Türk Tiyatrosu Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdaki oyunlardan hangisini Civan Canova yazmıştır?
Karanlıkta İlk Işık |
Kıyamet Sularında |
Yangın Yerinde Orkideler |
Taziye |
Mezopotamya Üçlemesi |
Kıyamet Sularında oyunu Civan Canova tarafından yazılmıştır.
2.Soru
Batılılaşmayla birlikte aile kuru- munda ve toplumda ortaya çıkan modern yaşam biçimine karşı eleştirel ve karamsar olan yaklaşımları Küçük Şehir, Koca Bebek gibi oyunları ile öncülük yapan oyun yazdı kimdir ?
Batılılaşmayla birlikte aile kuru- munda ve toplumda ortaya çıkan modern yaşam biçimine karşı eleştirel ve karamsar olan yaklaşımları Küçük Şehir, Koca Bebek gibi oyunları ile öncülük yapan oyun yazdı kimdir ?
Hüseyin Rahmi Gürpınar |
Cevat Fehmi Başkut |
Çetin Altan |
Ahmet Kutsi Tecer |
Haldun Taner |
Genellikle doğu-batı, geleneksel-modern, genç ve yaşlı kuşaklar arasındaki karşıtlıklar etrafında tartışmaya açılan batılılaşma sorunu karşısında yazarların tutumları birbirinden farklıdır. Bunların ilki, Batılılaşmayla birlikte aile kuru- munda ve toplumda ortaya çıkan modern yaşam biçimine karşı eleştirel ve ka- ramsar olan yaklaşımdır. Dönemin popüler yazarı Cevat Fehmi Başkut Küçük Şehir, Koca Bebek ve Harput’ta Bir Amerikalı adlı oyunlarıyla bu eğilimin adeta öncülüğünü yapar. Bu görüş önce Avrupa, ardından Amerikan hayranlığı olarak gündeme gelen batılılaşma hareketlerini geleneksel yaşamı ve ahlâkî değerlerimizi tehdit eden bir tehlike olarak değerlendirmektedir. Doğru cevap B şıkkıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1970-1980 Dönemi Türk Tiyatrosu yazarlarından değildir?
İsmet Küntay |
Vasıf Öngören |
Turan Oflazoğlu |
Uğur Mumcu |
Şinasi |
Şinasi tanzimat dönemi yazarlardandır.
4.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi diğerlerinden farklıdır?
Mete |
Bayönder |
Taş Bebek |
Öz Soy |
Akın |
Akın. Çünkü diğer eserler Atatürk’ün isteği üzerine Bestelenen eserlerdir.
5.Soru
Türkçenin yabancı kelime ve kalıplardan uzaklaşması düşüncesini benimseyen, bu düşünce ile Beş Hececiler grubuna dahil olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Nahit Sırrı Örik |
Vedat Nedim Tör |
İsmail Hakkı Baltacıoğlu |
Musahipzade Celâl |
Faruk Nafiz Çamlıbel |
Faruk Nafiz Çamlıbel Milli Mücadele döneminde Milli edebiyatın oluşabilmesi ve geliştirilebilmesi için Türkçenin yalınlaşması, yabancı kelimelerden ve kalıplardan uzaklaşması düşüncesini benimseyerek hece vezniyle yazmaya başlamış “Beş Hececiler” grubuna dâhil olmuştur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karşıt özelliklerle donatılmış, Efruz ve Vicdani’yi sahneye getirerek siyasal ve ekonomik yapının sonuçlarını sergileyen oyundur?.
Aşağıdakilerden hangisi karşıt özelliklerle donatılmış, Efruz ve Vicdani’yi sahneye getirerek siyasal ve ekonomik yapının sonuçlarını sergileyen oyundur?.
Tehlikeli Güvercin |
Küp Hamit |
Atlarla Filler |
Mor Defter |
Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım |
Haldun Taner Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım ile düzenin yarattığı, karşıt özelliklerle donatılmış iki bireyi, Efruz ve Vicdani’yi sahneye getirerek siyasal ve ekonomik yapının sonuçlarını sergiler.
7.Soru
Aşağıdaki oyunlardan hangisi Güngör Dilmen tarafından yazılan, 1959 yılındaki bir yarışmada ödül alan; koronun kullanılışı, dansların ve sözsüz oyunların zenginliği, ulusal motiflerin efsaneyle uyumlu bir biçimde kullanılması, Türkçenin şiir dilinin zenginliği gibi yönleriyle de övgü kazanan oyundur?
Aşağıdaki oyunlardan hangisi Güngör Dilmen tarafından yazılan, 1959 yılındaki bir yarışmada ödül alan; koronun kullanılışı, dansların ve sözsüz oyunların zenginliği, ulusal motiflerin efsaneyle uyumlu bir biçimde kullanılması, Türkçenin şiir dilinin zenginliği gibi yönleriyle de övgü kazanan oyundur?
Midas’ın Kulakları |
Biraz Gelir Misiniz |
Bir S¸ey Yap Met |
Tanrılar ve İnsanlar |
Yusuf ile Menofis |
Güngör Dilmen’in 1959 yılındaki bir yarışmada ödül alan oyunu Midas’ın Kulakları’nın önemi yalnızca içerik düzeyinde taşıdığı zenginlikten kaynaklanmaz. Yapıt koronun kullanılışı, dansların ve sözsüz oyunların zenginliği, ulusal moti erin efsaneyle uyumlu bir biçimde kullanılması, Türkçenin şiir dilinin zenginliği gibi yönleriyle de övgü kazanmıştır. Doğru cevap A’dır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1980 lerden sonra dönemin başarılı yönetilen yapıtlarından Ankara DT yapımı “Uyarca”’nın yönetmenlerindendir?
Rutkay Aziz |
Kenan Işık |
Şakir Gürzumar |
Haldun Dormen |
Başar Sabuncu |
Söz edilen oyunu Şakir Gürzumar yöneterek ödül almıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Cumhuriyet Dönemi'nde Haldun Taner’in öncülüğünde kurulan Devekuşu Kabare Tiyatrosu için yazılmış ve sahnelenmiş oyunlardan biri değildir?
Astronot Niyazi |
Ha Bu Diyar |
Dün Bugün |
Deprem ve Zulüm |
Yalan Dünya |
Türk Tiyatrosu’na kabare türünün girmesi ve bu türde yapıtlar üretilmesi de ele aldığımız dönemin eşiğinde başlayan ve dönem boyunca süren önemli bir gelişme olarak alınmalıdır. Vatan Kurtaran Şaban, Bu Şehr-İstanbul ki, Astronot Niyazi, Ha Bu Diyar, Dün Bugün, Haneler, Yalan Dünya ve Aşk-u Sevda bu dönemde Haldun Taner’in öncülüğünde kurulan Devekuşu Kabare Tiyatrosu için yazılmış ve sahnelenmiş oyunlardır.
10.Soru
Aşağıdaklerden hangisi 12 Mart Muhtırası’nı veren kişilerden biri değildir?
Celal Eycioğlu |
Muhsin Batur |
Faruk Gürler |
Tahsin Şahinkaya |
Memduh Tağmaç |
Tahsin Şahinkaya
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Devlet tiyatrosu tarafından 1960’lı yıllarda Ankara’da açılan yeni tiyatrolardır?
Büyük Tiyatro, Üçüncü Tiyatro |
Oda Tiyatrosu, Küçük Tiyatro |
Yeni Sahne, Altındağ Sahnesi |
Altındağ Sahnesi, Oda Tiyatrosu |
Küçük Tiyatro, Yeni Sahre |
Devlet Tiyatrosu Ankara’daki Büyük Tiyatro, Küçük Tiyatro, Üçüncü Tiyatro ve Oda Tiyatrosu sahnelerine ek olarak 1960’ta Yeni Sahne’yi, 1964’te Altındağ Sahnesi’ni açmıştır.
12.Soru
Kırklı yılların kültür yaşamına bakıldığında, İstanbul ve Ankara dışında ülke genelinde tiyatroyu yaygınlaştırma girişimlerinin ekseninde iki kurum yer alır. Bu kurumlar aşağıdakilerden hangisidir?
Okullar-Köy Enstitiüleri |
Halk evleri- Köy Enstitüleri |
Belediyeler-Köy enstitüleri |
Camiler-Köy enstitüleri |
Halk evleri-Camiler |
Kırklı yılların kültür yaşamına bakıldığında, İstanbul ve Ankara dışında ülke genelinde tiyatroyu yaygınlaştırma girişimlerinin ekseninde iki
kurum yer alır: Halkevleri ve Köy Enstitüleri.
13.Soru
Kösem Sultan, Genç Osman ve Bizans Düştü Ya Da Fatih oyunlarının yazarı kimdir?
Fuat İşhan |
Haldun Taner |
Orhan Asena |
Ferhan Şensoy |
Turan Oflazoğlu |
Bu eserlerin yazarı Turan Oflazoğlu’dur.
14.Soru
1970’li yıllar tiyatro hayatının önemli bir adımı ise başını Ankara SanatTiyatrosu’nun ve Dostlar Tiyatrosu’nun çektiği gruplardır. Toplumcu dünya görüşü ekseninde tiyatro yapan ve öncelikle dönemin gözde tiyatroları olan bu tiyatrolar aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanmıştır?
yenilikçi tiyatrolar |
devrimci tiyatrolar |
özel tiyatrolar |
modern tiyatrolar |
gelenekçi tiyatrolar |
1970’li yıllar tiyatro hayatının önemli bir adımı ise başını Ankara Sanat Tiyatrosu’nun ve Dostlar Tiyatrosu’nun çektiği ve kendilerini “devrimci tiyatrolar” olarak adlandıran gruplardır.
15.Soru
Dönemin en başarılı tarihsel oyunu Kemal Bekir Özmanav’ın, Nahit Sırrı Örik’in ‘Sultan Hamid Düşerken’ adlı romanından uyarladığı oyun aşağıdakilerden hangisidir?
Düşüş |
Sahibinin Sesi |
Mahmut ile Yezida |
Emrem Yunus |
Cumhuriyet Kızı |
Dönemin en başarılı tarihsel oyunu Kemal Bekir Özmanav’ın, Nahit Sırrı Örik’in ‘Sultan Hamid Düşerken’ adlı romanından uyarladığı ‘Düşüş’tür.
16.Soru
Güncel siyasal konuları, toplumsal ve kültürel yaşamdaki yozlukları, iğneleyici bir dille parodi, skeç, müzik vb biçimlerle gülünç ama acı bir açıyla sergileyen, doğaçlamaya açık bir tiyatral tür olan kabare tiyatrosu ile geleneksel Türk tiyatrosu öğeleriyle epik tiyatro anlayışını kesiştiren gruplardandır?
Kenter Tiyatrosu |
Devekuşu |
Dostlar Tiyatrosu |
Genç Oyuncular |
Dormen Tiyatrosu |
1960’larda kurulmuş, kabare tiyatrosu ile geleneksel Türk tiyatrosu öğeleriyle epik tiyatro anlayışını kesiştiren profesyonel ve amatör gruplar Devekuşu, Üç Maymun, Pipisi Kabare Topluluğu gibi gruplardır.
17.Soru
I. Haldun Taner-Dışardakiler
II. Reşat Nuri Güntekin- Günün Adamı
III. Nazım Hikmet-Sabahat
IV. Çetin Altan-Beybaba
1944-1960 yılları arasında dönemin sanatçıları eserlerinde siyaset konularını ele almışlardır. Konu düşünüldüğünde yukarıda verilen sanatçı- eser eşleştirmelerinden hangileri doğrudur?
Haldun Taner Günün Adamı ve Dışardakiler,
Reşat Nuri Güntekin Tanrı Dağı Ziyafeti, Cevat Fehmi Başkut Sana Rey Veriyorum, Nazım Hikmet Sabahat, Çetin Altan Beybaba adlı oyunlarında siyaset dünyasını ele alırlar.
I,III, IV |
I,II |
II,III, IV |
III, IV |
I,IV |
Haldun Taner Günün Adamı ve Dışardakiler, Reşat Nuri Güntekin Tanrı Dağı Ziyafeti, Cevat Fehmi Başkut Sana Rey Veriyorum, Nazım Hikmet Sabahat, Çetin Altan Beybaba adlı oyunlarında siyaset dünyasını ele alırlar. Özellikle Günün Adamı gerek içeriği gerekse sakıncalı damgasını yemesi açısından döneme damgasını vurmuştur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Atatürk dönemi tiyatromuza hizmet eden sanatçılardan biri değildir?
Carl Ebert |
Muhsin Ertuğrul |
André Antoine |
Münir Hayri |
Bedia Muvahhit |
André Antoine doğru yanıttır. Çünkü bu sanatçı Meşrutiyet Dönemi’nde kurulan Darülbedayii için Fransa’dan İstanbul Belediye Başkanı Cemil Topuzlu tarafından davet edilmiştir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1990’lı yıllarda önce İngiltere’de, hemen ardından da A.B.D.’de oluşup yeni bir tiyatro hareketine dönüşen ‘Suratına Tiyatro’ türünün ülkemizdeki örneklerindendir?
Resimli Osmanlı Tarihi |
Sevdalı Bulut |
Kral Oedipus |
Troya İçinde Vurdular Beni |
Gözükara Alaturka |
1990’lı yıllarda önce İngiltere’de, hemen ardından da A.B.D.’de oluşup yeni bir tiyatro hareketine dönüşen ‘Suratına Tiyatro’ (In -Yer-Face Theatre) örnekleri, o güne dek tiyatro sahnesine çıkartılması ‘terbiyeye aykırı’ bulunan hemen hemen tüm konuları ve dilsel kullanımları özgürce gündeme getirmiştir. Bu yeni tür tiyatro, yüzyıl dönümünde ülkemizde de tutulacak, 2000’li yıllarda Özen Yula’nın ‘Gözükara Alaturka’ oyunu gibi yerli örnekler de verilecektir.
20.Soru
1990’lı yıllarda Amerikalı sahne tasarımcısı Robert Wilson’ın dramatik metin kullanımından gitgide uzaklaşarak ‘metinlerarası’ olmayı gözeten ve ‘performans’ (sahne gösterisi) temelli, anlatımın adı nedir?
Çocuk tiyatrosu |
Dramatik tiyatro |
Tek kişilik tiyatro |
İmge tiyatrosu |
Belgesel tiyatro |
1990’lı yıllarda Amerikalı sahne tasarımcısı Robert Wilson’ın dramatik metin kullanımından gitgide uzaklaşarak ‘metinlerarası’ olmayı gözeten ve ‘performans’ (sahne gösterisi) temelli, ‘imge tiyatrosu’ olarak da adlandırılan bir anlatıma yöneldiği görülür.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ