Türk Tiyatrosu Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Köy Seyirlik Oyunlarının kaynağı aşağıdakilerden hangisine dayandırılabilir?
Şarkı-hikâye
|
Ortaoyunu-Destan
|
Ritüel-İbadet
|
Türkü-Gazel
|
Din-Söylence
|
2.Soru
Serveti Fünun yazarları arasında en çok tiyatro yapıtı veren yazar kimdir?
Ahmet Nuri
|
Hüseyin Kazım
|
Cenap Şehabettin
|
Hüseyin Suat
|
Faik Ali Ozansoy
|
3.Soru
İstibdat dönemini, hafiyeliği ve curnalcılığı ele alan oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Temmuz 1324 |
Sabah-ı Hürriyet |
Yalan |
Garibeler |
Bir Zâlimin Encâmı |
Hüseyin Suat’ın ilk oyunu olan Şehbâl yahut İstibdatın Son Perdesi (1908) Abdülhamit’in ünlü hafiyesi Fehim Paşa’nın kötülüklerini ele almaktaydı. Bu ünlü hafiyeyi işleyen bir başka oyun Mehmet Burhanettin’in Fehim Paşa (1912) adlı yapıtıydı. Aynı hafiyeyi Fehime Nüzhet’in yazdığı Bir Zâlimin Encamı’nda (1908) görürüz. Bu oyunda hafiyelik temasını da bastıran içli bir aşk öyküsü de vardır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Dramatik Köylü Oyunlarının” ayrışmayacağı konularından biri değildir?
Köylülerin sorunları |
Köylülerin sevinçleri |
Köylülerin üretim çabaları |
Köylülerin töreleri |
Köylülerin zenginliği |
Dramatik köylü oyunları; köylülerin sorunları, tasaları, sevinçleri, üretim çabaları, töreleri ve törenlerinden ayrışmaz.
5.Soru
Köse Daniş ve Kumpanyası adlı müzikal güldürünün yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Mehmet Rauf |
Namık Kemal |
Ömer Seyfettin |
Namık Kemal |
Ali Ekrem |
‘Servet-i Fünûn’ yazarlarından biri olan, Namık Kemal’in oğlu Ali Ekrem (1867-1937), tiyatro alanına dört bölümlük Baria (1908) ile üç bölümlük Sukut (1919) ile girmiştir. Yazarın tek bölümlük Mama Dadım Darılır (1919) ile Köse Daniş ve Kumpanyası adlı bir müzikal güldürü yazdığı da bilinmektedir.
6.Soru
Meşrutiyet Dönemin de kurulan tiyatro okulu Dar-ül Bedayi’nin kurulma çalışmalarını yapmak için davet edilen önemli Fransız tiyatrocu aşağıdakilerden hangisidir?
Leon Hancıyan |
Jean Avolio |
C. Carihioponlo |
Paul Lange |
André Antoine |
İstanbul Belediye Başkanı Cemil ( Topuzlu) Paşa bir tiyatro okulu kurulması için kolları sıvamış ve Ali Ekrem Bey’in önerisiyle Dâr-ül Bedayi (Güzellikler Evi) adı verilen bu okula, o sırada dünya çapında üne kavuşmuş olan Fransız tiyatro adamı André Antoine’ı davet etmiştir. Paul Lange, C. Carihioponlo, Jean Avolio André Antoine, 28 Haziran 1914 günü Istanbul’a geldikten ve Dar’ül Bedayi’nin kurulum çalışmalarına başladıktan sonra Batı müziği eğitmenliklerine getirilmişlerdir. Leon Hancıyan ise Türk müziği dalındaki eğitmenler arasında yer almaktadır.
7.Soru
1930 yılında BBC’de yayımlanan ilk drama aşağıdakilerden hangisidir?
Hamlet
|
Satıcının Ölümü
|
Bir Halk Düşmanı
|
Ağzı Çiçekli Adam
|
Matmazel Julie
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy seyirlik oyunlarının dikkate değer özelliklerinden biri değildir?
Oyunların her alanda yansılanabilmesi |
Özel bir ışıklandırma sistemine gerek duyulması |
Dekora gerek duyulmaması |
Aksesuarlarda simge kullanılması |
Oyuncu ve seyirci arasında doğal bir bağın olması |
Köy seyirlik oyunlarında özel bir ışıklandırma sistemine gerek duyulmaz.
9.Soru
Seyirlik oyunlarda ve Cem Törenlerinde ortak olan motif aşağıdakilerden hangisidir?
İkrâr getirme |
Yangın |
İş arama |
Yiyecek toplama ve topluca yeme |
Perde kullanma |
Yiyecek toplama ve topluca yeme seyirlik oyunlarda ve Cem Törenlerinde ortak olan motiftir.
10.Soru
Darülbedayi’nin kuruluşu için Avrupa’dan hangi tiyatro adamı çağrılmıştır?
Carl Ebert |
André Antoine |
Jacques Copeau |
Charles Dullin |
Suzanne Després |
İstanbul Belediye Başkanı Cemil ( Topuzlu) Paşa bir tiyatro okulu kurulması için kolları sıvamış ve Ali Ekrem Bey’in önerisiyle Dâr-ül Bedayi (Güzellikler Evi) adı verilen bu okula, o sırada dünya çapında üne kavuşmuş olan Fransız tiyatro adamı André Antoine’ı davet etmiştir.
11.Soru
Büyünün eyleme dökülmesi olarak adlandırılabilecek tür aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru tanımlanmıştır?
Büyüsel drama
|
Mitos
|
Mit
|
Epik drama
|
Ritüel
|
12.Soru
Tunalı Hilmi’nin kaleme aldığı oyunlarda başkahramanın adı nedir?
Orhan Astsubay |
Yaşar Çavuş |
Deniz Üsteğmen |
Memiş Çavuş |
Suat Paşa |
Kendi döneminde tiyatroda populizmi temsil eden yazar olarak bilinen Tunalı Hilmi’nin kaleme aldığı oyunlarda başkahramanın adı Memiş Çavuş’tur. Bu yazar, Memiş Çavuş adını verdiği kahramanı ile çeşitli oyunlar yazmıştır: Dertli Memiş Çavuş (1910), İstanbul Şenliklerini Görmeye Gelmiş Bir Köylü, Memiş Çavuş (1921), Büyük Millet Meclise Âzaları Memiş Çavuş Sayvanında (1923) gibi daha birkaç oyunuyla Tunalı Hilmi köylünün yurt yönetimine katılmasını savunurken nazma başvurmuştur. Gerek teknik gerekse içerik yönünden bu oyunlar sahne üzerinde oynanmaya uygun değildir.
13.Soru
Dram sanatına yer veren sanat ve araçların ortaya çıkışının tarihsel olarak doğru sıralanması aşağıdakilerden hangisidir?
Tiyatro-Opera-Bale-Sinema-Televizyon
|
Bale-Tiyatro-Opera-Sinema-Televizyon
|
Opera-Bale-Tiyatro-Sinema-Televizyon
|
Tiyatro-Bale-Opera-Televziyon-Sinema
|
Tiyatro-Sinema-Opera-Bale-Televizyon
|
14.Soru
Köy seyirlik oyunlarımızın kökeni neye dayanmaktadır?
Oyun yapma geleneği ve ritüellereden beslenme |
Antik mit ve mitoslar |
Büyüsel ve görevsel olmasına |
Dini ritüellere |
Etnik ritüellere |
Köy seyirlik oyunlarımız, kaynağını Anadolu köylüsünün oyun çıkartma ya da oyun yapma geleneğinden alan ve ritüellerden beslenen oyunlardır.
15.Soru
Anadolu’daki Cem Törenleri, Ahilik Toplantıları hangi gelenek içinde yer almaktadır?
Tımar Geleneği |
Antik Oyun Geleneği |
Yaren Sohbetleri Geleneği |
Büyüsel Oyunlar |
Köy Seyirlik Oyunları Geleneği |
Belli kurallar dahilinde belirli zamanlarda uygulanan Cem törenleri, Ahîlik törenleri ve Yaren sohbetleri de köy seyirlik oyunları başlığı altında değerlendirmek gerekir. Bu törenler de toplu katılımın esas alındığı, belli yerlerde, belli kalıplarla tekrarlanan gönüllü etkinliklerdir.
16.Soru
Dram sanatının Antik Yunan Tiyatrosundaki baskın türü tragedya için “öyküsü olmayan tragedya olamaz” diyerek eylemin önemini açığa çıkaran kimdir ?
Sokrates |
Platon |
Dianisos |
Aristoteles |
Arthur Miller |
“Öyküsü olmayan tragedya olamaz.” sözü, Aristoteles’e aittir. Aristoteles bu sözüyle tragedyada eylemin önemini vurgulamıştır.
17.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisi dram sanatı içinde yer almaz?
Kukla oyunu |
Çizgi film |
Opera |
Tiyatro |
Belgesel sinema |
Belgesel sinema, bir öykü, öykü öğeleri içermek ve o öyküyü dramatik olarak dile getirmek zorunda değildir. Kukla tiyatrosu, çizgi film, opera ve tiyatro ise, öyküsü olan, o öykülerin dramatik bir biçimde dile getirildiği sanatlardır.
18.Soru
“Müzika-i Hümayun” hangi padişah döneminde kurulmuştur?
I. Ahmet |
II. Mehmet |
I. Abdülhamit |
II. Mahmut |
I. Beyazıt |
“Müzika-i Hünayun” II. Mahmut döneminde tiyatro alanında yapılan yeniliklerden biridir.
19.Soru
Meşrutiyet döneminde “amip gibi çoğalan” tiyatro topluluklarından söz eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Hüseyin Suat
|
Hâlit Fahri
|
Mehmet Rauf
|
Yusuf Ziya
|
Ahmet Cevat
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yazınsal (edebi) anlatı içinde yer almaz?
Öykü |
Deneme |
Roman |
Anı |
Fıkra |
Deneme, yazınsal (edebi) anlatı içinde yer almamaktadır. Öteki seçeneklerde sıralanan, öykü, roman, anı ve fıkra ise, içerdikleri kişi, uzam, zaman ve eylemlerden ve bu öğeleri kullanım biçimlerinden dolayı yazınsal anlatı içinde değerlendirilirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ