Türk Sosyologları Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Baykan Sezer “Batıcılaşma” kavramı ileaşağıdakilerden hangisine karşıçıkmaktadır?
Batı sosyolojisini taklit etmeye
|
Batı tarihini iyi bilmeye
|
Batıdan sosyolojik teorileri öğrenmeye
|
Batının sosyolojik açıklamalarını savunmaya
|
Batının öğelerini sorgulamadan ithal etmeye
|
2.Soru
Cahit Tanyol’a göre Türk Devlet Felsefesinin Kaynağı nedir?
Gelenek |
Normlar |
Mitoloji |
Din |
Kültür |
Türk Devlet Felsefesinin Kaynağı Mitolojidir. Doğu-Batı dünya görüşünün arkasında daha önce İslamiyet’le ilişkisi açısından durulan iki mitoloji vardır. Biri antik çağ yani Yunan mitolojisi diğeri Şamanist mitolojisi. Türk devlet felsefesinin kaynağını bu mitolojide aramak gerekir.
3.Soru
Şerif Mardin lisan, yüksek lisans ve doktora çalışmalarını hangi ülkede tamamlamıştır?
ABD
|
İtalya
|
Fransa
|
Almanya
|
Danimarka
|
4.Soru
Mümtaz Turhan aşağıdakilerden hangisine Batı medeniyetini nitelediği ana unsurlar arasında yer vermez?
Bilim
|
Dayanışma
|
Hukuk
|
Hürriyet
|
Teknik
|
5.Soru
Cahit Tanyol aşağıdaki konulardan hangisi konusunda çalışmalar yürütmemiştir?
Din olgusu
|
Türklerin evrensel devlet anlayışı
|
Toplumsal ve ekonomik yaşamda kadın
|
Kültür
|
Türk devlet felsefesinin batıdan farkı
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cahit Tanyol’un din konusundaki görüşlerinden birisi değildir?
Durkheim’ın kutsal-kutsal dışı ayrımından hareket ederek din ve laik hayat arasındaki koşutluk üzerinde durur |
Tanyol’a göre Durkheim’ın din ve büyü üzerinde ileri sürdüklerinin bizim için özel anlamı Şamanizmden kaynaklanmaktadır |
Tanyol’un din konusundaki temel hedefi, dine Müslümanlığa ulusal bir renk vermektir |
Tönnies’ in deyimiyle kutsal alana cemaat, kutsal dışı alan cemiyet diyecek olursak ileri toplumlara doğru gidildikçe kutsal dışı alan önem kazanır |
Dinsel özellik gösteren mekanik dayanışma bugün artık bir anlamda dinsel değil, ideolojik bir içerik kazanmıştır |
E seçeneğinde verilen din ile ilgili görüş İsmayil Hakkı Baltacıoğluna aittir. Baltacıoğlu, din konusunda milliyetçi ve reformist bir anlayışa sahiptir. Ona göre, dini yok saymak onu gerici güçlerin tekeline bırakmak demektir. Oysa dinde reform yapmak ve herkesin dini ile ilgili içeriği anlamasını sağlamak gerekir. Bunun yolu da, Kuran’ın Türkçe’ye çevrilmesi ve Türk halkının dinini aracısız anlamasını sağlamaktır.
7.Soru
Boran’ın araştırma konusunu tanımlama biçimine dayanarak belirlediği araştırma stratejisinde aşağıdakilerden hangisi yer almaz?
Ekonomik durum |
Din |
Sosyal tabakalaşma |
Ekoloji |
Dışla ilişkiler |
Boran araştırma konusunu, araştırma stratejisini belirledikten sonra uygulamanın sonuçlarını rapor eder. Boran, bu süreçte, araştırma konusunu tanımlama biçimine binaen belirlediği araştırma stratejisini takip eder; ekoloji, demografik özellikler, ekonomik durum, sosyal tabakalaşma, dışla ilişkiler, aile ve kültürel değişme yani şehirli âdetlerin yayılımı.
8.Soru
Mümtaz Tarhan’ın bilim ve teknolojiye dayanarak toplum kurumlarını yenileştirmeye çalışması ve aydın halk bütünlüğünü sağlayarak milli kültürünün kurulmasına çalışması hangi Türk sosyoloğun çizgisine benzetilmektedir?
Ziya Gökalp |
Mehmet İzzet |
Hilmi Ziya Ülken |
Behice Boran |
Mübeccel Kıray |
Ziya Gökalp’e göre bireysel ve toplumsal değişimin bilimsel temelleri sosyolojinin rehberliğinde gerçekleştirilecektir. Gökalp, Sosyoloji aracılığı ile Batıcı ve milliyetçi değerlerle biçimlenmiş bir toplum oluşturmayı amaçlar. Bu yüzden Mümtaz Tarhan’ın yaklaşımı Ziya Gökalp’e benzer.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Baykan Sezer’in saptamış olduğu Türk tarihinde iki önemli değişiklik olayını açıklamaktadır?
Anadolu’nun Türkleşmesi
|
Anadolu’nun Türkleşmesi ve Osmanlının Batılılaşması
|
Osmanlının Batılılaşması
|
Anadolu’nun Batılılaşması
|
Anadolu’nun ve Osmanlının Batılılaşması
|
10.Soru
İnsanlara ve oluşturdukları düzene aşağıdaki tanımlamalardan hangisi yapılabilir?
Kültür |
Sosyallik |
Millet |
Toplum |
Arazi |
İnsanlar toplu olarak bir arada yaşarlar ve yaşamlarının bir düzeni vardır. İnsanlara ve oluşturdukları yaşam düzenlerine toplum diyoruz. Toplumun ne olduğu değil ne tür özellikler taşıdığı önemlidir.
11.Soru
İbrahim Yasa sosyolojisinin en temel özelliği nedir?
Nicel veriler ile çalışmak |
Toplumsal yapı alanında çalışmak |
Nicel veriler ile yetinmeyip nitel ve kültürel sonuçlar da çıkarmak |
Sanat sosyolojisi alanında çalışmak |
Sinema alanında çalışmak |
İbrahim Yasa, Türkiye’de toplumsal yapı ve değişme alanında önemli çalışmaları gerçekleştirmiş modern Türk sosyolojisinin oluşumuna katkılarda bulunmuş bir sosyologdur. Eserlerini iki ana başlıkta toplamak mümkündür: Toplumsal yapı ve değişme ve aile yapısı. Yasa çalışmalarında nicel tekniklere önem vermekle beraber bu sonuçlardan nitel ve kültürel sonuçlar da çıkarabilmiştir. Bu özellik onun sosyolojisinin en temel niteliğidir. Asla nicel-sayısal veri ile yetinmemiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Şerif Mardin’in bir sosyal değişme projesi olarak açıkladığı Kemalizm’in, geleneksel toplumdan, modern topluma geçiş sürecinin dört boyutlu değişim süreçlerinden biri değildir?
Kişilerin otoritesi üzerine kurulu bir onur anlayışından kurallar ve yasalar üstüne kurulu bir onur anlayışına geçiş,
|
Evren düzenini anlamada, dinden pozitif bilim anlayışına geçiş,
|
“Avam-havas” ayrılıkları üzerine kurulmuş bir topluluktan “halkçı” topluluğa geçiş,
|
Bir ümmet topluluğundan bir ulusal devlete geçiş,
|
Tek partili dönemden çok partili döneme geçiş.
|
13.Soru
Behice Boran doktora tezinde hangi konuyu ele alan bir araştırma çalışması gerçekleştirmiştir?
Meslek grupları – Yaş grupları |
Meslek grupları – Gelir durumları |
Yaş grupları – Gelir durumları |
Yaş Grupları – Eğitim durumları |
Eğitim durumları – Meslek grupları |
Behice Boran 1938 yılında (Bir Mesleki Hareketlilik Çalışması: 1910-1930 (arasında) Birleşik Devletlerde, Meslek Gruplarının Yaş Dağılımının Bir Analizi) adlı çalışma ile doktor ünvanını almıştır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cemil Meriç'e göre sosyolojinin gerçek kurucusudur?
Aristo
|
Emile Durkheim
|
Max Weber
|
Machiavelli
|
İbn Haldun
|
15.Soru
Ziya Gökalp aşağıdaki klasik sosyologlardan hangisinin etkisi altında kalmıştır?
Emile Durkheim
|
Max Weber
|
George Simmel
|
Karl Marx
|
Saint Simon
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi az gelişmiş bir ülkenin metropoliten alanların oluşum sürecinde yeni kentsel yapıdaki yerleşim örüntülerine verilen addır?
Birleşme |
Şehirleşme |
Toparlanma |
Saçaklanma |
Kırılma |
Kıray, Türkiye’de metropoliten alanların oluşumunda sanayilerin kent merkezlerinin dışına çıkarılmasında ortaya çıkan özgün bir sanayi, yer seçim tipiolojisi tanımlamaktadır. Kıray’ın “saçaklanma” olarak kavramlaştıracağı bu özgün mekansal dönüşüm süreci kent ve sanayi coğrafyası yazınına çok değerli bir katkı yapmıştır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı aydınlarının kendi ülkelerinin problemleriyle daha yakından ilgilenmesine neden olmuştur?
1. Dünya Savaşı |
Fransız Devrimi |
Sanayi Devrimi |
Tanzimat Fermanı |
İstanbul’un Fethi |
Tanzimat sonrasında Meşrutiyetin ilan edilmesi ülkeye belli bir özgürlük ortamı sağlamıştır. Bu özgürlük ortamından faydalanan zamanın Osmanlı aydınları kendi ülkelerinin ve toplumlarının problemleriyle daha yakından ilgilenmeye başlamışlardır.
18.Soru
Köy çalışmaları yapan İbrahim Yasa’nın ilk eseri hangi köy üzerinedir?
Kuruköy Köyü |
Kurna Köyü |
Tepecik Köyü |
Adiloba Köyü |
Hasanoğlan Köyü |
Fransız sosyolog Le Play’i ülkemize tanıtan Prens Sabahattin ve Mehmet Ali Şevki Bey ile başlayan “ilm-i içtima” denilen bu sosyoloji anlayışı Türk toplumunun yapısal işleyiş ve değişimini mikro çalışmalar ile yakalamaya çalışır. Erken Cumhuriyet döneminde başlayan bu çalışmaların öncü isimlerinden biri de İbrahim Yasa’dır. Bu konuda ilk eseri, Ankara yakınlarındaki ve ilk köy enstitüsünün kurulduğu, Hasanoğlan köyü üzerindedir (Yasa, 1955).
19.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Baykan Sezer’in sosyolojik görüşlerinden birisi değildir?
Türkiye Cumhuriyet’inin kuruluş aşamasında genel Batıcılaşma akımı içinde sosyolojinin Türkiye’ye ithal edildiğini belirtmektedir.
|
Sezer’e göre sosyoloji tarih ürünü olamaz, sorunların tarihî boyutlarında ele alınması yanlış saptamalara götürür.
|
Tarihin kaynağı toplumlar arası çatışmalar ve çelişkilerdir.
|
Tarihî bütünlük olmadan başka bir ifadeyle Doğu-Batı çatışma ve çelişkilerini dikkate almadan sergilenen yaklaşımlar tek boyutludur.
|
Baykan Sezer, Batıcılaşma kavramı ile sorgulamadan ve sonsuz bir güvenle Batı’nın tüm değelerini ithal etmeyi kastetmektedir.
|
20.Soru
Aşağıdaki konulardan hangisi Mümtaz Tarhan’ın toprak reformu için yazdığı kitabın içeriğinde yer alan konulardan değildir?
Köy ve köy toplumu |
Toprak reformunun sonuçlarını objektif şekilde tespit etmek |
Toprak reformunun yapılacağı bölgelerin toplumsal yapılarını dikkate almak |
Tarım üretimini hesaba katmak |
Tarım işçilerini incelemek |
Toprak Reformunun tek çare olarak ileri sürüldüğü dönem içerisinde Mümtaz Turhan bu konuda ayrıntılı bir kitap yazarak konuyu çeşitli yönleriyle ele almıştır. Buna göre, öncelikle köy ve köy toplumu hakkında araştırmalar yapmak, toprak reformunun sonuçlarını objektif şekilde tespit etmek, toprak reformunun yapılacağı bölgelerin toplumsal yapılarını dikkate almak, tarım üretimini hesaba katmak, toprak reformunu tarım politikası ile birlikte düşünmek gibi konular üzerinde durur. Toprak reformunun devlete yükleyeceği mali külfet, ekonomiye katkısı ve kültüre ilişkin faktörlerin de araştırılmasının gerektiğinden bahseder.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ