Türk Tiyatrosu Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir amaca ulaşmak için geçilen aşamaları içeren oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Soruşturma Motifi |
Sıralanma Motifi |
Tekrar Motifi |
Yarışma Motifi |
Kişilerin Değişimi Motifi |
Bir amaca ulaşmak için geçilen aşamaları içeren Yarışma Motifi’dir.
2.Soru
- Hayâl oyununun perdeden yere inerek üçüncü boyut kazanmış halidir.
- Oyun ortalama beş kişiden oluşur.
- Ortaoyunu perdede değil, seyircinin çepeçevre kuşattığı bir meydanda oynanır.
- Canlı oyuncularla oynanan doğmaca bir oyundur.
- Oyun, belli bir durumun ya da olayın çevresinde örülmüş çalgı, şarkı, dans, taklit ve konuşmalardan oluşur.
Aşağıdakilerden hangisi Ortaoyununun özelliklerindedir?
I-II-IV-V |
I-III-IV-V |
II-III-IV-V |
III-IV-V |
I-II-III-IV |
I-III-IV-V. seçenekler Ortaoyununun özellikleridir. II. Seçenek ise Karagöz oyununun özelliğidir. Karagözcüler ortalama beş kişiden oluşur. Görüntüleri oynatan Hayalî-Hayalbâz denilen usta, Çırak ve çırağa yardım eden Sandıkkâr denilen bir kişi ve türküleri okuyan Yardak ile Dayrezen denilen def çalan kimse.
3.Soru
Ortaoyunu’nda değişmeyen tek aksesuvar şıklardan hangisidir?
Şedde |
Makreme |
Yeni dünya |
Pastav |
Palanga |
Ortaoyunu’nda değişmeyen tek aksesuvar Pastav ya da ŞakŞak denilen Pişekâr’ın elinde tuttuğu çift kollu, silkelendiği zaman ses çıkartan bir araçtır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dram sanatının ortaya çıkmasında etkili olmamıştır?
Büyü |
Çalışma |
Rüzgârlar |
İletişim |
Öykü anlatıcılığı ve oyun oynama içgüdüsü |
Genel olarak dramın kaynağı birbirinden kolay koparılamayacak ve birbirini tamamlayan beş ana nedene dayandırılmaktadır. Bunlardan biri “büyü”, ikincisi çalışma”, üçüncüsü “iletişim”, dördüncüsü öykü anlatıcılığı ve oyun oynama içgüdüsü, beşincisi ise, tartımlı dans ve müziktir.
5.Soru
Günlerini özel zevkleriyle geçiren, Bilgili, kültürlü ve görgülü geçinen, bu yüzden dili Arapça, Farsça sözcüklerle dolu olan Türk Tiyatrosu tipi şıklardan hangisidir?
Çelebi |
İbiş |
Bebe Ruhi |
Kayserili |
Pişekar |
Çelebi, belli bir işi olmayan, züppe tiplerdendir. Onun işsizliği ve boş gezmesi kendi tercihidir. Atadan kalma mal mülkle geçinir, yanında para taşımaz. Mülkleri işletmekten bile âcizdir. Günlerini özel zevkleriyle de geçirdiği olur. Bilgili, kültürlü ve görgülü geçinir. Bu yüzden dili de Arapça, Farsça sözcüklerle doludur.
6.Soru
Abdülhak Hâmit’in yazdığı ilk tragedya aşağıdakilerden hangisidir?
Küfürbaz |
Ahenk |
Ecel-i Kaza |
Hayalbaz |
Nesteren |
Abdülhak Hâmit manzumla yazdığı tragedyalarında özellikle Fransız yazarlarının etkisi altında kalmıştır. İlk tragedyası “Nesteren (1877)”dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “yazınsal anlatı” ve “dramatik anlatı” için doğru kabul edilecek bir söylemdir?
Yazınsal anlatıda uzam “orası”, dramatik anlatıda “burası” dır. |
Yazınsal anlatıda kişiler “o, onlar”, dramatik anlatıda “şu, şunlar” dır. |
Yazınsal anlatıda zaman “geçmiş zaman”, dramatik anlatıda “gelecek zaman” dır. |
Yazınsal anlatıda eylemler “sözel aktarma”, dramatik anlatıda “yazarak aktarma” yoluyla aktarılır. |
Yazınsal anlatıda kişiler “sen, ben” şeklinde belirtilirken, dramatik anlatıda “o, onlar” şeklinde vurgulanır. |
Yazınsal anlatıda kişiler “o, onlar”, dramatik anlatıda “sen, ben” dir. Yazınsal anlatının uzamı “orası”, dramatik anlatımın ise “burası” dır. Yazınsal anlatıda zaman “geçmiş zaman”, dramatik anlatıda “şimdi, şu an” dır. Yazınsal anlatıda eylemler “sözel”, dramatik anlatımda ise “canlandırma” ile aktarılır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi törensel ve büyüsel kökenli köy seyirlik oyunlarında simgesel olarak yer almamaktadır?
Eski Yıl – Yeni Yıl |
Yaz – Kış |
Ak – Kara |
Ölüm – Doğum |
Mit – Mitoloji |
Törensel ve büyüsel kökenli köy seyirlik oyunlarında simgesel olarak varolan Eski Yıl ile Yeni Yıl, Yaz ile Kış, Ak ile Kara, Ölüm ile Doğum (Dirilme) arasındaki çatışma, mevsimlik törenlerde ve ritüellerde de temel ve ortak çatışmayı oluşturur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde hayalbaz yer alır?
Palanga |
Meddah |
Karagöz |
Makreme |
Ortaoyunu |
Karagöz bir gölge oyunudur. Bir hayal perdesinde Osmanlı İmparatorluğu çatısı altında yaşayan farklı kültürlerden çeşitli tasvirlerin Karagöz Oynatıcısı (Hayalbaz) aracılığıyla oynatılmasıdır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Moliere’den etkilenmiş, ama uyarlama yapmamıştır?
Âli Bey
|
Recaizâde Ekrem
|
A. Cemil
|
Mustafa Nuri
|
Feraizcizâde Mehmet Şâkir
|
11.Soru
Köy seyirlik oyunlarda dekor nasıl kullanılır?
Ayrıntılı bir dekor yapılır.
|
Gerçekçi bir dekor yapılır.
|
Oyun alanı doğal dekordur.
|
Düşsel bir dekor yapılır.
|
Bir ev dekoru yapılır.
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Köy Seyirlik Oyununun diğer adıdır?
Dramatik Türk Oyunu |
Anadolu Oyunu |
Töresel Oyun |
Dramatik Köylü Oyunları |
Dede Oyunu |
Köy Seyirlik Oyunları’nın diğer adı Dramatik Köylü Oyunları’dır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’deki “Romantik Yazım” akınının önemli temsilcilerinden biridir?
Ali Haydar Bey |
Abdülhak Hamit |
Necip Fazıl |
Hüseyin Necip |
Ahmet Necip |
Türkiye’deki Romantik yazın akımının en önemli temsilcilerinden biri de Abdülhak Hamit’dir.
14.Soru
Karşıt gerçekçilik eğilimi içerisinde aşağıda verilen hangi seçeneğin izine rastlanamaz?
Simgecilik
|
Dışavurumculuk
|
Doğalcılık
|
Gerçeküstücülük
|
Konstrüktivizim
|
15.Soru
Tanzimat Dönemi tiyatrosu yazımında popülizmi temsil eden yazar Tunalı Hilmi köylü karakterini hangi tiplemede dile getirmiştir?
Numan Dayı
|
Zalim Mehmet
|
Köylü Murtaza
|
Abdurrahman Efendi
|
Memiş Çavuş
|
16.Soru
Köy Seyirlik Oyunlarının kaynağı aşağıdakilerden hangisine dayandırılabilir?
Şarkı-hikâye |
Ortaoyunu-Destan |
Ritüel-İbadet |
Türkü-Gazel |
Din-Söylence |
Ritüellerle, ibadet ve köy seyirlik oyunları arasında pek çok benzerlikler olduğunu söylenebilir.
17.Soru
I. Yusuf Ziya Ortaç
II. Tahsin Nahit
III. Şehabettin Süleyman
Yukarıdaki yazarların hangisinin veya hangilerinin oyunlarında “ Freud Etkisi” hissedilir?
Yalnız I |
II ve III |
I ve III |
Yalnız III |
I ve II |
Tahsit Nahit ve Şehabettin Sülayman’ın oyunlarında “Freud Etkisi” hissedilir. Her iki yazar da dönemlerinin ilerisindedir ve psikolojiye verdikleri önem açısından Freud etkisi hissedilir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dram sanatının öğretimde kullanılmasının nedenlerinden biri değildir?
Her şeyin somut olarak sunulması |
Görsel belleğin daha güçlü olması |
Daha kolay öğrenilmesi |
Benzerlik, ayrım ve çelişkilerin daha çarpıcı olarak ortaya konması |
Öğrenmenin daha yavaş ve uzun bir süreç alması |
Dramda her şeyin somut olarak sunulması, görsel belleğin daha güçlü olması, benzerlik, ayrım ve çelişkilerin daha çarpıcı olarak ortaya konması, dramı öğretimde kullanmaya itmiştir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Romeo ile Juliet tragedyasının sonuyla benzerlik taşıyan oyundur?
Sergüzeş-i Perviz |
İkinci Ersas |
Eşber |
Ahenk |
Nesteren |
Abdülhak Hamit Tarhan’ın ilk tragedyası olan Nesteren’in sonu, Romeo ile Juliet tragedyasının sonunu hatırlatır.
20.Soru
Kurallar ve kalıplar açısından Köy Seyirlik Oyunları başlığı altında değerlendirilebilecek diğer toplantılara ne ad verilir?
Söyleşi |
Düğün törenleri |
Karnavallar |
Yarışmalar |
Cem, Ahîlik ve Yaren Toplantıları |
Belli kurallar, belli zamanlar dahilinde tekrar edilmesi, özel bir alanda yapılıyor olması, topluca ve gönüllü yapılması gibi pek çok özelliğinden ötürü Cem, Ahîlik ve Yaren toplantıları da Köy Seyirlik Oyunları içinde değerlendirilebilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ