Türk Tiyatrosu Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Abdulhak Hâmit’in Nesteren adlı oyunu aşağıdaki türlerden hangisiyle değerlendirilebilir?
Entrika komedyası
|
Romantik Tragedya
|
İçli Gerçekçilik
|
Tarihsel Dram
|
Romantik Dram
|
2.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bir yazınsal anlatı örneğidir?
Masal
|
Kukla oyunu
|
Radyo oyunu
|
Mim
|
Tiyatro
|
3.Soru
Hızır ve İlyas Peygamber’in buluştuğu gün olarak rivayet edilen “Hıdrellez” oyunları hangi tarihte kutlanmaktadır?
25 Nisan |
1 Mayıs |
6 Mayıs |
5 Haziran |
9 Ağustos |
Hızır ve İlyas Peygamberin buluştuğu gün olarak rivayet edilen “Hıdrellez” oyunları “6 Mayıs”ta kutlanmaktadır.
4.Soru
Ziya Gökalp’in kaleme aldığı oyunlarda hangi düşünce akımının etkisi görülür?
Turancılık |
Osmanlıcılık |
Türkçülük |
İslamcılık |
Batıcılık |
Türkçülük akımının en önemli temsilcilerinden olan Ziya Gökalp oyunlarında da bu akımın etkisinde kalmıştır.
5.Soru
Aşağıdaki padişahların hangisinin döneminde Dolmabahçe’de bir saray tiyatrosu kurulmuştur?
II. Abdülhamit
|
Abdülmecit
|
III. Selim
|
Abdülaziz
|
II. Mahmut
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dram sanatının kaynağı olan ana nedenlerden biri değildir?
Büyü |
Rüya |
Müzik |
İletişim |
Öykü anlatıcılığı |
Büyü, Müzik ve tartımlı dans, İletişim, Öykü anlatıcılığı, oyun oynama içgüdüsü ve çalışma dram sanatının kaynağıdır.
7.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi hem tarihsel oyun hem de romantik dram türlerinde oyunlar kaleme almıştır?
I. Namık Kemal
II. Ahmet Mithat Efendi
III. Sami Paşazade Sezai
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve III |
I ve II |
II ve III |
Namık Kemal ve Ahmet Mithat Efendi hem tarihsel oyun hem de romantik dram türlerinde oyunlar kaleme almışlardır.
8.Soru
Ölüp dirilme motifinde, ölüyü diriltmek için aşağıdakilerden hangisi kullanılmaz?
Su
|
Buğday
|
İlaç
|
Nohut
|
Darı
|
9.Soru
Bütün anlatılarda yer alan dört temel öğe hangi seçenekte bulunmaktadır?
Kişi -Uzam- Zaman – Eylem |
Dil- Tarih – Din – Tören |
Nesnellik – Bilimsellik – Doğa Yasaları – Ritüeller |
Mit – Mitos – Doğa Yasaları – Ritüeller |
Epik Anlatım – Dil – Din- Yaratıcılık |
Bütün anlatılarda yer alan dört temel öğe; kişi, uzam, zaman ve eylemdir. Kişi -Uzam- Zaman – Eylem şıkkı dır.
10.Soru
Osmanlı topraklarında yaşayan azınlıkların temsilleri geleneksel Türk tiyatrosunda nasıl adlandırılır?
Zımnî |
Acem |
Gaco |
Zenne |
Pişbop |
Zımnî, Osmanlı uyruğunda yaşayan azınlıklara mensup tiplerdir. Yahudi’ye Cûd da denilir. Oyunlarda tefeci ve sarraf olarak görülür. Yahudi tipinin en önemli özelliği hesapçı, pazarlıkçı ve kurnaz olmasıdır. Bu özelliklerinden ötürü korkak ve yaygaracıdır da. Azarya, Buhuraçi, Zaharya, Mişon, Samuel Efendi gibi isimlerle de anılır.
11.Soru
“Ortaoyunu’nda değişmeyen tek aksesuvar Pastav ya da ………. Denilen Pişekâr’ın elinde tuttuğu çift kollu, silkelendiği zaman ses çıkartan bir araçtır. Meddahın çevgân denilen sopası gibi ……… da, Pişekâr’ın oyunun kurucusu olduğunu belirttiği gibi, oyunu yönetmek, yürüyüşü ve yönelişi imlemek, oyunculara işlerini bildirmek, seyircileri uyarmak, ses etmenleri yerine kullanmak gibi işlevlerinin yanında, vurduğu yeri acıtmadığı için bir güldürme yöntemi olarak da kullanılır.”
Yukarıdaki açıklamalarda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi konmalıdır?
Taktak |
Şakşak |
Değnek |
Şedde |
Peşrev |
Açıklamada boş bırakılan yere "Şakşak" getirilmelidir.
12.Soru
Koç Katımı ve Saya Gezme oyunları hangi küme altında toplanabilir?
Belli günlerde oynanan törensel ve büyüsel oyunlar |
Eğlence amaçlı oyunlar |
Vakit geçirmek için oynanan oyunlar |
Günlük yaşamı konu alan özgün oyunlar |
Bir kümeye ait değildir |
Koç Katımı ve Saya Gezme oyunları belli günlerde oynanan törensel ve büyüsel oyunlar kümesi altında toplanabilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Yazınsal Anlatı” özelliklerinden biridir?
Anlatı yapısı dramatik anlatımdır. |
Kişiler sen ve ben’dir. |
Zaman şimdi, şu andır. |
Uzam başka bir yerdir. |
Eylemler canlandırmadır. |
Yazınsal anlatıda; kişi o ya da onlardır. Uzam orası ya da başka bir yerdir. Zaman geçmiş bir zaman dilimidir. Eylemler anlatıcı tarafından aktarılır.
14.Soru
Meşrutiyet Dönemi’nde sahneye çıkan ilk Müslüman kızı kimdir?
Çolpan İlhan |
Suna Selen |
Afife Jale |
Ayten Gökçer |
Yıldız Kenter |
Meşrutiyet Dönemi’nde sahneye çıkan ilk Müslüman kızı “Afife Jale”dir. Afife Jale ilk kez Hüseyin Suat’ın “Yamalar” oyununda sahne almıştır.
15.Soru
“Kanuni Sultan Süleyman döneminde, akıl hastanesindeki hastaları oyalamak için çıkmış bir gösteri olduğuna dair bir söylenti vardır. 17. yüzyılda padişahların çeşitli vesilelerle düzenledikleri şenliklerde çeşitli seyirlik oyunlardan, bu arada oyun kollarının temsil ettikleri konulu güldürülerden de söz edilir. Son halini, II. Mahmut döneminde aldığı varsayılır. İspanya’dan Yahudilerin getirdiği auto oyunları ve yeniçeri ortaları arasında ilişki kurulur.” Yukarıda tanımı yapılan tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
Meddah |
Karagöz |
Ortaoyunu |
Geleneksel tiyatro |
Muhavere |
Tanımı yapılan tiyatro türü ortaoyunudur.
16.Soru
“ Tiyatroya her milletin ihtiyacı vardır. Bizim ihtiyacımız ise her milletten ziyadedir.” Sözü hangi yazarımıza aittir?
Ahmet Haşim |
Cenap Şehabettin |
Mehmet Rauf |
Ahmet Mithat Efendi |
Tevfik Fikret |
“Tiyatroya her milletin ihtiyacı vardır. Bizim ihtiyacımız ise her milletten ziyadedir.” Sözü Ahmet Mithat Efendi’ye aittir.
17.Soru
İlk Türkçe oyun olarak bilinen “Şair Evlenmesi”nin yazarı kimdir?
Namık Kemal |
Ahmet Mithat Efendi |
İbrahim Şinasi |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Nabızade Nazım |
“Şair Evlenmesi” oyunun yazarı İbrahim Şinasi’dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dramatik anlatı özelliklerinden biridir?
Dramatik anlatıda uzam orası, başka bir yerdir. |
Dramatik anlatıda kişi o ya da onlardır. |
Dramatik anlatıda zaman şimdi şu andır. |
Dramatik anlatıda eylemler bir anlatıcı tarafından aktarılır. |
Anlatı yapısı sözel dille aktarmadır. |
Anlatı yapısı dramatik olan anlatılarda; kişiler sen ve ben’dir. Uzam burasıdır ve zaman şimdi de geçer. Eylemler canlandırma ile aktarılır.
19.Soru
Hüseyin Suat’ın Abdülhamit’in hafiyesi Fehim Paşa’nın kötülüklerini anlatan oyunu aşağıdakilerden hangisidir?
Şehbâl yahut İstibdatın Son Perdesi |
Fehim Paşa |
Bir Zalimin Encamı |
Nirvana |
Baykuş |
Hüseyin Suat’ın ilk oyunu olan Şehbâl yahut İstibdatın Son Perdesi (1908) Abdülhamit’in ünlü hafiyesi Fehim Paşa’nın kötülüklerini ele almaktaydı.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tarihsel oyun yazma ile ilgilenen yazarlardan biridir?
Abdülhak Hamit |
Ahmet Necip |
Namık Kemal |
Ali Haydar Bey |
Hüseyin Necip |
Tarihsel oyun ile ilgilenenlerin başında “Namık Kemal” gelmektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ