Türk Tiyatrosu Ara 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abdülhak Hamit’in 1880’de yazdığı, insan yaşamının mistik ve olağanüstü güçlerini arayışa girdiği ve bir dönüşümün gelmesini sağlayan eseridir?
Yaşlı Adam |
Yaklaşan Fırtına |
Zor Nikâh |
Zeynep |
Nene Hatun |
Abdülhak Hamit’in insan yaşamının mistik ve olağanüstü güçlerini arayışa girdiği, bir dönüşüm getiren eseri “Zeynep”tir. Bu oyunda “zaman” kavramını tamamen ortadan kaldıran yazar, bir masal havası içinde egzotik öğeler ve romantik entrikalar kullanmıştır.
2.Soru
Köy seyirlik oyunları ne tür oyun yerlerinde yansılanır?
Kutu Sahnede |
Çerçeve Sahnede |
Kapalı Salonda |
Meydan, tarla, dam, avlu, büyükçe oda gibi boş olan her alanda |
Oda Tiyatrosunda |
Seyirlik oyunlar meydan, tarla, dam, avlu, büyükçe oda gibi boş alanlardayansılanabilmektedir.
3.Soru
İbrahim Şinasi Efendi tarafından yazılan, ilk Türkçe oyun olarak benimsenen oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Şair Evlenmesi |
Zavallı Çocuk |
Gülnihal |
Zor Nikâh |
İçli Kız |
İlk Türkçe oyun olarak benimsenen İbrahim Şinasi efendinin “Şair Evlenmesi” komedyasıdır.
4.Soru
Anlatının genel anlamıyla tanımı hangi şıkta doğru verilmiştir?
Anlamlı ve bağlantılı bir dizi olayın temsilidir. |
Anlamsız ve bağlantısız bir dizi olayın gizlenmesidir. |
Anlamsız bir takım olayların bağlanmasıdır. |
Bağlanamayan olayların anlamlandırılmasıdır. |
Anlaşılamayan bağlantıların temsil edilmesidir. |
Anlatı en genel anlamıyla, anlamlı ve bağlantılı bir dizi olayın temsilidir.
5.Soru
Meşrutiyet dönemi tiyatrosuna yön veren kurum aşağıdakilerden hangisidir?
Darülbedayi
|
Darülmuallim
|
Darülşafaka
|
Darülteatora
|
Darülaceze
|
6.Soru
“Cüceliğinden ötürü özürlü tiplere de girebilir. Geveze, yaygaracı bir tiptir. Aynı zamanda grotesk bir tiptir de. Bir tuhaf yaratıktır. Toplumsal konumu belirsizdir. Çirkinlik ve olağandışılıkla, gerçek olanı buluşturan uydurma bir kişidir.” Yukarıda özellikleri verilen karakter aşağıdakilerden hangisidir?
Beberuhi |
Altıkulaç |
Pişbop |
Tiryaki |
Hoppa |
Verilen özellikler Beberuhi'ye aittir.
7.Soru
Tragedya, komedya, dram ve vodvil hangi sanatın türleridir?
Tiyatro |
Sinema |
Pandomim |
Opera |
Televizyon |
Tragedya, komedya, dram ve vodvil; tiyatro sanatının türleridir.
8.Soru
Dram sanatı içinde ortaya çıkan ilk opera nerede yazılmış ve sahnelenmiştir?
İtalya |
Polonya |
Fransa |
Amerika |
İsveç |
Dram sanatı içinde üçüncü tür olarak ortaya çıkan ilk opera 1594 yılında İtalya’da yazılmış ve sahnelenmiştir.
9.Soru
Seyirlik oyunlarda ve Cem Törenlerinde ortak olan motif aşağıdakilerden hangisidir?
İkrâr getirme
|
Yangın
|
İş arama
|
Yiyecek toplama ve topluca yeme
|
Perde kullanma
|
10.Soru
Koç Katımı ve Saya Gezme oyunları hangi küme altında toplanabilir?
Belli günlerde oynanan törensel ve büyüsel oyunlar
|
Eğlence amaçlı oyunlar
|
Vakit geçirmek için oynanan oyunlar
|
Günlük yaşamı konu alan özgün oyunlar
|
Bir kümeye ait değildir.
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangi içli gerçekçilik türünde yazılmış bir oyundur?
Finten |
Şair Evlenmesi |
Vatan Silitstre |
Açık Baş |
Vuslat |
Recaizade Mahmut Ekrem tarafından yazılan“Vuslat” içli gerçekçilik türünde yazılmış bir oyundur.
12.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi kurumsal bir tiyatroyu hedefleyen Darülbedayi'nin ilk oyununda sergilenmiştir?
Victor Hugo'nu Roy Blas adlı oyunundan bir parça
|
Molier'in Cimri adlı oyunundan bir parça
|
Gogol'ün Burun adlı oyunundan bir parça
|
Shekepeare'in Hamlet adlı oyunundan bir parça
|
Sofokles'in Kral Oedipus adlı oyunundan bir parça
|
13.Soru
Dram sanatının tarihi ne zaman başladı?
Dram sanatının tarihi bin yıllara varmaktadır. |
1950’lerde |
17. Yy da |
Orta çağda |
2000’lerin başında |
Dram sanatının tarihi bin yıllara varmaktadır. Bu tarih, Homo Sapiens (düşünür insan), Homo Faber (araç yapan insan) olarak tanımlanmanın yanı sıra, J. Huizinga tarafından Homo Ludens (oyun oynayan insan, oyuncu insan) olarak da tarif edilen insanın dünya üzerindeki serüveni kadar eskidir. Tarih içinde çok büyük evrimler geçirmiştir. En çok değişime uğrayan sanatlardan biridir.
14.Soru
Tanzimat Döneminde işlenen içli gerçekçilik kaç çeşitte incelenmektedir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
İçli gerçekçilik, iki çeşitte incelenmektedir.
15.Soru
Köy seyirlik oyunlarının oyuncuları hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Gelenekten geldiği için köylünün içinden gelen gönüllü ve hünerli oyunculardır.
|
Profesyonel oyunculardır.
|
Para kazanmak için oynayan oyunculardır.
|
Eğitim görmüş oyunculardır.
|
Zorla oyuncu olmuşlardır.
|
16.Soru
Mimesis nedir?
Taklit etme |
Karakter yaratma |
Tip ve Karakterin arasında ki farkı belirleme |
Anlatıdaki dört temel öğeden biri |
Dramatik anlatım |
Dram sanatının en önemli öğelerinden biri olan Mimesis, doğa ve insan davranışlarının taklide dayanan temsili olarak tanımlanabilir.
17.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde Çok tanrılı dinlerle ve mitolojideki birleşiminde yanlışlık vardır?
Kybele – Attis |
Isis – Osiris |
Kybele – Medusa |
Zeus – Semele |
Astarte – Adonis |
Mezopotamya’dan Mısır’a, Hititler’den Aztekler’e, Antik Yunan’dan Roma’ya tüm kültürlerde simgesel olarak Eski yıl – Yeni Yıl, Yaz ile Kış gibi toplumları etkileyen olaylar için ritüeller geliştirilmiştir. İki düşman arasında savaş ve sonunda önceden belli olan tarafın kazanması ya da kazananın bir gelinle, kutsal bir evlenmeyle birleşmesini anlatan bu ritüellere çok tanrılı dinlerde ve mitolojide Kybele-Attis, Isıs-Osiris, Astarte-Adonis, Zeus-Semele birleşmeleri örnek verilebilir. Yukarıdaki eşleşmelerden Kybele-Medusa eşleşmesi yanlıştır.
18.Soru
Perde gazellerinin yerini müzik ve dansa bıraktığı Orta oyununun giriş bölümüne ne ad verilir?
Muhavere |
Fasıl |
Kudret |
Çengi |
Curcuna |
Ortaoyunu’nun giriş bölümünde ise perde gazelleri kalkmış, yerini müzik ve dans almıştır. Curcuna denilen bu bölüme, Kavuklu ve Pişekâr da dahil olmak üzere bütün oyuncular katılır, müzik eşliğinde dans edilir.
19.Soru
Eğlenmek ve vakit geçirmek için çıkartılan “Madımak” oyunu hangi yöreye aittir?
Elazığ |
Artvin |
Erzincan |
İzmir |
Sivas |
Eğlenmek ve vakit geçirmek için çıkartılan oyunlardan biri olan “Madımak” oyunu Sivas yöresine aittir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tiyatro alanına ilgi gösteren ve bu konuda önemli yazılar yazan Tanzimat dönemi yazarı “Teodor Kasap”ın bir ülke tiyatrosu için önemli bulduğu noktalardan biridir?
Maddi Kaynak |
Halk Beğenisi |
Düzen Savunuculuğu |
Batıya Öykünme |
Tavır ve Ahlak |
Teodor Kasap bir ülkenin tiyatrosu için iki noktayı önemli bulmaktaydı. Bunlar “tavır” ve “ahlak”tır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ