yüzden Mümtaz Tarhan’ın yaklaşımı Ziya Gökalp’e benzer.
6.Soru
Behice Boran doktora tezinde hangi konuyu ele alan bir araştırma çalışması gerçekleştirmiştir?
Meslek grupları – Yaş grupları |
Meslek grupları – Gelir durumları |
Yaş grupları – Gelir durumları |
Yaş Grupları – Eğitim durumları |
Eğitim durumları – Meslek grupları |
Behice Boran 1938 yılında (Bir Mesleki Hareketlilik Çalışması: 1910-1930 (arasında) Birleşik Devletlerde, Meslek Gruplarının Yaş Dağılımının Bir Analizi) adlı çalışma ile doktor ünvanını almıştır.
7.Soru
‘Az gelişmiş toplumlar hızla değişir ki bu da toplumların iç ve dinamik merkezleri yeni bir düşünme biçimine ihtiyaç duyar. Buna paralel yeni türde bir sosyal bilim ihtiyacı ortaya çıkar.’ Türkiye’nin 1960’lı yıllarda yaşadığı değişim’in sonucu ne olmuştur?
Köy enstitülerinin kapatılması |
Yeni üniversitelerin kurulması |
Anayasal reformlar yapılması |
Planlama teşkilatlarının kurulması |
Köyden kente göçün artması |
Az gelişmiş toplumlar hızla değişir ki bu da toplumların iç ve dinamik merkezleri yeni bir düşünme biçimine ihtiyaç duyar. Buna paralel yeni türde bir sosyal bilim ihtiyacı ortaya çıkar. Türkiye bu aşamaya 1960’larda değişimle ilgili daha güvenilir bilgi edinme ve değişimi kontrol etme ve yönlendirme yetisi kazanma hem yeni oluşan elit hem de süreçle etkileşim içindeki dış değişim ajanları için önemli bir hal aldığında geldi. Bu durumun ilk sonuçlarından biri “bilimsel” sosyal bilimler alanında eğitim görmüş iş gücüne ve bu tür uzmanları yetiştirecek kurumlara yönelik talebe yanıt olarak planlama teşkilatlarının kurulmasıydı (Kıray, 1999: 30).
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Yasa’ya gore göçe dolayısıyla gecekondulaşmaya neden olan olgulardan birisi değildir?
Eşitsiz Toprak Dağılımı |
Tarımda Makineleşme |
Küçük Toprak Dağılımı |
Eğitim seviyesinin artması |
İşsizlik |
1966 yılında yayımlanan çalışmada; gecekondu ailesinin doğuşu, oluşumu, gelişimi ele alınmaktadır. Yasa, Türkiye’de gecekondulaşmanın altında yatan köyden şehre göçün nüfus ve ekonomik nedenlerini irdeler buna göre, eşitsiz toprak dağılımı ve işsizlik, artan nüfusu besleyemeyen küçük toprak dağılımı, tarımda makineleşme göçe ve dolayısı ile gecekondulaşmaya neden olmaktadır. Tüm bu etkenler ülkemizde 1945 sonrası iç göçün artışına neden olmuştur.
9.Soru
Gökalp sosyolojisinde aşağıdaki görüşlerden hangisi milliyetçiliğin ikiz kardeşi olarak yerini alır?
Irkçılık |
İslamcılık |
Halkçılık |
Laiklik |
Kökencilik |
Gökalp sosyolojisinde halkçılık milliyetçiliğin ikiz kardeşi olarak yerini alır. Ziya Gökalp, milliyetçi ve halkçı görüşleri beraber değerlendirmiştir. Halkçılık, halka dayanmaktır. Halk, saflığını koruyan kesimdir. Bilim; ırklar, cinsler, uluslar, kastlar ve sınıflar arasında eşitsizliklerin yapay olduğunu göstermiştir. Bunun için tüm eşitsizliklerin ortadan kaldırılması gerekir. Bunu gerçekleştirecek olan da halkçılık ilkesidir.
10.Soru
Behice Boran sanat ve edebiyatı hangi sosyolojik düşünce ekolüyle incelemiştir?
Marksist Sosyoloji |
Klasik Sosyoloji |
Tarihsel Sosyoloji |
Durkheimci Sosyoloji |
Science Sociale |
Boran’ın sanatı ve edebiyatı ele alışı, Marksist sosyoloji itibariyledir. Fakat öncelikle sanat eserini ve sanatçıyı toplumsal bir ürün ve birey olarak ele almaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Durkheim’in din ve büyünün ayrı ayrı alanlar olduğu görüşünü dayandırdığı düşünce ve gözlemlerden birisi değildir?
Büyü ve dinin bir arada yaşayabileceği tek sistem Türklerin Müslüman olmadan önceki dini Şamanizm’dir |
Büyücünün hareketlerinde dine aykırı bir taraf vardır. Ne kadar benzer görünümleri olsa da aralarındaki çatışma önlenemez |
Büyücüyle müşterisi arasındaki bağlantı gevşektir ve müşterilerin kendi aralarında da bir birlik ve beraberlik yoktur |
Dinin ana kurumlarından biri tapınaktır ve bu dinde esastır. Büyücünün ise tapınağı yoktur |
Din büyüyü reddeder, üstelik ona düşmandır, büyü de dine karşıdır |
Şamanizm’in büyü temelli dini bir sistem oluşu görüşü Tanyol’a aittir.
12.Soru
Mümtaz Turhan Kültür Değişmeleri adlı eserinin köy araştırmalarına ayırdığı kısmında aşağıdaki temalardan hangisini ele almamıştır?
Sosyal sınıflar
|
Sosyal değişmeler
|
Aile Yapısı
|
Göç
|
Proleterleşme
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mümtaz Turhan’ın Türk toplumu hakkında çalışma yürüttüğü ana başlıklardan birisi değildir?
Batılılaşma |
Kalkınma |
Milli kültür |
İslam ve Türklük |
Demokrasi |
Turhan Batılılaşma, kalkınma, millet, milli kültür ve demokrasi konularında Türk toplumu için özgün fikirler üretmiştir.
14.Soru
İbrahim Yasa’nın Sindel Köyü üzerine olan çalışmasına gore toplumsal değişimin meydana gelmesi hangi olaya bağlıdır?
Köy enstitüsünün yapılmasına |
Okuma-yazma oranının artmasına |
Ulaşım ağının gelişimine |
İş- gücünün değişimine |
Demoğrafik yapının değişimine |
Yasa’nın diğer bir köy monografisi Sindel Köyü çalışmasıdır (1969). Sindel Köyü bir Batı Anadolu köyüdür. Sindel, Yörük göçebe halkın yerleştirilmesi ile oluşmuş bir köydür. Yasa, göçebe aşiretten yerleşik hayata geçme sürecinde yaşanan toplumsal değişmeleri tespit etmek üzere araştırmasını gerçekleştirmiştir. Yasa’ya göre, bir köyün toplumsal ve ekonomik yapısını ortaya çıkarmak için ilk önce iş-güç tarzı ile ekolojiye bakılmalıdır. Sindel Köyü’nün temel iş-gücü tarımsaldır. Toprağın yüzde sekseni işleyen köylüye aittir. Sindel Köyü’nün önceki iş-gücü ise çobanlıktır. Araştırmanın temel hipotezi, köyün iş-gücünün değişimi ile toplumsal değişimin meydana geldiğidir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Boran’ın temel sosyolojik eseridir?
Türk Düşününde Batı Sorunu |
Toplum Yapısı ve Soyaçekme |
Teokrasi ve Laiklik |
Türkçülüğün Esasları |
Toplumsal Yapı Araştırmaları |
Boran’ın temel sosyolojik eseri sosyolojik eseri ‘Toplumsal Yapı Araştırmaları’dır. Bu çalışmayı irdelemek onun sosyolojisini anlamaktır. Boran bu kitabında yer alan çalışmasını, öğrencisi Fatma Taşkıngöl Başaran ile birlikte, 1941-1942 yılları arasında, Manisa’ya bağlı sekiz ova köyü (Adiloba, Tepecik, Sarıçam, Kepenekli, Yılmaz, Saruhanlı, Hacı Rahmanlı, Paşa) ve beş dağ köyü (Siyetli, Kuruköy, Dazyurt, Yayla, Kışla) üzerine yapmıştır.
16.Soru
Osmanlı’nın parçalanma tehlikesi yaşadığı yıllarda bütünlüğü korumak için oluşturulan “Bizi bir arada tutan siyasi coğrafyadır” görüşü aşağıdaki görüşlerden hangisini tanımlar?
Osmanlıcılık |
İslamcılık |
Türkçülük |
Devletçilik |
Halkçılık |
Belirtilen görüş Osmanlıcılık’ın ifadesidir.
17.Soru
Cahit Tanyol aşağıdaki bölümlerden hangisinde eğitim almıştır?
İstanbul Üniversitesi-Felsefe
|
Ankara Üniversitesi DTCF- Felsefe
|
Ankara Üniversitesi DTCF- Sosyoloji
|
Ankara Üniversitesi DTCF- Psikoloji
|
İstanbul Üniversitesi - Sosyoloji
|
18.Soru
Tanyol’a göre aşağıdakilerden hangisi bireysel tavırda ahlaktan söz edilebilmesi için gerekli değildir?
Medeni cesaret |
İnsanın kendi kendisini hareketlerinden sorumlu tutması |
Kendi kendisiyle tutarlı olmak |
Sosyal faydayı bireysel faydadan üstün tutmak |
Kişinin yalnızca kendi menfaatini düşünmesi |
Tanyol’a göre aşağıdakilerin bireysel tavırda tespit edilemediği hiçbir yerde ne ahlak, ne de ahlaklı adam mevcuttur. Sosyal ahlakın hedefi birtakım normlar inşa etmek değildir. Bu değerler 1. Medeni cesaret. 2. İnsanın kendi kendisini hareketlerinden sorumlu tutması. 3. Kendi kendisiyle tutarlı olmak ve bunu gerek birey ve gerekse devlet hayatında gerçekleştirmek. 4. Sosyal faydayı bireysel faydadan üstün tutmak olarak belirtilmiştir.
19.Soru
“Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi” adlı eserin yazarı kimdir?
Ziya Gökalp |
Niyazi Berkes |
Hilmi Ziya Ülken |
Mehmet İzzet |
İsmayıl Hakkı Baltacığolu |
“Türkiye’de Çağdaş DÜşünce Tarihi” adlı eserin yazarı Hilmi Ziya Ülken’dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmet İzzet'in ilgilendiği sorunlardan biri değildir?
Muasır cemiyet
|
Yabancılaşma
|
Cemiyet ve fert
|
Cemiyet ve büyük adam
|
Milliyet
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ